- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Узагальнення судової практики
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД М. КИЄВА
УЗАГАЛЬНЕННЯ
судової практики застосування судами Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху" від 24 вересня 2008 р. N 586-VI
17 листопада 2008 р. набрав чинність Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху" від 24 вересня 2008 р.
N 586-VI.
Відповідно до зазначеного вище
Закону внесено зміни до статей
221 та
222 Кодексу України про адміністративні правопорушення і розмежовано компетенцію місцевих судів та органів внутрішніх справ щодо розгляду справ про адміністративні правопорушення на транспорті. До компетенції місцевих судів належить розгляд справ про адміністративні правопорушення на транспорті, передбачені частинами 3, 6 ст.
121, частинами 3, 4 ст.
122, статтями
122-2,
122-4,
122-5, ч. 3 ст.
123, ст.
124, ч. 4 ст.
127, ч. 2 ст.
127-1, ст.
130 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП).
Законом також внесено зміни до ст.
294 КУпАП, де передбачено новий порядок апеляційного оскарження (опротестування) постанов суддів у справах про адміністративні правопорушення.
На основі зазначеного, з метою вивчення практики застосування районними судами м. Києва Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху" від 24 вересня 2008 року
N 586-VI, апеляційним судом м. Києва, за дорученням Верховного Суду України узагальнено практику розгляду судами справ про адміністративні правопорушення на транспорті, а також скарг на постанови по зазначеним категоріям справ.
Аналіз даних, що наведені в таблицях 1 і 2, показав, що в апеляційному порядку в період з 17 листопада 2008 р. по 31 грудня 2008 р. було подано 269 скарг та 44 подання, а в період з 1 січня 2009 р. по 31 березня 2009 р. - 391 скарга та 36 подань на постанови районних судів м. Києва у справах про адміністративні правопорушення на транспорті. Всього в означені періоди апеляційним судом м. Києва розглянуто відповідно 167 і 440 справ.
Статистичні дані свідчать про тенденцію до збільшення кількості справ про адміністративні правопорушення на транспорті та відповідно осіб, що притягуються до адміністративної відповідальності.
Таблиця 1
Перегляд постанов про адміністративні правопорушення з 17 листопада 2008 р. по 31 грудня 2008 р.
Назва статті(*) |
Номер статті |
Надійшло у звітному періоді |
Повернуто з різних підстав |
Усього розглянуто |
Постанови у справах про адміністративні правопорушення |
скарг |
подань |
|
|
без змін |
скасовано |
змінено |
Залишок скарг, подань на кінець звітного періоду |
за відсутності особи або якщо щодо неї немає підтвердження про своєчасне її сповіщення про час і місце розгляду справи |
із закриттям справи, в т.ч. через відсутність події і складу право- порушення |
з інших підстав |
1 |
121 |
2 |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
121-1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
122 |
41 |
6 |
0 |
43 |
8 |
0 |
1 |
2 |
13 |
13 |
4 |
122-2 122-4 |
8 |
0 |
1 |
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
3 |
5 |
122-5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 |
123 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7 |
124 |
177 |
31 |
4 |
167 |
38 |
0 |
9 |
12 |
17 |
105 |
8 |
126 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
9 |
127 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 |
127-1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
11 |
130 |
41 |
7 |
1 |
34 |
6 |
0 |
2 |
2 |
6 |
24 |
12 |
133 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Всього |
|
269 |
44 |
6 |
263 |
52 |
0 |
12 |
16 |
39 |
145 |
---------------
(*) 1 - Порушення водіями правил експлуатації транспортних засобів, правил користування ременями безпеки або мотошоломами; 2 - Експлуатація водіями транспортних засобів, номери агрегатів яких не відповідають записам у реєстраційних документах; 3 - Перевищення водіями транспортних засобів встановлених обмежень швидкості руху, проїзд на заборонений сигнал регулювання дорожнього руху та порушення інших
правил дорожнього руху ; 4 - Невиконання водіями вимог про зупинку, залишення місця дорожньо-транспортної пригоди; 5 - Порушення порядку встановлення і використання спеціальних звукових або світлових пристроїв; 6 - Порушення водіями транспортних засобів правил проїзду залізничних переїздів; 7 - Порушення
правил дорожнього руху , що спричинило пошкодження транспортних засобів; 8 - Керування транспортними засобам особами, які не мають відповідних документів або не пред'явили їх; 9 - Порушення
правил дорожнього руху пішоходами, велосипедистами, особами, які керують гужовим транспортом і погоничами тварин; 10 - Порушення порядку перевірки технічного стану транспортного засобу; 11 - Керування транспортними засобами особами, які перебувають у стані алкогольного або ін. сп'яніння; 12 - Порушення правил перевезення небезпечних речовин і предметів на транспорті.
