1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про рекомендації парламентських слухань щодо невідкладних заходів по виконанню законодавства з питань соціального захисту пенсіонерів, ветеранів та інвалідів і шляхи його удосконалення
Верховна Рада України
постановляє:
1. Схвалити рекомендації парламентських слухань щодо невідкладних заходів по виконанню законодавства з питань соціального захисту пенсіонерів, ветеранів та інвалідів і шляхи його удосконалення.
2. Кабінету Міністрів України разом з комітетами Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів, з питань національної безпеки і оборони, з питань соціальної політики та праці вжити необхідних заходів щодо їх виконання.
3. На Дні Уряду у жовтні 1999 року заслухати інформацію про хід виконання зазначених рекомендацій.
Голова Верховної Ради України О.ТКАЧЕНКО
м. Київ, 5 травня 1999 року
N 621-XIV
РЕКОМЕНДАЦІЇ
учасників парламентських слухань щодо невідкладних заходів по виконанню законодавства стосовно соціального захисту пенсіонерів, ветеранів та інвалідів і шляхи його удосконалення
Учасники парламентських слухань, проаналізувавши стан соціального захисту пенсіонерів, ветеранів та інвалідів, відзначають, що глибокі кризові явища, які охопили усі сфери суспільного життя, падіння виробництва, постійне зростання цін, відсутність належного контролю з боку владних структур за додержанням вимог законів України "Про пенсійне забезпечення", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні" вкрай негативно вплинули на забезпечення державних гарантій зазначеним категоріям населення, призвели до різкого зниження рівня життя громадян похилого віку, їх зубожіння і вимирання.
Серед найбідніших верств населення - ветерани війни і праці, інваліди різних категорій, люди, які захищали нашу Вітчизну, хто відроджував її в повоєнний період, кому завдячує нинішнє покоління своїм життям.
З року в рік зменшуються бюджетні асигнування на їх соціальний захист. В минулому році вони становили лише 11,8 відсотка від суми, передбаченої чинним законодавством. Так, видатки на пільговий відпуск ліків для ветеранів війни становлять 10 відсотків, зубне протезування - 7-8, санаторно-курортне лікування - 5-7, забезпечення скрапленим газом - до 10, виділення інвалідам війни автомобілів - всього 3-5 відсотків.
У занедбаному стані перебуває ряд госпіталів для ветеранів та інвалідів війни. Знущанням над хворими є те, що на харчування для них виділяється 65-90 копійок, на лікування - до 1 гривні на добу, обмежується подача електроенергії (8 годин на добу), паралізована робота діагностичних кабінетів. Взагалі, ліків виділяється лише близько 20 відсотків від потреби, а харчування не перевищує 40 відсотків біологічної норми.
Надзвичайно низьким розміром пенсій, зрівнялівкою, порушенням рівності прав пенсіонерів характеризується пенсійне забезпечення для 13,4 млн. наших громадян.
У державі склалася хибна практика здійснення цілої низки соціальних виплат з Пенсійного фонду України, які не пов'язані з трудовим вкладом працівників.
Не забезпечено виконання Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 4 червня 1997 року щодо підвищення рівня мінімальної пенсії за віком. Недосконалим залишається механізм коригування заробітної плати для обчислення розміру пенсії тим категоріям осіб, які вийшли на пенсію до 1992 року, чим суттєво знецінено зарплату і тим самим розмір їх пенсій. Не проведено в повному обсязі індексацію пенсій.
Вкрай складна ситуація із виплатою пенсій. Заборгованість з її фінансуванням постійно зростає і вже перевищила 2,3 млрд. гривень. Хронічними стають невиплати пенсій в багатьох регіонах упродовж 5-8 місяців, масове погашення заборгованості різними товарами, нерідко сумнівної якості, у тому числі горілчаними виробами, мінеральними добривами і навіть домовинами та надгробними плитами.
Викликають занепокоєння численні факти порушення законодавства, при призначенні пенсій у бік їх заниження, використання не за призначенням коштів, виділених для потреб соціального захисту інвалідів та ветеранів.
У державі намітилася тенденція до значного звуження соціальних гарантій малоімущим категоріям населення, що суперечить нормам Конституції України. Кабінет Міністрів України, деякі інші центральні органи виконавчої влади нерідко приймають нормативно-правові акти щодо порядку надання житлово-комунальних пільг, медичного, транспортного обслуговування, виплати грошових компенсацій тощо, в яких ігнорується чинне законодавство, ускладнюється механізм його реалізації, що викликає масове невдоволення ветеранів та інвалідів.
Внесені Верховною Радою України зміни до законів "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та "Про пенсійне забезпечення", які спрямовані на вирішення наболілих проблем пенсіонерів, на жаль, не знайшли розуміння і підтримки як з боку Президента України, так і Уряду України.
