- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Касмініна О.В. стосовно Висновку Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до статей 85 та 101 Конституції України (щодо уповноважених Верховної Ради України) (реєстр. № 1016) вимогам статей 157 і 158 Конституції України
Конституційний Суд України (далі - Суд) 20 листопада 2019 року надав Висновок у справі за конституційним зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до статей
85 та
101 Конституції України (щодо уповноважених Верховної Ради України) (реєстр. № 1016) вимогам статей
157 і
158 Конституції України № 6-в/2019 (далі - Висновок).
"I. Внести до
Конституції України (Відомості Верховної Ради України, 1996 p., № 30, ст. 141) такі зміни:
1. Частину першу статті
85 доповнити пунктом 17-1 такого змісту:
"17-1) призначення на посади та звільнення з посад уповноважених Верховної Ради України за додержанням
Конституції України і законів в окремих сферах; заслуховування їх щорічних доповідей про стан додержання
Конституції України і законів у відповідних сферах".
2. Статтю
101 викласти в такій редакції:
"Стаття 101. Парламентський контроль за додержанням конституційних прав і свобод людини і громадянина здійснює Уповноважений Верховної Ради України з прав людини.
Для здійснення парламентського контролю за додержанням
Конституції України і законів в окремих сферах Верховна Рада України може призначати уповноважених Верховної Ради України, правовий статус яких визначається окремими законами".
II. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування".
Суд у
Висновку констатував, що "запропоновані у
Законопроекті зміни до статей
85 та
101 Конституції України не спрямовані на ліквідацію незалежності чи на порушення територіальної цілісності України, однак вони не узгоджуються із конституційними принципами верховенства права та поділу державної влади, засадами демократичної, правової держави та у разі запровадження загрожуватимуть правам і свободам людини і громадянина. Отже, є такими, що не відповідають частині першій статті
157 Конституції України, положення
Законопроекту:
- призначення на посади та звільнення з посад уповноважених Верховної Ради України за додержанням
Конституції України і законів в окремих сферах; заслуховування їх щорічних доповідей про стан додержання
Конституції України і законів у відповідних сферах;
- для здійснення парламентського контролю за додержанням
Конституції України і законів в окремих сферах Верховна Рада України може призначати уповноважених Верховної Ради України, правовий статус яких визначається окремими законами".
В
Основному Законі України зазначається, що Україна є суверенною, незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою (стаття
1); носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ; народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування (частина друга статті
5). Здійснення влади народом відбувається, зокрема, через обрання представників - народних депутатів України - до Верховної Ради України на парламентських виборах у порядку, встановленому
Конституцією та законами України.
Так, вказане свідчить, що наділення представників Верховної Ради України правом здійснення парламентського контролю обумовлене наданням відповідної згоди народом при обранні парламенту.
В порядку статті
154 Конституції України за ініціативою Президента України було подано
Законопроект про внесення змін до
Конституції України. Метою запропонованих Законопроектом змін, виходячи з пояснювальної записки до нього, є забезпечення ефективного механізму парламентського контролю за додержанням прав і свобод людини і громадянина в Україні.
Суд стосовно запропонованих
Законопроектом змін констатував, що "Законопроектом пропонується закріпити в
Конституції України нові повноваження парламенту - призначати на посади та звільняти з посад уповноважених Верховної Ради України "за додержанням
Конституції України і законів в окремих сферах", правовий статус яких буде визначатися окремими законами; заслуховувати їх щорічні доповіді про стан додержання
Конституції України і законів у відповідних сферах" (абзац дев’ятий пункту 2.1 пункту 2 мотивувальної частини
Висновку ). Таким чином, законодавець набуває нових повноважень з метою здійснення парламентського контролю, уповноважує його на те носій влади - народ, ці повноваження перебувають у межах його компетенції. Тому наділення парламенту новими повноваженнями відбувається з дотриманням та у межах процедури, визначеної положеннями
Конституції України - шляхом внесення законом змін до
Основного Закону України, оскільки повноваження Верховної Ради України можуть бути закріплені виключно
Конституцією України (стаття
85), та внесення
Законопроекту на розгляд Верховної Ради України Президентом України (стаття
154).
Хочу зазначити також таке.
Омбудсмен існує в Україні з 1998 року і називається "Уповноважений Верховної Ради України з прав людини". Цей інститут в кожній конкретній державі має свої особливості.
Існує три моделі цього інституту: виконавчий омбудсмен, незалежний омбудсмен і парламентський омбудсмен. Виконавчий омбудсмен є органом виконавчої влади, який призначається королем, урядом чи президентом і, отже, підконтрольний та підзвітний йому. Незалежний омбудсмен може призначатися або президентом, або парламентом. Однак після призначення він стає самостійним і не підпорядковується побажанням органу, який його призначив. Така модель існує в Португалії, Намібії та Нідерландах. Парламентський омбудсмен призначається або обирається парламентом й у своїй діяльності підзвітний йому. Він виступає як орган парламенту і знаходиться в системі законодавчої гілки влади-1.
................Перейти до повного тексту