- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Шаптали Н.К. стосовно Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 48 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про освіту"
Конституційний Суд України 16 липня 2019 року ухвалив Рішення
№ 10-р/2019 (далі - Рішення), у якому визнав таким, що відповідає
Конституції України (є конституційним), Закон України "Про освіту" від 5 вересня 2017 року
№ 2145-VIII, зі змінами (далі - Закон).
Виходячи з важливості порушених у конституційному поданні питань та потреби їх вирішення, підтримуючи у цілому закладену у
Рішенні концепцію щодо необхідності забезпечення на законодавчому рівні ефективного функціонування і розвитку державної мови, у тому числі у сфері освіти, вважаю за доцільне висловити певні міркування щодо деяких аспектів мотивувальної частини Рішення.
1. Відповідно до пункту 1 частини першої статті
150 Основного Закону України до повноважень Конституційного Суду України належить, зокрема, вирішення питань про відповідність
Конституції України (конституційність) законів та інших правових актів Верховної Ради України.
Згідно з приписами частини першої статті
152 Конституції України закони та інші акти за рішенням Конституційного Суду України визнаються неконституційними повністю чи в окремій частині, якщо вони не відповідають
Конституції України або якщо була порушена встановлена Конституцією України процедура їх розгляду, ухвалення або набрання ними чинності.
Рішення та висновки, ухвалені Конституційним Судом України, є обов'язковими, остаточними і не можуть бути оскаржені (стаття
151-2 Конституції України), а відтак якість таких рішень та висновків, їх переконливість не мають викликати жодних сумнівів.
Окрім того, Конституційний Суд України, вирішуючи питання конституційності законів та інших актів, покликаний забезпечувати верховенство
Конституції України та здійснювати свою діяльність на засадах, зокрема, верховенства права, повного і всебічного розгляду справ, обґрунтованості ухвалених ним рішень і висновків, як того вимагають приписи статей 1, 2 Закону України
"Про Конституційний Суд України".
Здійснення діяльності на засадах повного і всебічного розгляду справ передбачає насамперед здійснення аналізу змісту оспорюваних положень
Закону та приписів
Конституції України, яким, на думку суб'єкта права на конституційне подання, вони суперечать.
Вважаю, що під час розгляду цієї справи Конституційний Суд України не дослідив усіх питань, порушених суб'єктом права на конституційне подання, і, як наслідок, не здійснив повного і всебічного розгляду справи, що призвело до ухвалення
Рішення з порушенням вимог статей
1,
2,
89 Закону України
"Про Конституційний Суд України" в частині його всебічного розгляду та обґрунтованості.
2. Народні депутати України, звертаючись до Конституційного Суду України, стверджували, що окремі положення
Закону є такими, що не відповідають, зокрема, положенням статей
8,
9,
10,
11,
22,
24,
53,
92 Конституції України та не узгоджуються з нормами міжнародного права. Аргументація суб'єкта права на конституційне подання щодо неконституційності окремих положень Закону зводилась у тому числі й до того, що оспорювані положення Закону звужують зміст та обсяг існуючих прав і свобод осіб, які належать до національних меншин України (зокрема, права на навчання рідною мовою в комунальних закладах освіти для здобуття загальної середньої освіти); є дискримінаційними за мовними ознаками та етнічним походженням.
Проте зміст мотивувальної частини
Рішення дає змогу зробити висновок про те, що питання звуження змісту та обсягу існуючих прав осіб, які належать до національних меншин України, на навчання рідною мовою в комунальних закладах освіти для здобуття загальної середньої освіти, так само як і питання дискримінації за мовними ознаками в аспекті конституційного обсягу прав національних меншин та корінних народів України у сфері освіти, досліджені не були, що, на мою думку, не дає підстав переконливо стверджувати про обґрунтованість висновків, яких дійшов Конституційний Суд України у Рішенні.
3.
Рішення Конституційного Суду України побудовано на такому обґрунтуванні.
3.1. Конституційний Суд України по суті обмежився аналізом легітимності мети
Закону, зазначивши, що "мета Закону узгоджується з приписами
Конституції України, оскільки забезпечує збалансований підхід до вивчення державної мови як засобу соціалізації особи та функціонування органів державної влади і органів місцевого самоврядування на конституційних засадах і вивчення мов національних меншин та корінних народів України".
Стверджуючи, що українська мова "є обов'язковою на всій території України у державній сфері, а також в публічних сферах суспільного життя", Конституційний Суд України дійшов висновку, "що
Закон створює законодавчі передумови для ефективного функціонування та розвитку державної мови, можливості використання української мови в усіх сферах суспільного життя, у яких вона має бути обов'язковим засобом спілкування".
Погоджуюсь з висновком Конституційного Суду України щодо захисту державної мови в Україні, викладеним у
Рішенні, проте вважаю його недостатнім в аспекті розгляду питань, порушених у конституційному поданні.
Враховуючи той факт, що у конституційному поданні порушувались питання про звуження змісту та обсягу існуючих прав, Конституційний Суд України, керуючись юридичною позицією, висловленою у Рішенні від 1 червня 2016 року
№ 2-рп/2016, мав дослідити не лише легітимну мету
Закону, а й засоби її досягнення на предмет пропорційності та обґрунтованості.
3.2. Другим аргументом, на якому наголосив Конституційний Суд України у своєму
Рішенні та який покладено в основу його ухвалення, стало те, що приписами
Конституції України до повноважень Верховної Ради України віднесено ухвалення законів, якими визначаються, зокрема, порядок застосування мов та засади освіти (пункти 4,6 частини першої статті
92 Основного Закону України).
Зокрема, у
Рішенні наведено зміст положень статті
7 Закону та зазначено, що "законодавець у законі може з урахуванням історичних особливостей, рівня розвитку суспільства, економічних можливостей держави уточнювати зміст та обсяг цього конституційного права" (права на освіту), "передбачати й інші форми його реалізації". А отже, як зазначено у Рішенні, "визначивши Законом засадничі питання освіти в Україні, деталізуючи конституційне право на освіту, Верховна Рада України не вийшла за межі повноважень, встановлених
Конституцією України".
Проте Конституційний Суд України, зробивши такий висновок, залишив поза увагою аналіз положень
Закону, якими запроваджено "форми реалізації" права на освіту національних меншин та корінних народів України, в аспекті їх відповідності положенням частини третьої статті
10, статті
11 Конституції України, на порушенні яких наголошувалось у конституційному поданні.
................Перейти до повного тексту