1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА
П О С Т А Н О В А
20.08.2007 N 1/40-41
За позовом "Блоку Юлії Тимошенко - Виборчого блоку
політичних партій "Всеукраїнське об'єднання
"Батьківщина", Українська соціал-демократична
партія, партія "Реформи і порядок"
До Центральної виборчої комісії
Про визнання незаконною бездіяльності, постанови
ЦВК від 13.08.2007 р. N 100 в
частині зобов'язання вчинити певні дії
Головуючий, суддя Бачун О.В.
Судді: Блажівська Н.Є., Келеберда В.І.
Секретар О.В.Саратова
Представники:
Від позивача П.О.П.
(БЮТ):
Від позивача Б.Р.В., Б.А.Й.
(НУНС):
Від відповідача: Б.А.В.
Обставини справи:
Ухвалою суду від 17.08.2007 р. суддею Бачуном О.В. відкрито провадження по справі N 1/40 за позовом "Блоку Юлії Тимошенко" до ЦВК про визнання протиправною та незаконною бездіяльність ЦВК щодо невиконання обов'язку згідно п. 2 ч. 3 ст. 84 Закону України "Про вибори народних депутатів України" по встановленню вимог до форми заяви виборців, тимчасово не здатних пересуватися самостійно, визнання протиправною та незаконною постанови ЦВК від 13.08.2007 р. N 100 в частині встановлення форми заяви виборця, тимчасово не здатного пересуватися самостійно, з проханням забезпечити йому голосування за місцем перебування під час проведення позачергових виборів народних депутатів України від 30 вересня 2007 р., зобов'язання ЦВК прийняти рішення у формі постанови, якою затвердити обов'язкові вимоги до заяви виборця, тимчасово не здатного пересуватися самостійно, з проханням забезпечити йому голосування за місцем перебування під час проведення позачергових виборів народних депутатів України від 30 вересня 2007 р.
Ухвалою суду від 17.08.2007 р. суддею Бачуном О.В. відкрито провадження по справі N 1/41 за позовом Блоку "Наша Україна - Народна самооборона" до ЦВК про визнання постанови ЦВК від 13.08.2007 р. N 100 "Про форми виборчих документів з позачергових виборів народних депутатів України 30 вересня 2007 р." неправомірною в частині встановлення форми заяви виборця, тимчасово не здатного пересуватися самостійно, з проханням забезпечити йому голосування за місцем перебування під час проведення позачергових виборів народних депутатів України від 30 вересня 2007 р. (додаток N 4), скасування аб. 4 п. 1 постанови ЦВК від 13.08.2007 р. N 100 "Про форми виборчих документів з позачергових виборів народних депутатів України 30 вересня 2007 р.", визнання неправомірної бездіяльності ЦВК по невстановленню у постанові ЦВК від 13.08.2007 р. N 100 вимог, що зобов'язують дільничні виборчі комісії перевіряти та підтверджувати відомості, які містяться в заяві виборця, тимчасово не здатного пересуватися самостійно, з проханням забезпечити йому голосування за місцем перебування під час проведення позачергових виборів народних депутатів України від 30 вересня 2007 р., зобов'язання ЦВК прийняти рішення про роз'яснення щодо здійснення перевірки та підтвердження дільничними виборчими комісіями даних, які містяться в заявах, з проханням забезпечити йому голосування за місцем перебування під час проведення позачергових виборів народних депутатів України від 30 вересня 2007 р., перед прийняттям дільничними виборчими комісіями рішення в порядку п. 2 ч. 3 ст. 84 Закону України "Про вибори народних депутатів України".
Ухвалами суду по справах призначено попереднє судове засідання на 18.08.2007 р. о 11.00 та 11.30.
Ухвалою суду від 18.08.2007 р. справи об'єднано в одне провадження, витребувано докази по справі, а також закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду колегією суддів.
В судовому зсіданні 20.08.2007 р. представники позивачів підтримали заявлені позовні вимоги, представник відповідача заперечив з підстав, викладених у відзиві.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину постанови про задоволення позовних вимог.
