- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
XII ПОЗАЧЕРГОВИЙ З'ЇЗД СУДДІВ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
Про Стратегію розвитку судової влади України на 2015 - 2019 роки
Заслухавши інформацію голови Ради суддів України, судді Верховного Суду України В. Сімоненко щодо Стратегії розвитку судової влади України на 2015 - 2019 роки, відповідно до статті
114, пункту 8 частини другої статті
123, частини шостої статті
126 Закону України
"Про судоустрій і статус суддів" з'їзд суддів України
ВИРІШИВ:
1. Інформацію щодо Стратегії розвитку судової влади України на 2015 - 2019 роки взяти до відома.
2. Доручити Раді суддів України продовжувати роботу з впровадження Стратегічного плану розвитку судової влади України, схваленого рішенням XI з'їзду суддів України.
Головуючий на з'їзді |
Л. Соломаха |
Секретар з'їзду |
А. Олійник |
Додаток
СТРАТЕГІЯ
розвитку судової системи в Україні на 2015 - 2019 роки
Вступ
Наразі як перед українською системою юстиції взагалі, так і перед судовою системою зокрема постають серйозні виклики. Громадськість активно критикує суддів та суди через відсутність незалежності, неупередженості, прозорості та підзвітності. Необхідно відновлювати довіру суспільства до судової системи. І представники судової влади готові здійснювати для цього конкретні кроки та дії.
Стратегія розвитку судової системи в Україні (СРССУ) є одним з етапів впровадження Стратегічного плану (СП) розвитку судової влади України, ухваленого на XI З'їзді суддів України, який є вищим органом суддівського самоврядування. Ця Стратегія будується на стратегічних цілях, визначених в СП, і одночасно визначає більш конкретні дії, результати, кінцеві результати, ефект та вплив запланованих дій.
Прийнята в часи значних соціальних та політичних змін, СРССУ є відповіддю на вимоги нового часу, прагнення українського судівництва до реформ, підвищення якості його послуг для громадян, дотримання європейських стандартів і наближення до кращих практик відправлення правосуддя. Крім того, Стратегія відображає потребу суспільства у підвищенні незалежності, підзвітності та прозорості судівництва та одночасно забезпечує більш активну співпрацю судової системи із законодавчою та іншими гілками влади. У рамках постійної роботи у напрямку європейської інтеграції, Україна приєднується до
Угоди про асоціацію та про зону вільної торгівлі, веде діалог щодо спрощення візового режиму, а також долучається до інших заходів у партнерстві з Європейським Союзом (ЄС) та прагне стати повноцінним членом європейської спільноти. Реформування як сектору юстиції в цілому, так і судової системи зокрема є необхідною передумовою консолідації всіх зазначених зусиль.
З огляду на те, що для досягнення багатьох цілей СП необхідне внесення змін до
Конституції та до інших законів, наголос в СРССУ поставлений на тих напрямках, які передбачають можливість домогтися суттєвих змін майже виключно через внутрішні заходи, яких суддівський корпус та органи суддівського самоврядування можуть вживати самостійно. Такими напрямками, зокрема, є зміцнення ролі судової гілки влади в процесі реформування сектору правосуддя та активна участь у законодавчих ініціативах, розбудова можливостей формування власного бюджету та системи фінансового управління, взаємодія з громадськістю (PR), наближення до моделі самоврядування та управління, спрямованого на підтримку та розвиток судової системи (на відміну від орієнтації на вказівки та перевірки), запровадження більш ефективних способів оцінки підзвітності та якості системи судочинства (включаючи оцінювання ступеня задоволення громадськості роботою судів), підвищення доступності правосуддя та єдності судової практики.
Одночасно слід зазначити, що більш якісний розподіл обов'язків та повноважень кожного учасника системи суддівського самоврядування, збалансування повноважень суддів та інших державних та приватних осіб в усіх видах судового провадження, підвищення доступності правосуддя потребують змін до
Конституції України та інших законів. Відтак, СРССУ на 2015 - 2019 роки є всього лише одним із кроків в напрямку комплексного реформування судової системи зокрема та сектору юстиції в цілому.
