- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
РАДА СУДДІВ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
Заслухавши та обговоривши інформацію голови комітету етики, врегулювання конфлікту інтересів та професійного розвитку суддів Ради суддів України Т. Чумаченко про проект Положення про комітет етики, врегулювання конфлікту інтересів та професійного розвитку суддів Ради суддів України, відповідно до частини п'ятої статті
131 Закону України
"Про судоустрій і статус суддів" та
Положення про Раду суддів України, затвердженого рішенням X позачергового з'їзду суддів України 16 вересня 2010 року (зі змінами), Рада суддів України
ВИРІШИЛА:
Затвердити Положення про комітет етики, врегулювання конфлікту інтересів та професійного розвитку суддів Ради суддів України, що додається.
Голова Ради суддів України |
В. Сімоненко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Ради
суддів України
04.02.2016 № 3
(у редакції рішення
)
ПОЛОЖЕННЯ
Ради суддів України про комітет з питань дотримання етичних норм, запобігання корупції і врегулювання конфлікту інтересів
Розділ I. Загальні положення
Стаття 1. Предмет регулювання Положення
1.1. Це Положення визначає завдання, організацію і порядок діяльності Комітету з питань дотримання етичних норм, запобігання корупціїі врегулювання конфлікту інтересів (далі - Комітет) з метою реалізації повноважень Ради суддів України (далі, якщо не вказано інше, - Ради), наданих
Конституцією України, Законом України
"Про судоустрій і статус суддів" (далі, якщо не вказано інше,- Законом),
Положенням про Раду суддів України,
Положенням про комітети Ради суддів та іншими нормативно-правовими актами.
1.2. Це Положення регулює:
- основні завдання діяльності Комітету;
- порядок скликання, підготовки та проведення засідань Комітету;
- порядок подання та реєстрації звернень до Комітету, а також здійснення перевірок, розгляду звернень та повідомлень щодо порушень норм етики та конфлікту інтересів у діяльності суддів;
- порядок та підстави підготовки проектів консультативних висновків з питань етики та/або конфлікту інтересів, проектів рішень щодо врегулювання конфлікту інтересів та щодо звернення до уповноважених органів щодо притягнення судді до відповідальності;
- права та обов'язки голови та членів Комітету;
- інші процедурні питання діяльності Комітету.
1.3. Комітет у своїй діяльності керується принципами колегіальності, безсторонності, незалежності, об'єктивності, законності, та іншими основними принципами права.
Стаття 2. Мета та завдання діяльності Комітету
2.1. Метою діяльності Комітету є здійснення на основі принципу саморегуляції та самоврядування судової влади заходів, спрямованих на дотримання етичних норм, запобігання корупції, забезпечення реалізації покладених на Раду повноважень щодо врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, передбачених
Законом, зокрема, шляхом підготовки відповідних рішень, в порядку, визначеному законодавством та цим Положенням.
