- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ВИЩИЙ СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ СУД УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ ЦИВІЛЬНИХ І КРИМІНАЛЬНИХ СПРАВ (ВССУ)
Голові Комітету Верховної Ради
України з питань законодавчого
забезпечення правоохоронної діяльності
Кожем'якіну А. А.
Шановний Андрію Анатолійовичу!
У ВССУ розглянуто Ваш лист від 20.06.2017 № 04-18/10-1147 (вх. № 808/0/1-17 від 03.07.2017) щодо надання пропозицій та зауважень стосовно вдосконалення положень
Кримінального процесуального кодексу України (
КПК), у зв'язку з чим повідомляємо таке.
Узагальнення та аналізи судової практики, проведені ВССУ як судом касаційної інстанції, виявили окремі проблемні питання, вирішення яких потребує внесення змін та/або доповнень до норм
КПК.
1. Щодо надання дозволу на проведення позапланових перевірок у кримінальному провадженні
Законом України від 14.10.2014 № 1697-VI "Про прокуратуру" внесено зміни до
КПК, згідно з якими виключено положення п. 6 ч. 2 ст.
36 і п. 4 ч. 2 ст.
40 КПК. Ці положення передбачали право слідчих та прокурорів на підставі постанови самостійно призначати ревізії та документальні перевірки. При цьому відповідно до п. 10 ч. 2 ст.
36 та п. 5 ч. 2 ст.
40 КПК слідчий (за погодженням прокурора) та прокурор мають право звертатися до слідчого судді з клопотаннями про застосування заходів забезпечення кримінального провадження, проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій; інших процесуальних дій у випадках, передбачених цим Кодексом, чи самостійно подавати слідчому судді такі клопотання.
Відповідно до ч. 2 ст.
9 КПК прокурор, керівник органу досудового розслідування, слідчий зобов'язані всебічно, повно і неупереджено дослідити обставини кримінального провадження, виявити як ті обставини, що викривають, так і ті, що виправдовують підозрюваного, обвинуваченого, а також обставини, що пом'якшують чи обтяжують його покарання, надати їм належну правову оцінку та забезпечити прийняття законних і неупереджених процесуальних рішень.
Згідно з ч. 2 ст.
93 КПК сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених
КПК.
Водночас у підп. 78.1.11 ст.
78 ПК в редакції закону до 01.01.2017 було вказано, що документальна позапланова перевірка здійснюється, якщо отримано судове рішення суду (слідчого судді) про призначення перевірки або постанову органу, що здійснює оперативно-розшукову діяльність, слідчого, прокурора, винесену ними відповідно до закону.
Проведення планових та позапланових ревізій здійснюється відповідно до
Закону № 2939. Згідно з ч. 5 ст.
11 цього Закону позаплановою виїзною ревізією вважається ревізія, яка не передбачена в планах роботи органу державного фінансового контролю і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, зазначених у ст.
11 Закону, зокрема, в разі надходження доручення щодо проведення ревізій у підконтрольних установах від Кабінету Міністрів України, органів прокуратури, органів доходів і зборів, Національної поліції, Служби безпеки України, Національного антикорупційного бюро України, в якому містяться факти, що свідчать про порушення підконтрольними установами законів України, перевірку додержання яких віднесено законом до компетенції органів державного фінансового контролю.
Частиною 6 ст.
11 цього Закону передбачено, що позапланова виїзна ревізія може здійснюватися лише за наявності підстав для її проведення на підставі рішення суду.
Отже, враховуючи наведені норми
ПК та
Закону № 2939, у кримінальному провадженні документальна позапланова перевірка та позапланова виїзна ревізія проводяться тільки на підставі ухвали слідчого судді (судді).
Разом з тим відповідно до п. 29
Порядку проведення інспектування позапланова виїзна ревізія об'єкта контролю за зверненням правоохоронного органу проводиться в разі надання ним постанови слідчого або прокурора про призначення позапланової виїзної ревізії, винесеної після повідомлення посадовій особі підконтрольної установи, що ревізується, про підозру у вчиненні нею кримінального правопорушення. Також згідно з пунктом 31 цього Порядку для проведення ревізії за зверненням правоохоронного органу складається відповідно до компетенції органу державного фінансового контролю на підставі питань, що містяться у зверненні, постанові слідчого або прокурора, рішенні суду, програма ревізії, яка письмово погоджується з правоохоронним органом.
Таким чином, відповідно до законодавства України позапланова виїзна перевірка може проводитись як за ухвалою суду, так і за постановою слідчого, прокурора. При цьому нормами кримінального процесуального законодавства не визначено чіткої процедури проведення позапланової виїзної ревізії чи документальної перевірки, конкретно не встановлено, чи є аналізована категорія процесуальною дією, слідчою розшуковою дією чи заходом забезпечення кримінального провадження.
Неврегульованість можливості призначення під час кримінального провадження слідчим, прокурором або за їх клопотанням слідчим суддею перевірки та ревізії призводить до суперечливої практики правозастосування кримінального процесуального законодавства та порушення принципів законності, змагальності сторін та свободи в поданні ними суду своїх доказів і в доведенні перед судом їх переконливості.
................Перейти до повного тексту