- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Литвинова О.М. стосовно Рішення Конституційного Суду України (Перший сенат) у справі за конституційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Укркава" щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частини першої статті 88 Закону України "Про нотаріат"
Конституційний Суд України 1 липня 2020 року ухвалив Рішення
№ 7-р(I)/2020 (далі - Рішення), у якому визнав такими, що відповідають
Конституції України (є конституційними), положення частини першої статті
88 Закону України
"Про нотаріат" від 2 вересня 1993 року № 3425-XII (далі - Закон).
Згідно з частиною першою статті
88 Закону нотаріус вчиняє виконавчі написи, якщо подані документи підтверджують безспірність заборгованості або іншої відповідальності боржника перед стягувачем та за умови, що з дня виникнення права вимоги минуло не більше трьох років, а у відносинах між підприємствами, установами та організаціями - не більше одного року.
- "...строки для вчинення виконавчого напису нотаріусом є відмінними залежно від кола учасників правовідносин: у відносинах між юридичними особами строк скорочений порівняно зі строком, який застосовується у відносинах між фізичними особами. Таким чином, встановлюючи порядок нормативного регулювання діяльності нотаріату в частині визначення строків, у межах яких нотаріус може вчинити виконавчий напис, законодавець запровадив чітку їх диференціацію залежно від суб'єктного складу учасників правовідносин.
Наведене дає підстави стверджувати, що передбачене
оспорюваними положеннями Закону регулювання є реалізацією Верховною Радою України виключних повноважень визначати організацію і діяльність, у тому числі нотаріату, як це встановлено в пункті 14 частини першої статті
92 Конституції України";
- "... положення частини першої статті
88 Закону, відповідно до яких нотаріус вчиняє виконавчі написи за умови, що з дня виникнення права вимоги минуло не більше трьох років, а у відносинах між юридичними особами - не більше одного року, є чіткими, зрозумілими та однозначними, тобто таке нормативне регулювання виключає можливість довільного його трактування, тому застосування
оспорюваних положень Закону особами (органами), діяльність яких ґрунтується на принципі верховенства права, жодним чином не призводить до протиправного позбавлення права власності" (абзаци
десятий,
одинадцятий,
дванадцятий підпункту 2.3 пункту 2 мотивувальної частини Рішення).
1. Згідно з
Конституцією України Україна є, зокрема, правова держава (стаття
1); кожному гарантується право звернутись із конституційною скаргою до Конституційного Суду України з підстав, установлених Конституцією України, та у порядку, визначеному законом (частина четверта статті
55); Конституційний Суд України вирішує питання про відповідність
Конституції України (конституційність) закону України за конституційною скаргою особи, яка вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України суперечить
Конституції України; конституційна скарга може бути подана в разі, якщо всі інші національні засоби юридичного захисту вичерпано (стаття
151-1).
У частині другій статті
147 Конституції України передбачено, що діяльність Конституційного Суду України ґрунтується, зокрема, на принципі верховенства права.
Конституцією України та законом визначаються, у тому числі, порядок організації та діяльності Конституційного Суду України, процедура розгляду ним справ і виконання рішень Конституційного Суду України (стаття
153 Основного Закону України).
Згідно з частиною третьою статті
89 Закону № 2136 якщо Конституційний Суд України, розглядаючи справу за конституційною скаргою, визнав закон України (його положення) таким, що відповідає
Конституції України, але одночасно виявив, що суд застосував закон України (його положення), витлумачивши його у спосіб, що не відповідає
Конституції України, то Конституційний Суд України вказує на це у резолютивній частині рішення.
Наведене дає підстави вважати, що частина третя статті
89 Закону № 2136 запроваджена законодавцем на розвиток вказаних положень
Основного Закону України задля забезпечення дієвості конституційного контролю у справах за конституційними скаргами, поданими до Конституційного Суду України, зокрема, за сукупністю таких умов: вичерпання особою всіх інших національних засобів юридичного захисту; застосування в остаточному судовому рішенні у справі особи закону України, який вона вважає таким, що суперечить
Конституції України. Передбачене частиною третьою статті
89 Закону № 2136 повноваження не означає, що Конституційний Суд України має здійснювати контроль за застосуванням судами законів України. Назване повноваження може бути реалізоване Конституційним Судом України у виняткових випадках та з легітимною метою - забезпечення верховенства
Конституції України, адже інакше фактично буде створено передумови для порушення принципу res judicata.
2. Положення частини першої статті
88 Закону застосовано в остаточному судовому рішенні у справі Товариства з обмеженою відповідальністю "Укркава" - постанові Великої Палати Верховного Суду від 2 липня 2019 року.
Велика Палата Верховного Суду в пункті 80 названої постанови виклала такий висновок щодо застосування положень частини першої статті
88 Закону: "Загальний строк для звернення стягуваxа до нотаріуса за вчиненням виконавчого напису становить не більше трьох років з дня виникнення у стягуваxа права вимоги до боржника незалежно від суб'єктного складу сторін у правовідносинах, тобто цей строк підлягає застосуванню й у відносинах між юридичними особами".
2.1. Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України (частина третя статті
125 Основного Закону України), який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом (частина перша статті
36 Закону України
"Про судоустрій і статус суддів"). Згідно з пунктом 1 частини другої статті
45 Закону України
"Про судоустрій і статус суддів" Велика Палата Верховного Суду у визначених законом випадках здійснює перегляд судових рішень у касаційному порядку з метою забезпечення однакового застосування судами норм права.
................Перейти до повного тексту