- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Звернення
РАДА СУДДІВ УКРАЇНИ
ЗВЕРНЕННЯ
21.06.2013 № 27
Щодо незалежності суддів від незаконного втручання з боку правоохоронних органів
Рада суддів України висловлює занепокоєння ситуацією, яка склалась у сфері дотримання конституційних гарантій самостійності судів, незалежності та недоторканності суддів.
Останнім часом набули системного та відвертого характеру випадки тиску на суддів, у тому числі з боку окремих працівників правоохоронних органів, і їх втручання в діяльність судів при розгляді справ та вирішенні питань про притягнення до кримінальної відповідальності суддів за здійснення ними правосуддя.
Спостерігається тенденція, коли дії названих суб'єктів правоохоронної діяльності виходять за межі повноважень, наданих законом, та мають характер зловживання процесуальними правами, що полягає в намаганнях здійснювати позапроцесуальний контроль за розглядом справ судами та перевірку законності й обгрунтованості судових рішень.
Так, поширилися звернення посадових осіб правоохоронних органів, які не є учасниками судового процесу, з приводу витребування або вилучення матеріалів судових справ, надання суддями інформації в конкретних справах, перспективи їх розгляду судом, витребування пояснень суддів щодо мотивів та підстав прийняття ними процесуальних рішень, відомостей, які становлять таємницю нарадчої кімнати, облікових і характеризуючих матеріалів стосовно суддів тощо.
Ураховуючи викладене, Рада суддів уважає своїм обов'язком зазначити таке.
Відповідно до п.п. 1 та 2
Основних принципів незалежності судових органів , схвалених резолюціями №№ 40/32 та 40/146 Генеральної Асамблеї ООН від 29.11 та 13.12.85, незалежність судових органів гарантується державою та закріплюється в конституції або законах країни. Усі державні та інші установи зобов'язані шанувати незалежність судових органів та дотримуватися її. Судові органи вирішують передані їм справи безсторонньо, на основі фактів та відповідно до закону, без будь-яких обмежень, неправомірного впливу, спонукань, тиску, погроз або прямого чи непрямого втручання з будь-якого боку і хоч би з яких причин.
Рекомендація
№ CM/Rec(2010)12 Комітету міністрів Ради Європи від 17.11.2010 щодо незалежності, ефективності та обов'язків суддів містить положення про те, що виконавча та законодавча влада повинні гарантувати незалежність суддів і утримуватися від дій, які можуть підірвати незалежність судової влади або довіру суспільства до неї.
Незалежність судової влади є головною умовою забезпечення верховенства права, ефективного захисту прав і свобод людини та громадянина, юридичних осіб, інтересів суспільства й держави.
Незалежність і недоторканність суддів гарантують ст.ст.
126 і
129 Конституції , якими встановлено, що судді при здійсненні правосуддя незалежні й підкоряються лише закону. Законом
"Про судоустрій і статус суддів" визначені умови виконання професійних обов'язків суддів та правові засоби, за допомогою яких забезпечується реалізація конституційних гарантій самостійності судів та незалежності суддів.
Зокрема, ст. 6 цього Закону встановлено заборону втручання в здійснення правосуддя, вплив на суд або суддів у будь-який спосіб, неповагу до суду чи суддів, збирання, зберігання, використання й поширення інформації в будь-якій формі з метою завдання шкоди авторитету суддів чи впливу на безсторонність суду.
Статтею 47 Закону передбачено засоби забезпечення незалежності суддів, до яких належать:
особливий порядок їх призначення, обрання, притягнення до відповідальності та звільнення;
недоторканість та імунітет;
незмінюваність;
порядок здійснення судочинства, встановлений процесуальним законом, таємниця ухвалення судового рішення;
заборона втручання в здійснення правосуддя;
відповідальність за неповагу до суду чи судді;
окремий порядок фінансування та організаційного забезпечення діяльності судів, установлений законом;
належне матеріальне та соціальне забезпеченням суддів;
функціонування органів суддівського самоврядування;
визначені законом засоби забезпечення особистої безпеки судді, членів його сім'ї, майна, а також інші засоби їх правового захисту;
право судді на відставку.
Реалізація зазначених гарантій здійснення правосуддя є необхідною передумовою належного виконання судом своїх конституційних функцій щодо забезпечення дії принципу верховенства права, захисту прав і свобод людини та громадянина, утвердження й забезпечення яких є головним обов'язком держави (ст.ст.
3,
8,
55 Конституції ).
................Перейти до повного тексту