- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
УПОВНОВАЖЕНИЙ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПРАВ ЛЮДИНИ
НАКАЗ
від 10 березня 2023 року N 30.15/23
Про затвердження Положення про порядок здійснення провадження Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у справах про порушення прав і свобод людини і громадянина
Відповідно до статті 17 Закону України "Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини", з метою забезпечення належного здійснення провадження Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у справах про порушення прав і свобод людини і громадянина наказую:
1. Затвердити Положення про порядок здійснення провадження Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у справах про порушення прав і свобод людини і громадянина, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини від 20.01.2023 N 6.15/23 "Про затвердження Положення про порядок здійснення провадження Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у справах про порушення прав людини і громадянина".
3. Департаменту документального забезпечення та роботи зі зверненнями (Чубара О. С.) забезпечити ознайомлення представників Уповноваженого та працівників Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з цим наказом.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Уповноважений |
Дмитро ЛУБІНЕЦЬ |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини
10 березня 2023 року N 30.15/23
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок здійснення провадження Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у справах про порушення прав і свобод людини і громадянина
1. Загальні положення
1.1. Це Положення визначає порядок здійснення провадження Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у справах про порушення прав і свобод людини і громадянина (далі - провадження Уповноваженого).
1.2. У цьому Положенні терміни та поняття вживаються у розумінні Закону України "Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини".
1.3. Провадження Уповноваженого - це сукупність ужитих заходів, які застосовуються з метою забезпечення здійснення парламентського контролю за додержанням конституційних прав і свобод людини і громадянина та захисту прав кожного на території України і в межах її юрисдикції, запобігання порушенням прав і свобод людини і громадянина або сприяння їх поновленню.
1.4. При здійсненні провадження Уповноваженого представники Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (далі - представники Уповноваженого) та працівники Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (далі - Секретаріат) керуються
Конституцією України, Законом України "Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини" (далі - Закон), міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, іншими нормативно-правовими актами України, Положенням про Секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, наказами Уповноваженого, Секретаріату, іншими організаційно-розпорядчими актами, що діють у Секретаріаті, а також цим Положенням.
1.5. При здійсненні провадження Уповноваженого відповідні заходи, зокрема дії чи рішення, вчиняються у розумні строки.
1.6. Розумними вважаються строки, що є об'єктивно необхідними для виконання дій та прийняття рішень виходячи з конкретних фактів та обставин, складності та обсягу, специфіки заходів, які необхідно здійснити в рамках провадження для проведення перевірки за додержанням, запобіганню порушенням або сприяння поновленню прав і свобод людини і громадянина.
1.7. Контроль за здійсненням провадження Уповноваженого у розумні строки забезпечують представники Уповноваженого та керівники самостійних структурних підрозділів Секретаріату або виконуючі обов'язки керівників самостійних структурних підрозділів Секретаріату, до компетенції яких належить розгляд питань про порушення прав і свобод людини і громадянина у відповідному провадженні.
1.8. Уповноважений Верховної Ради України з прав людини (далі - Уповноважений) приймає та розглядає звернення громадян України, іноземців, осіб без громадянства або осіб, які діють в їхніх інтересах, відповідно до
Закону України "Про звернення громадян".
1.9. Звернення подаються Уповноваженому в письмовій формі протягом року після виявлення порушення прав і свобод людини і громадянина. За наявності виняткових обставин цей строк може бути подовжений Уповноваженим, але не більше ніж до двох років.
1.10. У разі підтвердження інформації зі звернення щодо порушення прав і свобод людини і громадянина шляхом перевірки інформації і фактів про порушення прав і свобод людини і громадянина, викладених у зверненні або повідомленні, відкривається провадження Уповноваженого. У разі непідтвердження такої інформації заявнику надається роз'яснення за результатами вжиття додаткових заходів парламентського контролю.
2. Відкриття провадження Уповноваженого
2.1. Провадження відкривається після проведення перевірки викладених у зверненні фактів, у випадку відсутності підстав для надання роз'яснення або вмотивованої відмови у розгляді звернення, на підставі відомостей про порушення прав і свобод людини і громадянина, які отримує Уповноважений:
2.1.1 за зверненнями громадян України, іноземців, осіб без громадянства чи їх представників (повноваження яких оформлені у встановленому законодавством порядку);
2.1.2 за зверненнями народних депутатів України.
2.2. Провадження Уповноваженого також може відкриватися за власною ініціативою Уповноваженого або Керівника Секретаріату, серед іншого, на підставі відомостей про порушення прав і свобод людини і громадянина, які містяться у:
2.2.1 повідомленнях органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від їх підпорядкування, форм власності та галузевої належності;
2.2.2 повідомленнях, опублікованих в засобах масової інформації, оприлюднених в мережі Інтернет, інших відкритих джерелах інформації;
2.2.3 отриманих за результатами моніторингових візитів та проведених перевірок.
