1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Статус


МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
від 25.05.2001
Аналітична довідка про підсумки роботи транспортно-дорожнього
комплексу за I квартал 2001 р.
Виробнича діяльність
Підприємствами транспорту, що входять до сфери управління Мінтрансу, за I квартал 2001 року перевезено 71,5 млн.тонн вантажів, що на 4,0 млн.тонн більше в порівнянні з аналогічним періодом минулого року або на 5,9%.
Вантажообіг порівняно з минулим роком збільшився на 2,9%.
За звітний період перевезено 119,8 млн. пасажирів, що більше відповідного минулого року на 4,8 млн. пасажирів, пасажирообіг зріс на 8,8%.
Динаміка обсягів перевезених вантажів і пасажирів підприємствами автомобільного транспорту всіх форм власності і підпорядкування характеризується таким чином:
------------------------------------------------------------------
| | Одиниця | Січень- | Січень- | % |
| Показники | виміру |березень | березень | |
| | | 2000 р. | 2001 р. | |
|--------------------+------------+---------+----------+---------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|--------------------+------------+---------+----------+---------|
|Перевезено вантажів |тис. тонн |31600,4 |30026,4 | 95,0 |
|--------------------+------------+---------+----------+---------|
|Вантажообіг |млн. ткм |1421,8 |1606,6 | 113,0 |
|--------------------+------------+---------+----------+---------|
|Перевезено пасажирів|тис. пас. |660670,0 |645551,5 | 97,7 |
|--------------------+------------+---------+----------+---------|
|Пасажирообіг |млн. пас-км |7091,5 |7149,7 | 100,8 |
------------------------------------------------------------------
Система автобусних маршрутних перевезень продовжує реформуватись і вдосконалюватись із залученням приватних підприємств та окремих фізичних осіб. На даний час загальна кількість маршрутів складає 11,2 тис., в тому числі 2,2 тис. - міських, 5,5 тис. - приміських і 3,5 тис. міжміських. Більше 400 міст, селищ міського типу, 27 тис. сільських населених пунктів мають автобусне сполучення. Практично повністю задовольняються потреби жителів обласних центрів і великих міст у перевезеннях на автобусних маршрутах міського та приміського сполучень, в окремих населених пунктах рейси автобусів у міському і приміському сполученні виконуються тільки в окремі дні тижня.
На міжміських, міжобласних і міжнародних маршрутах в I кварталі 2001 року планувалось виконати 179,0 тис. рейсів, фактично виконано 171,9 тис. або 96,0 відсотків.
У порівнянні з аналогічним періодом минулого року планова кількість рейсів зменшилась на 8,5 тис. рейсів, або на 0,5 відсотка, фактична - на 1,8 тис., або на 1,0 відсоток. Кількість зірваних рейсів зменшилась на 6,7 тис. рейсів.
У приміському сполученні пасажирськими перевізниками виконано 1559,6 тис. рейсів, або 94,5 відсотка до плану. По відношенню до аналогічного періоду минулого року фактичне виконання автобусних рейсів приміського сполучення зменшилось на 8,1 тис. рейсів, або на 0,5 відсотка.
На маршрутах міжобласного сполучення стабільно працюють автопідприємства Волинської, Івано-Франківської, Чернівецької, Тернопільської областей, де кількість зірваних рейсів на міжобласних і міжнародних маршрутах знаходиться в межах до 1,5 відсотка. Найбільшу кількість зірваних рейсів в міжобласному та міжнародному сполученні допустили автопідприємства Рівненської області - 260 рейсів (13,1%), Чернігівської - 1054 (12,7%), Житомирської - 658 (7,9%), Донецької - 345 (7,2%).
На лініях міжобласного і міжнародного сполучень вносились зміни до діючої маршрутної мережі. Переглянута робота більш 228 рейсів, в тому числі перероблені розклади 146 рейсів, відновлювалась і закривалась робота сезонних маршрутів. За цей період відкрито 12 нових маршрутів і додаткових рейсів на діючих маршрутах.
Продовжується процес залучення до виконання міжміських міжобласних маршрутів перевізників, які мають висококомфортабельні автобуси марок: "Вольво", "Неоплан", "Мерседес" та інші. На даний час цими автобусами обслуговується 19 маршрутів міжобласного сполучення, на яких виконується 27 рейсів.
Маршрутна мережа з країнами СНД складає:
- з Російською Федерацією - 102 маршрути 156 рейсів;
- з Республікою Молдова - 134 маршрути 197 рейсів;
- з Республікою Білорусь - 43 маршрути 45 рейсів.
На всі маршрути з Російською Федерацією і Молдовою введена дозвільна система перетину кордону, з Республікою Білорусь це питання в процесі вирішення.
