1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


РАДА СУДДІВ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
16.04.2015 № 40
Однією з організаційних форм суддівського самоврядування є збори суддів судів загальної юрисдикції.
Збори суддів - це зібрання суддів відповідного суду, на якому вони обговорюють питання внутрішньої діяльності цього суду та приймають колективні рішення з обговорюваних питань.
Одним з завдань суддівського самоврядування є забезпечення організаційної єдності функціонування органів судової влади.
З метою забезпечення організаційної єдності вирішення зборами суддів питань щодо внутрішньої діяльності судів та прийняття колективних рішень з обговорюваних питань Рада суддів України вважає необхідним затвердити Типове положення про збори суддів судів загальної юрисдикції.
Заслухавши та обговоривши інформацію члена Ради суддів України Соломахи Л.І. про проект Типового положення про збори суддів судів загальної юрисдикції, відповідно до пункту 10 частини 5 статті 131 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та Положення про Раду суддів України, затвердженого X позачерговим з'їздом суддів України 16 вересня 2010 року (зі змінами), Рада суддів України
ВИРІШИЛА:
1. Прийняти за основу проект Типового положення про збори суддів судів загальної юрисдикції, що додається.
2. Проект Типового положення про збори суддів судів загальної юрисдикції направити всім судам загальної юрисдикції для обговорення та надання Раді суддів України в строк до 01 травня 2015 року пропозицій та інформації щодо спірних організаційних питань, які виникають при вирішенні зборами суддів питань щодо внутрішньої діяльності судів.
3. З метою узагальнення пропозицій та доопрацювання проекту Типового положення про збори суддів судів загальної юрисдикції створити робочу групу у складі:
Соломахи
Людмили Іванівни
- члена Ради суддів України, судді апеляційного суду Донецької області;
Леонтовича
Андрія Миколайовича
- члена Ради суддів України, судді Київського окружного адміністративного суду;
Масенка
Дениса Євгеновича
- члена Ради суддів України, судді апеляційного суду Луганської області;
Плахтій
Інни Борисівни
- члена Ради суддів України, судді Луцького міськрайонного суду Волинської області.
Голова Ради суддів України В.М. Сімоненко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Ради суддів України
16.04.2015 № 40
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про збори суддів судів загальної юрисдикції
Збори суддів є організаційною формою суддівського самоврядування.
Суддівське самоврядування є однією з найвищих гарантій забезпечення самостійності судів і незалежності суддів. Діяльність органів суддівського самоврядування має сприяти створенню належних організаційних та інших умов для забезпечення нормальної діяльності судів і суддів, утверджувати незалежність суду, забезпечувати захист суддів від втручання в їхню діяльність, а також підвищувати рівень роботи з кадрами у системі судів.
Порядок здійснення суддівського самоврядування визначається відповідно до Конституції України Законом України "Про судоустрій та статус суддів", іншими законами, а також регламентами і положеннями, що приймаються органами суддівського самоврядування згідно з Конституцією України та Законом України "Про судоустрій та статус суддів".
Типове положення про збори суддів судів загальної юрисдикції (далі - Типове положення) встановлює порядок підготовки, скликання і проведення зборів суддів; визначає процедуру розгляду питань та прийняття зборами суддів рішень з питань, віднесених до компетенції зборів суддів Конституцією України, Законом України "Про судоустрій і статус суддів" , іншими нормативно-правовими актами.
Збори суддів кожного з судів загальної юрисдикції на підставі цього Положення затверджують Положення про збори суддів відповідного суду.
1. Загальні положення
1.1. Збори суддів - це зібрання суддів відповідного суду, на якому вони обговорюють питання внутрішньої діяльності цього суду та приймають колективні рішення з обговорюваних питань.
1.2. До питань внутрішньої діяльності судів належать питання організаційного забезпечення судів і діяльності суддів, соціального захисту суддів та їхніх сімей, а також інші питання, що безпосередньо не пов'язані із здійсненням правосуддя.
Рішення із зазначених питань приймаються зборами суддів відповідно до закону.
