- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Caca C.B. стосовно Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо офіційного тлумачення положення "на наступній черговій сесії Верховної Ради України", яке міститься у статті 155 Конституції України
Конституційний Суд України 15 березня 2016 року ухвалив Рішення у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо офіційного тлумачення положення "на наступній черговій сесії Верховної Ради України", яке міститься у статті
155 Конституції України (далі - Рішення), у якому визначив, що в аспекті порушеного у конституційному поданні питання щодо конституційної процедури прийняття закону про внесення змін до
Конституції України, якщо відповідний законопроект був попередньо схвалений більшістю від конституційного складу Верховної Ради України, але не розглядався на черговій сесії Верховної Ради України, положення "на наступній черговій сесії Верховної Ради України", застосоване у статті
155 Конституції України відповідно до її цілей, у взаємозв'язку з положеннями частини другої статті
8, частини першої статті
82, частин першої, другої, п'ятої статті
83, частини другої статті
84, частини першої статті
158 Основного Закону України необхідно розуміти так, що наступною черговою сесією Верховної Ради України є чергова сесія парламенту, яка має відбутися відповідно до положень розділу XIII "Внесення змін до
Конституції України" Основного Закону України та
Регламенту Верховної Ради України і на якій законопроект про внесення змін до
Конституції України, попередньо схвалений більшістю від конституційного складу Верховної Ради України, вважатиметься прийнятим як закон, якщо за нього проголосує не менш як дві третини від конституційного складу Верховної Ради України.
1. Відповідно до статті
155 Основного Закону України законопроект про внесення змін до
Конституції України, крім розділу I "Загальні засади", розділу III "Вибори. Референдум" і розділу XIII "Внесення змін до
Конституції України", попередньо схвалений більшістю від конституційного складу Верховної Ради України, вважається прийнятим, якщо на наступній черговій сесії Верховної Ради України за нього проголосувало не менш як дві третини від її конституційного складу. Народні депутати України звернулися з клопотанням дати офіційне тлумачення положення "на наступній черговій сесії Верховної Ради України" в аспекті питання, "чи означає це положення, що законопроект про внесення змін до
Конституції України може бути прийнятий лише на безпосередньо наступній (за номером) сесії Верховної Ради України після сесії, на якій такий законопроект попередньо схвалений; чи прийняття законопроекту про внесення змін до
Конституції України можливе на будь-якій наступній сесії (тобто такій, що має місце пізніше за часом) після сесії, на якій відбулося попереднє схвалення такого законопроекту". У Рішенні від 17 жовтня 2002 року
№ 17-рп/2002 Конституційний Суд України вже зазначав, що питання про внесення змін до
Конституції України має бути розглянуте і вирішене на двох чергових сесіях Верховної Ради України послідовно.
Отже, зазначене рішення містить відповідь на питання, поставлене народними депутатами України у конституційному поданні, а тлумачення, яке дав Конституційний Суд України у
Рішенні, за змістом суперечить позиції, викладеній ним раніше.
2. У
Рішенні вказано, що слово "наступний" має кілька значень ("той, який наступає, розташовується або з'являється слідом за ким-, чим-небудь; найближчий після когось, чогось" або "який має відбутися" (дальший, подальший) та з метою розкриття його значення у контексті наведено положення
Конституції України, в яких це слово використовується. Зокрема, у словосполученнях "з наступним повним відшкодуванням" (частина п'ята статті
41 Конституції України), "з наступним затвердженням", "з наступним поверненням" (пункти 21, 30 частини першої статті
106 Конституції України), а також у частині другій статті
156 Основного Закону України, відповідно до якої повторне подання законопроекту про внесення змін до розділів I, III і XIII
Конституції України з одного й того самого питання можливе лише до Верховної Ради України наступного скликання, слово "наступний" використане у значенні "який має відбутися". У частині другій статті
96 Конституції України, згідно з якою Кабінет Міністрів України не пізніше 15 вересня кожного року подає до Верховної Ради України проект закону про Державний бюджет України на наступний рік, слово "наступний" вжито у значенні "найближчий після чогось". Такий самий зміст, на думку Конституційного Суду України, викладену у Рішенні від 7 липня 1998 року
№ 11-рп/98, має слово "наступний" у контексті того, що "строки підписання та офіційного оприлюднення Президентом України законів України, визначені частинами третьою та четвертою статті
94 Конституції України, починаються з наступного дня після їх отримання Президентом України. Якщо закінчення п'ятнадцятиденного строку, передбаченого частиною другою статті
94 Конституції України, а також десятиденного строку, передбаченого частиною четвертою статті
94 Конституції України, припадає на вихідний або святковий день, то днем закінчення цього строку є наступний робочий день". Слово "наступний" у статті
155 Конституції України має аналогічний зміст з огляду на таке.