Ознайомившись з матеріалами справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд В С Т А Н О В И В:
13.08.2007 р. постановою Центральної виборчої комісії N 100 було встановлено форми виборчих документів з позачергових виборів народних депутатів України 30.09.2007 р., зокрема, додатком N 4 затверджено форму заяви виборця, тимчасово не здатного пересуватися самостійно, з проханням забезпечити йому голосування за місцем його перебування під час проведення позачергових виборів народних депутатів України 30.08.2007 р.
Затверджена ЦВК форма заяви (додаток N 4 до постанови N 100 від 13.08.2007 р.) передбачає від виборців, що тимчасово не здатні самостійно пересуватися, лише зазначення причини (за віком - зазначити дату народження; у зв'язку з інвалідністю - зазначити групу інвалідності; за станом здоров'я - конкретизувати вказану причину).
ЦВК в частині вимог до заяви зазначила наступне:
заява пишеться власноручно та подається до дільничної виборчої комісії поштою або через інших осіб;
заява має надійти до дільничної виборчої комісії не пізніше 20 години останньої п'ятниці перед днем виборів, тобто не пізніше 20 години 28 вересня 2007 року;
на спеціальній виборчій дільниці, утвореній у стаціонарному лікувальному закладі, голосування за місцем перебування виборця проводиться на підставі власноручно написаної заяви виборця з проханням забезпечити йому голосування за місцем його перебування у зв'язку з необхідністю дотримання постільного режиму, засвідченої головним лікарем, підпис якого засвідчується печаткою цього лікувального закладу.
Питання про затвердження форми та вимог до заяви виборців, тимчасово не здатних самостійно пересуватися розглядалося на засіданні ЦВК двічі.
Перше засідання з цього приводу відбулося 07.08.2007 року та у зв'язку з тим, що між членами ЦВК виникла дискусія з приводу встановлення вимог до заяви, розгляд даного питання було перенесено для опрацювання. Однак, на другому засіданні ЦВК, яке відбулося 13.08.2007 р., затверджено форму заяви без встановлення відповідних до неї вимог.
Позивачі вважають, що ЦВК в порушення вимог ч. 3 п. 2 ст. 84 Закону України "Про вибори народних депутатів України" при затвердженні форми заяви виборця, тимчасово не здатного пересуватися самостійно, не встановила обов'язкових вимог до такої заяви.
Зокрема, позивач - "Блок Юлії Тимошенко" - на підтвердження заявлених вимог зазначає наступне.
Відповідно до ст. 84 Закону України "Про вибори народних депутатів України" виборцю, який внесений до списку виборців на виборчій дільниці, але за віком, у зв'язку з інвалідністю чи за станом здоров'я не здатний пересуватися самостійно, дільнична виборча комісія надає можливість голосувати за місцем перебування цього виборця. Для організації голосування виборців, не здатних пересуватися самостійно, за їх місцем перебування дільнична виборча комісія в останній день перед днем виборів на своєму засіданні виготовляє витяг із списку виборців за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Ч. 3 ст. 84 Закону України "Про вибори народних депутатів України" встановлено, що до витягу із списків виборців включаються: без рішення комісії - виборці, постійно не здатні самостійно пересуватись, щодо яких у списку виборців зазначена відповідна відмітка; за рішенням дільничної виборчої комісії - виборці, які тимчасово не здатні самостійно пересуватися, на підставі їх заяви. Форма такої заяви та вимоги до неї встановлюються Центральною виборчою комісією.
На думку позивача, форма заяви - це встановлений зразок заповнення документу, а вимога до заяви, це певні побажання, прохання імперативного характеру, дотримання яких є обов'язковою передумовою для юридичної дійсності документу.
Тобто, ЦВК у додатку N 4 фактично не встановила жодних вимог до заяви, а лише переписала вже існуючі положення частини 5, 8 ст. 84 Закону України "Про вибори народних депутатів України", тоді як ч. 3 п. 2 ст. 84 вказаного закону саме від ЦВК вимагається встановлення нею вимог до заяви виборців, які тимчасово не здатні самостійно пересуватися.
