1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Ухвала


У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про вивізне (експортне) мито на живу худобу та шкіряну сировину" від 7 травня 1996 року N 180/96-ВР
м. Київ
14 жовтня 1997 року
N 43-у
Справа N 03/2281-97

Конституційний Суд України у складі суддів Конституційного Суду України:
Тимченка Івана Артемовича - головуючий,
Вознюка Володимира Денисовича,
Євграфова Павла Борисовича,
Козюбри Миколи Івановича,
Корнієнка Миколи Івановича,
Костицького Михайла Васильовича,
Малинникової Людмили Федорівни,
Мартиненка Петра Федоровича,
Мироненка Олександра Миколайовича,
Німченка Василя Івановича,
Розенка Віталія Івановича,
Савенка Миколи Дмитровича,
Селівона Миколи Федосовича,
Скоморохи Віктора Єгоровича,
Тихого Володимира Павловича,
Чубар Людмили Пантеліївни,
Яценка Станіслава Сергійовича
розглянув питання про відкриття конституційного провадження у справі за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про вивізне (експортне) мито на живу худобу та шкіряну сировину" від 7 травня 1996 року N 180/96-ВР (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., N 28, ст. 133).
Заслухавши суддю-доповідача Євграфова Павла Борисовича та вивчивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. До Конституційного Суду України надійшло конституційне подання за підписом 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про вивізне (експортне) мито на живу худобу та шкіряну сировину" від 7 травня 1996 року N 180/96-ВР (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., N 28, ст. 133).
У своєму поданні народні депутати зазначають, що з прийняттям згаданого вище Закону, яким, на їх думку, встановлено занадто високі ставки вивізного (експортного) мита на живу худобу та шкіряну сировину, склалася незадовільна ситуація у тваринництві, що, зокрема, призвело до значного скорочення експорту живої худоби та шкіряної сировини, різкого зниження закупівельних цін на м'ясо і шкірсировину, встановлення монополії м'ясокомбінатів і підприємств переробної промисловості. Збитки, яких зазнали товаровиробники тваринницької продукції, - селяни, фермери, колгоспи, радгоспи в результаті дії Закону України "Про вивізне (експортне) мито на живу худобу та шкіряну сировину" оцінюються в розмірі один мільярд двісті п'ятдесят мільйонів гривень.
Це, як зазначається в конституційному поданні, є наслідком невиконання державою обов'язків, передбачених статтями 3, 13, 42 Конституції України щодо забезпечення захисту прав усіх суб'єктів власності та господарювання, соціальної спрямованості економіки, конкуренції у підприємницькій діяльності.
2. Колегія суддів Конституційного Суду України з конституційних подань та звернень 23 вересня 1997 року прийняла процесуальну ухвалу про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про вивізне (експортне) мито на живу худобу та шкіряну сировину" на підставі пункту 1 статті 45 Закону України "Про Конституційний Суд України" - непідвідомчість Конституційному Суду України питань, порушених у конституційному поданні.
3. Відповідно до пункту 4 статті 39 Закону України "Про Конституційний Суд України" у конституційному поданні разом з іншими умовами зазначається також і правове обгрунтування тверджень щодо неконституційності правового акта (його окремих положень). Підставами для визнання правових актів неконституційними згідно із статтею 15 цього Закону є: невідповідність Конституції України; порушення встановленої Конституцією України процедури їх розгляду, ухвалення або набрання ними чинності; перевищення конституційних повноважень при їх прийнятті.
Як зазначається в конституційному поданні, Закон України "Про вивізне (експортне) мито на живу худобу та шкіряну сировину" порушує положення статей 3, 13, 42, 60 Конституції України і тому має бути визнаний неконституційним. Проте такий висновок набуває певного правового значення лише за умови, якщо він відповідає вимогам статті 6 та пункту 1 розділу XV Конституції України, на підставі яких цей Закон у встановленому Конституцією України та Законом України "Про Конституційний Суд України" порядку може бути визнаний таким, що не відповідає Конституції України.
4. Встановлено, що Закон України "Про вивізне (експортне) мито на живу худобу та шкіряну сировину" було прийнято Верховною Радою України 7 травня 1996 року відповідно до її повноважень, встановлених пунктом 1 статті 17, пунктом 2 статті 18 Конституційного Договору між Верховною Радою України та Президентом України "Про основні засади організації та функціонування державної влади і місцевого самоврядування в Україні на період до прийняття нової Конституції України" від 8 червня 1995 року. Нова Конституція України була прийнята 28 червня 1996 року. З цього ж дня Конституція України згідно з статтею 160 набула чинності.
Відповідно до пункту 1 розділу XV Конституції України закони та інші нормативні акти, прийняті до набуття чинності цією Конституцією, є чинними у частині, що не суперечить Конституції України. Виходячи з цього чинність Закону України "Про вивізне (експортне) мито на живу худобу та шкіряну сировину" має вирішуватися на підставі зазначеного положення Конституції України.

................
Перейти до повного тексту