1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Ухвала


У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Ухвала Конституційного Суду України про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним зверненням громадянина Колоса Анатолія Івановича про офіційне тлумачення положень частини третьої статті 53, статті 98 Закону України "Про пенсійне забезпечення"
м. Київ
19 лютого 2004 року
N 10-у/2004
Справа N 2-1/2004

Конституційний Суд України у складі суддів Конституційного Суду України:
Шаповала Володимира Миколайовича - головуючий,
Вознюка Володимира Денисовича,
Євграфова Павла Борисовича,
Іващенка Володимира Івановича,
Костицького Михайла Васильовича,
Малинникової Людмили Федорівни,
Мироненка Олександра Миколайовича,
Німченка Василя Івановича,
Розенка Віталія Івановича,
Савенка Миколи Дмитровича,
Скоморохи Віктора Єгоровича,
Тимченка Івана Артемовича - суддя-доповідач,
Тихого Володимира Павловича,
Ткачука Павла Миколайовича,
Чубар Людмили Пантеліївни,
розглянув питання про відкриття провадження у справі за конституційним зверненням громадянина Колоса Анатолія Івановича про офіційне тлумачення положень частини третьої статті 53, статті 98 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Заслухавши суддю-доповідача Тимченка І.А. та розглянувши матеріали справи, Конституційний Суд України
установив:
1. Громадянин Колос А.І. звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням дати офіційне тлумачення положень частини третьої статті 53, статті 98 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 5 листопада 1991 року N 1788-XII.
У конституційному зверненні зазначається, що Колос А.І. з 1958 року по 1988 рік працював пілотом у складі льотного екіпажу повітряних суден цивільної авіації, після чого на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення" йому була призначена пенсія.
Законом України "Про внесення змін до деяких законів України" від 17 листопада 1999 року було прийнято нову редакцію частини третьої статті 53 Закону України "Про пенсійне забезпечення", згідно з якою особам льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації, які виконують спеціальні роботи в польотах, пенсії обчислюються з середньомісячного заробітку за роботу, що дає право на пенсію за вислугу років, одержуваного перед її припиненням, і призначаються у розмірі 75 відсотків цього заробітку, але не більше двох з половиною величин середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за календарний рік, що передує місяцю, з якого призначається пенсія. Відповідно до цих змін Колосу А.І. була призначена пенсія в розмірі 434 гривні.
У березні 2001 року після опублікування даних про нові розміри середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, на підставі заяви Колоса А.І. пенсія йому була перерахована і становила 622 гривні. Таку пенсію він отримував з квітня по липень 2001 року. Проте з серпня 2001 року пенсію в такому розмірі йому виплачувати припинили, пояснюючи це тим, що раніше призначена пенсія у сумі 434 гривні була обчислена з розрахунку середнього заробітку працівників, зайнятих у галузях економіки України, на момент прийняття Закону України від 17 листопада 1999 року.
Суб'єкт права на конституційне звернення зазначає, що, незважаючи на неодноразове підвищення йому пенсії у 2000 та 2001 роках, її розмір залишився незмінним: наскільки підвищували пенсію за віком, настільки ж зменшувалася вона за вислугу років. Органи соціального захисту і суди пояснювали таку ситуацію недосконалістю законодавства.
2. Колос А.І. у зверненні до Конституційного Суду України акцентує, що з даного питання існують дві протилежні за своїм змістом позиції щодо застосування норм законодавства про пенсійне забезпечення: 1) рішення місцевих районних судів м. Одеси, якими задоволено позови працівників льотно-підйомного складу цивільної авіації щодо перерахування пенсій; 2) інструктивний лист Міністерства праці та соціальної політики України від 5 липня 2001 року N 03-3/3070-02-6, підписаний заступником міністра, в якому зазначено, що "перерахунок пенсії у зв'язку із змінами середньої заробітної плати працівників народного господарства законодавством не передбачено". Таку позицію громадянин Колос А.І. розцінює як особисту думку заступника міністра.
Отже, у конституційному зверненні фактично порушується питання щодо роз'яснень Міністерства праці та соціальної політики України. Однак офіційне тлумачення роз'яснень посадових осіб органів державної влади не належить до компетенції Конституційного Суду України. Громадянин Колос А.І. долучив до звернення копії трьох судових рішень, які стосуються інших громадян. На його думку, місцеві районні суди м. Одеси правильно застосували положення частини третьої статті 53, статті 98 Закону. Із доданих до звернення матеріалів не вбачається, чи набрали зазначені судові рішення законної сили і чи були вони виконані органами соціального захисту.

................
Перейти до повного тексту