НАПРЯМОК 1: НЕЗАЛЕЖНІСТЬ ТА ПРОЗОРІСТЬ
СТРАТЕГІЧНІ ПИТАННЯ (за визначенням СП):
• Зміцнення незалежності та самостійності суддів та судової гілки влади
• Збільшення фінансування та підвищення ефективності використання ресурсів
• Відновлення довіри суспільства
СП націлений на різні проблеми, які стосуються стану законодавства та розподілу повноважень між судами та іншими структурами сектору юстиції. Для досягнення цілей СП та зміцнення судової гілки влади по відношенню до інших гілок необхідно зосередитись на удосконаленні стратегічного планування, посиленні фінансових та комунікаційних можливостей системи суддівського самоврядування.
У зв'язку з цим, на стратегічному рівні (Ради суддів - РС) та на робочому рівні (Секретаріату Ради суддів, Державної судової адміністрації - ДСА або інших органів залежно від компетенції) будуть створені окремі структури, які опікуватимуться стратегічним плануванням та питаннями законодавства, бюджетним та фінансовим управлінням, забезпеченням якості та ефективності правосуддя, питаннями етики та дисциплінарної відповідальності. Ці структури будуть забезпечувати єдність та ефективність суддівського корпусу у висловленні позицій щодо законодавчих ініціатив, які напряму стосуються відправлення правосуддя, адекватного надання та розподілу фінансових ресурсів, а також зв'язків з громадськістю. Подальші кроки будуть зроблені в напрямку консолідації систем управління фінансами та бюджетом судів, зокрема, шляхом створення спеціальних фінансових структур для підтримки всіх судів в межах відповідного апеляційного округу. На додаток до цього, шляхом спрощення доступу ЗМІ та громадськості до інформації стосовно судових засідань, інших суддівських заходів та процесів буде забезпечена прозорість роботи судових органів. Такі зміни суттєво вплинуть на налагодження суддівським корпусом відносин з іншими гілками влади та із суспільством у цілому.
Дія 1.1 Розвиток судової системи та реформа сектору юстиції.
Дія 1.1.1 Перегляд СП, СРССУ, розробка (в майбутньому) Стратегії реформування сектору юстиції
Результати |
Відповідальний орган / Засоби перевірки (ЗПр) |
Кінцеві результати |
1) Перегляд та реалізація СП за умов моніторингу з боку органів суддівського самоврядування |
РС / Рішення, звіти РС |
• Визначення короткострокових, середньострокових та довгострокових заходів для різних напрямків реформи судової системи, наприклад, аналіз системи суддівського самоврядування, оптимізація судової мережі, перегляд горизонтальних та вертикальних (апеляційних) повноважень, подальше просування пілотних проектів розгляду справ судом присяжних, інституційне вдосконалення та підвищення ефективності функціонування ДСА, удосконалення механізмів фінансування судів тощо. |
2) Перегляд СРССУ та її реалізація за умов моніторингу з боку органів суддівського самоврядування |
РС / Звіти РС |
3) Здійснення зовнішнього аналізу реалізації СРССУ |
НУО / Звіти НУО |
4) Використання СП та СРССУ як основи для розробки розділу у майбутньої Стратегії реформування сектору юстиції (СРСЮ) |
Верховна Рада України (ВРУ), Міністерство юстиції (Мін'юст), РС, інші / Прийнята СРСЮ |
5) Перегляд та реалізація СРСЮ за умов моніторингу з боку органів суддівського самоврядування |
РС / Звіти РС |
6) Реалізація Інформаційно-комунікаційної стратегії РС та її щорічний перегляд |
РС / Звіти РС |
Дія 1.2 Розвиток цілеспрямованого стратегічного планування та розвиток законодавства, розбудова спроможностей бюджетного і фінансового управління судової системи.
