1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРЕЗИДІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ УКРАЇНИ
ПРЕЗИДІЯ РАДИ СУДДІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
14.11.2003 N 31
Про стан організації здійснення правосуддя у Львівській області
Відповідно до Розпорядження Президента України від 27.07.96 N 208/96-рп "Про забезпечення судів приміщеннями" виконавча влада (Кабінет Міністрів й органи виконавчої влади на місцях) ще сім років тому мала вирішити питання щодо судів, розташованих в аварійних приміщеннях і таких, що не відповідають вимогам судочинства. У названому розпорядженні було зазначено, зокрема, що 13 приміщень місцевих судів Львівської області не придатні до здійснення правосуддя, а Пустомитівський районний, Самбірський міський і Галицький районний суди м. Львова перебувають в аварійних приміщеннях. Станом на 01.07.2003 стосовно чотирьох судів із цього списку, а саме: Бродівського, Дрогобицького, Стрийського, Шевченківського районних - розпорядження Президента України не виконано. Самбірський районний суд і по нинішній день розташований в аварійному приміщенні.
Донині не мають власних приміщень Сихівський районний суд м. Львова та Господарський суд Львівської області.
Миколаївський районний суд здійснює правосуддя у приміщенні гуртожитку, займаючи незначну частину першого поверху.
Фактично в таких же умовах працює Дрогобицький районний суд. Цей суд не має елементарних умов для своєї діяльності, оскільки на четверо суддів наявний лише один зал судових засідань, двоє суддів займають один кабінет, архів перебуває у вогкому підвальному приміщенні, секретарі судових засідань не мають умов для виконання покладених на них обов'язків.
Стрийський районний суд займає третій поверх житлового будинку, який потребує капітального ремонту. Таке розміщення суду не дає можливості забезпечити нормальні умови для його діяльності. У суді наявний лише один зал судових засідань на п'ятеро суддів. Працівники суду також не мають достатніх умов для роботи.
Не відповідає вимогам здійснення судочинства інженерно-технічне обладнання судів. Не всі суди мають грати на вікнах, металеві огорожі, засоби телефонного зв'язку та сигналізацію в залах судових засідань, що ускладнює розгляд кримінальних справ щодо осіб, які тримаються під вартою.
Жоден місцевий суд не має необхідної кількості відповідно обладнаних залів судових засідань, достатньої кількості кабінетів для суддів та їх помічників, секретарів судових засідань, інших працівників судів, учасників процесу, для розміщення конвою та осіб, що тримаються під вартою, а також свідків тощо.
У процесі вивчення стану матеріально-технічного забезпечення судів області встановлено, що протягом 2001 - 2002 рр. кошти із Державного бюджету України на проведення ремонтів приміщень судам не виділялися взагалі. У поточному році на зазначені потреби має бути виділено 31 тис. 600 грн., тоді як заборгованість за попередні роки становить 24 тис. 331 грн. Фактично ж у I півріччі 2003 р. на проведення поточних ремонтів (крім витрат на Миколаївський районний суд) було надано тільки 11 тис. грн. Лише окремі суди отримали незначні суми грошей від місцевих органів влади, які в основному були витрачені на забезпечення безпосередньої діяльності суду. Меблі, якими забезпечено суди області, в тому числі й обладнання залів судових засідань, застарілі, потребують ремонту або негайної заміни, оскільки давно минули визначені для них строки експлуатації.
Кошторисні призначення на 2003 р. по місцевих судах області визначено в сумі 5 млн. 831 тис. 470 грн., з них на оплату праці виділено 3 млн. 526 тис. 820 грн. при потребі у 4 млн. 710 тис. грн. На виплату довічного утримання кошторисом передбачено 473 тис. 350 грн., тоді як потреба на рік у цих коштах становить майже 600 тис. грн.
У I півріччі 2003 р. видатки на електроенергію та комунальні послуги були профінансовані в сумі 113 тис. 900 грн., що дало змогу територіальному управлінню ДСА у Львівській області сплатити по рахунках, які надійшли на кінець I півріччя. Водночас залишилася заборгованість з цих видатків за 2002 р. у сумі 81 тис. 486 грн., яку зазначеному управлінню було передано обласним управлінням юстиції.
