1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про рекомендації парламентських слухань про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі
( Відомості Верховної Ради (ВВР), 2003, N 16, ст.134 )
Розглянувши в січні 2003 року на парламентських слуханнях питання про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі, Верховна Рада України зазначає, що поряд з певними позитивними тенденціями, які мають місце в результаті здійснення аграрної реформи, соціально-економічна ситуація на селі залишається надзвичайно складною. У 2002 році темпи зростання виробництва продукції сільського господарства уповільнилися і, за попередніми даними, становлять 1,9 відсотка порівняно з попереднім роком, а товарної продукції харчової промисловості та переробної промисловості - 8,4 відсотка. Більше половини сільськогосподарських та переробних підприємств є збитковими. Кредиторська заборгованість господарств станом на 1 січня 2003 року становить близько 13 млрд. гривень, дебіторська - 5 млрд. гривень.
Як наслідок - не зростають реальні доходи селян: головним джерелом їх сукупного доходу є надходження від реалізації продукції, вирощеної в особистих господарствах. Середньомісячна заробітна плата в сільському господарстві є найнижчою серед галузей економіки країни. Більше половини селян не зайнято на виробництві. Практично не відновлюється робота підприємств і закладів сфери обслуговування, припинилось оновлення матеріальної бази соціальної сфери села. Погіршилася демографічна ситуація - в кожному десятому селі не народжуються діти.
Основними причинами, які не дозволили забезпечити стабілізацію сільського господарства і отримати очікувані позитивні результати, є: відсутність обгрунтованих концептуальних підходів у формуванні аграрної політики на селі, системних підходів у законотворчій діяльності і несвоєчасне прийняття законів та інших нормативно-правових актів щодо реформування і розвитку аграрної галузі, відсутність механізмів державного регулювання аграрного ринку та підтримки цін на основні види сільськогосподарської продукції, ліквідація спеціалізованої банківської структури в аграрному секторі, відсутність прийнятної кредитної політики в галузі, запізніле запровадження стимулюючої податкової політики, ігнорування Кабінетом Міністрів України проведення своєчасного фінансування галузі агропромислового комплексу у визначених законодавством обсягах і особливо у фінансуванні заходів соціального розвитку села.
Враховуючи зауваження та пропозиції учасників парламентських слухань про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі, Верховна Рада України
постановляє:
1. Визнати, що через відсутність в Україні обгрунтованої концепції розвитку аграрного сектора, невирішення протягом багатьох років проблеми наявного диспаритету цін на сільськогосподарську продукцію і товари та послуги, що споживаються у сільському господарстві, відсутність належної державної підтримки галузі та недооцінку Кабінетом Міністрів України необхідності вжиття дієвих заходів щодо розвитку соціальної сфери села не забезпечено отримання очікуваних позитивних результатів від впровадження аграрної реформи і соціально-економічна ситуація на селі набула кризового характеру.
2. Схвалити Рекомендації парламентських слухань про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі (додаються). Направити їх Кабінету Міністрів України, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним, Севастопольській та Київській міським радам для врахування в роботі.
3. Кабінету Міністрів України:
при розробці проекту Програми діяльності Уряду на 2003 рік та наступні роки, проектів законів України та інших нормативно-правових актів урахувати положення Рекомендацій парламентських слухань про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі, в першу чергу звернувши увагу на вирішення соціальних питань на селі;
щорічно при розробці проекту Державного бюджету України передбачати розмір фінансування галузі агропромислового комплексу, який би забезпечував виконання в повному обсязі вимог законів України "Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві", "Про стимулювання розвитку сільського господарства на період 2001-2004 років", "Про плату за землю" та затвердженої Указом Президента України Державної програми розвитку соціальної сфери села на період до 2005 року;
розробити та запровадити, починаючи з 2003 року, механізми державного регулювання ринку сільськогосподарської продукції та ринку товарів матеріально-технічного забезпечення сільськогосподарського виробництва;
у першому півріччі 2003 року розглянути на засіданні Кабінету Міністрів України питання про стан виконання Державної програми зайнятості сільського населення та частин другої і четвертої пункту 1 статті 22 Закону України "Про зайнятість населення" щодо фінансування заходів, спрямованих на організацію додаткових робочих місць у сільській місцевості. Про прийняте рішення поінформувати Верховну Раду України;
у четвертому кварталі 2003 року подати на розгляд Верховної Ради України проект доктрини аграрної політики України на 2004-2013 роки.
4. Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин у лютому - квітні 2003 року в першочерговому порядку подати на розгляд третьої сесії Верховної Ради України проекти законів України щодо стабілізації розвитку сільського господарства, з питань регулювання майнових відносин, а також відповідні законопроекти у зв'язку з прийняттям Земельного кодексу України.
5. Рекомендувати Генеральній прокуратурі України вжити невідкладних заходів щодо виявлення та усунення порушень законодавства в ході реформування агропромислового комплексу з питань захисту прав громадян - власників земельних та майнових паїв, правомірності вилучення майна сільськогосподарських підприємств податковими органами, Державною виконавчою службою Міністерства юстиції України, банками та іншими кредиторами, а також дотримання законодавства під час приватизації підприємств агропромислового комплексу і притягнути до відповідальності винних посадових осіб.
Про наслідки проведеної роботи поінформувати Верховну Раду України у травні 2003 року.
6. Кабінету Міністрів України в першому кварталі 2004 року поінформувати Верховну Раду України про стан виконання цієї Постанови.
7. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин.
Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН
м. Київ, 6 лютого 2003 року
N 495-IV
Схвалено
Постановою Верховної Ради України
від 6 лютого 2003 року
N 495-IV
РЕКОМЕНДАЦІЇ
парламентських слухань про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі
Учасники парламентських слухань про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі, які відбулися 15 січня 2003 року, обговоривши зазначене питання, відзначають, що на сьогодні в аграрному секторі економіки в основному сформоване базове законодавче забезпечення функціонування агропромислового комплексу в нових економічних умовах.
У результаті здійснення аграрної реформи в останні три роки намітилися позитивні тенденції розвитку галузі. Так, за 2000-2001 роки виробництво валової сільськогосподарської продукції зросло порівняно з 1999 роком на 21 відсоток, продукції харчової промисловості - на 49 відсотків, обсяг експорту продукції сільського господарства і продовольства збільшився на 34 відсотки, майже вдвічі стали більшими надходження до Державного бюджету України.
Проте соціально-економічна ситуація на селі залишається вкрай складною. Позитивні макроекономічні зрушення в сільському господарстві поки що не позначилися на рівні життя селян: залишається високим рівень безробіття, погіршується демографічна ситуація, доходи сільських жителів є найнижчими в країні. Більша частина сільськогосподарських та переробних підприємств залишається збитковою.
Основними причинами, що зумовили існуючий стан аграрного сектора країни, на думку учасників парламентських слухань, є:
відсутність обгрунтованої концепції реформування і розвитку аграрного сектора країни;
непослідовне та несвоєчасне законодавче забезпечення проведення аграрної реформи, неналежне виконання прийнятих законодавчих актів місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, недосконалість процедур набуття громадянами прав на землю та майно;
ігнорування встановлених законодавством обсягів фінансування аграрної галузі, постійне невиконання положень закону про Державний бюджет України в частині фінансування агропромислового комплексу та практичне припинення фінансування розвитку соціальної інфраструктури села і передачі об'єктів соціальної сфери в комунальну власність;
відсутність середньо- та довгострокового кредитування, дієвих економічних механізмів державної підтримки технічного оновлення сільськогосподарського виробництва та недосконалість системи лізингу;
відсутність відповідних механізмів регулювання аграрного ринку та підтримки цін на основні види сільськогосподарської продукції, негативний вплив окремих підприємств-монополістів на діяльність сільськогосподарських товаровиробників;
відсутність дієвих механізмів захисту внутрішнього ринку та заходів щодо створення сприятливих умов для експорту сільськогосподарської продукції;
відсутність належного реагування з боку органів державної виконавчої влади, прокуратури та інших правоохоронних органів, органів місцевого самоврядування на порушення законодавства з питань реформування земельних і майнових відносин та їх попередження; неврахування податковими, судовими органами і кредиторами специфіки реформування аграрного сектора і масове вилучення ними орендованого новоствореними сільськогосподарськими підприємствами майна громадян;
недосконалість управління галуззю через відсутність чіткої вертикалі органів державної влади щодо здійснення аграрної реформи.
Враховуючи значимість аграрного сектора для розвитку національної економіки, у зв'язку з невідкладністю розв'язання проблемних питань, які стримують розвиток галузі, учасники парламентських слухань про хід реформування та заходи щодо поліпшення ситуації на селі рекомендують:
1. Верховній Раді України:
розглянути в першочерговому порядку проект доктрини аграрної політики на 2004-2013 роки, законопроекти щодо регулювання земельних та майнових відносин, розвитку ринків аграрної продукції, запровадження середньо- та довгострокового кредитування, державної підтримки розвитку аграрної галузі;
законодавчо вдосконалити та продовжити до кінця 2010 року дію стимулюючої системи оподаткування для сільськогосподарських товаровиробників;
доручити Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин, разом з Кабінетом Міністрів України, прискорити опрацювання та подання на розгляд Верховної Ради України проектів законів України про стабільний розвиток сільського господарства України, про прості і подвійні складські свідоцтва, про особисте селянське господарство, про сільськогосподарську дорадчу діяльність, про внесення змін до законів України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" та "Про товарну біржу".
2. Кабінету Міністрів України:
1) у сфері законодавчого забезпечення розвитку аграрної галузі:
у лютому - квітні 2003 року в першочерговому порядку підготувати та внести на розгляд третьої сесії Верховної Ради України проекти законів України про розвиток ринку сільськогосподарської продукції і продовольства, про аукціони живої худоби і птиці, про оптові плодово-овочеві ринки, про оптові продовольчі ринки, про виробництво та ринок молока і молочних продуктів, про виробництво та ринок м'яса і м'ясних продуктів, про заставу (іпотеку) нерухомості, про операції (трансакції) з нерухомістю, про Державний земельний (іпотечний) банк, про сільську поселенську мережу та відповідних законопроектів у зв'язку з прийняттям Земельного кодексу України;
у третьому кварталі 2003 року внести на розгляд Верховної Ради України проекти законів України щодо порядку встановлення тарифів на електроенергію, газ, водопостачання, транспорт та інші послуги, які надаються підприємствами-монополістами сільськогосподарським товаровиробникам, щодо стимулювання розвитку підприємництва в сільській місцевості та спрямування податкових надходжень від цієї діяльності до місцевих бюджетів, а також законопроект стосовно професійних господарських об'єднань сільськогосподарських товаровиробників;

................
Перейти до повного тексту