Таблиця 2
Перегляд постанов про адміністративні правопорушення з 1 січня 2009 р. по 31 березня 2009 р.
Назва статті(*) |
Номер статті |
Надійшло у звітному періоді |
Повернуто з різних підстав |
Усього розглянуто |
Постанови у справах про адміністративні правопорушення |
скарг |
подань |
без змін |
скасовано |
змінено |
Залишок скарг, подань на кінець звітного періоду |
за відсутності особи або якщо щодо неї немає підтвердження про своєчасне її сповіщення про час і місце розгляду справи |
із закриттям справи, в т.ч. через відсутність події і складу право- порушення |
з інших підстав |
1 |
121 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
121-1 |
1 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
122 |
41 |
7 |
0 |
46 |
10 |
0 |
2 |
4 |
16 |
15 |
4 |
122-2 122-4 |
13 |
0 |
1 |
11 |
2 |
0 |
0 |
0 |
6 |
5 |
5 |
122-5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6 |
123 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7 |
124 |
290 |
21 |
2 |
319 |
121 |
0 |
12 |
34 |
50 |
95 |
8 |
126 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
9 |
127 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 |
127-1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
11 |
130 |
46 |
8 |
0 |
62 |
25 |
0 |
1 |
2 |
14 |
16 |
12 |
133 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Всього |
|
319 |
36 |
2 |
440 |
158 |
0 |
15 |
41 |
86 |
131 |
---------------
(*) 1 - Порушення водіями правил експлуатації транспортних засобів, правил користування ременями безпеки або мотошоломами; 2 - Експлуатація водіями транспортних засобів, номери агрегатів яких не відповідають записам у реєстраційних документах; 3 - Перевищення водіями транспортних засобів встановлених обмежень швидкості руху, проїзд на заборонений сигнал регулювання дорожнього руху та порушення інших
правил дорожнього руху ; 4 - Невиконання водіями вимог про зупинку, залишення місця дорожньо-транспортної пригоди; 5 - Порушення порядку встановлення і використання спеціальних звукових або світлових пристроїв; 6 - Порушення водіями транспортних засобів правил проїзду залізничних переїздів; 7 - Порушення
правил дорожнього руху , що спричинило пошкодження транспортних засобів; 8 - Керування транспортними засобам особами, які не мають відповідних документів або не пред'явили їх; 9 - Порушення
правил дорожнього руху пішоходами, велосипедистами, особами, які керують гужовим транспортом і погоничами тварин; 10 - Порушення порядку перевірки технічного стану транспортного засобу; 11 - Керування транспортними засобами особами, які перебувають у стані алкогольного або ін. сп'яніння; 12 - Порушення правил перевезення небезпечних речовин і предметів на транспорті.
З розглянутих справ було повернуто у період з 17 листопада 2008 р. по 31 грудня 2008 р. - 6 справ, а у період з 1 січня 2009 р. по 31 березня 2009 р. - 2 справи, залишено без задоволення скарг і відповідно без змін постанов районних судів м. Києва у досліджувані періоди - 52 та 158 відповідно, скасовано - 28 та 56 постанов, змінено - 39 та 86 постанов.
В апеляційному порядку в період з 17 листопада 2008 р. по 31 грудня 2008 р. всього скасовано - 28 постанов районних судів м. Києва, з них за відсутності особи, або якщо щодо неї немає підтвердження про своєчасне її сповіщення про час і місце розгляду справи - 0, із закриттям справи, в т.ч. через відсутність події і складу правопорушення - 12, з інших підстав - 16.
