- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Ухвала
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
23.06.2011 |
Справа № 2а-4429/09/2670 |
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого - Хрімлі О.Г., суддів: Літвіної Н.М., Чаку Є.В., при секретарі - Архіповій Л.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Кабінету Міністрів України на
постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 7 вересня 2010 року в адміністративній справі за позовом Одеської обласної асоціації роботодавців Півдня України, Підприємства облспоживспілки "Госпрозрахункове об'єднання ринків м. Вінниці", Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчуцька торгова гільдія", Приватного підприємства "Колібріс", Миколаївської обласної спілки товариств, Закритого акціонерного товариства "Сігма-Спорт", Підприємства Харківської облспоживспілки "Олексіївський ринок", Комерційного підприємства Миколаївської громадської організації Футбольний клуб "Миколаїв" до Кабінету Міністрів України, треті особи:
1) Міністерство економіки України;
2) Державний комітет з питань регуляторної політики та підприємництва;
3) Підприємство облспоживспілка "Роменський ринок";
4) Підприємство споживчої кооперації "Шосткинський ринок" Сумської обласної спілки споживчих товариств;
5) Підприємство облспоживспілки Конотопський ринок;
6) Підприємство "Ринок" Олександрійського райспоживтовариства;
7) Колективне підприємство "Ринок" Бобринецького районного споживчого товариства;
8) Ринок Долинського райспоживтовариства;
9) ОСОБА_6;
10) ОСОБА_7;
11) ОСОБА_8;
12) ОСОБА_9;
13) ОСОБА_10;
14) ОСОБА_11;
15) ОСОБА_12;
16) ОСОБА_13;
17) ОСОБА_14;
18) ОСОБА_15;
19) ОСОБА_16;
20) ОСОБА_17;
21) Товариство з обмеженою відповідальністю "Промтоварний ринок";
22) Концерн "Веселка";
23) Громадська організація "Захист прав споживачів і малого бізнесу";
24) ОСОБА_18;
25) ОСОБА_19;
26) ОСОБА_20;
27) Гайсинська районна громадська організація "Асоціація підприємців і промисловців";
28) Черкаська міська профспілкова організація Черкаської обласної профспілки; "Солідарність";
29) Профспілка захисту підприємців м. Хмельницького;
30) Обласна громадська організація "Підприємець Харківщини";
31) Чернігівська профспілка підприємців "Єдність";
32) Фізична особа - підприємець ОСОБА_21;
33) ТОВ Виробничо-комерційна фірма "Укрюжавтотехсервіс";
34) ОСОБА_22;
35) ОСОБА_23;
36) Приватне підприємство "Ринок "Южний";
37) ОСОБА_24;
38) ОСОБА_25;
39) ОСОБА_26;
40) Підприємство Коростишівської райспоживспілки "Кооперативний ринок";
41) Хмельницьке міське споживче товариство "Кооператор";
42) Кооперативне підприємство "Райкоопринкторг" Старокостянтинівського району;
43) ТОВ "Торговий дім "Тісса";
44) Дочірнє підприємство "Ринок Дубово";
45) Товариство з обмеженою відповідальністю "Речовий ринок "Торговий дім "Бартерсервіс";
46) Приватне підприємство - ринок "Житомирський";
47) Обласне об'єднання колгоспних ринків Черкаської облспоживспілки;
48) Підприємство споживчої кооперації "Смотрич" Городоцького районного споживчого товариства;
49) Власне підприємство Дунаєвецького районного споживчого товариства; Кооперативного підприємства "Дунаєвецький ринок";
50) Міськкоопторг Красилівської райспоживспілки;
51) Ринок Чемеровецького районного споживчого товариства;
52) Кооперативне підприємство "Ринок "Теофіпольської районної спілки споживчих товариств";
53) Кооперативне підприємство "Ринково-заготівельний комплекс" Ізяславського районного споживчого товариства
про оскарження постанови від 05.03.2009 року
№ 278 ,
встановила:
Одеська обласна асоціація роботодавців Півдня України звернулась до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Кабінету Міністрів України про визнання постанови від 05.03.2009 року
№ 278 "Про заходи стабілізації цін за надання послуг та оренду торгових приміщень (площ) у торговельних об'єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів в умовах фінансово-економічної кризи" незаконною та її скасування.
В подальшому до суду з аналогічними позовними вимогами звернулись Підприємство облспоживспілки "Госпрозрахункове об'єднання ринків м. Вінниці", Товариство з обмеженою відповідальністю "Кременчуцька торгова гільдія", Приватне підприємство "Колібріс", Миколаївська обласна спілка товариств, Закрите акціонерне товариство "Сігма-Спорт", Підприємство Харківської облспоживспілки "Олексіївський ринок", Комерційне підприємство Миколаївської громадської організації Футбольний клуб "Миколаїв", у зв'язку з чим справи об'єднані в одне провадження.
