- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про Концепцію роздержавлення і приватизації підприємств, землі та житлового фонду
( Відомості Верховної Ради (ВВР), 1991, N 53, ст. 795 )
Верховна Рада України
постановляє:
1. Схвалити Концепцію роздержавлення і приватизації підприємств, землі та житлового фонду, внесену Кабінетом Міністрів України та Комісією Верховної Ради України з питань економічної реформи і управління народним господарством, крім слів в абзаці п'ятому пункту 2 розділу 4 "за спеціальним рішенням Кабінету Міністрів".
2. Доручити Кабінету Міністрів України разом з комісіями Верховної Ради України з питань економічної реформи і управління народним господарством, з питань розвитку базових галузей народного господарства та за участю депутатів-промисловців на основі Концепції роздержавлення і приватизації підприємств, землі та житлового фонду розробити та подати до 20 листопада 1991 року Верховній Раді України пакет проектів відповідних законодавчих актів.
3. Доручити комісіям Верховної Ради України з питань економічної реформи і управління народним господарством, з питань розвитку базових галузей народного господарства разом з іншими комісіями до 1 грудня 1991 року попередньо розглянути зазначені проекти законодавчих актів і висновки по них внести на розгляд Верховної Ради України після 1 грудня 1991 року.
4. Кабінету Міністрів України до 1 грудня 1991 року подати на розгляд Верховної Ради України програму роздержавлення і приватизації державної власності.
Голова Верховної Ради України | Л.КРАВЧУК |
м. Київ, 31 жовтня 1991 року N 1767-XII |
КОНЦЕПЦІЯ
РОЗДЕРЖАВЛЕННЯ І ПРИВАТИЗАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ, ЗЕМЛІ І ЖИТЛОВОГО ФОНДУ, СХВАЛЕНА ВЕРХОВНОЮ РАДОЮ УКРАЇНИ
1. ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ
1.1. Головна мета роздержавлення та приватизації державної власності полягає у створенні багатоукладної соціально орієнтованої ринкової економіки.
Досягнення цієї мети забезпечується створенням сприятливого економічного та законодавчого середовища.
1.2. У результаті роздержавлення та приватизації у власності держави повинно залишитися лише майно, необхідне для виконання державою своїх функцій.
1.3. Масштаби і темпи роздержавлення і приватизації забезпечуються Державною програмою.
1.4. Кожному громадянину України створюється можливість володіти засобами виробництва, житлом та землею за допомогою відповідних іменних приватизаційних цінних паперів (сертифікатів, купонних чеків та бонів), що засвідчують право на безоплатне придбання більшої частини державного майна, що підлягає приватизації.
1.5. Трудовим колективам та окремим громадянам України надаються приорітетне право та додаткові пільги для придбання підприємства, житла та земельних ділянок для сільськогосподарського виробництва, якими вони користуються.
1.6. Придбання державного майна здійснюється на платній основі за особисті кошти громадян та їх господарських об'єднань, кредитні ресурси та приватизаційні цінні папери. Громадянам надається право вільного вибору об'єкту і способу приватизації, фінансового посередника.
За одержання приватизаційних цінних паперів громадяни сплачують державне мито, розмір якого диференціюється в залежності від трудового стажу, соціального становища, регіонального розміщення об'єкту приватизації.
Розмір державного мита поетапно зменшується і мито не справляється в останній рік дії приватизаційних цінних паперів.
1.7. Приватизаційні цінні папери випускаються в обіг послідовно, при створенні умов для приватизації у тій чи іншій сфері (підприємства, житло, земля).
Громадянам України створюються можливості для необмеженого вибору сфер приватизації, надання їм права застосовувати приватизаційні цінні папери одного виду у різних сферах приватизації, тобто забезпечення їх взаємної конвертації.
Конвертованість приватизаційних цінних паперів досягається встановленням їх перерахункових еквівалентів.
Приватизаційні цінні папери не можуть бути продані за гроші, закладені під заставу, передані як позичка та використані для інших видів комерційної діяльності, окрім інвестицій в процесі приватизації. Вони мають вузько обмежене коло обігу - тільки для обміну на посвідчення на право власності на майнові об'єкти.
1.8. Приватизаційним цінним паперам надається перевага перед іншими платіжними засобами, в тому числі шляхом встановлення квот їх обов'язкового застосування. Держава створює умови для обігу та застосування громадянами приватизаційних цінних паперів.
