1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА
П О С Т А Н О В А
24.03.2008 N 8/84
Окружний адміністративний суд міста Києва в особі колегії суддів: Пилипенко О.Є. (головуючий суддя), суддів Винокуров К.С., Ковзель П.О., при секретарі Коваль А.В., за результатами розгляду у відкритому судовому засіданні адміністративної справи за позовом: 1) ОСОБА_1, 2) ОСОБА_2 до відповідача: Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України, третя особа-1: Відкрите акціонерне товариство "ЕК Херсонобленерго", третя особа-2: Кабінет Міністрів України, про визнання постанови такою, що не відповідає чинному законодавству (за участю представників сторін: від позивача-1: не з'явився, від позивача-2: ОСОБА_3, від відповідача: ОСОБА_1, від третьої особи-1: Ш.О.Т., від третьої особи-2: О.А.В.), В С Т А Н О В И В:
Позивачі звернулися до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України про скасування постанови "Про затвердження Правил користування електричною енергією" N 28 від 31.07.96 року, як таку, що не відповідає правовим актам вищої юридичної сили.
Свої позовні вимоги позивачі обґрунтовують тим, що спірна постанова не відповідає нормам чинного законодавства, порушує права, свободи та інтереси позивачів.
Відповідач проти позову заперечує, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки оскаржувана позивачем постанова відповідає вимогам чинного законодавства та жодним чином не порушує законних прав, свобод та інтересів позивача.
Третя особа-1 надала письмові пояснення на позов, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Третя особа-2 проти позову заперечувала, просила суд відмовити у задоволенні позову. Зазначила, що одним із основних завдань відповідача є розроблення та затвердження правил користування електричною енергією, а тому оскаржувана відповідачем постанова була прийнята у відповідності до вимог діючого законодавства.
Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін, суд приходить до наступних висновків.
31 липня 1996 року Національною комісією з питань регулювання електроенергетики України було прийнято постанову "Про затвердження Правил користування електричною енергією".
Позивачі в обґрунтування своєї позиції вказують на те, що прийнята НКРЕ постанова не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки наявність цієї постанови та регулювання нею відносин по купівлі-продажу електроенергії не дає можливості укласти договори на постачання електричної енергії у нежилі приміщення, які є об'єктами права власності громадян.
Як вбачається із позовної заяви, позивачі купили нежилі приміщення. Енергоустановки цих приміщень під'єднані до електричної мережі Відкритого акціонерного товариства "ЕК Херсонобленерго".
Позивач стверджує, що Відкрите акціонерне товариство "ЕК Херсонобленерго" відмовляється укласти договір на електропостачання, оскільки керується положеннями оскаржуваної постанови.
Суд вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Правила користування електричною енергією регулюють взаємовідносини, які виникають в процесі продажу і купівлі електричної енергії між виробниками або постачальниками електричної енергії та споживачами (на роздрібному ринку електричної енергії).
Відповідно до Положення про Національну комісію з питань регулювання електроенергетики України, Національна комісія регулювання електроенергетики України (НКРЕ) є незалежним позавідомчим постійно діючим державним органом, що у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, постановами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента України, актами Кабінету Міністрів України, а також цим Положенням.
Згідно з п. 3 вказаного вище Положення, одним із основних завдань Комісії є державне регулювання діяльності суб'єктів природних монополій в електроенергетиці та нафтогазовому комплексі.
Закон України "Про природні монополії" визначає правові, економічні та організаційні засади державного регулювання діяльності суб'єктів природних монополій в Україні. При цьому метою Закону є забезпечення ефективності функціонування ринків, що перебувають у стані природних монополій, на основі збалансування інтересів суспільства, суб'єктів природних монополій та споживачів їх товарів.
Відповідно до ст. 6 зазначеного вище Закону, постачання електричної енергії, що належить до суміжних ринків, що регулюються відповідно до цього Закону.