Проведено три конкурси на перевезення пасажирів автомобільним транспортом, на яких 108 перевізників різних форм власності, в тому числі 88 акціонерних товариств, 20 приватних підприємств та фізичних осіб на 146 рейсах визначені переможцями.
Авіаційними підприємствами перевезено 15,6 тис. тонн вантажів та пошти, що становить 76,5% обсягу відповідного періоду минулого року. Падіння обсягів обумовлено, перш за все, скороченням майже на чверть вантажних перевезень на міжнародних повітряних лініях (польоти в інших державах). Зменшили вантажні перевезення АК "Хорс", "Урга", "Південмашавіа". Призупинено діяльність авіакомпаній "Авіалінії ААР" та "АТІ", питома вага яких в загальних обсягах перевезень вантажів у I кварталі минулого року відповідно складала 21,2 та 4,1 відсотка.
Вантажообіг зріс на 6,5% і склав 78,6 млн.ткм, в тому числі на міжнародних авіалініях відповідно на 7,1% та 78,5 млн.ткм.
Зберігається позитивна тенденція зростання обсягів пасажирських перевезень, які порівняно з I кварталом 2000 року збільшились на 1 відсоток і склали 234,3 тис. чоловік. Разом з цим рівень перевезень на внутрішніх лініях продовжує скорочуватись.
Пасажирообіг збільшився на 8,3%, в тому числі на міжнародних авіалініях на 11,1%.
Збільшення обсягів пасажирських перевезень забезпечили найбільші вітчизняні авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" (на 23,7%) та "Аеросвіт" (на 33,9%), на долю яких припадає майже половина всіх пасажирських перевезень. Серед провідних пасажирських авіаперевізників, які нарощують обсяги перевезень також АК "Донбас-Східні авіалінії України", "Дніпроавіа" і "Таврія". В той же час значно скоротили перевезення АК "Авіалінії України", "Національні авіалінії України", "Одеські авіалінії".
Особливістю сучасної структури перевезень є те, що майже 20% пасажирських і 80% вантажних перевезень здійснюються рейсами на замовлення (чартерні рейси). За рахунок цих рейсів авіакомпаніями "Міжнародні авіалінії України" та "Аеросвіт" забезпечено зростання кількості перевезених пасажирів порівняно з I кварталом минулого року відповідно на 5,6 і 1,1 тис. чоловік.
З аеропортів України відправлено 246,6 тис. пасажирів, в тому числі у міжнародному сполученні 205,1 тис. пасажирів, що відповідно більше на 4,3 та на 11,2 відсотка ніж у відповідному періоді 2000 року.
Зросла кількість відправлених пасажирів з найбільшого вітчизняного аеропорту Бориспіль (на 10%), а також з аеропортів Сімферополь (на 22, 0%), Львів (на 9,8%), Дніпропетровськ (на 6,2%), Одеса (на 6,1%), Донецьк (на 6,4%).
Обсяги відправлень вантажів та пошти залишились на рівні минулого року - 1,8 тис.тонн.
Із-за меж України у I кварталі п.р. прибуло 204,0 тис. пасажирів проти 191,3 тис.чол. у I кварталі минулого року, з них більше половини - рейсами іноземних авіакомпаній. Обсяги вантажів, що прибули в країну, склали 2,8 тис.тонн проти 3,1 тис.тонн у I кварталі 2000 року, з яких близько 43% - рейсами іноземних компаній.
Продовжували покращуватись показники, що характеризують рівень застосування авіації в народному господарстві. Наліт годин та площа оброблених земель становили відповідно 4,1 тис. годин та 28,2 тис.га.
Обсяг відправлення вантажів залізничним транспортом склав 70,3 млн. тонн, що на 5,7 % більше обсягу аналогічного періоду минулого року. При цьому збільшили обсяги відправлення вантажів Донецька на 4,2%, Придніпровська - 8,1%, Південно-Західна - 22,8%, Одеська - 12,2%, а Південна і Львівська залізниці зменшили відповідно на 1,5% і 3,8%.
Всіма залізницями, крім Донецької, досягнуто зростання обсягу вантажообігу, який в цілому зріс на 2,4% проти відповідного періоду минулого року і склав 42,2 млрд.ткм.
Обсяг транзитних перевезень в порівнянні з аналогічним періодом минулого року зріс на 5,3 % і склав 11,1 млн. тонн, вантажообіг зріс на 11,2 %.
Приріст обсягів транзитних перевезень досягнутий завдяки збільшенню перевезень таких вантажів, як кам'яне вугілля, нафта й нафтопродукти, руда залізна й марганцева та кольорових металів, мінбудматеріали, автомобілі, сіль.
Зменшені обсяги перевезень зерна й продуктів помолу, лісних вантажів, хімікатів, коксу, чорних металів, брухту чорних металів, цементу.
