- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Р І Ш Е Н Н Я
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
У справі за конституційним поданням 52 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Положення про загальноосвітній навчальний заклад"
м. Київ 2 лютого 2010 року N 4-рп/2010 | Справа N 1-11/2010 |
Конституційний Суд України у складі суддів:
Стрижака Андрія Андрійовича - головуючого, доповідача,
Бауліна Юрія Васильовича,
Бринцева Василя Дмитровича,
Вдовіченка Сергія Леонідовича,
Головіна Анатолія Сергійовича,
Джуня В'ячеслава Васильовича,
Дідківського Анатолія Олександровича,
Домбровського Івана Петровича,
Кампа Володимира Михайловича,
Колоса Михайла Івановича,
Лилака Дмитра Дмитровича,
Маркуш Марії Андріївни,
Мачужак Ярослави Василівни,
Нікітіна Юрія Івановича,
Овчаренка В'ячеслава Андрійовича,
Стецюка Петра Богдановича,
Ткачука Павла Миколайовича,
Шишкіна Віктора Івановича,
розглянув на пленарному засіданні справу за конституційним поданням 52 народних депутатів України щодо відповідності
Конституції України (конституційності) Постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Положення про загальноосвітній навчальний заклад" від 30 вересня 2009 року
N 1033 (Офіційний вісник України, 2009 р., N 75, ст. 2569).
Підставою для розгляду справи відповідно до статті
71 Закону України
"Про Конституційний Суд України" є твердження суб'єкта права на конституційне подання про неконституційність Постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Положення про загальноосвітній навчальний заклад" від 30 вересня 2009 року
N 1033.
Заслухавши суддю-доповідача Стрижака А.А. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Суб'єкт права на конституційне подання - 52 народних депутати України - порушив питання щодо відповідності
Конституції України (конституційності) Постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Положення про загальноосвітній навчальний заклад" від 30 вересня 2009 року
N 1033 (далі - Постанова), якою внесено зміни до Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року
N 964 (Офіційний вісник України, 2000 р., N 24, ст. 1016) (далі - Положення). Цими змінами
Положення було доповнено пунктом 24-1, відповідно до якого у державному і комунальному загальноосвітньому навчальному закладі мовою навчання є українська мова, поряд з українською мовою в навчально-виховному процесі в державних і комунальних загальноосвітніх навчальних закладах можуть застосовуватися та вивчатися мови національних меншин; пункт 46 було доповнено новим абзацом, згідно з яким в робочий час у державному і комунальному загальноосвітньому навчальному закладі педагогічні працівники зобов'язані постійно застосовувати українську мову, а у державному і комунальному загальноосвітньому навчальному закладі з навчанням мовою національних меншин поряд з українською мовою - також мову, якою здійснюється навчально-виховний процес в цьому закладі.
На думку авторів клопотання,
Постанова суперечить частині другій статті
6, частині другій статті
8, частині п'ятій статті
10, частині другій статті
19, статті
21, частині другій статті
22, частинам першій, другій статті
24, частині першій статті
64, пункту 4 частини першої статті
92, пункту 2 статті
116 Конституції України.
2. З метою повного і всебічного розгляду обставин справи Конституційний Суд України дослідив позиції Президента України, Голови Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, науковців Львівського національного університету імені Івана Франка, Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого, Інституту української мови Національної академії наук України.
3. Конституційний Суд України, вирішуючи порушені у конституційному поданні питання, виходить з такого.
Україна є правовою державою, в якій органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених
Конституцією України межах і відповідно до законів України; органи державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією та законами України (стаття
1, частина друга статті
6, частина друга статті
19 Основного Закону України) . Повноваження Верховної Ради України визначаються
Конституцією України, а Кабінету Міністрів України -
Конституцією та законами України; уряд в межах своєї компетенції видає постанови та розпорядження (стаття
85, пункт 10 статті
116, частина перша статті
117 Основного Закону України) .
Верховна Рада України виключно законами України визначає порядок застосування мов (пункт 4 частини першої статті
92 Конституції України) .
Кабінет Міністрів України забезпечує проведення політики у сфері освіти (пункт 3 статті
116 Основного Закону України) , в усіх сферах суспільного життя на всій території України щодо всебічного розвитку і функціонування державної мови, створює умови для вільного розвитку мов корінних народів і національних меншин України, забезпечує розроблення і здійснення заходів щодо створення матеріально-технічної бази та інших умов, необхідних для розвитку освіти (абзаци восьмий, дев'ятий пункту 2 частини першої статті
20 Закону України
"Про Кабінет Міністрів України") .