Стаття 12 Закону України "Про природні монополії" передбачає, що основним завданням Комісії є, зокрема, регулювання діяльності суб'єктів природних монополій.
Статтею 13 Закону України "Про природні монополії" передбачено, що Комісії відповідно до покладених на них завдань, зокрема, розробляють та затверджують спеціальні умови і правила здійснення підприємницької діяльності суб'єктами природних монополій та суб'єктами господарювання, що здійснюють діяльність на суміжних ринках, контролюють їх дотримання, вживають у встановленому порядку заходів щодо запобігання порушенням цих умов і правил.
Судом не приймається твердження позивача-2 про те, що норма ч. 1 ст. 277 Господарського кодексу України, виключила право НКРЕ щодо регулювання відносин по продажу електроенергії та на видання правил користування електричною енергією, з наступних підстав.
Частиною 1 ст. 277 Господарського кодексу України передбачено, що абоненти користуються енергією з додержанням правил користування енергією відповідного виду, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.99 р. N 1357 затверджені Правила користування електричною енергією для населення та Типовий договір про користування електричною енергією.
Згідно з положеннями ст. 12 Закону України "Про електроенергетику", одним із основних завдань Комісії є розроблення та затвердження правил користування електричною енергією.
Вищезазначене завдання Комісії відображене і в Положенні про Національну комісію з питань регулювання електроенергетики України, відповідно до якого, одним із завдань Комісії є розроблення і затвердження правил користування електричною енергією та газом.
Також, відповідно до Указу Президента України від 15.12.99 р. N 1573 "Про зміни у структурі центральних органів виконавчої влади", НКРЕ визначено центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що має розробляти і затверджувати обов'язкові до виконання нормативні акти з питань, що належать до її компетенції.
Оскільки, правові, економічні та організаційні засади діяльності в електроенергетиці та відносини, пов'язані з виробництвом, передачею, постачанням і використанням енергії, забезпеченням енергетичної безпеки України, конкуренцією та захистом прав споживачів регулюються Законом України "Про електроенергетику" та іншими нормативно-правовими актами, то норми цих актів виступають як спеціальні по відношенню до положень Господарського кодексу України.
З огляду на вищенаведене, слід зазначити, що за загальноприйнятим в теорії права принципом, у разі виникнення неузгодженості між чинними нормативно-правовими актами, діє принцип, за яким при розбіжності між загальним і спеціальним нормативно-правовим актами, перевага віддається спеціальному, якщо він не скасований виданим пізніше загальним актом.
Крім того, слід зазначити, що Правила користування електричною енергією затверджено постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 31 липня 1996 р. N 28 (у редакції постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України від 22 серпня 2002 р. N 928) та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 2 серпня 1996 р. за N 417/1442, тобто до набрання чинності Господарського кодексу України, який було прийнято 11.03.2003 р., тому цей Кодекс не міг регулювати порядок прийняття спірних Правил.
Судом також не приймається посилання позивача-2 на ту обставину, що його права та охоронювані законом інтереси порушені спірними Правилами, оскільки ними керувалася третя особа у справі, відмовляючи позивачам в укладенні договорів на постачання електричної енергії, як для не побутових потреб, з наступних підстав.
Частиною 7 ст. 1 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" передбачено, що нежиле приміщення - приміщення, яке належить до житлового комплексу, але не відноситься до житлового фонду і є самостійним об'єктом цивільно-правових відносин.
Відповідно до Правил користування електричною енергією, дія цих Правил поширюється на всіх юридичних осіб та фізичних осіб (крім населення).
Згідно п. 1.2 вищевказаних Правил, населення - споживачі електричної енергії - фізичні особи, які з метою задоволення власних побутових або господарських потреб споживають електричну енергію для потреб електроустановок, що належать їм за ознакою права власності або користування, за винятком електроустановок, які використовуються для здійснення в установленому законодавством порядку підприємницької діяльності.

................
Перейти до повного тексту