- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Первомайського О.О. у справі № 1-14/2020 за конституційним поданням Верховного Суду
Конституційний Суд України (далі - Конституційний Суд) 28 серпня 2020 року ухвалив Рішення
№ 10-р/2020 (далі - Рішення) у справі № 1-14/2020 за конституційним поданням Верховного Суду щодо відповідності
Конституції України (конституційності) окремих положень постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів", положень частин першої, третьої статті
29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", абзацу дев'ятого пункту 2 розділу II "Прикінцеві положення" Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік"".
Конституційний Суд, зокрема,
вирішив:
"3. Закрити конституційне провадження у справі щодо перевірки на відповідність
Конституції України (конституційність) положень підпунктів 5, 6, 7, 14 пункту 3, абзацу шостого пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів" від 20 травня 2020 року
№ 392 , пунктів 10, 17
Порядку здійснення протиепідемічних заходів, пов'язаних із самоізоляцією, затвердженого цією постановою, на підставі пункту 5 статті
62 Закону України
"Про Конституційний Суд України" - втрата чинності актом (його окремими положеннями), щодо якого порушено питання відповідності Конституції України" (пункт 3 резолютивної частини
Рішення ).
Засновки та висновки конституційної демократії
1. Зародження багатьох галузей права доволі традиційно пов'язується з юриспруденцією Стародавнього Риму, зокрема з такими відомими пам'ятками юридичної думки того часу, як Інституції Гая та Corpus iuris civilis Юстініана.
Протягом тривалого часу уявлення про державу, верховну владу, зміст і суть їх відносин з громадянами та (або) підданими будувались на досвіді Римської імперії, у тому числі у світлі того, що "добра" влада та володар повинні надати своєму народу лише "хліб та видовища", а натомість мали нібито "право" вимагати від народу все, у тому числі життя, свободу, гідність, власність.
У тій системі координат суспільних відносин управління "батогом та пряником", зневага і ненависть до людини та цілих народів були звичними та традиційними явищами.
2. Проте для цивілізованої частини світу часи імперій та необмеженої сваволі влади - вже в минулому.
В основу сучасного європейського правопорядку покладено такі цінності, як людські права, правдива (дієва та ефективна) демократія, верховенство права.
Конституція України та існуючий в Україні конституційний лад побудовані на ієрархії конституційних цінностей, у якій головними є повага до людської гідності, фундаментальні права і свободи людини і громадянина та їх гарантії. У свою чергу верховенство права, поділ влади, інші конституційні цінності та явища забезпечують інституційну, функціональну й іншу спроможність та дієвість конституційної демократії.
Важливо, що у сучасній конституційній демократії є доволі чітке уявлення про позитивні обов'язки держави, відповідно до розуміння змісту яких Уряд-1 повинен не розважати і тим більше не погрожувати та не лякати своїх громадян, а зобов'язаний своїми раціональними, свідомими і професійними діями та рішеннями забезпечити ефективні гарантії здійснення їх прав і свобод.
__________
-1 Тут та далі йдеться про Уряд у широкому розумінні, тобто як сукупність органів державної влади.
Безперечно, здійснення Урядом подібних дій та ухвалення рішень у часи воєнних конфліктів, соціальних та економічних криз, епідемій, пандемій та стихійних лих є максимально бажаним та потрібним, оскільки подібна роль та значення держави у житті та долі своїх громадян, власне, значною мірою й виправдовує те, що інститут держави продовжує існувати.
Відносини між громадянами, з одного боку, та державою й Урядом - з іншого, ґрунтуються вже не стільки на довірі, скільки на прагматичному розрахунку перших отримати, зокрема, за сплачені на користь держави податки, гідний адміністративний сервіс у спокійні часи та ефективний захист і гарантії - у періоди різного роду потрясінь. Будь-яке спотворення суті та змісту такого суспільного договору внаслідок бездіяльності Уряду чи вчинення ним помилкових або навіть незаконних рішень та дій є початком шляху руйнації цих відносин, кризи інститутів громадянського суспільства та самої держави.
Конституційні права та свободи, інші конституційні цінності в Основному Законі України
3. Переді мною на робочому столі судді Конституційного Суду -
Основний Закон України , в розділі II "Права, свободи та обов'язки людини і громадянина" якого у невичерпному переліку закріплені права і свободи людини і громадянина, зокрема:
- кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом (частина перша статті
33);
- громадяни мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування; обмеження щодо реалізації цього права може встановлюватися судом відповідно до закону (стаття
39);
- кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом (частина перша статті
42);
- кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується; держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю (частини перша, друга статті
43);
- громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом (частина перша статті
46);
- кожен має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім'ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло (стаття
48);
- кожен має право на охорону здоров'я, медичну допомогу та медичне страхування (частина перша статті
49);
- кожен має право на освіту (частина перша статті
53).