Аналіз обсягів транзитних перевезень вантажів за країнами свідчить, що 89,9 % складають перевезення з таких країн СНД: 65,5 % - з/в Росії; 15,5 % - з/в Казахстану; 5,8 % - з/в Білорусі; 3,1 % - з/в Молдови.
Надходження транзиту у звітному періоді здійснювалось:
97,5 % - через залізничні сухопутні переходи;
2,5 % - через порти.
По виходу:
57 % - через порти;
42,8 % - через залізничні сухопутні переходи.
Аналіз обсягів перевезень вантажів за номенклатурою показує, що переважають:
- у внутрішньому сполученні - кам'яне вугілля, мінбудматеріали, руда залізна й марганцева, кокс, чорні метали, брухт чорних металів;
- при імпорті - руда залізна й марганцева, кам'яне вугілля, нафта та нафтопродукти, мінбудматеріали, зерно та продукти помелу, хімікати, чорні метали;
- при експорті - чорні метали, руда залізна й марганцева, мінбудматеріали, хімічні та мінеральні добрива, нафта та нафтопродукти, брухт чорних металів, кам'яне вугілля, зерно й продукти помелу;
- при транзиті - нафта та нафтопродукти, кам'яне вугілля, руда залізна і марганцева, хімічні й мінеральні добрива, чорні метали, хімікати.
Зросли обсяги пасажирських перевезень, пасажирообіг досяг 11,1 млрд. пкм., що на 8,8 % більше обсягу відповідного періоду минулого року.
Поліпшилися і якісні показники, зокрема, обіг вантажного вагону прискорений проти завдання на 0,59 доби і проти рівня минулого року на 2,09 доби.
Простій вагону під однією вантажною операцією зменшений у порівнянні з завданням на 2,84 години та проти рівня минулого року на 11,07 години, простій вагону на одній технічній станції скорочений проти завдання на 1,15 години та у порівнянні з цим же періодом минулого року на 3,47 години.
Обсяг перевезень вантажів флотом судноплавних компаній і портів в порівнянні з відповідним періодом зріс на 22,7% і становить 1,19 млн. тонн проти 0,97 млн. тонн минулого року, вантажообіг зріс - на 20,0% і становить 1,38 млрд. ткм проти 1,15 млрд. ткм в I кварталі минулого року. Із загального обсягу судноплавними компаніями перевезено 0,93 млн.т (78,2%), портами - 0,26 млн.т (21,8%).
Із 6 судноплавних компаній перевезення вантажів здійснювали тільки 3, якими було перевезено 0,93 млн.т, в тому числі: ВАТ "Українське Дунайське пароплавство" - 0,86 млн.т (92,5%), Укртанкер - 0,04 млн.т (4,3%), Керч-пором - 0,03 млн.т (3,2%).
Обсяг перевезень пасажирів збільшився на 90,9% і становить 630 тис. чол. проти 330 тис.чол. минулого року, в тому числі збільшився обсяг перевезень пасажирів суднами портового флоту на 96,7% і становить 590 тис. чол. проти 300 тис. чол. минулого року. Із 42,6 тис.чол. перевезених судноплавними компаніями 41,3 тис.чол. припадає на Керчпором.
Пасажирообіг зменшився на 15,2% і становить 2,46 млн. пкм проти 2,90 млн. пкм у відповідному періоді минулого року.
Обсяг вантажопереробки морських портів зріс в порівнянні з минулим роком з 20,3 млн. тонн до 20,5 млн. тонн. Але зменшилась вантажопереробка суховантажів - на 3,1%.
З 18 морських портів збільшили обсяги вантажопереробки 8 портів, зокрема: Октябрський порт - в 3,1 раза, Ялтинський - в 2,1 раза, Бердянський - на 24,4%, Южний - на 5,2%, Феодосійський - на 3,4%, Херсонський - на 2,0%, Іллічівський - на 1,9%, Білгород-Дністровський - на 0,3%.
Зменшили обсяг вантажопереробки такі порти: Скадовський на 54,7%, Севастопольський - 37,0%, Керченський - 34,5%, Євпаторійський - 20,5%, Ізмаїльський - 20,4%, Ренійський - 8,7%, Усть-Дунайський - 8,0%, Маріупольський - 6,8%, Миколаївський - 6,8%.
Необхідно відзначити, що обсяги переробки транзитних вантажів зменшились на 4,9%.
Зниження транзитних вантажопотоків пов'язане, в першу чергу, з протекціоністською політикою Росії щодо створення пільгових умов з метою зростання вантажообігу російських портів. Тобто цілеспрямовано проводиться тарифна політика в напрямку досягнення поставленої на державному рівні мети: російські вантажі - російським портам. Вказане стосується не тільки російських вантажів, але і вантажів інших держав СНД. Це призвело до порушення балансу в тарифному просторі СНД.
