- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про здійснення Кабінетом Міністрів України конституційних повноважень у сфері оборони
( Відомості Верховної Ради (ВВР), 2004, N 45, ст.507 )
Заслухавши й обговоривши інформацію Кабінету Міністрів України, Верховна Рада України відмічає, що Уряд України, реалізуючи повноваження, визначені
Конституцією України, законами України, актами Президента України, щодо забезпечення обороноздатності України, спрямовує діяльність міністерств та інших органів виконавчої влади на створення сучасної моделі Збройних Сил України, спроможних за будь-яких умов виконати покладені на них Конституцією України завдання; вдосконалення управління ними; перетворення інших ланок Воєнної організації держави (військ Цивільної оборони, прикордонних, залізничних, внутрішніх військ) на невійськові структури; впровадження демократичного цивільного контролю над Воєнною організацією і правоохоронними органами держави; поступову інтеграцію до міжнародних інститутів безпеки.
Проте реальний стан Воєнної організації держави, насамперед її Збройних Сил, потребує прискорення реформування, усунення негативних явищ, що накопичилися за останні роки у сфері безпеки. На сьогодні Збройні Сили України оснащені бойовою технікою і озброєнням 70-80 років минулого століття, які морально і фізично застаріли. За 13 років практично не відбувалося їх оновлення. Модернізація та створення нових зразків і систем зброї, особливо високоточної і інтелектуальної, через брак фінансування практично не проводилися. В той же час арсенали, бази та склади перевантажені на 120-150 відсотків застарілими зразками озброєння, техніки, ракет і боєприпасів, утримання яких потребує значних коштів. Досі не затверджена Державна програма розвитку озброєнь та військової техніки до 2015 року, фактично відсутня міжнародна кооперація з постачання готових зразків озброєння, техніки, комплектуючих виробів, сировини та матеріалів за імпортом.
Однією з найгостріших соціальних проблем, що виникла ще в перші роки існування Збройних Сил України, залишається забезпечення військовослужбовців житлом. У черзі на отримання житла перебувають більше 46 тисяч сімей офіцерів і прапорщиків, понад 23 тисячі сімей пенсіонерів із числа колишніх військовослужбовців. Зволікання із законодавчим врегулюванням реформування Збройних Сил України, зокрема з приведенням їх структури і чисельності у відповідність із сучасними умовами та встановленням системи державних гарантій соціального захисту військовослужбовців, які звільняються зі служби, непоодинокі випадки формально-бюрократичного підходу до вирішення кадрових питань у процесі реформування небезпечно загострили морально-психологічну обстановку в армійському і ветеранському середовищі.
На розвитку Збройних Сил України, вирішенні нагальних проблем, пов'язаних з переоснащенням їх бойовою технікою, підвищенням ефективності бойової підготовки, забезпеченням безпечного збереження і утилізацією величезної кількості боєприпасів, необхідністю посилення соціального захисту військовослужбовців, підвищенням престижу військової служби, негативно позначаються неузгодженість дій органів державної влади у підході до реформування Воєнної організації держави, невиконання вимог Закону України
"Про оборону України", а також затверджених указами Президента України рішень Ради національної безпеки і оборони України стосовно обсягів фінансування потреб оборони. Протягом усіх років існування Збройних Сил України їх бюджетне фінансування не перевищувало 60 відсотків від мінімальної потреби. При цьому більше 90 відсотків коштів спрямовувалося на утримання Збройних Сил України. Це призвело до серії надзвичайних подій з трагічними наслідками.
Армія - один з базових державних інститутів, складний соціальний механізм виявився найменше захищеним від негативів періоду соціальних трансформацій, що створює загрозу національній безпеці України.
Справедливе невдоволення в суспільстві викликають диспропорції у пенсійному забезпеченні військовослужбовців залежно від часу звільнення з військової служби.
Верховна Рада України висловлює глибоке занепокоєння тим, що хоча на ці й інші проблеми, на недоліки і упущення у діяльності Кабінету Міністрів України у сфері оборони зверталася увага у постановах, які приймалися за підсумками парламентських слухань - "Реформування Збройних Сил України. Політико-правові і соціально-економічні аспекти" (від 14 липня 1999 року
N 931-XIV, Днів Уряду - "Про інформацію Кабінету Міністрів України про хід реформування Збройних Сил України" та "Про інформацію Кабінету Міністрів України про хід виконання вимог чинного законодавства та заходи, які вживаються Кабінетом Міністрів України, щодо посилення соціального захисту військовослужбовців, пенсіонерів Збройних Сил і ветеранів військової служби, членів їхніх сімей, поліпшення їх пенсійного, медичного, житлового, транспортного забезпечення" (від 28 листопада 2002 року
N 277-IV і
N 278-IV, Урядом України не було зроблено належних висновків і не вжито необхідних заходів до повної реалізації вимог і рекомендацій парламенту.
Верховна Рада України
постановляє:
1. Визнати роботу Кабінету Міністрів України з виконання конституційних повноважень, здійснюваних ним у сфері оборони, недостатньою. Уряду України вжити заходів для забезпечення системного, комплексного підходу до радикального реформування Збройних Сил України та інших складових Воєнної організації держави, проведення цієї роботи у правовому полі.
2. Вважати невідкладними завданнями у сфері оборони і національної безпеки завершення розробки, з метою адаптації до сучасних геополітичних умов, і затвердження Стратегії національної безпеки України та її складових - Стратегії військової безпеки України, уточненої Програми реформування Воєнної організації держави, а також
Концепції військово-технічного співробітництва з іноземними державами та Державної програми розвитку озброєння та військової техніки на період до 2015 року.
3. Запропонувати Кабінету Міністрів України:
визначити з метою забезпечення надійної оборони держави, на основі положень
Воєнної доктрини та з урахуванням світового досвіду, пріоритетні напрями фінансування та шляхи оптимізації бюджетних витрат на утримання і розвиток складових Воєнної організації держави;
передбачати при формуванні Державного бюджету України на 2005 і наступні роки видатки на потреби оборони відповідно до вимог Закону України
"Про оборону України" в обсягах, не нижчих за прогнозні показники, визначені на період до 2015 року, можливість поступового збільшення питомої ваги цих видатків із загального фонду державного бюджету з урахуванням додаткової потреби у зв'язку із здійсненням заходів з реформування та розвитку Збройних Сил України;
враховуючи вкрай небезпечну ситуацію, що склалася із збереженням і утилізацією ракет, боєприпасів та вибухових речовин, передбачати в повному обсязі необхідні асигнування для забезпечення живучості та вибухопожежобезпеки арсеналів, баз, складів, озброєння та боєприпасів, вибухових речовин, утилізації ракет, боєприпасів, високоотруйних речовин, не придатних для подальшого використання і зберігання, з внесенням цих витрат до захищених статей видатків Державного бюджету України;
................Перейти до повного тексту