- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Стецюка П.Б. стосовно Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням правління Пенсійного фонду України щодо офіційного тлумачення положень статті 1, частин першої, другої, третьої статті 95, частини другої статті 96, пунктів 2, 3, 6 статті 116, частини другої статті 124, частини першої статті 129 Конституції України, пункту 5 частини першої статті 4 Бюджетного кодексу України, пункту 2 частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України в системному зв’язку з окремими положеннями Конституції України
На підставі статті
64 Закону України
„Про Конституційний Суд України“ вважаю за необхідне висловити окрему думку стосовно
Рішення Конституційного Суду України від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012 у справі за конституційним поданням правління Пенсійного фонду України щодо офіційного тлумачення положень статті
1, частин першої, другої, третьої статті
95, частини другої статті
96, пунктів 2, 3, 6 статті
116, частини другої статті
124, частини першої статті
129 Конституції України, пункту 5 частини першої статті
4 Бюджетного кодексу України, пункту 2 частини першої статті
9 Кодексу адміністративного судочинства України в системному зв’язку з окремими положеннями Конституції України (далі - Рішення).
У Рішенні Конституційний Суд України (далі - Суд) зазначив: „що однією з ознак України як соціальної держави є забезпечення загальносуспільних потреб у сфері соціального захисту за рахунок коштів Державного бюджету України виходячи з фінансових можливостей держави, яка зобов’язана справедливо і неупереджено розподіляти суспільне багатство між громадянами і територіальними громадами та прагнути до збалансованості бюджету України. При цьому рівень державних гарантій права на соціальний захист має відповідати Конституції України, а мета і засоби зміни механізму нарахування соціальних виплат та допомоги - принципам пропорційності і справедливості“ (пункт 1 резолютивної частини Рішення), „що повноваження Кабінету Міністрів України щодо розробки проекту закону про Державний бюджет України та забезпечення виконання відповідного закону пов’язані з його функціями, в тому числі щодо реалізації політики у сфері соціального захисту та в інших сферах. Кабінет Міністрів України регулює порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, відповідно до Конституції та законів України“ (пункт 2 резолютивної частини Рішення) а також те, „що суди під час вирішення справ про соціальний захист громадян керуються, зокрема, принципом законності. Цей принцип передбачає застосування судами законів України, а також нормативно-правових актів відповідних органів державної влади, виданих на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, в тому числі нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, виданих у межах його компетенції‚ на основі і на виконання Бюджетного кодексу України, закону про Державний бюджет України на відповідний рік та інших законів України (пункт 3 резолютивної частини Рішення).
Таких висновків дійшов Суд у результаті офіційного тлумачення зазначених положень Основного Закону України, Бюджетного кодексу України та Кодексу адміністративного судочинства України „в аспекті“ трьох питань, сформульованих безпосередньо Судом внаслідок узагальнення значно більшої кількості запитань, поставлених правлінням Пенсійного фонду України у наведеному конституційному поданні. Цими питаннями стали: „- чи повноважна держава встановлювати зміст та обсяг соціальних виплат залежно від її соціально-економічних можливостей; - чи має право держава змінювати порядок і розміри існуючих соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України; - чи є обов’язковими для застосування судами України нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України з питань соціального захисту громадян, видані на виконання вимог Бюджетного кодексу України, закону про Державний бюджет України на відповідний рік та інших законів України“ (абзац перший пункту 1 мотивувальної частини Рішення). При цьому звертає на себе увагу та обставина, що Суд узагальнюючи окремі питання, порушені суб’єктом права на конституційне подання словосполучення „чи повинна держава, в особі органів державної влади визначати…“ та „чи повинна держава, в особі органів державної влади /…/ забезпечити…“ - замінив на варіант - „чи повноважна держава встановлювати…“ та „чи має право держава змінювати…“ (виділення моє - П.С.).
Такий підхід до поставлених суб’єктом права на конституційне подання питань перед єдиним органом конституційної юрисдикції є неприпустимим, оскільки, серед іншого, суттєво змінює зміст останніх. Так, якщо у питанні „чи повинна держава в особі органів державної влади“ щось, наприклад, визначати чи змінювати, основний акцент зроблено, власне, на повноваженнях (можливостях) „органів державної влади“, то у варіанті, який запропонував Суд, основний акцент зміщується виключно на „державу“. Однак органи державної влади, виходячи із своєї конституційної природи, „здійснюють свої (притаманні саме їм - П.С.) повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України“ (частина друга статті
6 Конституції України). Вони „зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України“ (частина друга статті
19 Конституції України). Натомість для „держави“, як явища більш узагальненого, яке має іншу, якісно відмінну від будь-яких органів державної влади, власну конституційно-правову природу, Основний Закон України визначив як інші можливості, так і якісно відмінні в цьому випадку зобов’язання (наприклад, конституційні положення викладені у частині другій статті
3, частині четвертій статті
13, частині п’ятій статті
17, частині третій статті
95 Конституції України).
................Перейти до повного тексту