Системний аналіз згаданих положень
Конституції України та Закону України
"Про Кабінет Міністрів України" дає підстави для висновку, що Уряд України, видаючи постанови з метою забезпечення проведення державної політики у сферах освіти та державної мовної політики, повинен керуватися
Конституцією та законами України і діяти в межах повноважень, визначених ними.
4. Державною мовою в Україні є українська мова, всебічний розвиток і функціонування якої в усіх сферах суспільного життя на всій території України забезпечується державою. В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України. Держава сприяє консолідації та розвиткові української нації, її історичної свідомості, традицій і культури, а також розвиткові етнічної, культурної, мовної та релігійної самобутності всіх корінних народів і національних меншин України. Громадянам, які належать до національних меншин, відповідно до закону гарантується право на навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах (частини перша, друга, третя статті
10, стаття
11, частина п'ята статті
53 Основного Закону України) .
Статтею
7 Закону України
"Про освіту", статтею
7 Закону України
"Про загальну середню освіту" встановлено, що мова (мови) освіти (навчання і виховання) у загальноосвітніх навчальних закладах визначається відповідно до
Конституції України і закону України про мови. Таким є Закон Української РСР
"Про мови в Українській РСР" (далі - Закон про мови), який за пунктом 1 розділу XV "Перехідні положення"
Основного Закону України є чинним у частині, що не суперечить
Конституції України. Згідно з частинами першою, другою статті
27 Закону про мови навчальна і виховна робота в загальноосвітніх школах ведеться українською мовою; у місцях компактного проживання громадян інших національностей можуть створюватись загальноосвітні школи, навчальна і виховна робота в яких ведеться їхньою національною або іншою мовою.
Таким чином, в розвиток конституційних положень про статус української мови як державної та порядок застосування мов згаданими законами України встановлено одну з засад державної мовної політики в сфері освіти: навчальна і виховна робота в загальноосвітніх навчальних закладах здійснюється українською мовою, поряд з якою можуть застосовуватися та вивчатися мови національних меншин.
Такий висновок підтверджується правовою позицією Конституційного Суду України, що виходячи з положень статті
10 Конституції України та законів України щодо гарантування застосування мов в Україні, в тому числі у навчальному процесі, мовою навчання в дошкільних, загальних середніх, професійно-технічних та вищих державних і комунальних навчальних закладах України є українська мова. У державних і комунальних навчальних закладах поряд з державною мовою відповідно до положень
Конституції України, зокрема частини п'ятої статті 53, та законів України в навчальному процесі можуть застосовуватися та вивчатися мови національних меншин (пункт 2 резолютивної частини Рішення від 14 грудня 1999 року
N 10-рп/99) .
5. Суб'єкт права на конституційне подання порушив питання щодо відповідності
Конституції України (конституційності)
Постанови, якою внесено зміни до Положення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року
N 964. Конституційний Суд України вважає за доцільне провести дослідження
Постанови у системному зв'язку з відповідними нормами
Положення.
5.1. Згідно з оспорюваним пунктом 24-1
Положення у державному і комунальному загальноосвітньому навчальному закладі мовою навчання є українська мова. Поряд з українською мовою в навчально-виховному процесі в державних і комунальних загальноосвітніх навчальних закладах можуть застосовуватися та вивчатися мови національних меншин.
Аналіз цього положення свідчить, що у ньому відтворюється зміст частин першої, третьої статті
10, частини п'ятої статті
53 Конституції України, згідно з якими в Україні державною мовою є українська мова, гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України, громадянам, які належать до національних меншин, відповідно до закону гарантується право на навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах.
До повноважень Кабінету Міністрів України належить забезпечення проведення політики щодо всебічного розвитку і функціонування державної мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України та створення умов для вільного розвитку мов корінних народів і національних меншин України. У зв'язку з цим відтворення змісту норм
Конституції та законів України у нормативно-правових актах уряду спрямоване на забезпечення реалізації відтворюваних норм учасниками правовідносин у сфері застосування мов у державних та комунальних загальноосвітніх навчальних закладах.
5.2. Відповідно до абзацу другого пункту 46
Положення в робочий час у державному і комунальному загальноосвітньому навчальному закладі педагогічні працівники зобов'язані постійно застосовувати українську мову, а у державному і комунальному загальноосвітньому навчальному закладі з навчанням мовою національних меншин поряд з українською мовою - також мову, якою здійснюється навчально-виховний процес в цьому закладі.