Тому, вкрай необхідне проведення гнучкої тарифної політики, підвищення якості роботи морських портів, розробка і впровадження наскрізних тарифів, створення прозорих тарифів з метою повернення вантажопотоків в Україну.
З початку року дорожніми організаціями і підприємствами виконано дорожніх робіт на загальну суму 127,5 млн.грн., з них ремонт доріг - 106,1 млн.грн. (83% від загальних витрат), капітальні вкладення - 21,4 млн.грн. (17%).
Заплановані показники виконані відповідно на 105,5 і 100 відсотків.
Проти I кварталу 2000 року обсяги дорожніх робіт у вартісному виразі зросли на 12,2 млн.грн., або на 10,6 відсотка.
На розбудові національної мережі міжнародних транспортних коридорів освоєно 7,2 млн.грн., у тому числі на будівництві і реконструкції - 6,3 млн.грн., капітальному ремонті доріг - 0,9 млн. гривень.
Ліквідована ямковість на 8696 км доріг загального користування, у тому числі на дорогах державного значення - 260 км, що становить відповідно 24% і 58% від загальної кількості доріг, уражених ямковістю.
На ліквідації наслідків повені 3-5 березня 2001 року у Закарпатській області виконано аварійно-відновних робіт на 2,9 млн. гривень.
Промислове виробництво
За даними державних промислових підприємств, що входять до системи Мінтрансу, вироблено продукції та надано послуг у порівняних цінах на суму 192,7 млн. гривень, що на 37,9% більше ніж за 2000 рік.
При цьому зменшення обсягів виробництва продукції сталося в дорожньому господарстві на 16,4%, через зміну системи фінансування підгалузі.
На підприємствах морського і річкового транспорту в цілому досягнуто зростання обсягів виробництва продукції та надання послуг у грошовому виразі на 28,1% більше від рівня минулого року.
Виробнича діяльність промислових підприємств об'єднання "Укрзалізпром" була спрямована на виконання замовлень залізниць по ремонту рухомого складу та виготовлення обладнання, запасних частин, засобів автоматики, телемеханіки та зв'язку.
Для залізниць України відремонтовано 141 одиниць тягового рухомого складу, що на 15 одиниць або на 11,2 % більше ніж в відповідному періоді 2000 року. При завданні 178 найменувань освоєно 184 найменування нових запасних частин, що складає 100,3 % від завдання.
Станом на 01.04.2001 року укладено договорів на поставку продукції та надання послуг на експорт на суму 1790,42 тис.дол.США. Експортні поставки склали 448,11 тис.дол.США або 25 % від укладених договорів.
Державними підприємствами об'єднання вироблено товарної продукції в діючих оптових цінах на суму 65,4 млн.грн., досягнутий приріст обсягів в порівнянні з відповідним періодом минулого року - 11,6 %.
Виробнича та господарська діяльність заводів в значній мірі залежить від проведення розрахунків залізницями, як основними замовниками продукції, робіт (послуг). Не вирішувала питання розрахунків Придніпровська залізниця (щомісячна заборгованість 9-11 млр.грн.), перехідні суми заборгованості на кожне перше число місяця по Донецькій та Львівській залізницях майже не змінювалися і залишаються на рівні 8-10 млн. грн.
Виконання капітальних ремонтів в умовах заводів Укрзалізниці склало: по електровозах 28 одиниць, тепловозах 46 секцій, електропоїздах 46 секцій, в тому числі виконано капітально-відновлювальний ремонт з продовженням терміну служби 2 одиниць електровозів ЧС4, 10 секцій електропоїздів та 8 одиниць електровозів ВЛ8. Залізницями України всіма видами ремонту відремонтовано 1286 пасажирських вагонів, з них капітальним ремонтом 269 вагонів, деповським - 1017 вагонів.
Обсяг виробництва промислової продукції у порівняних цінах на 01.01.2001 року за звітний період склав 81,8 млн.грн., у тому числі по вагоноремонтних заводах Укрзалізниці - 45,8 млн.грн., що більше ніж у I кварталі минулого року на 39 % та по промислових підприємствах Головного управління колійного господарства -20,7 млн.грн., що перевищує фактичний рівень цього періоду 2000 року на 46 %.
Виготовлено перший дослідний електропоїзд постійного струму, який проходить приймальні випробовування на Донецькій залізниці.
Освоєний відновлювальний ремонт в умовах локомотивних депо залізниць, відремонтовано 7 електропоїздів та 5 дизель-поїздів з переобладнанням інтер'єру салонів вагонів під 1, 2, 3 класи комфортності та вагону - бару.
Фінансово-економічні результати діяльності підприємств
Стабілізація та покращання виробничої діяльності підприємств галузі сприяли певному покращанню їх фінансово-економічного стану.
