- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Caca C.B. стосовно Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень пункту 7 розділу II Закону України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні"
Конституційний Суд України 7 листопада 2018 року ухвалив Рішення
№ 9-р/2018 у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо відповідності
Конституції України (конституційності) положень пункту 7 розділу II Закону України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" (далі - Рішення), у якому визнав такими, що відповідають
Конституції України (конституційними), положення пункту 7 розділу II
Закону України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27 березня 2014 року № 1166-VII (далі - Закон № 1166). Зазначеними положеннями змінено порядок нарахування допомоги при народженні дитини та її розмір, а також скасовано допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.
Рішення базується на новому розумінні Конституційним Судом України змісту частини третьої статті
22 Конституції України, а саме: "положення частини третьої статті
22 Конституції України необхідно розуміти так, що при ухваленні нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих конституційних прав і свобод людини, якщо таке звуження призводить до порушення їх сутності" (абзац десятий підпункту 2.2 пункту 2 мотивувальної частини
Рішення від 22 травня 2018 року № 5-р/2018 ). Застереження стосовно такого розуміння частини третьої статті
22 Конституції України я висловив в окремій думці-1 до цього рішення.
__________
-1 http://ccu.gov.ua/sites/default/files/docs/5-p_2018_3.pdf
Конституційний Суд України у Рішенні зазначив, що "оскільки допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, допомога при народженні дитини та допомога при усиновленні дитини не передбачені в
Конституції України, то на них не поширюються й визначені її статтею
22 гарантії щодо заборони скасування чи звуження змісту та обсягу прав, визначених, зокрема, у статтях
46,
48 Основного Закону України" (
абзац третій підпункту 6.2 пункту 6 мотивувальної частини ). Я не можу погодитися з наведеним висновком з огляду на таке.
Згідно з
Конституцією України рівність прав жінки і чоловіка забезпечується, у тому числі, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства (частина третя статті 24); сім'я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою (частина третя статті 51). Таким чином, матеріальна підтримка державою материнства і дитинства гарантується Конституцією України, а її форми, зміст, обсяг, механізм здійснення мають визначатися у законах України.
................Перейти до повного тексту