1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Ухвала


У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Про припинення конституційного провадження у справі за конституційними поданнями 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати", 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік", частини другої статті 54, частини першої статті 55 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" та додатків N 3, N 7 до нього і 52 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) статей 46, 54, частин першої, другої, третьої статті 55 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік"
м. Київ
18 березня 2010 року
N 21-уп/2010
Справа N 1-10/2010

Конституційний Суд України у складі суддів:
Стрижака Андрія Андрійовича - головуючого,
Бауліна Юрія Васильовича,
Бринцева Василя Дмитровича,
Вдовіченка Сергія Леонідовича,
Головіна Анатолія Сергійовича,
Джуня В'ячеслава Васильовича - доповідача,
Дідківського Анатолія Олександровича,
Домбровського Івана Петровича,
Кампа Володимира Михайловича,
Колоса Михайла Івановича,
Лилака Дмитра Дмитровича,
Маркуш Марії Андріївни,
Мачужак Ярослави Василівни,
Нікітіна Юрія Івановича - доповідача,
Овчаренка В'ячеслава Андрійовича,
Стецюка Петра Богдановича,
Ткачука Павла Миколайовича,
Шишкіна Віктора Івановича,
розглянув на пленарному засіданні справу за конституційними поданнями 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати" від 20 жовтня 2009 року N 1646-VI (Офіційний вісник України, 2009 р., N 85, ст. 2856), 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" від 6 листопада 2009 року N 1715-VI (Офіційний вісник України, 2009 р., N 89, ст. 3001), частини другої статті 54, частини першої статті 55 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" від 26 грудня 2008 року N 835-VI та додатків N 3, N 7 до нього (Офіційний вісник України, 2008 р., N 100, ст. 3299; 2009 р., N 89, ст. 3001) і 52 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) статей 46, 54, частин першої, другої, третьої статті 55 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" від 26 грудня 2008 року N 835-VI (Офіційний вісник України, 2008 р., N 100, ст. 3299; 2009 р., N 89, ст. 3001).
Приводом для розгляду справи згідно зі статтями 39, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" стали конституційні подання 50 народних депутатів України, 50 народних депутатів України та 52 народних депутатів України.
Підставою для розгляду справи відповідно до статті 71 Закону України "Про Конституційний Суд України" є наявність спору щодо конституційності зазначених у конституційних поданнях положень законів України "Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати", "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік", "Про Державний бюджет України на 2009 рік" та додатків N 3, N 7 до нього.
Заслухавши суддю-доповідача Джуня В.В., пояснення Мірошниченка Ю.Р., Селіванова А.О., Німченка В.І., Матвійчука В.М. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. До Конституційного Суду України з клопотанням визнати неконституційними вказані у конституційних поданнях положення законів України звернулися три групи народних депутатів України.
1.1. Суб'єкт права на конституційне подання - 50 народних депутатів України - звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням розглянути питання щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати" від 20 жовтня 2009 року N 1646-VI (далі - Закон N 1646).
Автори клопотання стверджують, що Закон N 1646 не відповідає вимогам статей 6, 85, 95, 116 Конституції України з підстав порушення законодавцем процедури його прийняття і конституційних приписів щодо забезпечення збалансованості Державного бюджету України та конституційно визначеної ієрархії нормативних актів.
За висновком народних депутатів України, Законом N 1646, по суті, внесено зміни до Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік", зокрема до статей 46, 54, оскільки встановлено рівень прожиткового мінімуму на одну особу та для тих, хто належить до основних соціальних і демографічних груп населення, а також розмір мінімальної заробітної плати на 2009-2010 роки. На думку суб'єкта права на конституційне подання, цим порушено частину другу статті 95 Конституції України, за якою виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків. Отже, автори клопотання вважають, що згідно з Основним Законом України лише в бюджетному законі мають визначатися розмір і цільове спрямування видатків на загальносуспільні потреби, складовою яких є забезпечення прожиткового мінімуму громадян України.
Народні депутати України також вважають, що положення Закону N 1646 несумісні із закріпленими в Конституції України принципами розподілу повноважень між Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України у бюджетному процесі, тобто суперечать статті 6, пункту 4 частини першої статті 85, пункту 6 статті 116 Основного Закону України. Так, за твердженням суб'єкта права на конституційне подання, розмір мінімальної заробітної плати може встановлюватися і переглядатися лише в законі про Державний бюджет України за поданням Кабінету Міністрів України.
Третя колегія суддів Конституційного Суду України Ухвалою від 27 листопада 2009 року відкрила конституційне провадження у цій справі.
1.2. Суб'єкт права на конституційне подання - 50 народних депутатів України - звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням визнати такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" від 6 листопада 2009 року N 1715-VI (далі - Закон N 1715) в цілому, частину другу статті 54, частину першу статті 55 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" від 26 грудня 2008 року N 835-VI (далі - Закон N 835) та додатки N 3, N 7 до нього.
Народні депутати України стверджують, що Закон N 1715 прийнято з порушенням статей 6, 8, 19, 43, 46, 85, 95, 116 Конституції України.
За висновком суб'єкта права на конституційне подання, Верховна Рада України, прийнявши Закон N 1715, який був розроблений і поданий Президентом України, діяла всупереч вимогам статей 6, 8, 19, 116 Конституції України, оскільки за змістом частини першої статті 93 Основного Закону України розроблення проектів законів про Державний бюджет України та про внесення змін до Державного бюджету України належить до компетенції лише Кабінету Міністрів України.
На думку авторів клопотання, парламент, змінивши самостійно, без урахування відповідного рішення Уряду України, розмір прожиткового мінімуму на одну особу та розмір мінімальної заробітної плати Законом N 1715, вийшов за межі своїх повноважень, встановлених у пункті 4 частини першої статті 85 Конституції України, а отже, порушив і її статті 6, 8, 19, 43, 46, 85, 116.

................
Перейти до повного тексту