2. Основні завдання та питання, віднесені до компетенції зборів суддів
2.1. До завдань зборів суддів належить вирішення питань щодо:
- зміцнення незалежності суду, суддів, захист від втручання в їхню діяльність;
- участі у визначенні потреб кадрового, фінансового, матеріально-технічного та іншого забезпечення суду та контроль за додержанням установлених нормативів такого забезпечення;
- здійснення контролю за організацією діяльності суду;
- обрання суддів на адміністративні посади в судах у порядку, встановленому законом.
2.2. Збори суддів:
- обговорюють питання щодо внутрішньої діяльності суду чи роботи конкретних суддів або працівників апарату суду, заслуховують інформацію керівника апарата суду про його діяльність та приймають з цих питань рішення, що є обов'язковими для суддів та працівників цього суду;
- визначають спеціалізацію суддів з розгляду конкретних категорій справ;
- обирають суддів, уповноважених здійснювати кримінальне провадження щодо неповнолітніх;
- приймають рішення про обрання суддів на адміністративні посади та звільнення з цих посад;
- визначають рівень навантаження на суддів відповідного суду з урахуванням виконання ними адміністративних або інших обов'язків;
- затверджують Засади використання автоматизованої системи документообігу суду, визначають засади формування колегій суддів, особливості здійснення автоматизованого розподілу судових справ, визначають коефіцієнти складності категорій судових справ;
- заслуховують звіти суддів, які обіймають адміністративні посади в цьому суді, та керівника апарату суду;
- затверджують форми бюлетенів для таємного голосування та протоколів голосування;
- затверджують положення про апарат суду;
- приймають рішення щодо заохочення суддів та працівників апарату суду;
- здійснюють інші повноваження, передбачені Законом України "Про судоустрій і статус суддів" .
2.3. Збори суддів шляхом таємного голосування обирають з числа суддів відповідного суду голову суду, заступника голови суду та достроково звільняють їх з посади у випадках, встановлених законом.
2.4. Збори суддів кожного суду загальної юрисдикції (крім місцевих загальних судів та Верховного Суду України) обирають таємним голосуванням делегатів на з'їзд суддів України по одному делегату від двадцяти суддів, які працюють в цьому суді. У разі якщо в суді працює менше двадцяти суддів, від суду делегується один делегат.
Делегатів на з'їзд суддів України від суддів місцевих загальних судів обирають спільні збори суддів у кожній області, Автономній Республіці Крим, містах Києві та Севастополі за принципом: один делегат від двадцяти суддів у загальній кількості суддів місцевих загальних судів у кожній області, Автономній Республіці Крим, містах Києві та Севастополі.
Збори суддів кожного місцевого загального суду обирають таємним голосуванням делегатів на спільні збори суддів місцевих загальних судів в Автономній Республіці Крим, кожній області, містах Києві та Севастополі за принципом один делегат від десяти суддів. У разі якщо в суді менше десяти суддів, від суду делегується один делегат. Делегатом на спільні збори суддів місцевих загальних судів не може бути обраний суддя, який займає адміністративну посаду в суді.
Спільні збори суддів місцевих загальних судів в Автономній Республіці Крим, кожній області, містах Києві та Севастополі проводяться для обрання таємним голосуванням делегатів на з'їзд суддів України.
Порядок скликання і проведення спільних зборів суддів місцевих загальних судів визначає Рада суддів України в окремому положенні.
Збори суддів Конституційного Суду України та Верховного Суду України обирають на з'їзд суддів України по три делегати з числа суддів цих судів.
Делегати на з'їзд суддів України обираються на альтернативній основі, при вільному висуненні кандидатур для обрання з числа суддів відповідних судів або суддів у відставці, незалежно від їх місця роботи до виходу у відставку. Делегатами на з'їзд суддів України не можуть бути обрані судді, які займають адміністративні посади в судах, судді, які є членами Вищої ради юстиції або Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
2.5. Збори суддів вирішують питання незалежності суддів, захисту від втручання у їхню діяльність.
2.6. Збори суддів можуть звертатися з пропозиціями щодо питань діяльності суду до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які зобов'язані розглянути ці пропозиції і дати відповідь по суті.
