1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про сучасний стан пенсійного забезпечення та впровадження пенсійного страхування в Україні
( Відомості Верховної Ради (ВВР), 2004, N 29, ст.381 )
Заслухавши й обговоривши інформацію Кабінету Міністрів України щодо сучасного стану пенсійного забезпечення та впровадження пенсійного страхування в Україні, Верховна Рада України відмічає, що органами виконавчої влади проведена певна робота по забезпеченню виконання законів у сфері пенсійного забезпечення та впровадження пенсійного страхування в Україні.
На даний час відносини у сфері пенсійного забезпечення в Україні регулюються 18 законами. Загальна кількість пенсіонерів, яка підпадає під дію цих законів, становить 14,3 млн осіб, у тому числі за Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" виплачується пенсія 13,7 млн особам.
Із запровадженням з 1 січня 2004 року пенсійного страхування було перераховано пенсії 12,5 млн пенсіонерам. При цьому 2,5 млн осіб отримали підвищення пенсії у розмірі від 20 до 100 гривень, а близько 900 тис. осіб - від 100 до 1000 гривень. Решта пенсіонерів згідно із рішенням Кабінету Міністрів України отримала підвищення пенсії на 4,2 відсотка.
Водночас у березні поточного року прийнято постанову Кабінету Міністрів України, якою передбачено, що сумарно, з урахуванням 4,2 відсотка, розміри цих пенсій з 1 січня поточного року підвищуються на 12 відсотків. Середній розмір пенсії з урахуванням підвищень склав 185 гривень. Загалом на підвищення пенсій протягом 2004 року додатково буде спрямовано з власних коштів Пенсійного фонду України понад 5 млрд гривень.
Понад 0,5 млрд гривень у 2004 році спрямовано на підвищення рівня пенсійного забезпечення осіб, які мають особливі заслуги перед Україною, зокрема багатодітних матерів, учасників бойових дій, осіб, нагороджених за трудові заслуги.
З метою впорядкування розмірів пенсій та зменшення розшарування пенсіонерів за розмірами пенсій з 1 січня 2004 року призначення пенсій усім категоріям осіб здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
Незважаючи на вжиті заходи, розміри пенсій, особливо у солідарній системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, залишаються низькими. Зокрема, 30 відсотків пенсіонерів, виходячи із величини прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на 2003 рік (268 гривень), одержують пенсію в розмірі до 50 відсотків, 50 відсотків пенсіонерів - від 50 до 75 відсотків, 11 відсотків пенсіонерів - від 75 до 100 відсотків цієї величини і лише 9 відсотків пенсіонерів - вище прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб.
Проблема бідності серед пенсіонерів стала найгострішою проблемою нашого суспільства. Розшарування у розмірах пенсій між різними категоріями пенсіонерів породжує невдоволення більшості пенсіонерів, зростання соціальної і політичної напруги.
Мають місце непоодинокі випадки, коли пенсіонери не можуть добитися в органах державної влади захисту своїх прав. Багато справедливих нарікань вони висловлюють на тяганину, формальний підхід до вирішення їх законних претензій.
Широкий громадський резонанс викликала прийнята Кабінетом Міністрів України постанова від 20 листопада 2003 року N 1783 "Про заходи щодо поліпшення пенсійного забезпечення громадян", якою були змінені показники середньомісячної заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за період з 1958 року по 1991 рік та середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за 2002 рік. Зазначені дії Кабінету Міністрів України призвели до порушення прав громадян.
Потребує нагального вирішення питання ліквідації існуючої диспропорції в рівнях пенсійного забезпечення колишніх військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які вийшли на пенсію в різні роки, підвищення розмірів пенсій особам, які стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи і одержують пенсію згідно із статтею 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Проблемним залишається питання фінансування виплати пенсій особам, які працювали у сільському господарстві. Страхові внески працюючих у аграрному секторі не покривають витрати на сплату пенсій цій категорії пенсіонерів. У 2004 році сума коштів для компенсації сільськогосподарським підприємствам - платникам сільськогосподарського податку витрат на сплату ними страхових внесків до Пенсійного фонду України, яка має покриватися з державного бюджету, становитиме близько 810 млн гривень, однак ці кошти не передбачені у видатках Державного бюджету України на поточний рік.
Залишається нерозв'язаною проблема фінансування у повному обсязі пенсійних програм за рахунок коштів державного бюджету. У 2004 році на ці цілі виділено лише 53,7 відсотка необхідних асигнувань. Системним стало вилучення із власних доходів Пенсійного фонду України додаткового збору на виплату пенсій та включення його у сумі більше 2 млрд гривень до доходної частини Державного бюджету України.
Перекладання на кошти Пенсійного фонду України зобов'язань, які повинні фінансуватися з інших джерел, значно знижують фінансові можливості Пенсійного фонду України щодо наближення мінімального розміру пенсії до величини прожиткового мінімуму.
Враховуючи викладене, Верховна Рада України
постановляє:
1. Роботу Кабінету Міністрів України щодо забезпечення виконання законів у сфері пенсійного забезпечення та впровадження пенсійного страхування в Україні визнати недостатньою.
2. Вважати неприпустимими і такими, що суперечать Конституції України, невиконання законів у сфері пенсійного забезпечення та будь-які спроби звузити обсяг чи зміст існуючих прав пенсіонерів, які встановлені законодавчими актами.
3. Кабінету Міністрів України:
забезпечити з урахуванням положень частини першої статті 58 Конституції України приведення показників середньомісячної заробітної плати за 1958-1991 роки та середньої заробітної плати за 2002 рік, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 20 листопада 2003 року N 1783 "Про заходи щодо поліпшення пенсійного забезпечення громадян", у відповідність із офіційно опублікованими за ці роки показниками середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, застосування яких, при визначенні заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії, передбачено статтями 40 і 43 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", що набрав чинності з 1 січня 2004 року;

................
Перейти до повного тексту