1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Окрема думка


КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Саса С.В. стосовно Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної"
Конституційний Суд України (далі - Суд) 14 липня 2021 року ухвалив Рішення № 1-р/2021 у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" (далі - Рішення).
Суд визнав таким, що відповідає Конституції України (є конституційним), Закон України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" від 25 квітня 2019 року № 2704-VIII зі змінами (далі - Закон).
Загалом погоджуюсь із позицією Суду щодо конституційності Закону. Однак вважаю за необхідне звернути увагу на окремі аспекти Рішення, а тому на підставі статті 93 Закону України "Про Конституційний Суд України" викладаю окрему думку стосовно Рішення.
1. Відповідно до статті 8 Закону України "Про Конституційний Суд України" , яка визначає межі повноважень Суду, Суд розглядає питання щодо відповідності Конституції України (конституційності) чинних актів (їх окремих положень) (частина перша).
Суд у Рішенні визнав таким, що відповідає Конституції України, Закон у цілому, проте не врахував, що окремі його положення на момент ухвалення Рішення не набрали чинності, а тому не могли бути предметом конституційного контролю у цьому конституційному провадженні.
Згідно з пунктом 1 розділу IX "Прикінцеві та перехідні положення" Закону :
- частини друга, третя статті 7, частини друга, третя статті 10, частини друга - шоста, восьма статті 23, стаття 26, підпункти 8, 13, 14, 19, 20, 21, 25, абзаци п’ятий - дев’ятий підпункту 28, підпункти 29, 32, 33, підпункт "а" підпункту 34, підпункти 36, 37, 40, 41, 42, 43, 44 пункту 7 розділу IX "Прикінцеві та перехідні положення" Закону набрали чинності з 16 липня 2021 року;
- частини друга, шоста статті 27, підпункт 1 пункту 7 розділу IX "Прикінцеві та перехідні положення" Закону набирають чинності з 16 липня 2022 року;
- підпункт 24 пункту 7 розділу IX "Прикінцеві та перехідні положення" Закону набирає чинності з 16 липня 2024 року;
- частина третя статті 21 Закону набирає чинності з 1 січня 2030 року.
З огляду на наведене Суд мав би закрити конституційне провадження у справі в частині перевірки на відповідність Конституції України зазначених положень Закону на підставі частини четвертої статті 63 Закону України "Про Конституційний Суд України" , згідно з якою Велика палата Суду закриває конституційне провадження у справі, якщо під час пленарного засідання будуть виявлені підстави для відмови у відкритті конституційного провадження, передбачені статтею 62 цього закону. Однією з підстав для відмови у відкритті конституційного провадження у справі є неналежність до повноважень Суду питань, порушених у конституційному поданні (пункт 2 статті 62 Закону України "Про Конституційний Суд України" ), до яких, зокрема, належить питання відповідності Конституції України положень актів, які не набрали чинності.

................
Перейти до повного тексту