Результати |
Відповідальний орган / Засоби перевірки (ЗПр) |
Кінцеві результати |
1) Створення Комітету з питань стратегічного планування та законодавчих питань, Комітету з питань бюджету та фінансового управління, управління якістю та ефективністю правосуддя при Раді суддів |
РС / Рішення, звіти РС, положення про обов'язки / регламенти, плани розміщень / описи посад |
• Зміцнення ролі судової системи в розвитку політики у секторі юстиції, інституційній реформі та в законодавчих процесах шляхом застосування призначених для цього механізмів в рамках системи суддівського самоврядування, вжиття заходів з розробки стратегій та інших політичних документів, аналізу їх реалізації, із започаткування та реалізації законодавчих ініціатив; • Застосування методик кількісної та якісної оцінки в процесах внутрішнього аналізу результатів запровадження всіх напрямків судової політики; • Гармонізований підхід до планування та формування бюджету судовою гілкою влади та посилення регіональних можливостей, уніфікація систем формування бюджетів судів (єдиний бюджет для всіх судів); використання методик програмного та цільового формування бюджету із застосуванням нефінансових показників виконання в процесі формування та реалізації бюджету судової гілки влади; • Підвищення ефективності стягнення судового збору, надходження від якого мають використовуватися в бюджетах судів; • Підвищення якості управління державними фінансами в судах; істотне скорочення заборгованості по судах за комунальні послуги, постачальникам поштових, судово-медичних, правових та інших послуг; запровадження єдиного процесу державних закупівель, який ґрунтується на узгодженій оцінці потреб судів. |
2) Створення працездатного Підрозділу зі стратегічного планування та законодавчих питань, питань бюджету та фінансового управління, виконавчих підрозділів управління якістю та ефективністю правосуддя на оперативному рівні |
ДСА, РС / Рішення РС, ДСА |
3) Встановлення платіжних терміналів у принаймні 540 судах до кінця 2015 року для сплати судового збору через електронні системи (у 100 судах до кінця 2016 року та в усіх судах до кінця 2017 року) |
ДСА, РС / Розробка програмного та апаратного забезпечення, підготовка користувачів, призначення операторів та публікація посібників з експлуатації |
4) Створення спеціальних фінансових структур (при регіональних (апеляційних) судах або регіональних управліннях ДСА) з метою формування бюджетних запитів та підтримки всіх судів в межах апеляційного округу |
РС / Рішення РС |
5) Розробка практичних посібників та навчальних модулів у Національній школі суддів (НШС) з питань стратегічного планування та розвитку нормотворчості, бюджету та фінансового управління |
РС, НШС / Навчальні плани НШС затверджені та застосовуються, опубліковані практичні настанови, проведені тренінги |
Дія 1.3 Розбудова окремих можливостей судової системи у сфері комунікацій та PR
Результати |
Відповідальний орган / Засоби перевірки (ЗПр) |
Кінцеві результати |
1) Створення Комітету з питань комунікацій при Раді суддів |
РС / Рішення, звіти РС, технічні завдання, регламенти |
• Використання спеціальних методик комунікацій та PR в судовій системі для комунікацій з іншими органами • Використання індивідуальних підходів у комунікаціях з користувачами судів, в залежності від їхньої категорії (вік, освіта, соціальний/правовий статус тощо); • Включення в систему управління кар'єрним зростанням та якістю роботи заходів, що спонукають суддів частіше вступати в контакт із суспільством шляхом публікації статей, проведення досліджень, відвідування освітніх установ, а також участі в інших соціально-освітніх заходах. |
2) Наявність працездатного прес-центру при Раді суддів, підрозділів по роботі з пресою в усіх апеляційних округах |
РС / Рішення РС |
3) Наявність письмово оформлених регламентів з чіткими умовами доступу та участі громадян в засіданнях, своєчасного попереднього оголошення порядку денного засідань та застосування РС регламентів в усіх питаннях |
РС / Рішення РС |
4) Регулярні навчальні візити школярів, студентів та інших груп до судів |
