1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Ухвала


У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Про припинення конституційного провадження у справі за конституційним поданням 57 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Указу Президента України "Про тимчасове виконання обов'язків голів місцевих державних адміністрацій"
м. Київ,
3 липня 2008 року
N 37-уп/2008
Конституційний Суд України у складі суддів:
Стрижака Андрія Андрійовича - головуючого,
Бауліна Юрія Васильовича,
Вдовіченка Сергія Леонідовича,
Головіна Анатолія Сергійовича,
Джуня В'ячеслава Васильовича,
Дідківського Анатолія Олександровича,
Домбровського Івана Петровича - доповідача,
Кампа Володимира Михайловича,
Колоса Михайла Івановича,
Лилака Дмитра Дмитровича,
Маркуш Марії Андріївни,
Нікітіна Юрія Івановича,
Овчаренка В'ячеслава Андрійовича,
Стецюка Петра Богдановича,
Ткачука Павла Миколайовича,
Шишкіна Віктора Івановича,
розглянув на пленарному засіданні справу за конституційним поданням 57 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Указу Президента України "Про тимчасове виконання обов'язків голів місцевих державних адміністрацій" від 29 грудня 2006 року N 1164 (Офіційний вісник України, 2007 р., N 1, ст. 19).
Заслухавши суддю-доповідача Домбровського І.П. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Суб'єкт права на конституційне подання - 57 народних депутатів України - звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням визнати Указ Президента України "Про тимчасове виконання обов'язків голів місцевих державних адміністрацій" від 29 грудня 2006 року N 1164 (далі - Указ) таким, що не відповідає Конституції України, зокрема статтям 5, 6, 8, 19, 92, 106, 113, 116, 118, 120.
Народні депутати України обгрунтовують своє клопотання так. Конституція України уповноважила главу держави видавати укази лише в рамках його конституційних повноважень і не допускає підміну ним законодавчої, виконавчої та судової гілок державної влади.
Однак Президент України, видавши Указ, діяв усупереч приписам Основного Закону України і вийшов за межі своїх конституційних повноважень.
Повноваження Президента України щодо участі у формуванні місцевих державних адміністрацій та їх керівництва встановлено у статті 118 Конституції України, згідно з якою він має право лише призначати на посаду і звільняти з посади голів місцевих державних адміністрацій за поданням Кабінету Міністрів України (частина четверта). Конституція України не наділяє Президента України повноваженнями щодо формування місцевих державних адміністрацій, зокрема визначати порядок тимчасового виконання обов'язків голови місцевої державної адміністрації та призначати на вказаний в Указі строк виконуючим обов'язки голови місцевої державної адміністрації одного із його заступників або іншу особу, яка взагалі не входить до складу цієї місцевої адміністрації.
Згідно з частиною першою статті 113 Конституції України лише Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади, тому саме для реалізації цього припису наділений повноваженнями спрямовувати і координувати роботу місцевих державних адміністрацій (пункт 9 статті 116 Конституції України) .
Відповідно до пункту 12 частини першої статті 92, частини другої статті 120 Конституції України Законом України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено тимчасове виконання обов'язків голови місцевої державної адміністрації. Так, у частині третій статті 39 цього Закону визначено, що "у разі відсутності голови місцевої державної адміністрації його функції і повноваження виконує перший заступник голови, а у разі відсутності останнього - один із заступників голови місцевої державної адміністрації", і тим самим врегульовано процедуру заміщення посади голови місцевої державної адміністрації на час його відсутності.
Натомість виданням Указу Президент України безпідставно вказав на відсутність законодавчого врегулювання цього питання і створив нову правову конструкцію (тимчасове виконання обов'язків голови місцевої державної адміністрації), реалізація якої допускає без подання Кабінету Міністрів України тимчасово виконувати обов'язки голови місцевої державної адміністрації одним із його заступників або "іншою особою" (стаття 1 Указу) , яка взагалі не входить до складу місцевої державної адміністрації, а це не узгоджується зі статтями 92, 106, 113, 116, 118, 120 Основного Закону України.

................
Перейти до повного тексту