- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 липня 2011 року м. Київ П/9991/165/11
Вищий адміністративний суд України в складі:
головуючого-судді |
Розваляєвої Т. С., |
секретаря судового засідання Парадюка А. І.,
за участю: представника позивача –ОСОБА_1,
представника відповідача –Гуцала Д. С.,
третьої особи –ОСОБА_2,
представника третьої особи –ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_4 до Президента України, третя особа –ОСОБА_2 про визнання незаконними розпоряджень,
в с т а н о в и в :
16 лютого 2011 року ОСОБА_4 звернувся з позовом до Президента України про визнання незаконним
Розпорядження Президента України № 50/2011-рп від 17 січня 2011 року "Про звільнення ОСОБА_4 з посади голови Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області за неналежне виконання службових обов’язків", вказуючи, що цей акт видано з порушенням норм чинного законодавства. Зазначив, що фактично його звільнено за порушення присяги державного службовця. При цьому звільнення здійснено без проведення службового розслідування, передбаченого
постановою Кабінету Міністрів України від 13 червня 2000 року № 950 "Про затвердження порядку проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або органів місцевого самоврядування". Крім того, при прийнятті спірного розпорядження Президент України діяв всупереч вимог частини 2 статті
18, статті
43 Конституції України, частини 2 статті
9 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", статей
17,
30 Закону України "Про державну службу",
постанови Кабінету Міністрів України"від 22 листопада 2010 року № 1065 "Про деякі питання, пов’язані з підготовкою і внесенням подань щодо осіб, призначення на посаду звільнення з посади яких здійснюється Президентом України або Кабінетом Міністрів України або погоджується з Кабінетом Міністрів України".
Заявою від 29 березня 2011 року позивач доповнив позовні вимоги і просив визнати незаконним
Розпорядження Президента України № 109/2011-рп від 25 березня 2011 року "Про призначення ОСОБА_2 головою Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області", вказуючи, що на день видачі оскаржуваного акту трудові відносини з ОСОБА_4 припинені не були, тобто посада голови Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області не є вакантною.
В письмовому запереченні представник Президента України позов не визнала і просила відмовити в його задоволенні повністю. Вказала, що позивач, будучи на посаді голови Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області, не забезпечив здійснення останньою її завдань і повноважень, що свідчить про неналежне виконання ним службових обов’язків, і є порушенням присяги державного службовця. При прийнятті такого рішення обов’язку проведення службового розслідування немає. При вирішенні питання про звільнення позивача дотриманий порядок підготовки та внесення подання про звільнення осіб, призначення на посаду та звільнення з посади яких здійснюється Президентом України.
Розпорядження Президента України № 50/2011-рп від 17 січня 2011 року "Про звільнення ОСОБА_4 з посади голови Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області за неналежне виконання службових обов’язків" видано в межах повноважень, у порядку та з підстав, передбачених чинним законодавством. На виконання цього розпорядження 24 березня 2011 року розпорядженням Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області № 197 ОСОБА_4 звільнений з посади голови райдержадміністрації, тобто на момент видання
Розпорядження Президента України № 109/2011-рп від 25 березня 2011 року "Про призначення ОСОБА_2 головою Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області"трудові відносини з позивачем були припинені.
Третя особа –ОСОБА_2 в письмових запереченнях проти позову просив відмовити в його задоволенні. Зазначив, що твердження позивача, що він по теперішній час не звільнений і юридично перебуває на посаді голови Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області, є безпідставним, оскільки його звільнено з роботи на підставі
Розпорядження Президента України № 50/2011-рп від 17 січня 2011 року. 24 березня 2011 року розпорядженням виконуючого голови Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області Воловик Л. М. № 197 зафіксовано дату припинення роботи ОСОБА_4 Розпорядженням
Президента України від 25 березня 2011 року № 109/2011-рп головою Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області призначено ОСОБА_2
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги і підстави позову підтримав.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, просив відмовити в його задоволенні. Пояснив, що питання прийняття (призначення) та звільнення голів місцевих державних адміністрацій, які є державними службовцями, віднесені до компетенції Президента України. Повноваження голів місцевих державних адміністрацій можуть бути припинені Президентом України у разі подання Кабінету Міністрів України з підстав, передбачених законодавством про державну службу. За своїми повноваженнями голови місцевих державних адміністрацій очолюють відповідні місцеві державні адміністрації, здійснюють керівництво їх діяльністю, несуть відповідальність за виконання покладених на адміністрації завдань і за здійснення ними своїх повноважень. Тобто у Кабінету Міністрів України наявне право вносити Президенту України подання про звільнення голови райдержадміністрації за неналежне виконання службових обов’язків. Таке неналежне виконання службових обов’язків позивачем, як головою Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області, полягало у проведенні на неналежному рівні заходів щодо комплексного розвитку району, що призвело до погіршення соціально-економічної ситуації, невиконання плану бюджету. Крім того, незадовільно організовувалася робота райдержадміністрації в цілому. Вказані обставини викладені у протоколі апаратної наради у голови Київської обласної державної адміністрації і зазначені в листі Київської обласної державної адміністрації до Кабінету Міністрів України від 13 січня 2011 року із пропозицією звільнення ОСОБА_4 з посади голови Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області. Конкретні порушення законодавства зафіксовані в акті ревізії контрольно-ревізійного управління в Київській області при здійсненні фінансово-господарської діяльності Переяслав-Хмельницької райдержадміністрації, в довідці за грудень 2010 року про перевірку діяльності та організації роботи райдержадміністрації щодо здійснення виконавчої влади на території Переяслав-Хмельницького району Київської області за період з травня по грудень 2010 року. У зв’язку з виявленими при перевірках порушеннями Переяслав-Хмельницьким міжрайонним прокурором внесено протести на низку розпоряджень із земельних питань, прийнятих ОСОБА_4 за час роботи на посаді голови райдержадміністрації.
