1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рекомендації


ПРЕЗИДІЯ ВИЩОГО ГОСПОДАРСЬКОГО СУДУ УКРАЇНИ
Р Е К О М Е Н Д А Ц І Ї
11.04.2005 N 04-5/639
Господарські суди України
( Рекомендації втратили чинність на підставі Постанови Вищого господарського суду N 18 від 26.12.2011 )
Про деякі питання практики застосування господарськими судами Закону України "Про третейські суди"
( Із змінами, внесеними згідно з Рекомендаціями Вищого господарського суду N 04-5/216 від 15.11.2007 N 04-06/57 від 30.04.2009 )
З метою забезпечення правильного і однакового застосування господарськими судами деяких приписів Закону України "Про третейські суди" (далі - Закон) президія Вищого господарського суду України вважає за необхідне дати такі рекомендації:
1. Порядок оскарження рішень третейських судів.
1.1. Компетентним судом, до якого оскаржуються рішення третейського суду і який здійснює видачу виконавчого документа, може бути у розумінні статті 2 Закону як місцевий загальний суд, так і місцевий господарський суд, за місцем розгляду справи третейським судом.
( Абзац перший підпункту 1.1 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Рекомендаціями Вищого господарського суду N 04-5/216 від 15.11.2007 )
У вирішенні питання про те, який суд, загальний чи господарський, компетентний розглядати заяви про скасування рішення третейського суду господарським судам необхідно виходити з вимог статті 15 Цивільного процесуального кодексу України та статей 1, 12 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК).
( Абзац другий підпункту 1.1 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Рекомендаціями Вищого господарського суду N 04-5/216 від 15.11.2007 )( Підпункт 1.2 пункту 1 виключено на підставі Рекомендацій Вищого господарського суду N 04-5/216 від 15.11.2007 )
1.3. Закон передбачає можливість подання заяви про скасування рішення третейського суду як стороною у справі, так і третіми особами, а також особами, які не брали участь у справі, у разі якщо третейський суд вирішив питання про їх права та обов'язки. При цьому вирішення третейським судом питання про права і обов'язки осіб, які не брали участь у справі, згідно з пунктом 5 частини третьої статті 51 та пунктом 9 частини шостої статті 56 Закону є підставою для скасування рішення третейського суду або для відмови в задоволенні заяви про видачу виконавчого документа.
( Підпункт 1.3 пункту 1 в редакції Рекомендацій Вищого господарського суду N 04-06/57 від 30.04.2009 )
1.4. Частиною четвертою статті 51 Закону встановлено, що заяву про скасування рішення третейського суду може бути подано до компетентного суду сторонами, третіми особами протягом трьох місяців з дня прийняття рішення третейським судом, а особами, які не брали участь у справі, у разі якщо третейський суд вирішив питання про їх права і обов'язки, - протягом трьох місяців з дня, коли вони дізналися або повинні були дізнатися про прийняття рішення третейського суду. Законом не передбачено можливості відновлення цих строків. Тому в разі їх пропуску з будь-яких причин місцевий господарський суд має ухвалою відмовити у прийнятті відповідної заяви.
( Підпункт 1.4 пункту 1 в редакції Рекомендацій Вищого господарського суду N 04-06/57 від 30.04.2009 )
1.5. Закон не передбачає можливості оскарження ухвал, постановлених третейським судом з питань, що виникають у процесі розгляду справи.
1.6. Господарським судам необхідно мати на увазі, що наведений у частині третій статті 51 Закону перелік підстав, з яких може бути оскаржене та скасоване рішення третейського суду, є вичерпним і розширеному тлумаченню не підлягає.
Отже, у разі оскарження рішення третейського суду з інших підстав, ніж наведені у зазначеній нормі Закону, у прийнятті відповідної скарги слід відмовляти.
Якщо заява про скасування рішення третейського суду обґрунтована посиланням як на підставу (підстави), зазначену в частині третій статті 51 Закону, так і на іншу підставу (підстави), яка не передбачена цією нормою, то відповідна заява підлягає розглядові в тій частині, що підпадає під ознаки частини третьої статті 51 Закону, а в прийнятті її в іншій частині слід відмовити (абзац другий підпункту 1.9.1 пункту 1 цих рекомендацій).
( Підпункт 1.6 пункту 1 доповнено абзацом згідно з Рекомендаціями Вищого господарського суду N 04-5/216 від 15.11.2007 )
1.7. Заява про скасування рішення третейського суду подається в письмовій формі й підписується повноважною особою підприємства чи організації (у розумінні частини першої статті 1 ГПК України або його (її) представником.
У заяві має бути зазначено:
- найменування господарського суду, до якого вона подається;
- повне найменування третейського суду, який прийняв рішення зі справи, його поштову адресу;
- повне найменування або прізвище, ім'я та по-батькові особи, яка подала заяву, її поштову адресу;
- відомості про рішення третейського суду, яке оскаржується (номер, дата, сторони, предмет і причини спору, зміст резолютивної частини);
- відомості про наявність передбачених Законом підстав скасування рішення третейського суду;
- вимога про скасування рішення третейського суду;
- перелік документів, що додаються до заяви.
