- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Звернення
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
ТИМЧАСОВА СЛІДЧА КОМІСІЯ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
З РОЗСЛІДУВАННЯ ПРИЧИН КРИЗОВОГО СТАНУ
В АВІАЦІЇ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
протоколом засідання Комісії
від 11 жовтня 2004 р. N 10
ЗВЕРНЕННЯ
Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з розслідування причин кризового стану в авіації України
Тимчасова слідча комісія Верховної Ради України з розслідування причин кризового стану в авіації України глибоко стурбована ситуацією, що склалася у зв'язку із розробленням проекту постанови Кабінету Міністрів України, яким передбачається створення концерну з розробки та виробництва літаків на базі АНТК ім. Антонова, КиДАЗ "Авіант" та ХДАВП.
Аналіз свідчить, що об'єктивно нині немає економічних передумов для негайного об'єднання зазначених підприємств. Так, за результатами наради з перспектив розвитку авіаційної промисловості, яка відбулася 28.05.2004 р. під головуванням Прем'єр-міністра України Віктора Януковича, 10.06.2004 р. було дано окреме доручення Прем'єр-міністра України, в якому, зокрема, передбачено проведення комплексного аудиту державних підприємств АНТК, КиДАЗ "Авіант" та ХДАВП з метою визначення ступеня їх готовності до інтеграції у відповідні науково-виробничі структури. На сьогодні комплексний аудит проведено не було.
Аналіз запропонованого проекту постанови КМУ щодо створення концерну з розробки та виробництва літаків на базі АНТК ім. Антонова, КиДАЗ "Авіант" та ХДАВП дає змогу зробити такі висновки:
- запропонований проект постанови не відповідає чинному законодавству України, у зв'язку з чим відповідні зауваження внесли Міністерство юстиції, Міністерство економіки та з питань європейської інтеграції, Міністерство фінансів, Фонд держмайна України, Державна служба України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації, Антимонопольний комітет України;
- відсутні економічні, технічні, маркетингові обгрунтування створення концерну, а також проект його статуту, що є обов'язковим в разі створення об'єднань, тим паче - державного масштабу;
- проект постанови не визначає склад та вартість майна, що передається у господарське відання або оперативне керівництво об'єднання;
- проект постанови порушує особисті немайнові права АНТК, зокрема щодо всесвітньо відомого торговельного знака "Антонов", які грунтуються на міжнародних угодах та законодавстві України про захист інтелектуальної власності;
- трудові колективи АНТК та КиДАЗ "Авіант" виступають проти такого об'єднання.
Запропонована авторами проекту постанови КМУ організаційно-правова форма об'єднання "концерн" не є обгрунтованою і шкодить національним інтересам України. Зокрема, концерн як об'єднання найменшим чином пристосований до ринкових умов та особливостей авіаційної галузі, у зв'язку із притаманною їй науковою та інвестиційною місткістю, подовженим циклом обігу фінансів тощо. Світовий досвід свідчить, що державні об'єднання створюються переважно у формі корпорацій та консорціумів. Наприклад, найбільший розробник та виробник авіаційної техніки в Європі "Airbus" створювався у формі консорціуму, бо саме ця організаційно-правова форма дає змогу гнучко враховувати інтереси підприємств-учасників і найбільшою мірою пристосована до ринкових умов. Тому, з огляду на міжнародний досвід та успішну світову практику, найдоцільнішим вважається інтегрування зазначених підприємств на початкових етапах у формі консорціуму чи холдингу. Лише після становлення нової інтеграційної структури та доведення ефективності її діяльності можна буде розглядати можливість об'єднання на правах концерну.
АНТК ім. Антонова є єдиним науковим центром авіаційної техніки, який об'єднує в собі всі основні напрями авіаційної науки і водночас є розробником авіаційної техніки. Концентрація та злиття авіабудівних підприємств та компаній, як уже зазначалося, є типовим явищем у світовій практиці, але жодний національний науковий центр не був примусово приєднаний до об'єднання виробничих підприємств. Це пов'язано з тим, що діяльність державних національних центрів виходить далеко за рамки діяльності промисловості і спрямована саме на розробку стратегії розвитку авіаційної галузі, проведення перспективних наукових досліджень, забезпечення науково-технічного майбутнього авіаційної науки та техніки.
................Перейти до повного тексту