На думку позивача, ЦВК, затвердивши форму заяви виборця, тимчасово не здатного пересуватися самостійно, фактично надала привілеї тим виборцям, які тимчасово не здатні пересуватися з причин віку, інвалідності, стану здоров'я, передбачивши для них лише подання до дільничної виборчої комісії встановленої форми власноручно написаної заяви, тоді як виборцям, що перебувають у стаціонарному лікувальному закладі, для голосування на спеціальній виборчій дільниці, що утворені у стаціонарному лікувальному закладі, необхідно подати власноручно написану заяву з проханням забезпечити голосування за місцем його перебування у зв'язку з необхідністю дотримання постільного режиму, ще й засвідчену головним лікарем, підпис якого засвідчується печаткою лікувального закладу.
Позивач - Блок "Наша Україна - Народна самооборона" - на обґрунтування позовних вимог додатково зазначив наступне.
Відповідно до мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про особливості застосування Закону України "Про вибори Президента України" при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року" (справа про особливості застосування Закону України "Про вибори Президента України") від 24.12.2004 N 22-рп/2004 (далі за текстом - Рішення Конституційного Суду України від 24.12.2004), різні групи однієї категорії виборців не можуть бути поставлені в нерівні умови щодо здійснення виборчого права.
Виходячи з такого висновку Конституційного Суду України, в межах категорії виборців, які не здатні самостійно пересуватися, і група виборців, яка не може пересуватися постійно, і група виборців, яка не може пересуватися тимчасово, поставлені чинним законодавством України в рівні умови щодо здійснення ними виборчих прав.
Такий висновок також підтверджується і змістом ч. 1 ст. 84 Закону "Про вибори народних депутатів України", яка гарантує можливість голосувати за місцем перебування виборцям, які не здатні пересуватися самостійно, незалежно від того, чи вони це не здатні робити постійно, чи тимчасово.
Отже, на думку позивача, із системного аналізу ст.ст. 24, 71 Конституції України, ст.ст. 3, 40, 44, 45, 84 Закону "Про вибори народних депутатів України", Рішення Конституційного Суду України від 24.12.2004 у їх сукупності можна зробити висновок, що при вирішенні дільничними виборчими комісіями питання щодо голосування за місцем перебування груп виборців, які постійно чи тимчасово не здатні пересуватися самостійно, мають бути застосовані рівні умови та критерії перевірки та підтвердження відомостей про цих виборців, які містяться у відповідних заявах.
В той же час, постановою ЦВК N 100 від 13.08.2007 та бездіяльністю ЦВК щодо затвердження форми N 4, в межах категорії виборців, які не здатні самостійно пересуватися, групу виборців, що не може це робити тимчасово, поставлено в більш вигідні, нерівні умови щодо групи виборців, що не може це робити постійно.
Відповідач - Центральна виборча комісія - проти задоволення позовних вимог заперечив з таких підстав.
Ч. 2 ст. 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" зобов'язує ЦВК та її членів діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами.
Не перевищуючи своїх визначених повноважень ЦВК постановою від 13.08.2007 р. N 100 встановила форму заяви виборця, тимчасово не здатного пересуватися, про включення його до витягу із списку виборців для організації голосування за місцем перебування та вимоги до неї.
ЦВК вважає безпідставними вимоги позивачів щодо зобов'язання дільничних комісій перевіряти та підтверджувати відомості, які містяться в заяві виборця, тимчасово не здатного пересуватися самостійно, з проханням забезпечити йому голосування за місцем його перебування під час проведення позачергових виборів народних депутатів України 30.09.2007 р.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 32 Закону дільнична виборча комісія отримує список виборців від окружної виборчої комісії, складає список виборців у випадках, передбачених Законом, надає його до загального ознайомлення, а також вносить до нього зміни.

................
Перейти до повного тексту