РС, Міністерство освіти і науки, інші / Навчальні візити |
5) Проведення в судах прес-конференцій / наявність прес-релізів за результатами розгляду гучних справ |
ДСА, РС / Прес-конференції, релізи |
6) Розробка практичних настанов та навчальних модулів в Національній школі суддів з питань PR та комунікацій |
РС, НШС / Затвердження і використання в НШС навчальних програм, публікація практичних настанов, проведені тренінги |
НАПРЯМОК 2: КОМПЕТЕНЦІЯ
СТРАТЕГІЧНІ ПИТАННЯ (за визначенням СП):
• Професіоналізм та досконалість в роботі
• Відновлення довіри суспільства
Відповідно до СП реформування системи управління кар'єрним зростанням та ефективністю кадрів шляхом переосмислення ролі Національної школи суддів як частини судової системи сприятиме підвищенню компетентності судової системи та відновленню довіри до неї. Призначення на конкретні суддівські посади будуть здійснюватись на конкурсній основі за новою системою управління ефективністю кадрів, з одночасним забезпеченням оцінки суддів за однаковими прозорими критеріями на основі заслуг та рейтингу балів. Будуть створені ефективні механізми для проведення планових перевірок суддів та судів, орієнтованих на результат, загального нагляду за реалізацією політики забезпечення якості в судовій системі, розслідування окремих скарг. На додаток до цього, в рамках нової системи управління ефективністю кадрів будуть проводитися опитування щодо ступеня задоволення користувачів, що дасть громадськості можливість робити свій внесок в процес оцінки судовою системою своєї власної ефективності. Крім того, пропонуються механізми досягнення більшої єдності судової практики шляхом підсилення дослідницько-аналітичних можливостей вищих судів.
Дія 2.1 Розробка системи вимірювання ефективності судової системи, механізмів її застосування через чітку та прозору політику забезпечення якості судочинства та стандарти ефективності, а також систему здійснення призначень, оцінювань, підвищень у посадах та переведень на інші посади.
Результати |
Відповідальний орган / Засоби перевірки (ЗПр) |
Кінцеві результати |
1) Формулювання гармонізованої політики щодо забезпечення якості та стандартів ефективності в межах нового Рамкового оцінювання ефективності судів (РОЕС), яке має бути ухвалене Радою суддів до кінця 2016 року |
РС / Рішення РС |
• Перегляд планових показників роботи всієї судової системи / судів кожної юрисдикції, кожного окремого суду, судді, працівника апарату із застосуванням взаємопов'язаних та взаємопорівнюваних кількісних та якісних критеріїв ефективності, що будуть в розпорядженні всіх суддів, судів та органів суддівського самоврядування для контролю та вимірювання ефективності роботи з урахуванням більш широких стратегічних підходів; • Запровадження системи управління ефективністю роботи на основі заслуг та рейтингів; • Розробка та втілення гармонізованих та автоматизованих робочих процедур; • Використання аналітично-дослідницьких та побудованих на управлінні ризиками інструментів для вирішення питань про кар'єрне просування та управління якістю роботи; • Забезпечення доступної для загалу послідовної практики роботи органів суддівського самоврядування (а також, в межах своїх повноважень - РСУ, ДСА, ВККСУ, ВРЮ тощо) щодо питань управління кар'єрою та ефективністю; • Наявність ефективного механізму проведення планових результатоорієнтованих аудитів діяльності суддів та судів, здійснення загального нагляду за реалізацією судовою системою своєї політики забезпечення якості, розслідування окремих скарг, застосування в ході втілення системи управління якістю підходів на основі дискусій і на основі заохочень/покарань. |
2) Завершення розробки нової редакції політики щодо забезпечення якості судочинства та розширених стандартів ефективності (на основі поточного переліку з 16 показників) в рамках нового РОЕС, яке має бути ухвалене Радою суддів до кінця 2017 року; щорічний перегляд стандартів ефективності |
РС / Рішення РС |
3) Розробка збірок правил та практичних настанов на основі РОЕС |
РС / Рішення РС |