Не погоджуючись з прийнятою
постановою , Кабінетом Міністрів України подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, осіб, які приймали участь в апеляційному розгляді справи, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга необґрунтована та задоволенню не підлягає.
Суд першої інстанції всебічно, повно та об'єктивно розглянув справу, правильно встановив обставини, яким дав правильну правову оцінку і прийшов до обґрунтованого висновку про задоволення адміністративного позову.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 05.03.2009 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову
№ 278 "Про заходи стабілізації цін за надання послуг та оренду торгових приміщень (площ) у торговельних об'єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів в умовах фінансово-економічної кризи", якою вніс зміни в абзац 28 пункту 12 додатка до постанови № 1548 від 25.12.96 року "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)", а саме редакцію абзацу 28 пункту 12 додатка до постанови від 25.12.96 року
№ 1548 виклав у такій редакції: "- граничні розміри плати за послуги, що надаються у торговельних об'єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів; граничні рівні цін, нормативи рентабельності (у розмірі не вище 20 відсотків) за надання в оренду торгових приміщень (площ), торговельно-технологічного та/або холодильного устаткування у торговельних об'єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів".
В результаті цього Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міська державна адміністрація набули повноважень додатково встановлювати граничні рівні цін, нормативи рентабельності (у розмірі не вище 20 відсотків) за надання в оренду торгових приміщень 9 площ), торговельно-технологічного та/або холодильного устаткування у торговельних об'єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів.
Крім того, оскаржуваною
постановою Кабінет Міністрів України затвердив примірний договір оренди торгових приміщень (площ) у торговельних об'єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів (з включенням послуг з їх обслуговування), зобов'язав Міністерство економіки України та Державний комітет з питань регуляторної політики та підприємництва розробити порядок розрахунку цін на послуги та оренду торгових приміщень (площ) та їх обслуговування у торговельних об'єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів, а також зобов'язав Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації вжити заходи щодо недопущення зростання цін та запровадити на період до подолання фінансово-економічної кризи у порядку, встановленому законодавством, регулювання цін за надання послуг та оренду торгових приміщень (площ) у торговельних об'єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів.
Перевіряючи законність постанови Кабінету Міністрів України про визнання постанови від 05.03.2009 року
№ 278 "Про заходи стабілізації цін за надання послуг та оренду торгових приміщень (площ) у торговельних об'єктах, на ринках з продажу продовольчих та непродовольчих товарів в умовах фінансово-економічної кризи", колегія суддів виходить з наступного.
У відповідності до ст.
19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею
117 Конституції України визначено, що Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов'язковими до виконання.
Пунктом 1 ч. 1 ст.
20 Закону України
"Про Кабінет Міністрів України" до повноважень Уряду включено забезпечення проведення державної політики цін та здійснення державного регулювання ціноутворення з обов'язковим інформуванням Антимонопольного комітету України.
Основні принципи встановлення і застосування цін і тарифів та організацію контролю за їх дотриманням, порядок регулювання ціноутворення встановлюється Законом України
"Про ціни і ціноутворення" .
Відповідно до ст.
8 Закону України
"Про ціни і ціноутворення" державне регулювання цін і тарифів здійснюється шляхом встановлення державних фіксованих цін (тарифів) та граничних рівнів цін (тарифів) або граничних відхилень від державних фіксованих цін і тарифів.
Статтею
4 Закону України
"Про ціни і ціноутворення" передбачені повноваження Уряду у сфері забезпечення державної політики цін, зокрема, Кабінет Міністрів України забезпечує здійснення в республіці державної політики цін, визначає перелік продукції, товарів і послуг, державні фіксовані та регульовані ціни і тарифи на які затверджуються відповідними органами державного регулювання, крім сфери телекомунікації, визначає повноваження органів державного управління в галузі встановлення і застосування цін (тарифів), а також по контролю за цінами (тарифами).
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що враховуючи вимоги ст.
8 Закону України
"Про ціни і ціноутворення" передумовою прийняття Кабінетом Міністрів України нормативно-правового акта, яким визначаються повноваження органів державного регулювання в галузі встановлення і застосування державних фіксованих цін і тарифів або граничних рівнів цін (тарифів), або граничних відхилень від фіксованих цін і тарифів, є затвердження переліку продукції товарів і послуг, відносно яких запроваджується державне цінове регулювання.
................Перейти до повного тексту