Під загрозою опинилася вся державна система соціального захисту інвалідів. Незадовільне бюджетне фінансування Фонду України соціального захисту інвалідів призвело до зростання заборгованості по соціальних виплатах інвалідам, яка становить 91 млн. гривень. В кризовому стані опинилися протезна промисловість, підприємства громадських організацій інвалідів.
Учасники парламентських слухань вважають, що нинішній стан соціального захисту людей похилого віку ставить під загрозу громадянський спокій та злагоду у суспільстві.
З метою здійснення невідкладних соціально-економічних і організаційних заходів, спрямованих на виконання законодавства стосовно соціального захисту пенсіонерів, ветеранів та інвалідів і подальше його удосконалення, учасники парламентських слухань рекомендують:
Верховній Раді України:
1. Враховуючи надзвичайно важкий матеріальний стан, в якому сьогодні перебувають мільйони найбільш знедолених громадян України - пенсіонери, ветерани та інваліди, звернутися до Президента України з проханням підписати прийняті Верховною Радою України Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про пенсійне забезпечення" та Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
2. Комітетам Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів, з питань оборони та національної безпеки, з питань соціальної політики та праці, з питань бюджету разом з Рахунковою палатою, іншими державними органами забезпечити дієвий контроль за виконанням чинного законодавства стосовно соціального захисту пенсіонерів, ветеранів війни і праці та інвалідів.
З цією метою ширше використовувати набутий досвід проведення в різних регіонах України виїзних засідань парламентських комітетів.
3. При внесенні змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 1999 рік" передбачити:
- погашення заборгованості Пенсійному фонду України, що виникла у попередні роки по виплатах пенсій військовослужбовцям рядового, сержантського та старшинського складу строкової служби та їх сім'ям і виплатах, пов'язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
- збільшення видатків на соціальний захист ветеранів війни, праці та інвалідів;
- виведення з доходної частини бюджету платежів до Фонду України соціального захисту інвалідів за нестворені робочі місця;
- виділення цільових компенсацій збитків від безоплатних транспортних перевезень пільгових категорій громадян.
4. З метою законодавчого забезпечення удосконалення системи соціального захисту населення законопроекти, які регулюють ці питання, вважати пріоритетними і такими, що підлягають першочерговому розгляду. Прискорити розгляд проектів законодавчих актів про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, про недержавні пенсійні фонди, про державну соціальну допомогу, уточнити пропозиції про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів військової служби та їх соціальний захист", поданих Кабінетом Міністрів України.
5. У разі прийняття законодавчих актів щодо зменшення надходжень до Пенсійного фонду України визначати джерела їх покриття.
6. Усунути недоліки і колізії чинного законодавства щодо пільгового оподаткування підприємств громадських організацій інвалідів та ветеранів війни - з урахуванням специфіки підприємств Українського товариства сліпих і Українського товариства глухих, інших всеукраїнських і регіональних громадських організацій.
При розгляді проекту Податкового кодексу України передбачити пільги для підприємств зазначених громадських організацій, а також підприємств, що використовують працю інвалідів, та для інвалідів - суб'єктів підприємницької діяльності.
7. Внести зміни і доповнення до Закону України "Про фізичну культуру і спорт" щодо розвитку Параолімпійського руху України та реабілітації інвалідів засобами фізичної культури і спорту.
8. Прийняти Постанову Верховної Ради України про позабюджетне фінансування вирішення проблем інвалідів (стосовно запровадження загальнодержавної цільової лотереї для фінансування заходів щодо підтримки інвалідів).
9. При розгляді законопроекту про лотереї та розіграші взяти за основу проект, підготовлений Комітетом Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності, оскільки в ньому передбачено фінансування державних програм соціально-побутового та матеріального забезпечення інвалідів.
10. За погодженням з парламентами держав - учасниць СНД до 1 липня 1999 року прийняти Постанову Верховної Ради України щодо заходів по відзначенню 55-ої річниці Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років.
Розглянути проект Закону України про увічнення пам'яті загиблих при захисті Батьківщини.
Кабінету Міністрів України:
1. Забезпечити виконання Конституції України, законів та інших нормативно-правових актів у сфері соціального захисту пенсіонерів, ветеранів та інвалідів, привести у відповідність з ними власні рішення.
Враховуючи багаточисельні звернення громадян з цього приводу, внести зміни або скасувати постанови, які суперечать чинному законодавству, зокрема:
від 21 грудня 1998 року N 2034 "Про індексацію грошових доходів громадян";
від 8 вересня 1997 року N 999 "Про затвердження порядку забезпечення інвалідів автомобілями";
від 1 серпня 1996 року N 879 "Про встановлення норм користування комунальними послугами громадянами, які мають пільги щодо їх оплати";
від 12 вересня 1996 року N 1114 "Про внесення змін до порядку подання і розміри грошових компенсацій вартості санаторно-курортного лікування деяким категоріям громадян";
від 17 серпня 1998 року N 1303 "Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань";
від 8 лютого 1994 року N 63 "Про організаційні заходи щодо застосування Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
2. Ліквідувати дискримінацію при визначенні середньомісячного заробітку для обчислення розміру пенсії пенсіонерам, які отримують пенсію із заробітної плати до 1992 року.