4) Адаптація (пристосування, гармонізація) посадових інструкцій працівників апаратів судів та порядку заміщення всіх посад відповідно до РОЕС |
РС / Рішення РС |
5) Реалізація пілотних проектів використання нової системи управління ефективністю принаймні в 100 судах до кінця 2017 року та в усіх судах до кінця 2018 року |
РС / Рішення, звіти РС |
6) Розробка письмових правил та порядку призначень (на кожну суддівську посаду), переведень на інші посади (до інших судів) та призначень на вищі посади на основі зазначеної політики та удосконалених методик в усіх пілотних регіонах |
РС, Вища кваліфікаційна комісія (ВКК) / Рішення РС, ВКК |
7) До кінця 2018 року - застосування виключно конкурсного відбору для заміщення всіх посад |
РС, ВКК / Рішення, звіти РС, ВКК |
8) Аналіз ролі та повноважень працівників судових інспекцій |
ВРУ, РС / Зміна закону, Рішення РС |
9) Залучення постійних медіаторів для вирішення спорів в судах та між працівниками суду |
РС / Рішення РС |
10) Видання дослідницько-аналітичних звітів з оцінки ризиків на основі статистичних даних, зібраних за допомогою нового програмного забезпечення з управління кадрами |
РС / Звіти РС |
11) Проведення на основі узгодженої методології опитувань щодо ступеня задоволення користувачів принаймні в 10 пілотних регіонах до кінця 2015 року; в 15 пілотних регіонах до кінця 2016 року; в усій країні до кінця 2017 року; регулярне проведення опитувань користувачів з 2018 року в межах нової системи управління ефективністю |
РС / Звіти, рішення РС |
12) Розробка для НШС навчальних модулів та практичних посібників з питань нової системи управління ефективністю |
НШС, РС / Затвердження і застосування в НШС навчальних програм, практичні посібники опубліковані, проведені тренінги |
Дія 2.2 Розробка адаптованих під користувача, результативних та сталих систем початкової та безперервної підготовки при НШС.
Дія 2.2.1 Удосконалення системи початкової підготовки, яка включає в себе інструменти дистанційного навчання, оцінку навчальних потреб та механізми оцінки якості підготовки.
Результати |
Відповідальний орган / Засоби перевірки (ЗПр) |
Кінцеві результати |
1) Визначення в законодавстві ролі НШС в межах судової системи як єдиного органу початкової підготовки суддів |
РС, НШС, ВРУ / Зміни законів |
• Включення до переліку предметів початкової підготовки суддів методик тлумачення законодавства, стандартів доказування в різних видах проваджень, судової практики як джерела права, складання мотивувальної частини судових рішень, ораторських навичок, питань професійної етики та дисциплінарної відповідальності; • Інституціоналізація ланок, що з'єднують системи підготовки та призначення суддів |
2) Щорічний перегляд реалізації Стратегічного плану НШС |
НШС, ВКК / Звіти НШС, ВКК |
3) Збільшення тривалості програми початкової підготовки до 18 місяців |
РС, НШС, ВРУ / Зміни законів |
4) Щорічне оновлення навчальних програм та методик початкової підготовки, розроблених самостійно НШС, включаючи програми дистанційного навчання |
НШС, ВКК / Рішення, звіти НШС, ВКК |
5) Розробка механізмів оцінки потреб та можливостей початкової підготовки, включаючи спеціалізоване програмне забезпечення для проведення опитувань в режимі он-лайн |
НШС, ВКК, ДСА / Рішення, звіти НШС, ВКК, завершені розробка / закупівля програмного забезпечення, підготовка користувачів |
6) Оновлення системи відбору викладачів для початкової підготовки тренерів регіональної мережі НШС |
НШС / Рішення, звіти НШС |
7) Розробка інструментів дистанційного навчання |
РС, НШС / Рішення НШС, закупівля програмного забезпечення, підготовка користувачів, публікація посібників |
8) Застосування концепції ТдТ (тренінги для тренерів) на регулярній основі |
НШС / Звіти НШС |
9) Укладення угод про співпрацю та створення мереж між НШС та відповідними органами початкової підготовки суддів ЄС |
НШС / Наявність Меморандумі в про взаєморозуміння та угод |
10) Проведення навчальних візитів, стажувань, навчання в структурах Європейського суду прав людини (ЄСПЛ), Європейського суду справедливості (ЄСС) та в судових органах держав - членів ЄС |
НШС / Звіти НШС |
................Перейти до повного тексту