В I кварталі поточного року має місце зростання обсягів отриманих доходів на усіх видах транспорту та забезпечення прибуткового результату від реалізації транспортних послуг.
Підприємствами авіаційного транспорту отримано доходів у сумі 203,0 млн.грн., що відповідає рівню 1 кварталу минулого року.
Отримати доходи на рівні минулого року вдалося за рахунок зростання обсягів ДАК "Донбас-Східні авіалінії" (16,2 млн.грн.) - на 46,6%, ВАТ "Дніпроавіа" (13,6 млн.грн.) - на 24,7%, ДП "Украерорух" (81,9 млн.грн.) - на 10%, сума доходів яких складає 55 відсотків отриманих доходів авіаційною галуззю.
Суттєво зменшили доходи в 1 кварталі ВАТ "Авіакомпанія Авіалінії України" (20,1 млн.грн.) - на 51%, ДАП "Львівські авіалінії" (4,9 млн.грн.) - на 31,5%, ДАК "Авіалінії Харкова" (0,7 млн.грн.) - на 24,8%, Полтавське "Універсал-авіа" (0,05 млн.грн.) - на 68,5%.
Від реалізації авіаційних послуг підприємства отримали валовий прибуток у сумі 51,5 млн.грн., що майже відповідає рівню відповідного періоду минулого року. В розпорядженні підприємств залишається чистий прибуток в обсязі 18 млн.грн., 70 відсотків (12,4 млн.грн.) якого припадає на ДП "Украерорух". З 50-ти державних авіапідприємств, підпорядкованих Укравіатрансу 36 є збитковими.
Найбільші збитки мають підприємства ВАТ "Авіакомпанія Авіалінії України" - 2,8 млн.грн., "Дніпроавіа" - 2,1 млн.грн., ДАП "Львівські авіалінії" - 1,6 млн.грн., Чернігівське "Універсал-авіа" - 0,4 млн.грн. З 11-ти авіапідприємств "Універсал-авіа" збиткових 8, крім Кримського ДАП, Рівненського ДАП та Сумського ДАП.
Фінансовий стан більшості з 77 підпорядкованих Укравтотрансу державних підприємств був порівняно стабільним. В цілому по галузі отримані прибутки в обсязі 0,5 млн.грн. Разом з тим, 27 підприємств (35% загальної кількості) є збитковими.
В 1 кварталі не відбулось поліпшення фінансового стану підприємств автотранспорту - акціонерних товариств.
Складний фінансовий стан в автотранспортних підприємствах, які здійснюють перевезення вантажів. Робота цих підприємств здійснюється в умовах низького попиту на їх послуги, кризи платежів за фактично виконану транспортну роботу.
Вкрай незадовільний стан пасажирських перевізників. Це зумовлено невідшкодуванням в повному обсязі з бюджету втрат доходів від пільгових перевезень населення, в 1 кварталі поточного року отримано 10,7 відсотків до фактично отриманих за весь 2000 рік і 17,1 відсотків до передбачених на 2001 рік.
На залізничному транспорті отримано доходів від перевезень на суму 2151,5 млн.грн., що на 27,9 відсотків більше, ніж за 1 квартал минулого року.
Доходи від вантажних перевезень складають у загальній сумі отриманих залізницями доходів 89,3 відсотків, або 1920,9 млн.грн., що на 29,5 відсотків більше, ніж за відповідний період минулого року.
Доходи від пасажирських перевезень складають 230,6 млн.грн., або 10,7% загальних доходів від перевезень і перевищують рівень відповідного періоду минулого року на 15,9 відсотків.
На 38,6 відсотків зріс обсяг доходів від транзитних перевезень, їх сума складає 507 млн.грн.
При експлуатаційних витратах за 1 квартал у сумі 2047,6 млн.грн., залізниці України отримали прибуток від перевезень у розмірі 103,9 млн.грн., що на 93,8 млн.грн. перевищує фактичний рівень минулого року, в тому числі від вантажних перевезень прибуток складає 446,6 млн.грн. Рентабельність по перевезеннях складає 5,1 відсотків.
Перевезення пасажирів на залізницях України як були, так і залишаються збитковими. Від пасажирських перевезень отримані збитки в сумі 342,7 млн.грн, в тому числі у приміському сполученні - 148,5 млн.грн.. Експлуатаційні витрати покриваються доходами на 40,2%, в приміському сполученні - на 11,6%.
З місцевих бюджетів одержано компенсацію за перевезення пільгових категорій пасажирів у сумі 176,3 тис.грн..
Компенсацію одержали:
Львівська залізниця - 57,6 тис.грн.,
Південна - 88,7 тис.грн.,
Південно-Західна - 30 тис.грн.
Залізницями отриманий прибуток від реалізації підсобно-допоміжної діяльності у сумі 37,5 млн.грн.
