1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Ухвала


УХВАЛА
ПЕРШОЇ КОЛЕГІЇ СУДДІВ
ПЕРШОГО СЕНАТУ
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційною скаргою Деркача Андрія Леонідовича щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень пункту 2 частини другої статті 13 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України "Про Регламент Верховної Ради України", частини першої статті 14 Закону України "Про статус народного депутата України", частини другої статті 6 Закону України "Про комітети Верховної Ради України"
м. К и ї в
23 вересня 2020 року
№ 212-1(І)/2020
Справа № 3-177/2020(435/20)
Перша колегія суддів Першого сенату Конституційного Суду України у складі:
Колісника Віктора Павловича - головуючого, доповідача,
Литвинова Олександра Миколайовича,
Філюка Петра Тодосьовича,
розглянула на засіданні питання про відкриття конституційного провадження у справі за конституційною скаргою Деркача Андрія Леонідовича щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень пункту 2 частини другої статті 13 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України "Про Регламент Верховної Ради України" від 10 лютого 2010 року № 1861-VI (Відомості Верховної Ради України, 2010 р., №№ 14-17, ст. 133) із змінами, частини першої статті 14 Закону України "Про статус народного депутата України" від 17 листопада 1992 року № 2790-ХІ (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 3, ст. 17) із змінами, частини другої статті 6 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" від 4 квітня 1995 року № 116/95-ВР (Відомості Верховної Ради України, 1995 р., № 19, ст. 134) із змінами.
Заслухавши суддю-доповідача Колісника В.П. та дослідивши матеріали справи, Перша колегія суддів Першого сенату Конституційного Суду України
установила:
1. Деркач А.Л. звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням перевірити на відповідність частині четвертій статті 76, частині першій статті 78, частинам першій і п'ятій статті 89 Конституції України (конституційність) положення пункту 2 частини другої статті 13 Регламенту Верховної Ради України, затвердженого Законом України "Про Регламент Верховної Ради України" від 10 лютого 2010 року № 1861-VI із змінами (далі - Регламент), частини першої статті 14 Закону України "Про статус народного депутата України" від 17 листопада 1992 року № 2790-ХІ із змінами (далі - Закон № 2790), частини другої статті 6 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" від 4 квітня 1995 року № 116/95-ВР із змінами (далі - Закон № 116).
Згідно з оспорюваними положеннями:
- до складу Підготовчої депутатської групи з підготовки пропозицій щодо організації та проведення пленарних засідань першої сесії Верховної Ради нового скликання народними депутатами України, обраними в одномандатних округах, які реєструвалися кандидатами у народні депутати України шляхом самовисування, делегується по одному представнику від 15 народних депутатів України; пропозиція у паперовій формі щодо свого представника, підписана не менше ніж 15 народними депутатами України, подається Голові Верховної Ради України, а в разі його відсутності - Першому заступнику чи заступнику Голови Верховної Ради України не пізніш як через п'ять днів після офіційного оприлюднення Центральною виборчою комісією результатів виборів (пункт 2 частини другої статті 13 Регламенту);
- народний депутат України за погодженням з відповідною депутатською фракцією може бути обраний членом одного комітету Верховної Ради України і бути одночасно членом однієї тимчасової слідчої та однієї тимчасової спеціальної комісій. При цьому Верховна Рада України забезпечує пропорційне обрання народних депутатів до складу відповідних комітетів (частина перша статті 14 Закону № 2790);
- обрання народних депутатів України до складу комітетів здійснюється на основі пропозицій депутатських фракцій, внесених з дотриманням квот, визначених Регламентом; якщо кількість членів депутатської фракції у Верховній Раді України дорівнює кількості комітетів або є більшою ніж кількість комітетів, депутатські фракції направляють не менш ніж по одному представнику до кожного комітету Верховної Ради України (частина друга статті 6 Закону № 116).
Зі змісту конституційної скарги та долучених до неї матеріалів випливає
таке.
На позачергових виборах до Верховної Ради України, що відбулися 21 липня 2019 року, Деркач А.Л. обраний народним депутатом Верховної Ради України в одномандатному виборчому окрузі № 159 (Сумська область).
Автор клопотання 16 серпня 2019 року звернувся до голови Підготовчої депутатської групи з опрацювання пропозицій щодо організації підготовки та проведення урочистого засідання, пленарних засідань першої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання Разумкова Д.О. із заявою, яка зареєстрована у парламенті 19 серпня 2019 року за № 143176, про включенім його до складу Комітету Верховної Ради України з питань бюджету.
На пленарному засіданні парламенту 29 серпня 2019 року при обговоренні питання персонального складу комітетів Верховної Ради України народним депутатам України було надано проєкт Постанови Верховної Ради України про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України дев'ятого скликання (реєстр. № 1077) з відміткою "на заміну", згідно з яким Деркача А.Л. не було включено до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету. Вказаний проєкт був розглянутий та прийнятий Верховною Радою України в цілому без обговорення шляхом прийняття Постанови Верховної Ради України "Про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України дев'ятого скликання" від 29 серпня 2019 року № 20-ІХ (далі -Постанова). Рішення прийняте на відкритому поіменному голосуванні більшістю голосів народних депутатів України від конституційного складу парламенту.
Деркач А.Л. 2 жовтня 2019 року подав до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції позов, у якому просив визнати протиправною бездіяльність Верховної Ради України у частині нерозгляду його заяви від 19 серпня 2019 року про включення до складу Комітету Верховної Ради України з питань бюджету та зобов'язати Верховну Раду України розглянути цю заяву; визнати Постанову протиправною та нечинною в частині невключения народного депутата України Деркача А.Л. до складу Комітету Верховної Ради України з питань бюджету; захистити права Деркача А.Л., обравши ефективний засіб захисту прав.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду рішенням від 11 листопада 2019 року Деркачу А.Л. відмовив у задоволенні позову. Приймаючи рішення, зазначений суд виходив з того, що Верховна Рада України виконала свої повноваження у межах, визначених Конституцією України і відповідно до законів України, а посилання Деркача А.Л. на те, що внаслідок невключения його до складу Комітету Верховної Ради України з питань бюджету порушено його права як народного депутата, є безпідставними.

................
Перейти до повного тексту