2.7. Збори суддів можуть обговорювати питання щодо практики застосування законодавства, розробляти відповідні пропозиції щодо вдосконалення такої практики та законодавства. Збори суддів місцевого чи апеляційного суду можуть вносити відповідні пропозиції на розгляд до вищого спеціалізованого суду та Верховного Суду України.
2.8. Збори суддів місцевих загальних судів у порядку, встановленому Законом України "Про судоустрій і статус суддів" , обирають слідчих суддів. Слідчі судді, які здійснюють повноваження з судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні в порядку, передбаченому процесуальним законом, обираються з числа суддів місцевого загального суду. Кількість слідчих суддів визначається окремо для кожного суду зборами суддів цього суду. Слідчі судді (суддя) обираються зборами суддів цього суду за пропозицією голови суду або за пропозицією будь-якого судді цього суду, якщо пропозиція голови суду не була підтримана, на строк не більше трьох років і можуть бути переобрані повторно.
2.9. Збори суддів апеляційних судів, вищих спеціалізованих судів за пропозицією голови суду приймають рішення про утворення судової палати, її склад, а також про обрання секретаря судової палати; заслуховують інформацію секретарів палат про діяльність судової палати.
2.9. У разі необхідності збори суддів можуть звертатися до Ради суддів України з пропозицією щодо скликання позачергового з'їзду суддів України.
2.10. Збори суддів можуть висловити недовіру керівнику апарату суду, що тягне за собою звільнення його з посади.
2.11. Збори суддів Верховного Суду України, вищого спеціалізованого суду затверджують положення про апарат, структуру і штатний розпис апарату відповідного суду за поданням голови цього суду.
2.12. Збори суддів здійснюють інші повноваження, визначені Законом України "Про судоустрій і статус суддів" .
2.11. За результатами обговорення питань внутрішньої діяльності суду чи роботи конкретних суддів або працівників апарату суду збори приймають рішення, що є обов'язковими для суддів та працівників даного суду.
3. Порядок скликання і проведення зборів суддів, підготовка питань на розгляд зборів суддів
3.1. Збори суддів скликаються головою відповідного суду або особою, яка у встановленому законом порядку виконує обов'язки голови суду, за власною ініціативою або на вимогу не менше третини загальної кількості суддів, які працюють у цьому суді.
3.2. У разі якщо голова суду (для обговорення - протягом одного місяця) не скликає збори суддів на вимогу не менш як однієї третини від загальної кількості працюючих суддів, збори скликаються групою суддів, які ініціювали скликання зборів.
3.3. Збори суддів скликаються у разі необхідності, але не рідше одного разу на три місяці.
3.4. Збори суддів є повноважними, якщо на них присутні не менше двох третин кількості суддів, які працюють у цьому суді.
3.5. Збори суддів проводяться, як правило, відкрито.
Судді беруть участь у зборах особисто.
На збори суддів можуть запрошуватися працівники апарату суду, судді у відставці, представники громадськості, інші особи.
У голосуванні беруть участь лише судді цього суду, які присутні на зборах. Голосування від імені судді за дорученням не допускається.
За рішенням зборів суддів деякі питання можуть вирішуватися у закритому режимі.
3.6. Підготовка зборів суддів забезпечується головою відповідного суду (особою, яка у встановленому законом порядку виконує обов'язки голови суду), а у випадку, передбаченому п. 3.2 цього Типового положення, - групою суддів, які ініціювали скликання зборів.
Зазначені особи визначають дату, місце та час проведення зборів, попередній перелік питань, що виносяться на обговорення зборів (порядок денний); осіб, які відповідають за підготовку окремих питань; визначають суддю, який відкриває збори суддів. Для належної підготовки питань, що виносяться на обговорення зборів, можуть утворюватися робочі групи.
3.7. Для підготовки проведення зборів особі, яка здійснює таку підготовку, відповідальними особами подаються:
- проект орієнтовного порядку денного зборів суддів з визначенням доповідача з кожного питання,
- інформацію з викладенням питання, обґрунтованими пропозиціями,
- проект рішення зборів із кожного питання порядку денного,
- інформаційні матеріали, які стосуються порядку денного,
- список запрошених осіб.
