- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Сліденка І.Д. стосовно Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 12 розділу I Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2014 року № 76-VIII
усвідомлюючи необхідність субстанційно-онтологічного аналізу для визначення помилок, недоліків та недосконалостей, які містяться в
Рішенні;
вважаю за необхідне висловити такі зауваження та заперечення щодо застосованої концепції, методології та аргументації
Рішення:
У
Рішенні Конституційний Суд України припустився концептуальної, доктринальної та методологічної помилок, застосувавши тлумачення норми
Конституції України до суспільних відносин, які прямо не стосуються цієї норми.
Зауваження та заперечення щодо концепції, методології та аргументації
Рішення1.
Рішення концептуально базується на тлумаченні статті
22 Конституції України. Вказана стаття оперує поняттям "права і свободи людини і громадянина". Це норма-принцип, яка стосується виключно категорії конституційних прав і свобод.
Конституційний конфлікт, вибудуваний суб'єктом права на конституційне подання, містить контрадикцію між нормами закону та нормами Конституції України. Однак у оспорюваних нормах
Закону не йдеться про права і свободи у розумінні статті
22 Конституції України, оскільки пільги та компенсації за жодних умов не можуть вважатися ні правами, ні свободами. І Конституційний Суд України переконався б у цьому, якби дав тлумачення цих категорій. Якби Конституційний Суд України це зробив, то побачив би, що пільги (етимологічно та семантично від "privelegie" - "перевага") у будь-якому сенсі - це відступ від загального правила на користь окремих осіб або соціальних груп. Конкретно в праві - це встановлені законодавством переваги, що надаються особі (чи групі осіб) порівняно з іншими особами. Вони можуть полягати у звільненні тих чи інших осіб від відповідних обов'язків або наданні їм додаткових гарантій.
Тобто пільга є інструментом, способом, регулятором суспільних відносин, вона співвідноситься з суб'єктивним правом, але не є ним. Пільга - це привілей, а не право. А основна властивість привілею - бути винятком із загального правила (норми). Соціальна пільга в цьому контексті - блага майнового характеру, що надаються окремим групам, і є винятком. Суб'єктивне право, передбачене конституцією, в усіх без винятку випадках є загальним правилом. Таким чином, між пільгою (привілеєм) та загальним правилом існує логічна контрадикція, а тому для регулювання суспільних відносин застосовується або пільга, або загальне правило, оскільки перша виключає останнє.
Однак Конституційний Суд України лише констатував, що "існування пільг для окремих категорій громадян передбачено на конституційному рівні", а також те, що "пільга не означає, що ця категорія є елементом конституційного статусу людини на відміну від основоположних прав і свобод людини". Яким чином вказані твердження, з огляду на концепцію
Рішення, кореспондуються з обмежувальним тлумаченням статті
22 Конституції України й евентуальною суперечністю між скасованими пільгами та компенсаціями і нормами Конституції України, сказати важко. На наш погляд - ніяк.
................Перейти до повного тексту