За період з 1 січня 2009 р. по 31 березня 2009 р. скасовано всього - 56 постанов районних судів м. Києва, з них за відсутності особи, або якщо щодо неї немає підтвердження про своєчасне її сповіщення про час і місце розгляду справи - 0, із закриттям справи, в т.ч. через відсутність події і складу правопорушення - 15, з інших підстав - 41.
При проведенні узагальнення було досліджено та проаналізовано постанови апеляційного суду м. Києва щодо розгляду справ про адміністративні правопорушення на транспорті за такі періоди: з 17 листопада 2008 р. по 31 грудня 2008 р. та з 1 січня 2009 р. по 31 березня 2009 р., а також статистичні дані щодо розгляду районними судами м. Києва справ зазначеної категорії.
У наведеній нижче таблиці 3 відображено кількісний стан розгляду означених категорій адміністративних справ районними судами м. Києва.
Причини скасування постанов
Відповідно до ч. 8 ст.
294 КУпАП суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги, протесту прокурора має право:
1) залишити апеляційну скаргу чи протест прокурора без задоволення, а постанову без змін;
2) скасувати постанову та закрити провадження у справі;
3) скасувати постанову та прийняти нове рішення;
4) змінити постанову.
Як випливає із статистичних даних апеляційного суду м. Києва, скасовано постанов місцевих судів за період з 17 листопада 2008 р. по 31 грудня 2008 р. - 28, за I квартал 2009 р. - 56.
Суддями місцевих судів при розгляді адміністративних справ усупереч вимогам статей
245,
251,
252,
256,
280 КУпАП не завжди вживаються заходи щодо повного, всебічного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи в їх сукупності, що призводить до винесення незаконних та необґрунтованих рішень по справі.
Таблиця 3
Показники розгляду справ про адміністративні правопорушення на транспорті районними судами м. Києва
Назва суду |
Період з 17.11.2008 р. по 31.12.2008 р. |
Період з 01.01.2009 р. по 31.03.2009 р. |
Дніпровський |
595 |
2025 |
Голосіївський |
498 |
1614 |
Деснянський |
734 |
1602 |
Святошинський |
876 |
1547 |
Подільський |
767 |
1360 |
Печерський |
549 |
1633 |
Дарницький |
660 |
1879 |
Шевченківський |
1246 |
1708 |
Солом'янський |
723 |
1945 |
Оболонський |
747 |
2040 |
Так, постановою апеляційного суду м. Києва від 9 січня 2009 р. скасована постанова Дарницького районного суду м. Києва від 21 листопада 2008 року, якою провадження у справі про притягнення А.Г.Сьомочкіна до адміністративної відповідальності за ст.
124 КУпАП закрито у зв'язку із відсутністю в його діях складу правопорушення. Згідно з протоколом про адмінправопорушення А.Г.Сьомочкін 17 жовтня 2008 р. о 15 год., керуючи автомобілем RANGE ROVER, державний номерний знак АА 3939 ТС по просп. Григоренка, 26 в м. Києві, при виїзді на дорогу з прилеглої території не надав дорогу автомобілю FIAT, державний номерний знак АА 7295 СА під керуванням водія В.В.Ільїчова, який рухався по проїжджій частині, що призвело до пошкодження транспортних засобів, чим А.Г.Сьомочкін порушив п. 10.2
Правил дорожнього руху України. Не погоджуючись із постановою місцевого суду, В.В.Ільїчов подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати постанову суду та притягнути А.Г.Сьомочкіна до відповідальності за ст.
124 КУпАП, посилаючись на те, що у справі достатньо доказів на підтвердження вини останнього у вчиненні ДТП. Проаналізувавши зібрані у справі всі докази в їх сукупності, зокрема, пояснення обох учасників ДТП, надані ними в день пригоди, схему ДТП, пошкодження, яких зазнали транспортні засоби, механізм їх спричинення, протокол про адміністративне правопорушення, протокол огляду місця ДТП, суддя апеляційного суду дійшов до висновку про доведеність вини А.Г.Сьомочкіна у порушенні п. 10.2
ПДР України та вчиненні ним 17 жовтня 2008 р. адміністративного правопорушення, передбаченого ст.