3.8. Інформація про час, місце та порядок денний зборів суддів завчасно доводиться до відома суддів та запрошених осіб, але не пізніше ніж за 3 дні до дати проведення зборів.
3.9. У виключних випадках, з урахуванням терміновості та важливості питання, збори суддів проводяться невідкладно з оперативним повідомленням всіх суддів.
3.10. Пропозиції щодо включення питань до порядку денного зборів можуть подаватися голові суду чи іншій особі, яка здійснює підготовку зборів, а також безпосередньо головуючому на зборах.
3.11. До відкриття зборів особа, уповноважена головою відповідного суду (особа, яка у встановленому законом порядку виконує обов'язки голови суду), а в разі скликання зборів групою суддів, які ініціювали скликання, - цією групою суддів, здійснює реєстрацію суддів, які прибули на збори.
Реєстрація суддів, які прибули на збори, здійснюється згідно з реєстраційним списком суддів, який затверджується головою суду. Суддя, який прибув на збори, у відповідній графі реєстраційного списку проставляє свій особистий підпис.
3.12. Відкриває збори голова відповідного суду (особа, яка у встановленому законом порядку виконує обов'язки голови суду), а в разі скликання зборів групою суддів, які ініціювали скликання, - один із суддів за дорученням цієї групи суддів, який повідомляє про наявність або відсутність кворуму, необхідного для проведення зборів, та, відповідно, оголошує або про відкриття зборів, або визначає іншу дату скликання зборів.
3.13. У призначений час судді, які прибули на збори, за наявністю кворуму, зі складу присутніх суддів обирають відкритим голосуванням головуючого, який веде збори, та секретаря зборів для ведення протоколу зборів. Головуючий на зборах та секретар зборів вважаються обраними, якщо за кожного з них проголосувало більшість суддів, присутніх на зборах.
При обранні суддів на адміністративні посади, не може бути головуючим на зборах та секретарем зборів суддів суддя, що є кандидатом для обрання на адміністративну посаду.
3.14. Головуючий на зборах:
- веде збори;
- вносить на обговорення орієнтовний порядок денний, регламент виступів та регламент роботи зборів;
- проводить відкрите голосування щодо затвердження порядку денного, регламенту виступів та роботи зборів;
- виносить на обговорення та організовує розгляд питань порядку денного;
- повідомляє про осіб, які записалися для виступу, пропозиції, що надійшли усно чи в письмовому вигляді, які оголошує в порядку їх надходження;
- надає слово для доповіді, виступу, оголошує наступного промовця; робить повідомлення, оголошує перерви;
- проводить відкрите голосування з усіх питань порядку денного, що потребують прийняття рішення, і оголошує його результати;
- оголошує про початок та закінчення таємного голосування, після оголошення протоколу лічильної комісії забезпечує прийняття рішення з питання, за яким проводилося таке голосування;
- забезпечує дотримання регламенту всіма присутніми та підтримання порядку на зборах;
- створює рівні можливості суддям для участі в обговоренні питань порядку денного;
- закриває збори;
- здійснює інші повноваження, передбачені законом та цим Типовим положенням.
Головуючий на зборах не має права коментувати виступи, давати оцінку виступам, переривати виступаючого, однак нагадує про регламент виступу.
У разі відхилення виступаючого від обговорюваного питання головуючий має право зробити йому зауваження або в разі неодноразового відхилення від обговорюваного питання поставити на голосування питання про закінчення даного виступу.
Головуючий не має права агітувати за конкретних кандидатів.
3.15. Збори суддів обговорюють і затверджують шляхом відкритого голосування порядок денний, регламент роботи зборів. Питання вважається включеним до порядку денного, якщо за нього проголосувала більшість суддів, присутніх на зборах.
В ході обговорення проекту порядку денного судді мають право пропонувати включення окремих питань, висловлювати зауваження, вносити поправки з конкретного питання порядку денного, а по внесеному письмовому зауваженню чи пропозиції мають право на виступ для обґрунтування своєї позиції.
