1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про рекомендації учасників парламентських слухань про стан освіти в Україні
( Відомості Верховної Ради (ВВР), 1995, N 7, ст. 52 )
Верховна Рада України
постановляє:
1. Погодитися, в основному, з рекомендаціями учасників парламентських слухань про стан освіти в Україні.
2. Кабінету Міністрів України:
- узагальнити зазначені рекомендації та зауваження і пропозиції, висловлені учасниками парламентських слухань;
- спільно з постійними комісіями Верховної Ради України з питань науки та народної освіти, з питань соціальної політики і праці, з питань молоді, спорту і туризму, з питань культури і духовного відродження, з питань бюджету, з питань фінансів і банківської діяльності та іншими комісіями вжити відповідних заходів щодо їх реалізації.
Голова Верховної Ради України О.МОРОЗ
м. Київ, 17 лютого 1995 року
N 72/95-ВР
РЕКОМЕНДАЦІЇ
учасників парламентських слухань "Про стан освіти в Україні"
Учасники парламентських слухань, проаналізувавши стан освіти в Україні, відзначають, що негативні процеси в соціально-економічній сфері, різке падіння виробництва, послаблення контролю з боку владних структур за додержанням вимог Закону Української РСР "Про освіту" призвели до серйозних недоліків в організації діяльності освітянської галузі, обумовили в ній кризові явища.
У державі не створено відповідних умов для виконання Державної національної програми "Освіта" ("Україна XXI століття"). Мають місце порушення прав громадян на здобуття освіти. Немає належного соціального захисту учасників навчально-виховного процесу. Повільно оновлюється зміст освіти. Потребує удосконалення мережа шкіл, професійних, вищих та інших навчальних закладів різних форм власності. Піддається руйнуванню система дошкільного і позашкільного виховання. У кризовому стані опинилася сільська школа. Втрачаються досягнуті здобутки в кадровому забезпеченні освіти і науки.
Зменшення рівня фінансування галузей освіти і науки призвело освітянські заклади, значну частину студентства, педагогічних працівників і науковців до зубожіння. Під загрозу поставлено майбутнє України, її інтелектуальний, творчий, культурний потенціал. Освіта поступово втрачає свою роль одного з найпродуктивніших факторів розвитку суспільства, утвердження державності.
Учасники парламентських слухань вважають, що безумовне дотримання чинного законодавства з питань освіти, збереження надбань освітянської і наукової галузей, їх ефективне використання є невідкладним завданням органів державної влади.
З метою максимального задоволення освітніх потреб громадян України, збереження і подальшого розвитку освітянської галузі, посилення ролі освіти і науки в житті держави, її економічному і соціальному розвитку р е к о м е н д у є м о:
1. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і Севастопольській міським Радам народних депутатів проаналізувати стан справ в освіті. Спрямувати свою діяльність на забезпечення дотримання законодавства в галузі освіти, безумовне виконання регіональних програм "Освіта". З цією метою активізувати роботу постійних комісій і депутатських груп. Ширше залучати до їх реалізації та фінансової підтримки підприємства і організації всіх форм власності, розташовані на підпорядкованій території, освітянські фонди. Давати принципову оцінку фактам безвідповідального ставлення до розв'язання проблем закладів і установ освіти. Добитися поліпшення умов праці і побуту педагогічних працівників. Сприяти підвищенню відповідальності батьків за виховання дітей в сім'ї.
2. Міністерству освіти України, міністерствам та відомствам, що мають у своєму підпорядкуванні навчальні заклади, органам управління освітою на місцях спільно з Академією педагогічних наук України вжити додаткових заходів, спрямованих на поліпшення навчально-виховного процесу в дошкільних і позашкільних установах, загальноосвітніх школах, професійно-технічних училищах, вузах, закладах перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів.
Забезпечити подальше вдосконалення мережі освітянських закладів, змісту освіти, навчальних планів і програм, створення відповідної матеріально-технічної бази навчання. Поліпшити якість підручників і навчально-методичної літератури. Не допускати поспішності в оцінці історичних явищ. Вважати неприпустимим використання в навчальному процесі підручників та посібників, не затверджених Міністерством освіти України.
Добиватися вдосконалення форм і методів навчання і виховання учнів і студентів, глибокого опанування ними основами наук та професійних знань. Посилити контроль за дотриманням чинного законодавства щодо світського характеру освіти.
Послідовно поліпшувати підготовку і перепідготовку працівників освітянської галузі, використання кадрового потенціалу. Вжити заходів щодо закріплення педагогічних кадрів, насамперед випускників педагогічних вузів і училищ. Розробити і внести на розгляд Уряду пропозиції щодо організації цільового прийому до педагогічних вищих навчальних закладів випускників шкіл на контрактній основі з визначеним терміном обов'язкового відпрацювання в закладах освіти після закінчення ними навчання.
3. Просити Кабінет Міністрів України:
а) дати доручення:
- Міністерству економіки України, Міністерству фінансів України спільно з Міністерством освіти України розробити та запровадити новий механізм фінансування освіти та науки, передбачивши елементи прямого, нецентралізованого фінансування закладів освіти, визначення переліку безкоштовних і платних освітніх, побутових та інших послуг для учасників навчально-виховного процесу, визначення джерел і механізмів фінансування державної системи післядипломної підготовки;
- Міністерству економіки України, Міністерству фінансів України, Міністерству праці України спільно з Міністерством освіти України розробити і впровадити дійовий механізм соціального захисту учасників навчально-виховного процесу; розробити державну програму підтримки учнів і студентів, у тому числі тих, які навчаються без відриву від виробництва; запровадити державні гарантії працевлаштування випускників навчальних закладів, які навчалися за держзамовленням; підготувати проекти законодавчих актів, спрямовані на поліпшення соціального захисту працівників освіти (матеріальне заохочення за досягнення в педагогічній діяльності, перегляд розміру доплат тощо);
- Міністерству сільського господарства і продовольства України забезпечити дотримання вимог Закону "Про освіту" в частині одержання натуральної оплати педагогічними працівниками у сільській місцевості на рівні працівників сільського господарства;
- Міністерству економіки України спільно з Міністерством праці України, Міністерством освіти України та іншими міністерствами розробити науково-обгрунтовану методику визначення потреб держави в спеціалістах з різним рівнем кваліфікації та обсягів державного замовлення на підготовку фахівців у вищих навчальних та професійних навчально-виховних закладах;

................
Перейти до повного тексту