1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рекомендації


ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
Р Е К О М Е Н Д А Ц І Ї
09.12.2004 N 04-5/3358
З метою однакового і правильного застосування норм Закону України "Про податок на додану вартість" від 03.04.97 р. N 168/97 (далі - Закон N 168/97) щодо відшкодування податку на додану вартість з Державного бюджету України, стягнення процентів, нарахованих на суму бюджетної заборгованості з податку на додану вартість, застосування нульової ставки податку на додану вартість при операціях з продажу товарів, що були вивезені (експортовані) платником податку за межі митної території України, президія Вищого господарського суду України вважає за необхідне дати такі рекомендації.
1. Застосування приписів Закону N 168/97 щодо відшкодування податку на додану вартість та стягнення процентів, нарахованих на суму бюджетної заборгованості з податку на додану вартість з Державного бюджету України
1.1. Господарським судам необхідно враховувати, що підставою позовних вимог у справах зі спорів про стягнення бюджетної заборгованості з податку на додану вартість, про стягнення процентів, нарахованих на суму бюджетної заборгованості, є порушення передбаченого Законом N 168/97 права платника податку на отримання з Державного бюджету України надмірно сплаченого податку на додану вартість у встановлені строки.
Відповідно до абзацу п'ятого підпункту 7.7.3 пункту 7.7 статті 7 Закону N 168/97 платник податку має право у будь-який момент після виникнення бюджетної заборгованості звернутися до суду з позовом про стягнення коштів з Державного бюджету України. На суму бюджетної заборгованості нараховуються проценти на рівні 120 відсотків від облікової ставки Національного банку України, встановленої на моменти виникнення, протягом строку її дії, включаючи день погашення.
Отже, беручи до уваги, що підставою для подання позову у справах даної категорії є порушення передбаченого Законом N 168/97 права платника податків на отримання з Державного бюджету України надмірно сплаченого податку на додану вартість у встановлені строки, платнику податку у випадку стягнення бюджетної заборгованості необхідно формулювати позовні вимоги як вимоги про стягнення бюджетної заборгованості з податку на додану вартість, а у випадку стягнення процентів, нарахованих на суму бюджетної заборгованості, - як вимоги про стягнення процентів, нарахованих на суму бюджетної заборгованості.
Позовні вимоги про зобов'язання податкового органу надати органу Державного казначейства України висновок про відшкодування сум податку на додану вартість або про відшкодування процентів, нарахованих на суму бюджетної заборгованості, не відповідають визначеним Законом N 168/97 матеріально-правовим способам захисту порушеного права, а тому в їх задоволенні має бути відмовлено.
1.2. Згідно з підпунктом 7.7.3 пункту 7.7 статті 7 Закону N 168/97 у разі, коли за результатами звітного періоду сума, визначена підпунктом 7.7.1 цієї статті, має від'ємне значення, така сума підлягає відшкодуванню платнику податку з Державного бюджету України протягом місяця, наступного після подачі декларації.
Статтею 48 глави 8 розділу II Бюджетного кодексу України визначено, що в Україні застосовується казначейська форма обслуговування Державного бюджету України, яка передбачає здійснення Державним казначейством України операцій з коштами державного бюджету, розрахункового обслуговування розпорядників бюджетних коштів, контролю бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень, прийняття зобов'язань та проведення платежів, бухгалтерського обліку та складання звітності про виконання державного бюджету.
Відповідно до пункту 2 статті 50 Бюджетного кодексу України Державне казначейство України веде бухгалтерський облік всіх надходжень, що належать Державному бюджету України, та за поданням органів стягнення здійснює повернення коштів, що були помилково або надмірно зараховані до бюджету.
Указом Президента України "Про Державне казначейство України" від 27.04.95 р. N 335/95 для управління коштами Державного бюджету України було створено Державне казначейство України. Пунктом 1 статті 2 зазначеного Указу передбачено, що одним з основних завдань Державного казначейства України є організація виконання Державного бюджету України і здійснення контролю за цим.
Згідно з пунктами 1, 4 Положення про Державне казначейство, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.07.95 р. N 590, Державне казначейство, як система органів державної виконавчої влади, здійснює управління наявними коштами державного бюджету, коштами державних позабюджетних фондів та позабюджетними коштами установ і організацій, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.
У підпункті 1 пункту 7 цього Положення визначено, що виконання відповідних показників державного бюджету та контроль за надходженням, рухом і використанням державних позабюджетних фондів, позабюджетних коштів у частині, що визначається Головним управлінням Державного казначейства України, здійснюються відділеннями Державного казначейства України у районах, містах, районах у містах і саме вони на підставі підпункту 6 пункту 7 цього Положення здійснюють за поданням державних податкових інспекцій повернення за рахунок державного бюджету зайво сплачених або стягнених податків, зборів та обов'язкових платежів.
При цьому відповідно до пункту 6 зазначеного Положення у разі, коли Управління Державного казначейства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, містах з районним поділом в межах відповідної території, а також Головне управління Державного казначейства України безпосередньо здійснюють операції щодо виконання державного бюджету, вони виконують ті самі функції, що й відділення Державного казначейства України у районах, містах, районах у містах.
Із вказаною нормою кореспондується пункт 4 Порядку відшкодування податку на додану вартість, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України та Державного казначейства України від 02.07.97 р. N 209/72, згідно з яким територіальні органи Державного казначейства України здійснюють бюджетне відшкодування податку на додану вартість платнику за висновками податкових органів.
Органи Державного казначейства України перераховують кошти своїми платіжними дорученнями з рахунку обліку доходів державного бюджету на рахунок, вказаний у висновку податкового органу чи рішенні суду.
Таким чином, з урахуванням повноважень, визначених у пунктах 6 та 7 Положення про Державне казначейство України, відповідний територіальний орган Державного казначейства України повинен залучатися до участі у справі як відповідач за позовом про відшкодування з бюджету суми податку на додану вартість або за позовом про стягнення процентів, нарахованих на суму бюджетної заборгованості (інших сум), поряд з відповідним органом державної податкової служби.
Крім того, чинне законодавство передбачає стягнення сум з відповідачів, тому залучення відповідного територіального органу Державного казначейства України у якості третьої особи на стороні відповідача є помилковим.
Переглядаючи справи в апеляційному та касаційному порядку, відповідні господарські суди повинні враховувати, що рішення судів першої та апеляційної інстанції про стягнення з територіальних органів Державного казначейства України сум податку на додану вартість або процентів, нарахованих на суму бюджетної заборгованості, прийняті у випадках, коли вказані органи виступали як треті особи, підлягають скасуванню.
1.3. Стаття 7 Закону N 168/97 визначає порядок обчислення і сплати податку на додану вартість. Підпунктом 7.7.1 пункту 7.7 цієї статті встановлено, що суми податку, які підлягають сплаті до бюджету або відшкодуванню з бюджету, визначаються як різниця між загальною сумою податкових зобов'язань, що виникли у зв'язку з будь-яким продажем товарів протягом звітного періоду, та сумою податкового кредиту звітного періоду.
Відповідно до приписів абзацу першого підпункту 7.7.3 пункту 7.7 статті 7 Закону N 168/97 у разі, коли за результатами звітного періоду сума, визначена згідно з підпунктом 7.7.1 пункту 7.7 статті 7, має від'ємне значення, така сума підлягає відшкодуванню платнику податку з Державного бюджету України протягом місяця, наступного після подачі декларації. Підставою для отримання відшкодування є дані тільки податкової декларації за звітний період.

................
Перейти до повного тексту