- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про Рекомендації парламентських слухань "Децентралізація влади в Україні. Розширення прав місцевого самоврядування"
( Відомості Верховної Ради (ВВР), 2006, N 16, ст.144 )
Верховна Рада України
постановляє:
1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань "Децентралізація влади в Україні. Розширення прав місцевого самоврядування" (додаються).
2. Кабінету Міністрів України, комітетам Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, з питань правової політики, з питань бюджету, з питань економічної політики, управління народним господарством, власності та інвестицій, з питань фінансів і банківської діяльності у четвертому кварталі 2006 року проінформувати Верховну Раду України про стан виконання Рекомендацій, схвалених цією Постановою.
3. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.
Голова Верховної Ради України | В.ЛИТВИН |
м. Київ, 15 грудня 2005 року N 3227-IV |
Схвалено
Постановою Верховної Ради України
від 15 грудня 2005 року
N 3227-IV
РЕКОМЕНДАЦІЇ
парламентських слухань "Децентралізація влади в Україні. Розширення прав місцевого самоврядування"
Учасники парламентських слухань "Децентралізація влади в Україні. Розширення прав місцевого самоврядування", які відбулися 12 жовтня 2005 року, відзначають, що система побудови влади в Україні, з точки зору втілення конституційного принципу народовладдя, переживає глибоку системну кризу.
Основною її ознакою є недостатня спроможність органів влади забезпечити адекватну участь народу в управлінні суспільно-політичними та соціально-економічними процесами в державі, а відтак врахувати інтереси абсолютної більшості людей і гарантувати їм гідний рівень життя.
Діяльності органів місцевого самоврядування бракує ефективності, що значною мірою обумовлено низькими обсягами бюджетного фінансування, недосконалістю механізму трансфертів фінансових ресурсів держави на рівень територіальної громади, недостатньою податковою базою та штучно обмеженою територіальною основою.
Учасники парламентських слухань зауважили, що така ситуація влаштовує окремі соціально-політичні групи, які вибудовують на цьому свій власний інтерес, який мало пов'язаний як з потребами держави, так і з основними прагненнями людей.
Під час парламентських слухань було наголошено, що існуючі моделі державного управління та місцевого самоврядування, система їхніх відносин не завжди забезпечують інтереси самої держави та основні життєві потреби людини. Аналіз власного та світового досвіду свідчить, що кожний історичний етап розвитку країни вимагає відповідних підходів у делегуванні владних повноважень від держави до органів місцевого самоврядування. Зокрема, організація державної влади розвинутих країн Заходу базується на її децентралізації, поєднаній із сильними інститутами місцевого самоврядування. Таким чином, децентралізована модель в умовах сталого соціально-економічного розвитку довела свою перевагу над централізованою.
Діюча в Україні система організації влади на місцевому рівні потребує вдосконалення відповідно до загальноприйнятих європейських принципів, закладених у
Європейській хартії місцевого самоврядування, зокрема принципу субсидіарності, який полягає у наділенні найближчих до людини ланок влади максимальними за даних умов повноваженнями.
Передбачені
Конституцією та законами України права територіальних громад на місцеве самоврядування, зусилля посадових осіб і працівників органів місцевого самоврядування не реалізуються повною мірою.
Основні причини, що обмежують можливості місцевого самоврядування у здійсненні своїх функцій, учасники парламентських слухань вбачають у:
відсутності послідовної державної політики щодо розвитку системи місцевого самоврядування, неврахуванні вищими органами державної влади України пропозицій неурядових громадських організацій та асоціацій органів місцевого самоврядування з її вдосконалення;
відсутності повноцінного місцевого самоврядування на рівні громади, можливості повноцінно здійснювати самоврядні функції на рівні району та регіону;
наявності суперечностей у положеннях
Конституції України, що визначають територіальну основу, організаційну систему, компетенцію органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій;
відсутності належної фінансової основи місцевого самоврядування, надмірній централізації фінансових ресурсів та відсутності належної податкової бази, зокрема місцевих податків та зборів, для самостійного формування органами місцевого самоврядування власних бюджетів;
великих диспропорціях у розвитку територій;
відсутності правового механізму вирішення питань адміністративно-територіального устрою;
відсутності чіткого розподілу повноважень між органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади на місцях, між рівнями, органами і посадовими особами місцевого самоврядування;
нераціональній системі організації органів виконавчої влади на центральному та місцевому рівнях, низькому рівні горизонтальної координації їхньої діяльності;
відсутності належного законодавства про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів;
надмірній залежності органів місцевого самоврядування від рішень місцевих органів виконавчої влади, зокрема у питаннях формування і виконання місцевих бюджетів та реалізації інших делегованих повноважень;
................Перейти до повного тексту