1.9. Продаж об'єктів за їх реальною вартістю забезпечується застосуванням форм приватизації, що передбачають конкуренцію покупців.
1.10. З метою захисту інтересів громадян України перепродаж приватизованих об'єктів до введення власної національної грошової одиниці не допускається.
Іноземним інвесторам надається право придбання об'єктів приватизації виключно за вільно конвертовану валюту.
1.11. Підприємства-монополісти приватизуються при умові виконання всіх законодавчо встановлених обмежень монопольної діяльності.
1.12. Роздержавлення та приватизація здійснюється під громадським контролем, з широким інформуванням населення про всі дії щодо приватизації.
2. ОБ'ЄКТИ І ТЕМПИ РОЗДЕРЖАВЛЕННЯ ТА ПРИВАТИЗАЦІЇ
2.1. Роздержавленю та приватизації підлягає державне майно підприємств та організацій, державний житловий фонд та земельні ділянки; роздержавлення та приватизація може поширюватися також на майно громадських організацій, що виконували державні функції та здержавлене майно підприємств споживчої кооперації.
2.2. Об'єктами приватизації є:
підприємства, цехи, виробництва, дільниці, інші підрозділи та структурні одиниці підприємств, які можуть бути виділені в самостійні підприємства; обладнання, будови, споруди, інтелектуальна та промислова власність, підприємства, частки (паї, акції) держави та органів влади Кримської АРСР та адміністративно-територіальних одиниць в основних та обігових фондах підприємств та їх обєднань, частки (паї, акції) в основних та обігових фондах підприємств та їх об'єднань, які належать державним підприємствам, що приватизуються, інша державна власність, яка є такою на момент прийняття Закону про приватизацію або стала такою після його прийняття.
2.3. Об'єктами приватизації не можуть бути:
майно органів державної влади і управління, правопорядку, державної безпеки, армії, золотого і валютного фондів, державних матеріальних резервів: види та окремі об'єкти державної власності, перелік яких визначається Кабінетом міністрів України та затверджується Верховною Радою України; державна власність, яка не була оцінена відповідно до встановленої методики та правил.
2.4. Процес інтенсивного роздержавлення та приватизації триватиме 4-5 років. За цей час в недержавну власність перейде до 60-65 процентів вартості майна нині діючих державних підприємств та інших об'єктів. Перший етап інтенсивного роздержавлення та привтизації треба провести в 1991-1993 роках, включаючи підготовчу фазу у найближчі місяці 1991 року.
2.5. На першому етапі приватизації підлягають:
всі малі та дрібні підприємства, майно ліквідованих підприємств, об'єкти незавершеного будівництва, визначені програмою фінансового оздоровлення народного господарства;
середні та великі підприємства побутових послуг, роздрібної і оптової торгівлі та постачання, громадського харчування, легкої, переробної, деревообробної промисловості, комерційної кредитно-фінансової мережі, сільського господарства, житлового та невиробничого будівництва, авто- та річкового транспорту, що надають послуги населенню;
200-250 великих підприємств інших галузей народного господарства;
житловий та нежитловий державний, комунальний та відомчий фонди, крім об'єктів, на які за Законом України про роздержавлення житлового фонду приватизація не поширюється;
підприємства споживчої кооперації:
земельні ділянки (за окремими умовами).
2.6. Перебіг і зміст наступних етапів можна буде визначити з урахуванням тенденцій, що склалися на першому етапі.
3. СУБ'ЄКТИ ПРИВАТИЗАЦІЇ
3.1. Приватизація об'єктів державної та комунальної власності здійснюється на позавідомчих засадах спеціально створеними установами: Фондом державного майна та його регіональними відділеннями, фондами комунального майна, Міністерством у справах роздержавлення власності та демонополізації виробництва, Державним комітетом по земельній реформі, регіональними комітетами по приватизації, місцевими комітетами по земельній реформі.
3.2. Продавцями державного та комунального майна виступають відповідно:
Фонд державного майна та його відділення;
Фонди комунального майна та їх відділення.
3.3. Покупцями державного (комунального) майна можуть бути будь-які недержавні юридичні особи, громадяни, у тому числі іноземні. Покупцями земельних ділянок можуть бути тільки громадяни України та їх господарські об'єднання.
3.4. Для створення первинного ринку цінних паперів, надання послуг населенню при вкладенні приватизаційних сертифікатів та зниження ризику покупців акцій створюються інвестиційні фонди, довірчі товариства, холдінги та інші фінансові посередники.
................Перейти до повного тексту