Від іншої операційної діяльності склався збиток у розмірі 165,5 млн.грн.
Загальний фінансовий результат залізничної галузі збитковий, який складає 24,1 млн гривень.
Державними підприємствами об'єднання "Укрзалізпром" отриманий дохід від реалізації продукції у сумі 65,2 млн.грн., валовий прибуток від реалізації продукції - 8,8 млн.грн.. Після покриття адміністративних витрат, витрат на збут та інших витрат загальний прибуток склав 5,4 млн.грн.
В 1 кварталі поточного року із 18 заводів 2 мають збитки: Конотопський ЗРДП - 1,0 млн.грн., Івано-Франківський ЛРЗ - 0,2 млн.грн.. Крім того, 2 заводи - Конотопський ВРЗ визнаний банкрутом, а по Одеському МЗ порушено справу про визнання його банкрутом.
Господарська діяльність заводів в значній мірі залежить від проведення розрахунків залізницями, як основними замовниками продукції. В 1 кварталі залізниці в середньому провели розрахунки на 68,4%, або на суму 87,4 млн.грн. Слід відмітити поступове зменшення розрахунків по заліковим схемам і перехід залізниць в основному на грошові розрахунки з об'єднанням. В звітному періоді грошові розрахунки в загальному обсязі склали 83%, по залікових схемах - 17%, проти 1 кварталу минулого року відповідно 29,3% та 70,7%.
Підприємствами морського і річкового транспорту у 1 кварталі 2001 року отримано доходів від основної діяльності в обсязі 844,9 млн.грн., з яких 84 відсотків - 707,8 млн.грн. отримано портами і лише 7,7 відсотків судноплавними компаніями - 65,6 млн.грн..
Загальна сума прибутку підприємств основної діяльності за 1 квартал поточного року становить 87,9 млн.грн.
Прибутковий фінансовий результат роботи галузі забезпечений, в першу чергу, більшістю морських портів:
Одеський - 37 млн.грн., Іллічівський - 20,6 млн.грн., Южний - 18,2 млн.грн., Маріупольський - 10,5 млн.грн., Миколаївський - 7 млн.грн. та Азовським СРЗ.
Збитково завершили 1 квартал Ялтинський, Керченський, Усть-Дунайський, Ренійський та Скадовський морські торговельні порти.
Всі судноплавні компанії мають збитковий фінансовий результат діяльності в сумі 13,7 млн.грн., за винятком ДСК "Українське морське пароплавство", прибуток якої склав 30,4 тис.грн.
У 1 кварталі поточного року фінансовий результат роботи підприємств дорожнього господарства є збитковим. Це обумовлено сезонністю робіт на дорогах та плануванням обсягів робіт в межах виділеного фінансування, при тому що виробничі потужності підприємств розраховані на більші обсяги робіт.
Сума загальних збитків 1 кварталу становить 15,7 млн.грн., за відповідний період минулого року вони складали 20 млн.грн., тобто зменшились на 21,5%.
Стан дебіторської та кредиторської заборгованості
На фінансовий стан підприємств транспортно-дорожнього комплексу значною мірою впливає високий рівень дебіторської заборгованості.
За станом на 01.03.2001 року загальна дебіторська заборгованість (за даними статистичної звітності форма N 1-Б) складала по галузі 3770,5 млн.грн., з неї прострочена 478 млн.грн., яка складає 12,7 відсотків загальної заборгованості.
В цілому по галузі в порівнянні до початку року прострочена заборгованість зросла на 14,7 млн.грн.. Збільшення заборгованості до початку року допустили підприємства Укрзалізпрому на 6,3 млн.грн. та Укрзалізниці на 29,5 млн.грн.
Значну частку в структурі простроченої дебіторської заборгованості складає заборгованість за виконані підприємствами галузі роботи, послуги - 48,3 відсотків (230,8 млн.грн.).
За даними Укравіатрансу станом на 01.04.2001 р. найбільшу прострочену дебіторську заборгованість мають ВАТ "Авіакомпанія Авіалінії України" - 14,7 млн.грн. (прострочена кредиторська заборгованість авіакомпанії 35,7 млн.грн.) та ДП "Украерорух" - 9,7 млн.грн. Прострочену дебіторську заборгованість у зв'язку із зовнішньо-економічною діяльністю мають 11 авіапідприємств на загальну суму 3,3 млн.грн. та 1,3 млн.дол.США.
Сума дебіторської заборгованості Укрзалізниці за перевезення протягом кварталу знижена на 44,9 млн.грн., або на 17,5 %. Внаслідок проведеної роботи кількість підприємств клієнтів - дебіторів зменшилась з 499 (за станом на 01.01.2001 р.) до 327 (за станом на 20.03.2001 р.), тобто на 172 одиниці.