2.2. Завдання діяльності Комітету:
- підготовка проектів роз'яснень, рекомендацій та консультативних висновків Ради щодо застосування та тлумачення правил суддівської етики, законодавства у сфері запобігання корупції, законодавства про врегулювання конфлікту інтересів у діяльності суддів та присяжних під час здійснення правосуддя;
- організація підготовки та розробки коментарів, навчальних матеріалів, інформаційних, аналітичних, роз'яснювальних матеріалів для суддів та присяжних під час здійснення правосуддя з питань застосування Кодексу суддівської етики, дотримання етичних норм та принципів, законодавства у сфері запобігання корупції, врегулювання конфлікту інтересів у професійній діяльності судді;
- розгляд та здійснення дій щодо перевірки за зверненнями у зв'язку з порушенням правил суддівської етики, законодавства у сфері запобігання корупції, законодавства про конфлікт інтересів;
- підготовка проектів рішень Ради щодо врегулювання конфлікту інтересів;
- виявлення випадків несвоєчасного повідомлення або неповідомлення про наявність конфлікту інтересів в суддівській діяльності;
- за наявності належних підстав, підготовка проектів рішень Ради щодо звернення до уповноважених органів стосовно притягнення судді до відповідальності;
- направлення на запит ВРП, ВККСУ інформації про відповідність поведінки суддів правилам суддівської етики для внесення у суддівське досьє відповідно до Порядку формування і ведення суддівського досьє;
- забезпечення здійснення Радою інших заходів контролю за дотриманням правил суддівської етики, вимог законодавства про запобігання корупції та про конфлікт інтересів у діяльності суддів;
- організація та здійснення в межах повноважень Комітету інших заходів, спрямованих на формування сталого усвідомлення неприпустимості порушення правил суддівської етики, законодавства про конфлікт інтересів, вчинення корупційних діянь та інших видів правопорушень;
- підготовка до погодження (в тому числі надання пропозицій щодо проектів, внесення змін тощо) проектів порядків та методологій кваліфікаційного та регулярного оцінювання та самооцінювання суддів, а також положення щодо порядку складення іспиту та методики його оцінювання;
- підготовка консультативного висновку до проекту Порядку ведення суддівського досьє та/або проектів змін до порядку;
- розробка та затвердження типової Антикорупційної програми Ради суддів України;
- за наявності належних підстав, підготовка проектів рішень Ради щодо звернення до уповноважених органів стосовно притягнення до відповідальності адвокатів та прокурорів.
Розділ II. Організація діяльності Комітету
Стаття 3. Порядок формування, склад та строк діяльності Комітету
3.2. Мінімальна кількість членів комітету визначається Радою.
3.3. Комітет утворюється рішенням Ради та діє протягом строку повноважень Ради, якщо не прийнято рішення про його ліквідацію.
Стаття 4. Права та обов'язки, повноваження голови та членів Комітету
4.3. Голова Комітету:
- визначає питання, що належать до повноважень Комітету, шляхом внесення пропозицій голові Ради;
- організовує роботу відповідного Комітету та головує на його засіданнях;
- забезпечує підготовку матеріалів до засідання Комітету (з цією метою голова Комітету попередньо вивчає матеріали, що надійшли на його розгляд, та доручає члену Комітету здійснити перевірку відомостей, викладених у пропозиціях, зверненнях, скаргах, повідомленнях, підготувати проект висновку Комітету, забезпечити підготовку матеріалів до засідання Комітету);
- доповідає про результати засідань Комітету голові Ради та подає акти Комітету щодо розглянутих ним питань на розгляд Ради;
- координує діяльність Комітету з іншими Комітетами, в тому числі у питаннях, розгляд яких доручено декільком Комітетам;
- сприяє членам Комітету у виконанні доручень Ради та здійсненні їх повноважень;
- підписує акти Комітету та здійснює необхідне листування, забезпечує підготовку розглянутих Комітетом матеріалів до засідання Ради (з цією метою голова Комітету доручає члену Комітету підготувати матеріали для доповіді на засіданні Ради, доповісти на засіданні Ради);
4.4. Голова Комітету повідомляє членів Комітету, секретаря та голову Ради про свою відсутність та/або щодо тимчасової неможливості виконання обов'язків. Обов'язки голови, за його відсутності або настання обставин, що тимчасово унеможливлюють виконання обов'язків головою Комітету, виконує інший член Комітету за розпорядженням Голови Ради.
4.6. У разі настання обставин, що тимчасово унеможливлюють участь у роботі Комітету, член Комітету інформує Голову Комітету із зазначенням таких обставин.
4.7. Повноваження голови та членів Комітету припиняються у разі:
- звільнення суддів з посади або припинення їх суддівських повноважень;
- припинення строку повноважень Ради;
- прийняття рішення ВРП щодо притягнення члена Комітету до дисциплінарної відповідальності за порушення правил суддівської етики та у зв'язку з конфліктом інтересів;
- прийняття Радою рішення про задоволення звернення члена Комітету щодо виходу з Комітету;
- прийняття Радою рішення щодо виключення члена Комітету з Комітету у зв'язку з неналежним виконанням ним своїх обов'язків.