3. Вжити заходів щодо:
- легалізації доходів населення, зменшення тіньового сектора економіки та підготовки пропозицій для вирішення у законодавчому порядку питання посилення відповідальності платників, які ухиляються від реєстрації та сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування;
- погашення заборгованості Пенсійному фонду України з Державного бюджету України і з Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення;
- погашення заборгованості з виплати пенсій. Розробити і внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України, в якому комплексно і системно вирішити питання наповнення бюджету Пенсійного фонду України, в тому числі за рахунок можливого встановлення зборів за послуги, що надаються операторами мобільного зв'язку. Створити міжвідомчу робочу групу для підготовки пропозицій по нетрадиційному наповненню бюджету Пенсійного фонду України;
- виплати громадянам заборгованості по знецінених грошових заощадженнях в установах Ощадбанку станом на 1 січня 1992 року згідно з відповідною Постановою Верховної Ради України.
4. Забезпечити цільове використання коштів Пенсійного фонду України, не допускати відволікання їх на інші видатки, не пов'язані з пенсійним забезпеченням громадян за рахунок збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, та підготувати пропозиції по внесенню змін до законів України про розмежування джерел фінансування соціальних виплат між Державним бюджетом України та Пенсійним фондом України.
5. Протягом першого півріччя 1999 року затвердити перелік:
- аптек (не менше двох в районі, місті), що не підлягають приватизації, або відновити статус об'єктів комунальної чи державної власності для пільгового відпуску ліків ветеранам війни та іншим пільговим категоріям населення;
- спеціалізованих магазинів, відділів, секцій, що не підлягають приватизації, для продажу товарів ветеранам війни, передбачивши кошти в регіональних бюджетах на оренду приміщень та оплату комунальних послуг в цих магазинах;
- переглянути норми та переліки товарів для продажу їх ветеранам за соціально доступними цінами, звернувши особливу увагу на обслуговування ветеранів і пенсіонерів, які проживають у сільській місцевості. Внести пропозиції до Верховної Ради України щодо звільнення цих товарів від оподаткування.
6. В межах бюджетних асигнувань збільшити виділення коштів на:
- закупівлю, технічне обслуговування автомобілів для інвалідів війни, виплату компенсацій на бензин, а також транспортне обслуговування;
- санаторно-курортне лікування та виплату компенсацій інвалідам і ветеранам війни замість путівок, вартості самостійного санаторно-курортного лікування.
7. Вжити заходів до зміцнення матеріально-технічної та лікувальної бази госпіталів для інвалідів війни. За підсумками виконання Державного бюджету України за перший квартал 1999 року внести пропозиції до Верховної Ради України щодо виділення додаткових коштів на розвиток Українського державного медико-соціального центру ветеранів війни в селі Циблі Київської області в сумі 725 тис. гривень.
8. Відповідно до статей 12 - 15 Закону України "'Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", протягом першого півріччя 1999 року затвердити середні норми споживання газу, електроенергії, інших комунальних послуг, що надаються ветеранам війни та іншим пільговим категоріям населення.
9. Здійснити заходи щодо увічнення пам'яті захисників Батьківщини, приведення в порядок кладовищ, могил загиблих та померлих учасників Великої Вітчизняної війни та пам'ятників їм. При уточненні Державного бюджету України на 1999 рік передбачити кошти на створення в селі Ново-Петрівці Київської області меморіального комплексу "Київське ратне поле" в сумі до 400 тис. гривень.
10. До кінця 1999 року завершити підготовку та прийняття нормативно-правових актів, які становлять механізм реалізації законів про соціальний захист інвалідів, ветеранів війни та праці.
11. При уточненні показників Державного бюджету України передбачити збільшення витрат на придбання спецавтотранспорту для інвалідів, а також на погашення заборгованості за попередні роки по компенсаційних виплатах інвалідам, оплаті виготовлених для них протезно-ортопедичних виробів та засобів реабілітації і пересування.
12. Підготувати та подати на розгляд Верховної Ради України проекти законів про внесення змін і доповнень до Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", про державну соціальну допомогу та про впорядкування пенсій різним категоріям населення.
13. Забезпечити виконання Постанови Верховної Ради України від 3 грудня 1998 року "Про заходи щодо поліпшення соціального захисту інвалідів".
14. Підтримати діяльність Українського товариства глухих та Українського товариства сліпих щодо підвищення рівня соціальної захищеності інвалідів по зору і слуху шляхом:
- надання виробничим підприємствам, які засновані цими товариствами, державного замовлення та сприяння в одержанні регіональних замовлень на виробництво продукції (товарів, робіт, послуг);
- залучення на основі кооперації підприємств товариств до державних програм розвитку галузей виробництва продукції (робіт, послуг);
- надання об'єктам соціальної сфери товариств щорічної державної фінансової підтримки.

................
Перейти до повного тексту