124 КУпАП. Водночас згідно з вимогами ст.
38, п. 7 ст.
247 КУпАП у разі закінчення строків для накладення адміністративного стягнення, розпочате провадження у справі про адміністративне правопорушення підлягає закриттю. Врахувавши наведене, апеляційний суд скасував постанову Дарницького районного суду м. Києва від 21 листопада 2008 р. про закриття провадження у справі щодо А.Г.Сьомочкіна за відсутністю в його діях складу правопорушення, передбаченого ст.
124 КУпАП та закрив провадження у справі щодо А.Г.Сьомочкіна у зв'язку із закінченням строків накладення адміністративного стягнення.
Постановою апеляційного суду м. Києва від 27 січня 2009 р. скасовано постанову Дніпровського районного суду м. Києва від 21 грудня 2007 р., якою Лепського Віталія Володимировича визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст.
124 КУпАП і на нього накладено стягнення у вигляді позбавлення права керування всіма видами транспортних засобів строком на 6 місяців. За постановою суду та згідно з протоколом про адміністративне правопорушення В.В.Лепський 13 листопада 2007 р. о 16.30 год., керуючи автомобілем "Лексус", державний номерний знак АА 7776 СК, по вул. Копиленка в м. Києві не дотримався безпечного бокового інтервалу, внаслідок чого здійснив зіткнення з автомобілем "Пежо-206", державний номерний знак АА 1666 РА, під керуванням Н.І.Джигринюк, чим порушив п. 13.3
ПДР України. Щодо Н.І.Джигринюк протокол про адміністративне правопорушення не складався.
Не погоджуючись із постановою суду, В.В.Лепський подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати постанову суду, а справу закрити за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, послався на те, що по вул. Копиленка передбачений односторонній рух, і автомобіль "Пежо-206", усупереч вимогам забороняючого знаку, продовжив рух назустріч та здійснив зіткнення.
Як слідує із постанови апеляційного суду, місцевим судом усупереч вимогам статей
251,
252,
268,
280 КУпАП не вжиті заходи щодо повного, всебічного та об'єктивного дослідження всіх обставин справи в їх сукупності. Так, розглянувши справу за відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, при викладенні в постанові обставин правопорушення, суд лише продублював протокол про адміністративне правопорушення і не звернув уваги на те, що В.В.Лепський при складанні протоколу не визнавав себе винним, у своїх поясненнях вказував свідків ДТП, які не були опитані працівниками ДАІ, місцевим судом ці доводи також не були перевірені. Дослідивши всі докази по справі у їх сукупності, зокрема, пояснення обох учасників ДТП, надані ними в день пригоди і в апеляційному суді, пояснення свідків в апеляційному суді, схему ДТП, пошкодження, яких зазнали транспортні засоби, механізм їх спричинення, протокол про адміністративне правопорушення, протокол огляду місця ДТП, суддя Апеляційного суду дійшов висновку про відсутність вини В.В.Лепської о у порушенні п. 13.3
ПДР України та вчиненні ним правопорушення, передбаченого ст.
124 КУпАП. Виходячи з наведеного, постанова Дніпровського районного суду м. Києва від 21 грудня 2007 р. скасована, провадження у справі про притягнення В.В.Лепського до адміністративної відповідальності за ст.
124 КУпАП закрито у зв'язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
Апеляційним судом м. Києва були скасовані постанови місцевих суддів у частині накладення стягнення і з погіршенням становища правопорушника.
Так, постановою апеляційного суду м. Києва від 8 січня 2009 р. скасована в частині накладення стягнення постанова Деснянського районного суду м. Києва від 5 грудня 2008 р. щодо Фомічова Максима Олександровича та накладено на нього стягнення за ст.
124 КУпАП у вигляді позбавлення права керування транспортними засобами строком на один рік.
................Перейти до повного тексту