- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Ухвала
У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним поданням народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 3 Постанови Верховної Ради України "Про порядок введення в дію Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про пенсійне забезпечення" та Постанови Ради Міністрів УРСР і Ради Федерації незалежних профспілок України "Про управління соціальним страхуванням в Українській РСР"
м. Київ 29 квітня 1998 року N 26-у/98 |
Справа N 03/3537-97 N 2-24/98 |
Конституційний Суд України у складі суддів Конституційного Суду України:
Тимченка Івана Артемовича - головуючий,
Вознюка Володимира Денисовича,
Євграфова Павла Борисовича,
Козюбри Миколи Івановича,
Корнієнка Миколи Івановича,
Костицького Михайла Васильовича,
Малинникової Людмили Федорівни - суддя-доповідач,
Мартиненка Петра Федоровича,
Німченка Василя Івановича,
Савенка Миколи Дмитровича,
Селівона Миколи Федосовича,
Скоморохи Віктора Єгоровича,
Тихого Володимира Павловича,
Чубар Людмили Пантеліївни,
Шаповала Володимира Миколайовича
розглянув питання про відкриття конституційного провадження у справі за конституційним поданням народних депутатів України щодо відповідності
Конституції України (конституційності) пункту 3 Постанови Верховної Ради України "Про порядок введення в дію Закону України
"Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 17 червня 1993 року (Відомості Верховної Ради України, 1993, N 29, ст. 304; N 44, ст. 423; 1995, N 30, ст. 233) із змінами, внесеними Постановою Верховної Ради України "Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України
"Про порядок введення в дію Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 7 лютого 1996 року (Відомості Верховної Ради України, 1996, N 8, ст. 37), та Постанови Ради Міністрів УРСР і Ради Федерації незалежних профспілок України
"Про управління соціальним страхуванням в Українській РСР" від 11 лютого 1991 року (ЗП України, 1991, N 2, ст. 10).
Заслухавши суддю-доповідача Малинникову Людмилу Федорівну та розглянувши матеріали конституційного подання, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. У конституційному поданні суб'єкт права на конституційне подання - народні депутати України - порушує клопотання про визнання такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення пункту 3 Постанови Верховної Ради України "Про порядок введення в дію Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України
"Про пенсійне забезпечення" із змінами, внесеними Постановою Верховної Ради України "Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України "Про порядок введення в дію Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України
"Про пенсійне забезпечення" (далі - Постанова Верховної Ради України) у частині надання права директорам виконавчих дирекцій Фонду соціального страхування України припиняти операції підприємств, установ, організацій, громадян-підприємців на рахунках в установах банків у разі відмови їх від реєстрації як платників внесків до зазначеного Фонду та спільної Постанови Ради Міністрів УРСР і Ради Федерації незалежних профспілок України
"Про управління соціальним страхуванням в Українській РСР".
Як зазначають народні депутати України, з метою вдосконалення управління соціальним страхуванням і його фінансування Рада Міністрів УРСР і Рада Федерації незалежних профспілок України прийняли Постанову
"Про управління соціальним страхуванням в Українській РСР", згідно з якою 1 січня 1991 року створено Фонд соціального страхування Української РСР із відділеннями в областях і в м. Києві. Оскільки на час прийняття цієї
Постанови в Україні вже діяли профспілки кооперативних підприємств СРСР, які не брали участі в створенні вказаного Фонду і не надавали повноважень Федерації незалежних профспілок України діяти від їх імені, банківські установи, на думку народних депутатів України, не мали права поширювати положення пункту 3
Постанови Верховної Ради України на профспілкові організації недержавного сектора економіки.
Зазначені положення про надання права директорам виконавчих дирекцій Фонду соціального страхування і його відділень та їх заступникам щодо припинення банківських операцій, а також Постанова Ради Міністрів УРСР і Ради Федерації незалежних профспілок України
"Про управління соціальним страхуванням в Українській РСР", як вважають народні депутати України, суперечать частині третій статті
36 Конституції України, згідно з якою всі професійні спілки мають рівні права, та частині п'ятій статті
244 Кодексу законів про працю України, де передбачені права професійних спілок, зокрема, щодо управління державним соціальним страхуванням.
Як вважає суб'єкт права на конституційне подання, у зв'язку з прийняттям Верховною Радою Закону України "Про внесення змін до Закону України
"Про систему оподаткування" від 18 лютого 1997 року (Відомості Верховної Ради України, 1997, N 16, ст. 119), за яким із переліку загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів) вилучено такий вид платежу, як "внески до Фонду соціального страхування України" (
стаття 14) , втрачають фактичну чинність Постанова Ради Міністрів УРСР і Ради Федерації незалежних профспілок України
"Про управління соціальним страхуванням в Українській РСР", а також пункт 3
Постанови Верховної Ради України у частині надання директорам виконавчих дирекцій Фонду соціального страхування України та їх заступникам права припиняти операції юридичних осіб та громадян-підприємців на рахунках в установах банків.
Ухвалою Колегії суддів Конституційного Суду України з конституційних подань у відкритті провадження в справі відмовлено на підставі пункту 2 статті
45 Закону України
"Про Конституційний Суд України".
2. Дослідженням зазначених у конституційному поданні правових актів встановлено, що відповідно до Постанови Ради Міністрів УРСР і Ради Федерації незалежних профспілок України
"Про управління соціальним страхуванням в Українській РСР" з 1 січня 1991 року створено Фонд соціального страхування Української РСР і директори зазначеного Фонду та їх заступники згідно з пунктом 3
Постанови Верховної Ради України набули право припиняти операції юридичних осіб та громадян-підприємців на рахунках в установах банків у разі відмови їх від реєстрації як платників внесків до цього Фонду. Такі внески згідно з статтею
14 Закону України
"Про систему оподаткування" від 2 лютого 1994 року належали до переліку загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів). Після
внесення Верховною Радою України 18 лютого 1997 року змін до зазначеної
статті замість внесків до Фонду соціального страхування України встановлено збір на обов'язкове соціальне страхування. При цьому законодавець у частині 3 згаданої
статті передбачив, що порядок зарахування загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів і державних цільових фондів визначається законами України.
................Перейти до повного тексту