- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
4 липня 2016 року м. Київ |
Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах
Верховного Суду України у складі:
головуючого Терлецького О.О.,
суддів: Волкова О.Ф., Гриціва М.І.,
Кривенди О.В., Маринченка В.Л.,
Панталієнка П.В., Прокопенка О.Б.,
Самсіна І.Л.,
при секретарі
судового засідання Ключник А.Ю.,
за участю: представників: позивача -
ОСОБА_1,
відповідача -
Лаптієва А.М.,
третьої особи на стороні відповідача -
ОСОБА_2,
третіх осіб на стороні позивача:
ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6,
ОСОБА_7,
третьої особи на стороні відповідача -
ОСОБА_8, -
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_9 до Верховної Ради України (далі - ВРУ), за участі третіх осіб на стороні позивача - депутатів Коцюбинської селищної ради Київської області (далі - Селищна рада): ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_7, третьої особи на стороні відповідача - ОСОБА_8, про визнання постанови незаконною та її скасування,
в с т а н о в и л а:
На обґрунтування позовних вимог послався на те, що жодним нормативним актом ВРУ не наділено повноваженнями щодо дострокового припинення повноважень органів місцевого самоврядування. Звернув увагу на приписи частини другої статті
78 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі -
Закон № 280/97-ВР), згідно з якими за наявності відповідних підстав повноваження селищної ради можуть бути припинені достроково лише за рішенням місцевого референдуму. Позивач послався і на відсутність підстав, передбачених частиною четвертою статті
78 Закону № 280/97-ВР щодо призначення ВРУ позачергових виборів Селищної ради, хоча саме право призначення позачергових виборів належить ВРУ.
У зв'язку з наведеним, на думку позивача, ВРУ незаконно припинила повноваження Селищної ради та призначила позачергові вибори, чим позбавила територіальну громаду смт Коцюбинське можливості самостійно вирішувати питання самоврядування.
Порушення своїх прав та інтересів ОСОБА_9 вбачає у тому, що він, будучи мешканцем смт Коцюбинське, належить до територіальної громади цього населеного пункту і, відповідно, має право брати участь у вирішенні питань місцевого значення як безпосередньо, через місцевий референдум, так і через органи місцевого самоврядування. Дострокове припинення повноважень представницького органу смт Коцюбинське зачіпає права та інтереси як територіальної громади загалом, так і кожного мешканця зокрема, в тому числі й позивача, на участь у самоврядуванні як безпосередньо, так і через обрані органи місцевого самоврядування.
Суд першої інстанції встановив, що 25 жовтня 2015 року на чергових місцевих виборах було обрано Селищну раду у складі 26 депутатів та селищного голову ОСОБА_8
12 квітня 2016 року група народних депутатів України внесла на розгляд ВРУ проект Постанови "Про дострокове припинення повноважень Коцюбинської селищної ради у зв'язку з діями, що порушують
Конституцію України і закони України, підривають засади місцевого самоврядування, суперечать інтересам територіальної громади смт Коцюбинське, та призначення позачергових виборів" (реєстраційний № 4383 від 12 квітня 2016 року).
Згідно з пунктом 1 Пояснювальної записки до проекту оскаржуваної Постанови (далі - Пояснювальна записка) необхідність її прийняття мотивовано тим, що 8 квітня 2016 року на засіданні Селищної ради виник конфлікт, внаслідок якого пленарне засідання ради було перенесено селищним головою на іншу дату; незважаючи на це, депутати ради продовжили засідання та в умовах гострого конфлікту, який супроводжувався застосуванням фізичної сили з різних сторін, проголосували за недовіру селищному голові; подальші події мають ознаки численних порушень закону.
Крім того, як зазначено в Пояснювальній записці, Коцюбинський селищний голова ОСОБА_8 раніше вже зверталася до Комітету ВРУ з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування (далі - Комітет ВРУ) (заяви від 12 січня та 25 лютого 2016 року) щодо систематичних порушень депутатами Селищної ради Регламенту цієї ради, умисного систематичного зриву пленарних засідань, перешкоджання у веденні засідань ради, невиконання депутатами обов'язків, передбачених
Законом № 280/97-ВР та
Законом України від 11 липня 2002 року № 93-IV "Про статус депутатів місцевих рад". У результаті громада селища фактично має паралізований і бездіяльний орган місцевого самоврядування - Селищну раду, який неспроможний ані вирішити, ані розглянути питання, необхідні для нормального функціонування громади.
На думку авторів проекту Постанови, інструментом стабілізації ситуації у смт Коцюбинському має стати рішення ВРУ щодо політико-правової відповідальності Селищної ради за дії, що порушують
Конституцію та закони України, підривають засади місцевого самоврядування, суперечать інтересам територіальної громади цього селища, з відповідним достроковим припиненням її повноважень та призначенням позачергових виборів.
14 квітня 2016 року проект Постанови (реєстраційний № 4383) включено до порядку денного четвертої сесії ВРУ восьмого скликання і того ж дня Постанову
№ 1108-VІІІ було прийнято.
- достроково припинила повноваження Селищної ради у зв'язку з діями, що порушують
Конституцію і закони України, підривають засади місцевого самоврядування, суперечать інтересам територіальної громади смт Коцюбинське (пункт 1
Постанови);
- призначила позачергові вибори Селищної ради на останню неділю дев'яностоденного строку з дня набрання чинності цією
Постановою (пункт 2
Постанови).
Постанова
№ 1108-VІІІ набрала чинності з 23 квітня 2016 року у зв'язку з її опублікуванням у газеті "Голос України".
Вищий адміністративний суд України постановою від 1 червня 2016 року адміністративний позов ОСОБА_9 задовольнив: визнав незаконною та скасував Постанову
№ 1108-VІІІ.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що ВРУ законодавчо не наділена повноваженням щодо дострокового припинення повноважень селищної ради, це не передбачено пунктом 30 статті
85 Конституції України та прямо суперечить частині другій статті
78 Закону № 280/97-ВР, оскільки повноваження селищної ради могли бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму. Крім того, таке дострокове припинення повноважень ради можливе у випадках, прямо передбачених частиною першою статті
78 Закону № 280/97-ВР, однак у ситуації з Селищною радою такі випадки встановлені не були. Також суд першої інстанції у своєму рішенні послався і на встановлені порушення
Регламенту ВРУ (статей
31,
102,
114), що, у свою чергу, дає ще одну підставу визнати Постанову
№ 1108-VІІІ незаконною.
................Перейти до повного тексту