2.3. Не є підставами для відкриття провадження Уповноваженого звернення або повідомлення, в яких порушені питання:
2.3.1 розглядаються судами, зокрема в порядку, встановленому кримінальним процесуальним, цивільним процесуальним, трудовим законодавством, законодавством про захист економічної конкуренції, законами України "Про судоустрій і статус суддів" та "Про доступ до судових рішень",
Кодексом адміністративного судочинства України,
законами України "Про запобігання корупції",
"Про виконавче провадження", за винятком звернень про порушення процесуальних прав;
2.3.2 підлягають розгляду іншим компетентним органом, за винятком порушення таким органом прав і свобод людини і громадянина під час реалізації ним владних повноважень;
2.3.3 за якими можливо роз'яснити заходи, що їх має вжити особа, яка подала звернення або повідомлення.
2.4. За наявності підстав, визначених пунктами 2.1, 2.2 цього Положення, представник Уповноваженого або керівник самостійного структурного підрозділу Секретаріату або виконуючий обов'язки керівника самостійного структурного підрозділу Секретаріату, який забезпечує розгляд звернення або повідомлення, звертається зі службовою запискою про відкриття провадження Уповноваженого за встановленою у додатку до цього Положення формою до Уповноваженого або Керівника Секретаріату.
2.5. Службова записка про відкриття провадження Уповноваженого повинна містити:
2.5.1 обґрунтування необхідності відкриття провадження Уповноваженого у справі про порушення прав і свобод людини і громадянина із зазначенням фактів та обставин такого порушення, враховуючи результати їх перевірки;
2.5.2 відомості про подальші заходи, які планується вжити в рамках провадження Уповноваженого після його відкриття.
2.6. Службова записка про відкриття провадження Уповноваженого подається протягом п'яти робочих днів з дня отримання відомостей про порушення прав і свобод людини і громадянина, зазначених у пунктах 2.1, 2.2 цього Положення, або інформації за результатами проведеної перевірки за попереднім запитом Уповноваженого, представника Уповноваженого або Секретаріату.
2.7. Рішення Уповноваженого або Керівника Секретаріату про відкриття провадження Уповноваженого оформлюється резолюцією до відповідної службової записки.
2.8. У разі необхідності або наявності тотожних за змістом відомостей про порушення прав і свобод людини і громадянина в одному провадженні можуть бути об'єднані матеріали справ про порушення прав і свобод людини і громадянина щодо декількох осіб.
2.9. У провадженні Уповноваженого у справі про порушення прав і свобод людини і громадянина стосовно декількох осіб матеріали щодо порушення прав окремої особи можуть бути виділені в окреме провадження Уповноваженого, якщо виникає потреба у проведенні додаткових перевірок.
2.10. Рішення про об'єднання чи виділення матеріалів провадження Уповноваженого приймається Уповноваженим або Керівником Секретаріату на підставі службової записки представника Уповноваженого або керівника самостійного структурного підрозділу Секретаріату або виконуючого обов'язки керівника самостійного структурного підрозділу Секретаріату, який забезпечує супроводження провадження Уповноваженого / відповідального за здійснення провадження Уповноваженого, розгляд звернення або повідомлення.
2.11. Про відкриття провадження Уповноваженого заявник письмово повідомляється протягом п'яти робочих днів з дня прийняття рішення про відкриття провадження Уповноваженого.
3. Здійснення провадження Уповноваженого
3.1. При здійсненні провадження Уповноваженого можуть вживатись один або декілька таких заходів:
3.1.1 надсилання запитів до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від їх підпорядкування, форм власності та галузевої належності;
3.1.2 відвідування органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від їх підпорядкування, форм власності та галузевої належності;
3.1.3 здійснення моніторингових візитів та проведення перевірок органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від їх підпорядкування, форм власності та галузевої належності, а також місць, визначених у пункті 8 частини першої статті 13 Закону, в тому числі відвідування без попереднього повідомлення про час і мету.
Організація та проведення моніторингових візитів та проведення перевірок, оформлення матеріалів за їх результатами здійснюється відповідно до затвердженого у Секретаріаті окремо визначеного регламенту за відповідним напрямком роботи.
3.1.4 запрошення посадових і службових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від їх підпорядкування, форм власності та галузевої належності, громадян України, іноземців та осіб без громадянства для отримання від них усних або письмових пояснень щодо обставин, які перевіряються у справі;
................Перейти до повного тексту