У заяві можуть бути зазначені й інші відомості, якщо вони мають значення для розгляду цієї заяви (номери телефонів, факсів, адреси електронної пошти сторін та третейського суду тощо).
1.8. До заяви про скасування рішення третейського суду повинні бути додані:
- оригінал або копія такого рішення. Відповідна копія має бути завірена: для постійно діючого третейського суду - головою цього суду або нотаріусом, для третейського суду ad hoc - у нотаріальному порядку. Господарському суду необхідно ретельно перевіряти зміст такої угоди на предмет її відповідності вимогам статті 12 Закону, маючи на увазі, що недодержання передбачених цією статтею правил тягне за собою недійсність третейської угоди;
- документ чи документи, що підтверджують надіслання копії заяви іншій стороні (сторонам) у справі (поштова квитанція, фіскальний чек, повідомлення про вручення, розписка тощо);
- довіреність чи інший документ, який підтверджує повноваження особи на підписання заяви;
- інші документи, якщо вони мають значення для розгляду питання про скасування рішення третейського суду, тобто обгрунтовують вимоги про таке скасування (судові рішення, акти, листи, інші письмові матеріали, що містять відомості про обставини, викладені в заяві).
Декретом Кабінету Міністрів України "Про державне мито" від 21.01.1993 N 7-93 не передбачено справляння державного мита із заяв про скасування рішень третейських судів. Тому до внесення до чинного законодавства відповідних змін у господарських судів немає правових підстав вимагати подання доказів сплати державного мита із зазначених заяв.
1.9. Недодержання умов подання заяви про скасування рішення третейського суду тягне за собою наслідки у вигляді відмови у прийнятті заяви або повернення заяви.
1.9.1. Господарський суд виносить ухвалу про відмову в прийнятті заяви, якщо:
- рішення третейського суду оскаржено з підстав, не передбачених статтею 51 Закону;
- заяву подано не стороною у справі;
- заяву подано з пропуском встановленого Законом строку;
- оскаржується рішення третейського суду зі справи, не віднесеної до підвідомчості господарському суду;
- у провадженні господарського суду є справа про скасування того ж рішення третейського суду з тих же підстав.
1.9.2. Господарський суд виносить ухвалу про повернення заяви і доданих до неї документів, якщо:
( Абзац перший підпункту 1.9.2 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Рекомендаціями Вищого господарського суду N 04-5/216 від 15.11.2007 )
- заяву подано з порушенням правил щодо підсудності справ господарським судам;
- заява не відповідає вимогам, зазначеним у пунктах 1.7 і 1.8 цих рекомендацій;
- заяву не підписано або підписано особою, яка не мала права її підписувати, або особою, посадове становище якої не зазначено;
- господарським судом у встановлений строк не отримано витребувану справу з третейського суду.
Повернення заяви не перешкоджає повторному зверненню з нею до господарського суду в загальному порядку після усунення допущених недоліків.
1.10. Ухвала про відмову у прийнятті заяви або про повернення заяви надсилається сторонам у спорі, що вирішений третейським судом, не пізніше п'яти днів з дня надходження заяви.
Разом з ухвалою надсилається заява з документами, що були додані до неї.
1.11. Ухвалу про відмову в прийнятті заяви або про повернення заяви може бути оскаржено на загальних підставах.
1.12. Якщо заяву подано з додержанням відповідних вимог, господарський суд виносить ухвалу із зазначенням у ній про призначення справи до розгляду в судовому засіданні та про час і місце його проведення.
Відповідна ухвала надсилається особі, яка подала заяву, та іншим сторонам спору, що вирішений третейським судом.
Цією ж ухвалою господарський суд витребує справу з третейського суду, в якому вона зберігається. Витребувана справа має бути надіслана господарському суду протягом п'яти днів від дня надходження відповідної ухвали до третейського суду.
Зазначена ухвала в силу приписів пункту 9 частини першої статті 129 Конституції України, частини другої статті 11 Закону України "Про судоустрій України" та статті 115 ГПК є обов'язковою на всій території України, в тому числі для третейського суду, і її невиконання останнім тягне за собою загальні наслідки невиконання судових рішень згідно із законодавством України. Господарський суд може, зокрема, реагувати на відповідну бездіяльність, а так само на виявлені інші порушення законності та недоліки в діяльності третейського суду в порядку, передбаченому статтею 90 ГПК. Окремі ухвали господарських судів, винесені у зв'язку з виявленими порушеннями законності або недоліками в діяльності третейських судів, мають надсилатися засновникам третейських судів, при яких утворено останні; копії таких ухвал доцільно надсилати до відома Третейській палаті України.
( Підпункт 1.12 пункту 1 доповнено абзацом згідно з Рекомендаціями Вищого господарського суду N 04-5/216 від 15.11.2007; в редакції Рекомендацій Вищого господарського суду N 04-06/57 від 30.04.2009 )

................
Перейти до повного тексту