Пропозиції щодо включення питань порядку денного можуть надаватися як в порядку підготовки зборів так і безпосередньо головуючому на зборах. Кожна пропозиція голосується окремо в порядку їх надходження.
3.16. Судді та інші особи, присутні на зборах, зобов'язані: поводити себе виважено, виявляти взаємну повагу; виконувати розпорядження головуючого щодо додержання порядку на зборах; утримуватися під час проведення зборів від пересування по приміщенню, де відбуваються збори, розмов, реплік у будь-якій формі; не створювати інших перешкод для нормального проведення зборів.
У разі недотримання порядку поводження на зборах або створення перешкод у проведенні зборів така особа попереджається головуючим про необхідність дотримання порядку на зборах. У випадку повторного порушення порядку поводження на зборах та створення перешкод у проведенні зборів така особа може бути видалена з зали проведення зборів.
У випадку неможливості усунути перешкоди у проведенні зборів присутніми на зборах особами, у зборах суддів може бути оголошено перерву або зборами може бути вирішено питання про проведення закритих зборів.
3.17. Головуючий на зборах ставить на обговорення питання та надає слово доповідачам у відповідності до порядку денного.
Головуючий надає можливість для виступів з питань порядку денного як суддям, так і іншим запрошеним особам, які записалися для виступу.
Суддя вправі виступати і вносити пропозиції по суті кожного з обговорюваних питань.
Суддя має право на повторний виступ з одного й того ж питання після виступу з цього питання усіх суддів та інших запрошених осіб.
Суддя під час виступу не повинен відхилятися від обговорюваного питання, виступати без дозволу головуючого та має дотримуватися встановленого зборами регламенту виступів.
Обговорення доповіді з питання порядку денного припиняється за пропозицією головуючого на зборах або за пропозицією суддів. Рішення про припинення обговорення приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від числа суддів, присутніх на зборах.
3.18. Після припинення обговорення питання порядку денного головуючий на зборах ставить на голосування рішення зборів з цього питання. Рішення зборів приймаються за всіма питаннями порядку денного.
Після обговорення проект рішення ставиться на голосування зборів для прийняття його за основу.
Після прийняття проекту рішення за основу судді мають право внести до нього поправки та доповнення, прийняття кожної з яких підлягає голосуванню більшістю голосів від числа суддів, присутніх на зборах.
Після обговорення поправок та доповнень проект рішення ставиться на голосування для прийняття в цілому.
Перед проведенням голосування головуючий на зборах оголошує чітке формулювання кожного із питань, поставлених на голосування, у черговості їх надходження.
Кожний суддя має один голос. Голосування є особистим, голосування за дорученнями (довіреностями) або одних суддів за інших не допускається.
3.19. Збори суддів приймають рішення більшістю голосів суддів, присутніх на зборах, відкритим голосуванням, якщо не буде прийнято рішення про проведення таємного голосування.
Присутніми на зборах вважаються судді, які зареєструвалися на початку проведення зборів.
При відкритому голосуванні суддя визначає свою позицію шляхом підняття руки "за", "проти" чи "утримався". Підрахунок голосів здійснює секретар зборів.
Прийняття рішення шляхом відкритого голосування на закритих зборах проводиться у відсутності осіб, запрошених на збори суддів.
Рішення щодо обрання на адміністративні посади або звільнення з цих посад, а також про обрання делегатів на з'їзд суддів України та на спільні збори суддів місцевих загальних судів приймаються лише таємним голосуванням.
За рішенням зборів таємне голосування може проводитися і з інших питань. Рішення про таємне голосування в цьому випадку приймається більшістю голосів від числа суддів, присутніх на зборах, шляхом відкритого голосування.
Таємне голосування здійснюється бюлетенями для таємного голосування, форма яких затверджується зборами суддів шляхом відкритого голосування.
У бюлетені для таємного голосування зазначаються: мета і дата голосування, в алфавітному порядку прізвище, ім'я та по батькові кожного кандидата, нумерація напроти даних кандидатів не допускається.
Бюлетені на звороті підписуються членами лічильної комісії та засвідчуються печаткою суду.
До отримання суддями бюлетені не повинні мати будь-яких позначок.

................
Перейти до повного тексту