У Регламенті Верховної Ради України неодноразово застосовано слово "наступний" стосовно сесії парламенту. Згідно з частиною першою статті
10 Регламенту Верховної Ради України чергові сесії Верховної Ради України, крім першої сесії, починаються першого вівторка лютого і першого вівторка вересня кожного року, а завершуються відповідно не пізніш як за 45 та 10 днів до початку наступної сесії; питання затвердженого порядку денного сесії Верховної Ради України, які залишилися нерозглянутими на черговій сесії Верховної Ради України, включаються до проекту порядку денного наступної чергової сесії Верховної Ради того самого скликання, який затверджується в установленому цим регламентом порядку (частина друга статті
21 Регламенту Верховної Ради України ). Практика застосування наведених положень Регламенту Верховної Ради України дозволяє стверджувати про однозначне розуміння слова "наступний", коли воно вказує на послідовність чергових сесій парламенту, у значенні "той, який наступає слідом за ким-, чим-небудь".
Якби законодавець мав на увазі, що законопроект про внесення змін до
Конституції України, крім розділів, зазначених у статті
155 Конституції України, попередньо схвалений більшістю від конституційного складу Верховної Ради України, може бути прийнятий на будь-якій пізнішій черговій сесії парламенту, то в
Конституції України було б вказано "на іншій черговій сесії" чи "пізнішій черговій сесії".
Аналіз стенограм пленарних засідань Верховної Ради України, на яких розглядався проект
Конституції України, а також приймалися закони про внесення змін до Основного Закону України, свідчить про те, що ні при прийнятті
Конституції України, ні за двадцять років її дії питань щодо розуміння положень статті
155 Конституції України не виникало. Верховна Рада України при внесенні змін до
Конституції України приймала відповідні законопроекти на двох чергових сесіях парламенту, які безпосередньо слідували одна за одною. Отже, попередні скликання Верховної Ради України вважали, що наступною черговою сесією парламенту є безпосередньо наступна за попередньою чергова його сесія.
Таким чином, у статті
155 Конституції України визначено часові межі для прийняття закону про внесення змін до
Конституції України у разі попереднього схвалення відповідного законопроекту. Законопроект про внесення змін до
Конституції України має бути прийнятий на наступній черговій сесії Верховної Ради України після сесії, на якій цей законопроект було попередньо схвалено. Якщо за такий законопроект проголосувало не менш як дві третини від конституційного складу Верховної Ради України, то він вважається прийнятим. Якщо ж законопроект про внесення змін до
Конституції України не набрав відповідної кількості голосів народних депутатів України, то застосовується положення частини першої статті
158 Конституції України щодо неможливості подання до Верховної Ради України законопроекту про внесення змін до
Конституції України, який розглядався і не був прийнятий як закон, впродовж одного року з дня прийняття рішення щодо цього законопроекту.
3. У
Рішенні Конституційний Суд України визначив, що для внесення Верховною Радою України змін до
Конституції України передбачено таку конституційну процедуру:
................Перейти до повного тексту