Третя особа ОСОБА_2 та його представник в судовому засіданні проти позову в частині визнання незаконним
Розпорядження Президента України № 109/2011-рп від 25 березня 2011 року "Про призначення ОСОБА_2 головою Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації Київської області"заперечили з підстав, викладених у письмових запереченнях, і просили в його задоволенні в цій частині відмовити.
Суд, вислухавши пояснення представників сторін, третьої особи та його представника, дослідивши матеріали справи, вважає, що позов задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.
Відповідно до пункту 15 частини 1 статті
3 КАС України публічна служба –це діяльність на державних політичних засадах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, дипломатична служба, інша державна служба, служба в органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування.
Тобто, будь-яка державна служба є публічною службою.
Законом, що регулює суспільні відносини, які охоплюють діяльність держави щодо створення правових, організаційних, економічних та соціальних умов реалізації громадянами України права на державну службу, є
Закон України "Про державну службу".
Відповідно до статей
10,
17 цього Закону державний службовець зобов’язаний забезпечувати ефективну роботу та виконання покладених на нього службових обов’язків; суворо дотримувати
Конституцію та законів України, сприяти втіленню їх у життя, зміцнювати їх авторитет, охороняти права, свободи і законні інтереси громадян, з гідністю нести звання державного службовця, сумлінно виконувати свої обов’язки, про що приймає присягу державного службовця.
ОСОБА_4 звернувся з позовом про визнання незаконним розпорядження Президента України, яким його звільнено з посади голови Переяслав-Хмельницької районної адміністрації Київської області за неналежне виконання ним службових обов’язків.
Вирішуючи даний спір, суд звертає увагу на те, з якими обставинами пов’язано звільнення позивача з займаної посади.
Відповідач зазначає, що позивач, працюючи на посаді голови райдержадміністрації, неналежно виконував покладені на нього обов’язки, допускав порушення законів України, прав та законних інтересів громадян. Тобто підставою для звільнення позивача стало порушення ним присяги державного службовця.
Так, відповідно до пункту 1 частини 1 цієї статті голови місцевих державних адміністрацій очолюють відповідні місцеві державні адміністрації, здійснюють керівництво їх діяльністю, несуть відповідальність за виконання покладених на місцеві державні адміністрації завдань і за здійснення ними своїх повноважень.
В досліджених в судовому засіданні матеріалах містяться дані про допущені головою Переяслав-Хмельницької райдержадміністрації Київської області суттєві недоліки в роботі державної адміністрації.
Відповідно до розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації від 15 жовтня 2010 року № 1178 "Про проведення перевірок роботи райдержадміністрації Київської області"та доручення голови облдержадміністрації від 13 грудня 2010 року № 151-1 "Про проведення перевірки діяльності Переяслав-Хмельницької райдержадміністрації Київської області"проведено перевірку діяльності Переяслав-Хмельницької райдержадміністрації щодо здійснення виконавчої влади на території Переяслав-Хмельницького району Київської області та організації роботи райдержадміністрації за період з 01 травня 2010 року по 01 грудня 2010 року.
За наслідками перевірки складена довідка, відповідно до висновку якої роботу керівництва Переяслав-Хмельницької райдержадміністрації визнано незадовільною.
Зокрема, комісією встановлені недоліки кадрової служби держадміністрації, зазначені зауваження щодо організації діловодства в апараті. Зафіксовані недоліки в роботі з питань проведення апаратних нарад у голови райдержадміністрації, плануванні роботи, виконанні планів та взаємодії голови райдержадміністрації з головою районної ради, сільськими головами, а також в організації роботи юридичного відділу адміністрації.
Щодо перевірки призначення житлової субсидії та пільг в управлінні праці та соціального захисту населення Переяслав-Хмельницької районної державної адміністрації, у висновках комісії зазначено, що недоліком в цьому напрямку роботи райдержадміністрації є призупинення інформаційно-роз’яснювальної кампанії у період масового звернення громадян за призначенням субсидій з початком опалювального сезону; проведення незначної кількості засідань робочої групи привело к зменшенню обміну електронною інформацією, необхідною для призначення субсидій, між організаціями –надавачами житлово-комунальних послуг.
Комісією зафіксовано, що в результаті перевірки контрольно-ревізійним управлінням дотримання вимог бюджетного законодавства щодо складання і виконання районного бюджету виявлена недоплата орендної плати по діючим договорам оренди на загальну суму 833 177 грн. 72 коп.
................Перейти до повного тексту