- права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави (частина друга статті
3);
- органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених
Конституцією межах і відповідно до законів України (частина друга статті 6);
- в Україні визнається і діє принцип верховенства права;
Конституція України має найвищу юридичну силу; закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі
Конституції України і повинні відповідати їй (частини перша, друга статті
8);
- правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством; органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією та законами України (стаття
19);
- конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених
Конституцією України; в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень; не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями
24,
25,
27,
28,
29,
40,
47,
51,
52,
55,
56,
57,
58,
59,
60,
61,
62,
63 Конституції України (стаття
64);
- виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов'язки громадянина (пункт 1 частини першої статті
92).
5. Важливо, що всі ці конституційні приписи не змінювалися з моменту ухвалення та набуття чинності
Основним Законом України.
Більшість з цих приписів, по-перше, вказують на найбільш значущі для конкретної особи конституційні цінності, по-друге - визначають зміст конституційного ладу в Україні.
6. Системний та сутнісний аналіз цих приписів
Конституції України дає змогу дійти таких висновків:
- обмеження конституційних прав і свобод можуть встановлюватись в умовах воєнного або надзвичайного стану;
- обмеження можуть бути застосовані лише щодо прав і свобод, що не охоплюються нормою-забороною, яка міститься у частині другій статті
64 Конституції України ;
- ці права і свободи можуть бути лише обмежені;
- можуть встановлюватись лише окремі обмеження прав і свобод;
- обмеження повинні бути тимчасовими, із зазначенням строку їх дії;
- обмеження може бути запроваджено на підставі закону та в окремих випадках - рішення суду;
- суб'єктом встановлення обмежень може бути парламент-2 та (або) суд-3.
__________
-2 У спосіб ухвалення відповідного закону.
-3 Шляхом ухвалення судового рішення, що передбачається, наприклад, частиною другою статті 39
Конституції України .
Таким чином, встановлення повноважним органом окремих тимчасових обмежень конституційних прав і свобод можливе лише на підставі закону, для досягнення легітимної мети, визначеної
Основним Законом України, та з використанням домірних (пропорційних) засобів.
Положення оспорюваного акта Кабінету Міністрів України
7. Оспорюваними у конституційному поданні положеннями пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів" від 20 травня 2020 року
№ 392 (далі - Постанова № 392) на період дії карантину заборонялося, зокрема:
- проведення масових (культурних, розважальних, спортивних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів з кількістю учасників більше ніж 10 осіб (підпункт 5 пункту 3);
- робота закладів громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), торговельно-розважальних центрів (крім розміщених у них магазинів), діяльність закладів, що надають послуги з розміщення, закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури (підпункт 6 пункту 3);
- здійснення регулярних та нерегулярних перевезень пасажирів автомобільним транспортом у міському, приміському, міжміському, внутрішньообласному та міжобласному сполученні, зокрема пасажирські перевезення на міських автобусних маршрутах у режимі маршрутного таксі (підпункт 7 пункту 3);
- закладам охорони здоров'я проведення планових заходів з госпіталізації (підпункт 14 пункту 3).
Абзацом шостим пункту 6 Постанови
№ 392 передбачалося, що обов'язковій самоізоляції підлягають особи, які досягли 60-річного віку.
Пунктами 10, 17
Порядку здійснення протиепідемічних заходів, пов'язаних із самоізоляцією, затвердженого Постановою № 392, стосовно осіб, які потребують самоізоляції, встановлено вимогу постійного перебування у визначеному ними місці самоізоляції, утримання їх від контакту з іншими особами, крім тих, з якими спільно проживають; дозволено двічі на день вигул домашніх тварин, відвідування місць торгівлі продуктами харчування, засобами гігієни, лікарськими засобами, медичними виробами.
8. Порівняльне дослідження змісту та об'єктів регулювання приписів
Конституції України та оспорюваних положень Постанови
№ 392 дає змогу дійти висновку, що цим підзаконним актом обмежені (атаковані) щонайменше такі конституційні права та свободи, як:
- право на повагу гідності (стаття
28);
- свобода пересування (частина перша статті
33);
- право на свободу відправлення релігійних культів і ритуальних обрядів, ведення релігійної діяльності (частина перша статті
35);
- право на мирні зібрання (частина перша статті
39);
- право на підприємницьку діяльність (частина перша статті
42);
- право на працю (частина перша статті
43);
- право на охорону здоров'я, медичну допомогу (частина перша статті
49).
9. З огляду на те, що встановлення зазначених у Постанові
№ 392 обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина було здійснено рішенням неналежного суб'єкта, не має сенсу досліджувати дотримання/недотримання інших умов для обмеження конституційних прав і свобод, що встановлює
Основний Закон України, оскільки зрозуміло, що порушення належної правової процедури, без сумнівів, делегітимізує зазначені положення Постанови № 392.
................Перейти до повного тексту