Аналіз цієї норми
Положення свідчить про те, що в ній Кабінетом Міністрів України визначено порядок застосування мов педагогічними працівниками загальноосвітніх навчальних закладів, тоді як за
Конституцією України порядок застосування мов визначається виключно законами України (пункт 4 частини першої
статті 92) .
Таким чином, доповнюючи пункт 46
Положення абзацом другим, Кабінет Міністрів України вийшов за межі своїх повноважень, передбачених
Конституцією та законами України, тому ця оспорювана норма суперечить частині п'ятій статті
10, частині другій статті
19, пункту 4 частини першої статті
92, частині третій статті
113, частині першій статті
117 Основного Закону України.
Виходячи з викладеного та керуючись статтями
147,
150,
152,
153 Конституції України, статтями
39,
51,
61,
65,
67,
69,
71 Закону України
"Про Конституційний Суд України", Конституційний Суд України
в и р і ш и в:
1. Визнати таким, що відповідає
Конституції України (є конституційним), пункт 24-1 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року
N 964, в редакції Постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Положення про загальноосвітній навчальний заклад" від 30 вересня 2009 року
N 1033.
2. Визнати таким, що не відповідає
Конституції України (є неконституційним), абзац другий пункту 46 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року
N 964, в редакції Постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Положення про загальноосвітній навчальний заклад" від 30 вересня 2009 року
N 1033.
3. Абзац другий пункту 46 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року
N 964, в редакції Постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Положення про загальноосвітній навчальний заклад" від 30 вересня 2009 року
N 1033, визнаний неконституційним, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.
4. Рішення Конституційного Суду України є обов'язковим до виконання на території України, остаточним і не може бути оскаржене.
Рішення Конституційного Суду України підлягає опублікуванню у "Віснику Конституційного Суду України" та в інших офіційних виданнях України.
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Кампа В.М. стосовно Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 52 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України ( 254к/96-ВР ) (конституційності) Постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Положення про загальноосвітній навчальний заклад" ( 1033-2009-п )
У Рішенні від 2 лютого 2010 року N 4-рп/2010 (далі - Рішення) Конституційний Суд України визнав таким, що відповідає
Конституції України (є конституційним), пункт 24-1 Положення про загальноосвітній навчальний заклад (далі - Положення), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 року
N 964, в редакції Постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Положення про загальноосвітній навчальний заклад" від 30 вересня 2009 року
N 1033 (далі - Постанова). Суд також визнав таким, що не відповідає
Конституції України (є неконституційним), абзац другий пункту 46
Положення.
Принципами діяльності Конституційного Суду України, зокрема, є повнота та всебічність розгляду справ та обґрунтованість прийнятих ним рішень (стаття
4 Закону) . На жаль, у Рішенні Суд допустив ряд методологічних помилок, які впливають на його якість.
1. Визнаючи у підпункті 5.1 пункту 5 мотивувальної частини Рішення таким, що не суперечить
Конституції України є конституційним), пункт 24-1
Положення, Конституційний Суд України вказав на те, що "відтворення змісту норм
Конституції та законів України у нормативно-правових актах уряду спрямоване на забезпечення реалізації відтворюваних норм учасниками правовідносин у сфері застосування мов у державних та комунальних загальноосвітніх навчальних закладах".
На мою думку, у Рішенні необхідно було, по-перше, більш повно викласти повноваження, якими у мовній та освітніх сферах наділений Кабінет Міністрів України стосовно забезпечення проведення політики у сфері освіти (пункт 3 статті
116 Основного Закону України) ; забезпечення проведення державної політики щодо всебічного розвитку і функціонування державної мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України; створення умови для вільного розвитку мов корінних народів і національних меншин України; забезпечення розробки та здійснення заходів щодо створення матеріально-технічної бази, інших умов, необхідних для розвитку освіти (абзаци восьмий, дев'ятий пункту 2 частини першої статті
20 Закону України
"Про Кабінет Міністрів України") .
По-друге, Конституційний Суд України мав вказати, що у мовній та освітній сферах Кабінет Міністрів України забезпечує проведення відповідної політики, яку згідно з
Конституцією України визначає і встановлює Верховна Рада України, зокрема, при визначенні засад внутрішньої і зовнішньої політики, схваленні Програми діяльності Уряду, а також при прийнятті законів України та інших нормативно-правових актів парламенту (пункти 3, 5 частини першої статті
85, стаття
91, частина п'ята статті
114 Конституції України) .
................Перейти до повного тексту