- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Первомайського О.О. у справі за конституційними скаргами Мельничук Надії Миколаївни, Григор'євої Лілії Іванівни та Кліменко Марини Робертівни щодо відповідності Конституції України (конституційності) положення підпункту 1 пункту 28 розділу II Закону України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні"
1. Можливо, вчителі, народні депутати України, члени уряду та навіть вчені-вірусологи справді мають право на помилку, хоча розумні очікування стороннього спостерігача сучасного соціального флешмобу-1 провокують виникнення цілком логічних запитань про те, хто, коли та яким чиномзобов 'язаний ці помилки виправляти.
Ухвалюючи рішення та висновки, Конституційний Суд України (далі - Конституційний Суд) не має такого зручного "привілею" чи "індульгенції", як право на помилку, оскільки рішення та висновки Конституційного Суду є остаточними і не можуть бути оскаржені (стаття 151-2-Конституції України). Тому така максимально жорстка дія принципу res judicata щодо рішень Конституційного Суду зобов'язує його за правилом "сьогодні та у цій справі" ухвалювати самодостатні та несуперечливі рішення, які, не будучи ідеальними, все ж можуть бути визнаю за істину в певній конкретній справі-2.
На мою думку, цього не вдалося досягти у Рішенні, тому на підставі статті
93 Закону України
"Про Конституційний Суд України" вважаю за потрібне викласти в цій окремій думці деякі власні міркування щодо
Рішення та обставин справи.
__________
-1 Маю право на помилку. URL: https://espreso.tv/article/2020/04/14/pravo_na_pomylku_
-2 Як відомо, "res judicata" є скороченням від "res judicata pro veritate habetur" (лат. - судове рішення визнається за істину).
2. Найбільш дискусійним у Рішенні є таке.
По-перше, у Рішенні, ухваленому в провадженні, відкритому за конституційними скаргами трьох фізичних осіб, немає навіть простої вказівки на те, які саме, на думку Конституційного Суду, конституційні права авторів клопотань було порушено положенням підпункту 1 пункту 28 розділу II
Закону .
По-друге, сумнівною є спроможність
Рішення бути ефективним юридичним засобом захисту прав суб'єктів права на конституційну скаргу, на порушення яких вони посилалися у своїх конституційних скаргах.
По-третє, недостатньо, на мою думку, переконливим є використання у мотивувальній частині
Рішення щодо неконституційності положення підпункту 1 пункту 28 розділу II
Закону лише одного аргументу, а саме твердження про його невідповідність принципу верховенства права у зв' язку з відсутністю в Законі "розумного часового проміжку між офіційним оприлюдненням закону і набранням ним чинності", що суперечить частині першій статті
8 Конституції України.
Мета проваджень, що відкриваються за конституційними скаргами
3. У цій справі Конституційний Суд (Другий сенат) перевіряв на відповідність
Конституції України положення підпункту 1 пункту 28 розділу II
Закону в провадженнях, що були відкриті та в подальшому об'єднані в одне конституційне провадження на підставі трьох конституційних скарг.
Важливо, що згідно із Законом України
"Про Конституційний Суд України" відсутність у конституційній скарзі зазначення того, яке з гарантованих
Конституцією України прав людини зазнало порушення внаслідок застосування закону (пункт 6 частини другої статті
55), є підставою для відмови у відкритті конституційного провадження (пункт 4 частини першої статті
62).
Тобто, автори клопотань, будучи юристами за освітою та професійними суддями за посадою, розуміли, що юрисдикцією Конституційного Суду охоплюється здійснення конституційного контролю за конституційною скаргою особи лише у разі, коли законом порушується одне або більше конституційних прав.
4. Важливо, що для підтвердження юрисдикції Конституційного Суду на розгляд справи змістовний тест на наявність конституційного права, що порушено законом, який може бути визнаний таким, що суперечить
Конституції України, підлягає повсякчасному застосуванню Конституційним Судом під час усього періоду розгляду справи, а не лише на стадії відкриття конституційного провадження.