За 1 квартал поточного року рівень бартеру знижений до 6,2%, проти фактичного його рівня у 1 кварталі минулого року - 48,2 %.
Доля грошових розрахунків за перевезення залізницями в дохідних надходженнях досягла 92,2%, тоді як у 1 кварталі минулого року вона складала 40,7%.
За три місяці поточного року залізницями отримано виручки від перевезень майже на 1,1 млрд.грн., або у 2,8 рази більше, ніж за цей же період минулого року.
Рівень дебіторської заборгованості в дорожньому господарстві в порівнянні з початком року знизився на 21% і за станом на 01.04.2001 р. становить 247,6 млн.грн. і майже зрівнявся з обсягами кредиторської заборгованості.
Основною причиною незадовільних розрахунків є відсутність ритмічного фінансування дорожніх підприємств.
Фінансовий стан заводів Укрзалізпрому в значній мірі залежить від проведення розрахунків залізницями, як основними замовниками продукції. За 1 квартал залізниці в середньому провели розрахунки на 68,4%. Має місце поступове зменшення розрахунків за заліковими схемами і перехід в основному на грошові розрахунки. В 1 кварталі поточного року вони склали в загальному обсязі 83%, за заліковими схемами - 17%, в 1 кварталі минулого року відповідно 29,3% та 70,7%.
Кредиторська заборгованість на 01.03.2001 р. згідно статистичної звітності з формою N 1-Б по галузі складала 4224,4 млн.грн., з неї прострочена 726,1 млн.грн., або 17,2 відсотків до загальної заборгованості.
В порівнянні з початком поточного року підприємства транспортно-дорожнього комплексу скоротили прострочену кредиторську заборгованість на 23,3 млн.грн.
Слід відмітити, що вперше за останні роки рівень загальної кредиторської заборгованості по галузі на 12 відсотків перевищує рівень дебіторської, в тому числі простроченої на 51,9 відсотків. При цьому рівень простроченої кредиторської заборгованості за виконані для нас роботи на 13,9 відсотків перевищує рівень дебіторської заборгованості за виконані нами роботи.
Стан розрахунків з бюджетом, Пенсійним фондом та з виплати заробітної плати
В минулому році підприємствами галузі було досягнуто суттєвих результатів щодо скорочення заборгованості з належних платежів до бюджету - з 273,5 млн.грн. на 01.01.2000 року до 62,4 млн.грн. на 01.01.2001 року, або в 4 рази. За 1 квартал поточного року заборгованість зменшилась на 4,3 млн.гривень і станом на 1 квітня складає 58,1 млн.грн.
Не мають боргів перед бюджетом підприємства дорожнього господарства та всі 6 залізниць України.
За станом на 01.04.2001 року заборгованість перед бюджетом мають підприємства:
Укравіатрансу - 16 (із 38 підприємств) - 42% -
на суму 16,1 млн.грн.
Укравтотрансу - 4 (із 25 автоуправлінь) - 16% -
на суму 0,5 млн.грн.
Укрзалізниці - 3 (із 88 підприємств) - 3,4% -
на суму 3,0 млн.грн.
Укрморрічфлоту - 3 (із 31 підприємства) - 9,7% -
на суму 33,1 млн.грн.
Укрзалізпром - 10 (із 18 заводів) - 55,5% -
на суму 5,4 млн.грн.
Всього - 36 підприємств - боржників основної діяльності.
Кількість підприємств-боржників залишилась на рівні на 01.01.2001 р., за винятком зменшення на 1 завод по Укрзалізпрому.
З наявної заборгованості перед бюджетом 57 відсотків (33,1 млн.грн.) припадає на підприємства морського і річкового транспорту, 27,7 відсотків (16,1 млн.грн.) - на підприємства авіаційного транспорту, 14,5 відсотків - на вагоноремонтні заводи "Укрзалізниці" (3,0 млн.грн.) та об'єднання "Укрзалізпром" 5,4 млн.грн.. При цьому стан справ на авіаційному та морському і річковому транспорті визначається практично незадовільними розрахунками з бюджетом окремих підприємств, а саме: авіакомпанії "Авіалінії України", на яку припадає 69,6 % заборгованості авіаційної галузі та ДСК ЧМП, на долю якої припадає 98,5% заборгованості морської галузі та 56,1% загальної заборгованості транспортно-дорожнього комплексу.
Промислові підприємства "Укрзалізниці" та об'єднання "Укрзалізпром" в 1 кварталі більш ніж наполовину скоротили заборгованість перед бюджетом.
За станом на 1 квітня 2001 року заборгованість з внесків до Пенсійного фонду складає 28,2 млн.грн.
Недоїмка ДСК "Чорноморське морське пароплавство" в обсязі 24,1 млн.грн. складає 85,5% загальної недоїмки транспортно-дорожнього комплексу.