4.8. За рішенням Ради повноваження голови та членів Комітету можуть бути призупинені у випадку початку дисциплінарного провадження щодо них.
Розділ III. Подання звернень до Комітету та підготовка до розгляду
Стаття 5. Суб'єкти звернення до Комітету
5.1. Будь-який представник судової влади, органів та установ системи правосуддя України має право звертатися до Ради за роз'ясненнями, рекомендаціями та консультативними висновками щодо застосування та тлумачення правил суддівської етики.
5.2. Суддя, голова та члени ВККСУ, Голова Державної судової адміністрації України та його заступники мають право звертатися до Ради за роз'ясненнями, рекомендаціями та консультативними висновками щодо наявності або відсутності конфлікту інтересів у конкретній ситуації та шляхів його врегулювання.
5.3. Суддя, в тому числі і голова та члени ВККСУ, Голова Державної судової адміністрації України та його заступники зобов'язані повідомляти Раді про реальний або потенціальний конфлікт інтересів (крім випадків, коли конфлікт інтересів врегульовується в порядку, визначеному процесуальним законом) у порядку та строки, передбачені частиною десятою статті
133 Закону.
5.4. Будь-яка фізична та юридична особа має право на звернення до Ради з повідомленням щодо поведінки судді, яка становить порушення етичних норм, а також поведінки судді, голови та членів ВККСУ, Голови Державної судової адміністрації України та його заступників, яка становить порушення законодавства про конфлікт інтересів в суддівській діяльності.
5.5. Всі звернення, які стосуються суддівської етики, конфлікту інтересів та професійного розвитку суддів, спрямовуються до Комітету для вивчення і підготовки пропозицій та проектів рішень Ради.
Стаття 6. Форма та порядок подання звернення
6.1. Звернення до Ради подаються в письмовій або електронній формі.
6.2. Звернення щодо можливої неетичної поведінки судді, голови та членів ВККСУ, Голови Державної судової адміністрації України та його заступників подається у довільній формі з обов'язковим зазначенням:
- прізвища, імені, по батькові (найменування) заявника, його місця проживання (перебування) або місцезнаходження, поштового індексу, номерів засобів зв'язку;
- прізвища, імені, по батькові та посади осіб, щодо дій яких подається звернення;
- даних щодо інших осіб, з якими пов'язане порушення законодавства про конфлікт інтересів (за наявності);
- конкретних відомостей про порушення правил суддівської етики та/або законодавства про конфлікт інтересів;
- посилання на фактичні дані (докази), що підтверджують зазначені заявником відомості;
- пропозицій щодо рішень, які в межах своїх повноважень може прийняти Рада стосовно предмета звернення.
6.3. Письмове звернення підписується заявником із зазначенням дати її підписання.
6.4. Звернення судді, голови та членів ВККСУ, Голови Державної судової адміністрації України та його заступників щодо надання консультативних висновків стосовно етичних норм та/або конфлікту інтересів подається в довільній формі з зазначенням обставин, з приводу яких у цих осіб виникли сумніви.
6.5. В довільній формі з зазначенням необхідних конкретних обставин також подаються повідомлення судді, в тому числі голови та членів ВККСУ, Голови Державної судової адміністрації України та його заступників щодо виникнення у їх діяльності реального чи потенціального конфлікту інтересів та звернення щодо врегулювання конфлікту інтересів.
Стаття 7. Порядок реєстрації звернення та підготовка до розгляду
7.1. Уповноважений працівник відділу організаційного забезпечення суддівського самоврядування реєструє звернення (повідомлення), що передано у порядку, визначеному
Положенням про комітети Ради суддів, до Комітету протягом одного робочого дня з його надходження.
7.2. Попередній розгляд та перевірка звернення на прийнятність здійснюються Головою Комітету.
7.3. Не підлягають розгляду по суті звернення, якщо:
- звернення не відповідає формальним та технічним вимогам, визначеним у статті 6, зокрема, без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає;
- звернення містить виражені у непристойній формі висловлювання, що принижують честь і гідність будь-яких осіб;
................Перейти до повного тексту