Таким чином, якщо Конституційний Суд у процесі розгляду цієї справи не виявив жодного конституційного права авторів клопотань, порушеного положенням підпункту 1 пункту 28 розділу II
Закону (про що свідчить відсутність посилань на такі права у Рішенні), то Конституційний Суд мав закрити конституційне провадження, а не завершувати його розгляд по суті шляхом ухвалення
Рішення.
5. Незважаючи на подібні конституційні приписи та положення Закону України
"Про Конституційний Суд України", у Рішенні не міститься мотивації того, які ж конституційні права та яким чином вони були порушені положенням підпункту 1 пункту 28 розділу II
Закону , а також не наведено посилань на статті розділу II "Права, свободи та обов' язки людини і громадянина"
Конституції України, яким суперечить це положення Закону.
На мою думку, наявність таких прогалин у мотивації
Рішення є його недоліком.
6. Крім того, вважаю, що подібне вирішення Конституційним Судом справи у провадженні, відкритому за конституційними скаргами, по-перше, не відповідає меті запровадження інституту конституційної скарги, по-друге, нівелює відмінні ознаки між провадженнями, відкритими на підставі конституційних скарг, з одного боку, та на підставі конституційних подань - з іншого.
Звісно, остання практика Конституційного Суду, наприклад Рішення
№ 1-р/2020 від 23 січня 2020 року, свідчить про те, що вирішення справи може ґрунтуватися на встановленні Конституційним Судом невідповідності закону або його положень лише принципу верховенства та (або) його складових, зокрема юридичній визначеності (частина перша статті
8 Конституції України), без потреби виявлення суперечності об' єкта конституційного контролю іншим приписам
Основного Закону України.
Таким чином, посилання на порушення принципу верховенства права (частина перша статті
8 Конституції України) вже є самодостатньою підставою для визнання об'єкта конституційного контролю таким, що суперечить Основному Закону України (є неконституційним).
Однак конституційне провадження у цій справі було відкрите на підставі конституційних скарг, а не конституційного подання, що, на мою думку, дещо звужує обсяг можливостей Конституційного Суду.
7. Безперечно, слід визнати, що згідно з
Конституцією України конституційний контроль має ознаки абстрактного контролю навіть у тих випадках, коли конституційне провадження у справі відкрите за конституційною скаргою особи, оскільки з внесенням у 2016 році змін до
Конституції України в частині правосуддя в Україні було закріплене існування так званої' "нормативної" конституційної скарги, на відміну від ряду країн, у праві та законодавстві яких існує "пряма" конституційна скарга.
Тобто об'єктом конституційного контролю в провадженнях у справах, що відкриті на підставі конституційних скарг, у будь-якому випадку є закон, а не судове рішення. Тому ухвалення Конституційним Судом рішення про невідповідність
Конституції України (неконституційність) закону, на якому ґрунтувалося рішення суду, не вирішує справи скаржника по суті спору і не скасовує судового рішення, а лише надає особі можливість ініціювати перегляд остаточного рїшення суду (в якому застосовано закон, що визнано неконституційним) у процедурі, передбаченій відповідним процесуальним законом.
Зазначені висновки ґрунтуються на системному тлумаченні конституційних приписів розділів VIII "Правосуддя" та XII "Конституційний Суд України"
Основного Закону України, що дозволяє мінімізувати ризики конкуренції між повноваженнями судів та Конституційного Суду.
8. Разом з тим у дискусії щодо мети конституційного контролю в провадженнях у справах, відкритих за конституційними скаргами не можна ігнорувати ту обставину, що метою закріплення у 2016 році в
Основному Законі України інституту конституційної скарги було удосконаленняефективності національного механізму захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина, а не урізноманітнення форм абстрактного конституційного контролю.
Підтвердженням останньої тези є те, що саме статтю
55 Конституції України, яка формалізує в тексті
Основного Закону України конституційне право людини і громадянина на судовий захист, було доповнено новою частиною четвертою такого змісту: "Кожному гарантується право звернутись із конституційною скаргою до Конституційного Суду України з підстав, установлених цієї Конституцією, та у порядку, визначеному законом".
................Перейти до повного тексту