На ВАТ "Авіакомпанія Авіалінії України" припадає 69,6% заборгованості Укравіатрансу та 19,2 % загальної заборгованості галузі перед Пенсійним фондом.
За станом на 01.04.2001 р. боржниками перед Пенсійним фондом є 20 підприємств галузі, з них: 14 підприємств Укравіатрансу, 2 ТВО Укравтотрансу (+1 до рівня на 01.01.2001 р.), 3 підприємства Укрморрічфлоту (+1 до рівня на 01.01.2001 р.), та 1 завод Укрзалізпрому (- 1 до рівня 01.01.2001 р.).
Підприємства залізничного транспорту та дорожнього господарства не мають заборгованості перед Пенсійним фондом.
Загальна сума боргу з виплати заробітної плати працівникам транспортної галузі станом на 10 квітня 2001 року склала 42,5 млн. гривень і у порівнянні з початком року збільшилась на 8,9 млн. гривень або на 26,4 %, в тому числі: на підприємствах залізничного транспорту - на 7,4 млн. гривень або в 3 рази, авіаційного транспорту - на 1,6 млн. гривень або на 18,2 %, автомобільного транспорту - на 0,06 млн. гривень або на 36,5 %, морського і річкового транспорту - на 0,2 млн. гривень або на 1,1 %.
У загальній сумі заборгованості з виплати заробітної плати питома вага заборгованості підприємств морського і річкового транспорту становить 34,4 %, залізничного транспорту - 25,6 %, авіаційного транспорту - 25,3 %, Укрзалізпрому -14,1 %.
Основними боржниками з виплати заробітної плати у морський галузі є Державна судноплавна компанія "Чорноморське морське пароплавство", у авіаційній галузі - ВАТ "Авіакомпанія "Авіалінії України", державне підприємство "Міжнародний аеропорт Харків", державне підприємство "Міжнародний аеропорт Луганськ", державне авіапідприємство "Луганські авіалінії".
Соціальні питання
На виконання Закону України "Про колективні договори і угоди" по усіх галузях транспорту були укладені або пролонговані галузеві угоди на 2001 рік, положення яких стали основою для укладання на підприємствах транспортно-дорожнього комплексу 1861 колективного договору, що на 178 більше ніж на 2000 рік. Збільшилась і кількість працюючих, охоплених колективними договорами: 94,5 % проти 85,3 % у минулому році. Зазначеними документами врегульовані питання нормування і оплати праці, забезпечення зайнятості працюючих, режиму праці і відпочинку, умов і охорони праці, встановлення гарантій, компенсацій та пільг, організація соціально-побутового і медичного обслуговування працівників, пенсіонерів і учасників війни, вирішення трудових спорів тощо.
Чисельність працюючих на підприємствах транспортно-дорожнього комплексу у I кварталі 2001 році склала 597,8 тис.чол. або 95,9 відсотків від рівня I кварталу 2000 року, що в першу чергу пов'язано з реструктуризацією підприємств транспортно-дорожнього комплексу і приведенням чисельності працюючих у відповідність до реальної трудомісткості робіт.
Досягнуто певних позитивних зрушень щодо забезпечення продуктивної зайнятості.
Так, коефіцієнт зайнятості працюючих у галузі у звітному періоді становив 90,1 відсотки проти 87,0 відсотків рівня аналогічного періоду минулого року. Майже на 27% скоротились втрати робочого часу у розрахунку на одного працівника в цілому по галузі з причин прогулів, простоїв, неявок з дозволу адміністрації та відпусток за ініціативою адміністрації порівняно з відповідним періодом минулого року.
Середня заробітна плата складає 501,4 грн., що у 1,9 рази більше ніж за аналогічний період минулого року.
Оцінюючи роботу державних департаментів транспорту, Укрзалізниці I Укрзалізпрому у I кварталі цього року щодо посилення відповідальності керівників підприємств за результатами їх діяльності, насамперед за фінансовий стан підприємств і своєчасність розрахунків з працівниками та інших обов'язкових платежів, слід визнати, що проведена робота була недостатньою.
Інвестиційна діяльність
Підприємствами транспортно-дорожнього комплексу освоєно капітальних в кладень за рахунок всіх джерел фінансування на суму 348,0 млн. грн, що на 176,3 млн.грн. більше обсягу відповідного періоду минулого року. З них за рахунок власних коштів підприємств 327,6 млн.грн., державного бюджету - 20,2 млн.грн., (в т.ч. кредити німецьких банків - 4,1 млн.грн.) та коштів місцевого бюджету - 0,2 млн.грн. Введено в дію основних фондів на суму 136,1 млн.грн., що на 56,4 млн. грн. більше , ніж за відповідний період минулого року.

................
Перейти до повного тексту