- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Касмініна О.В. стосовно Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень пунктів 4, 7, 8, 9,11, 13,14,17, 20, 22, 23, 25 розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 2 червня 2016 року № 1402-VIII
Конституційний Суд України, ухваливши 18 лютого 2020 року Рішення
№ 2-р/2020 у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності
Конституції України (конституційності) окремих положень пунктів 4, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 17, 20, 22, 23, 25 розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України
"Про судоустрій і статус суддів" від 2 червня 2016 року № 1402-VIII зі змінами (далі - Рішення), визнав такими, що відповідають
Конституції України (є конституційними), положення пунктів 4, 8, 9, 11, 13, 17 розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України
"Про судоустрій і статус суддів" від 2 червня 2016 року № 1402-VIII зі змінами (далі - Закон); такими, що не відповідають
Конституції України (є неконституційними), положення розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону, а саме: пункту 7 "та ліквідуються" в частині Верховного Суду України; пункту 14 "судді Верховного Суду України"; пункту 25; а також закрив конституційне провадження у справі в частині перевірки на відповідність
Конституції України положень пункту 20 розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону на підставі пункту 3 статті
62 Закону України
"Про Конституційний Суд України" (невідповідність конституційного подання вимогам, передбаченим цим законом) та пунктів 22, 23 розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону на підставі пункту 5 статті
62 Закону України
"Про Конституційний Суд України" (втрата чинності актом (його окремими положеннями), щодо якого порушено питання відповідності
Конституції України).
В цілому підтримую
Рішення, проте не згоден із закриттям конституційного провадження у справі в частині перевірки на відповідність
Конституції України (конституційність) положень пункту 20 розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону , оскільки вважаю, що в конституційному поданні наведено обґрунтування тверджень щодо неконституційності вказаних положень. Вважаю за необхідне на підставі статті
93 Закону України
"Про Конституційний Суд України" висловити окрему думку стосовно зазначеного.
Відповідно до положень пункту 20 розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону відповідність займаній посаді судді, якого призначено на посаду строком на п'ять років або обрано суддею безстроково до набрання чинності Законом України
"Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)" , оцінюється колегіями Вищої кваліфікаційної комісії суддів України в порядку, визначеному
Законом; виявлення за результатами такого оцінювання невідповідності судді займаній посаді за критеріями компетентності, професійної етики або доброчесності чи відмова судді від такого оцінювання є підставою для звільнення судді з посади за рішенням Вищої ради правосуддя на підставі подання відповідної колегії Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
Вказаними положеннями
Закону передбачено умови проходження оцінювання відповідності займаній посаді суддями, обраними чи призначеними до набуття чинності Законом України
"Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)" , що впливає на строк перебування на посаді судді, обраного чи призначеного до набрання чинності наведеним законом, оскільки виявлення за результатами такого оцінювання невідповідності судді займаній посаді за критеріями компетентності, професійної етики або доброчесності є підставою для його звільнення, тобто скорочення строку перебування такого судді на посаді.
Таким чином, положення пункту 20 розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону визначають два ключових моменти, пов'язані із забезпеченням незалежності судді, якого призначено на посаду строком на п'ять років або обрано суддею безстроково до набрання чинності Законом України
"Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)" , а саме: проходження оцінювання відповідності судді займаній посаді та можливість звільнення такого судді з посади у разі непроходження оцінювання.
Конституційний Суд України у
Рішенні дійшов висновку, що "судді Верховного Суду України мають продовжувати здійснювати свої повноваження як судді Верховного Суду. Відтак фактична диференціація суддів Верховного Суду України та суддів Верховного Суду не узгоджується з принципом незмінюваності суддів, що є складовою конституційної гарантії незалежності суддів". На мою думку, Конституційний Суд України повинен був в аспекті отриманого висновку щодо принципу незмінюваності суддів - складової конституційної гарантії незалежності суддів - провести перевірку положень пункту 20 розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону та визнати їх такими, що не відповідають
Конституції України (є неконституційними), адже суддя, якого призначено на посаду строком на п'ять років або обрано суддею безстроково до набрання чинності Законом України
"Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)" , може бути звільнений у разі виявлення за результатами оцінювання колегіями Вищої кваліфікаційної комісії суддів України в порядку, визначеному
Законом, його невідповідності займаній посаді за критеріями компетентності, професійної етики або доброчесності. Це порушує принцип незмінюваності судді та скорочує строк його перебування на посаді.
У
Рекомендаціях CM/Rec (2010)12 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам щодо суддів: незалежність, ефективність та обов'язки, ухвалених Комітетом Міністрів Ради Європи 17 листопада 2010 року, зазначено, що забезпечення терміну перебування на посаді та незмінюваності -ключові елементи принципу незалежності суддів; відповідно, судді повинні мати гарантований термін перебування на посаді до часу обов'язкового виходу у відставку, де такий існує; термін перебування суддів на посаді має визначатися законом; призначення на посаду на постійній основі має бути призупинене лише у випадках значного порушення дисциплінарних або кримінальних положень, визначених законом, або якщо суддя більше не може виконувати суддівські функції; достроковий вихід судді у відставку повинен бути можливим лише на прохання цього судді або у зв'язку зі станом здоров'я (пункти 49, 50). Вказане узгоджується з міжнародними стандартами щодо незалежності суддів.
Україна, набуваючи членства в Раді Європи, взяла на себе відповідальність щодо забезпечення незалежності судової влади. Проте вказане зобов'язання може бути реалізоване лише шляхом забезпечення незалежного перебування судді на посаді, в рамках приписів, передбачених
Конституцією України. Хочу звернути увагу, що скасування на конституційному рівні інституту "призначення судді на посаду вперше" було кроком до забезпечення європейських стандартів незмінюваності суддів - однієї з гарантій їх незалежності - під час перебування на посаді. Тому положення пункту 20 розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону не узгоджуються як з приписами
Конституції України, так і з міжнародними стандартами.
................Перейти до повного тексту