Найгірше фінансуються поштові видатки та послуги телефонного зв'язку. Всього кошторисом на I півріччя 2003 р. на названі цілі передбачено 17 тис. 300 грн., тоді як заборгованість з оплати цих послуг лише за попередній рік становить 72 тис. 866 грн.
Видатки на відрядження профінансовані в сумі 4 тис. 700 грн. при потребі у 26 тис. 640 грн. Заборгованість з цих видатків становить 10 тис. 700 грн.
Жоден із судів області не забезпечений канцелярським приладдям, оскільки кошти на його придбання судам у 2001 - 2002 рр. не виділялися зовсім.
За даними територіального управління ДСА в області, кошторисні витрати на придбання зазначених матеріалів, обладнання та інвентарю на 2003 р. передбачені в сумі 45 тис. 200 грн., проте потреба у фінансуванні цих витрат місцевих судів зумовлює збільшення цих коштів майже в чотири рази.
Інженерне обладнання в судах застаріле, потребує поточних і капітальних ремонтів, не забезпечує елементарних умов для нормальної роботи суддів і працівників суду. Наприклад, Залізничний районний суд м. Львова у зимовий період 2002 - 2003 рр. взагалі не опалювався. В окремих судах відсутні обладнані туалетні кімнати для громадян, конвою, інших осіб, які перебувають у суді.
В окремих судах немає достатньої кількості сейфів для зберігання справ та інших документів, а суд Сихівського району м. Львова не забезпечений ними взагалі.
Суди області майже не забезпечені комп'ютерною, офісною та копіювальною технікою. Лише в деяких судах комп'ютери та копіювальна техніка придбані за рахунок держави. В основному всі комп'ютери були придбані суддями і працівниками апарату за власні кошти. Копіювальна техніка в судах практично відсутня. Друкарські машинки старі, фактично всі вони відпрацювали визначений для них строк експлуатації, а тому потребують термінової заміни. За даними територіального управління ДСА, на час перевірки в місцевих судах області перебувають на балансі всього 25 факсів, 21 комп'ютер, 14 принтерів, 20 ксероксів та один сканер. Такої кількості комп'ютерної, офісної техніки для 174 суддів та 32 місцевих судів області явно недостатньо.
Жоден із місцевих судів області не забезпечений транспортними засобами.
25 суддів місцевих судів і двоє суддів апеляційного суду не забезпечені житлом, 5 суддів місцевих судів та двоє суддів апеляційного суду потребують поліпшення житлових умов. Судді не забезпечуються службовим обмундируванням, не отримують путівок на санаторно-курортне лікування, не закріплені за спеціалізованими медичними закладами. Коштів на зазначені цілі взагалі не передбачено
Суди не мають належного інформаційного забезпечення. Зокрема, у багатьох з них відсутні кодекси, інша юридична література, в тому числі й "Вісник Верховного Суду України". Відсутні також передбачені законом бібліотеки та фінансова можливість своєчасного забезпечення судів у необхідній кількості такими газетами, як "Урядовий кур'єр" і "Голос України".
Надзвичайно скрутне фінансове, матеріально-технічне та інформаційне забезпечення судів вкрай негативно позначається на якості здійснення правосуддя і є однією з причин несвоєчасного розгляду судових справ. Від цього залежить і рівень організації діяльності судів.
Так, із порушенням строків, передбачених статтями 241, 256 КПК України, судами розглянуто 790 кримінальних справ, або 8,63 % від кількості справ, що перебували на розгляді в судах області.
Найбільшу кількість справ із порушенням строків розглянуто в Жовківському районному суді. Із 257 кримінальних справ, що надійшли до цього суду в 2002 р., 255, або 95,1 %, розглянуто з порушенням строків. У 2001 р. всі 397 кримінальних справ розглянуті цим судом з порушенням встановлених законодавством строків.
Із порушенням строків розглядалися також кримінальні справи Личаківським, Франківським, Залізничним районними судами м. Львова, Яворівським, Сокальським районними судами області. Так, в останньому із 57 справ 32,7 %, або третина справ, була розглянута з порушенням цих строків. У 2002 р. у строк понад шість місяців місцевими судами розглянуто 231 справу.

................
Перейти до повного тексту