1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ФІНАНСІВ І БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
N 06-10/911 від 27.12.99
м.Київ
Акціонерному поштово-пенсійному
банку "Аваль"
Державній податковій
адміністрації України
Про деякі питання щодо застосування податкового законодавства
На ваш запит стосовно надання роз'яснення щодо застосування окремих положень Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" Комітет Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності повідомляє наступне.
1. Стосовно правомірності віднесення до складу валових витрат платника податку витрат, пов'язаних із виплатою працівникам підприємства матеріальної допомоги на оздоровлення, за умови, що такі виплати передбачені колективним договором підприємства.
Особливості визначення складу витрат на оплату праці передбачені пунктом 5.6 статті 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств".
Згідно із підпунктом 5.6.1 цього пункту до складу валових витрат платника податку відносяться витрати на оплату праці фізичних осіб, що перебувають у трудових відносинах з таким платником податку, які включають витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати та інших видів заохочень і виплат, виходячи з тарифних ставок, у вигляді премій, заохочень, відшкодувань вартості товарів (робіт, посяуг), витрати на виплату авторських винагород та виплат за виконання робіт (послуг) згідно з договорами цивільно-правового характеру, будь-які інші виплати в грошовій або натуральній формі, встановлені за домовленістю сторін, з урахуванням норм пункту 5.3 статті 5 цього Закону.
Зокрема, підпунктом 5.3.1 пункту 5.3 передбачено, що до складу валових витрат платника не включаються витрати на фінансування особистих потреб фізичних осіб, за винятком виплат, передбачених пунктами 5.6 і 5.7 статті 5, та в інших випадках, передбачених нормами цього Закону.
Підпунктом 5.6.1 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" конкретного переліку виплат, що відносяться до основної та додаткової заробітної плати, а також інших заохочувальних та компенсаційних виплат, не визначено. Структуру заробітної плати визначено статтею 2 Закону України "Про оплату праці", на виконання якого видано Інструкцію зі статистики заробітної плати (затверджена наказом Міністерства статистики України від 11.12.95 за N 323 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 21.12.95 за N 465/1001), в якій наведено вичерпний перелік виплат, які відносяться до складу витрат на оплату праці.
Слід мати на увазі, що суми виплат матеріальної допомоги на оздоровлення відносяться до складу інших заохочувальних та компенсаційних виплат.
Таким чином, суми матеріальної допомоги на оздоровлення, нараховані (сплачені) платником податку, відносяться до витрат на оплату праці і включаються до складу валових витрат платника податку при визначенні податкових зобов'язань щодо податку на прибуток підприємств згідно з вищевказаними нормами Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" за умови, що такі виплати передбачені колективним договором підприємства.
2. Щодо правомірності врахування при визначенні податкових зобов'язань від'ємного значення об'єкта оподаткування відокремлених підрозділів, отриманого в попередні звітні податкові періоди до прийняття рішення банком про перехід на консолідовану сплату податку на прибуток.
Відповідно до підпункту 2.1.3 пункту 2.1 статті 2 вищеназваного Закону України платник податку, який має філії, відділення та інші відокремлені підрозділи (далі - філії), що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж такий платник податку, територіальної громади, може прийняти рішення про сплату консолідованого податку на прибуток. Порядок сплати податку на прибуток платник податку обирає самостійно до початку звітного року, про що повідомляються податкові органи за місцезнаходженням такого платника податку та його філій.
Сума податку на прибуток філій за відповідний звітний (податковий) період визначається розрахунково. Таким чином податкові зобов'язання філій перед бюджетом з прийняттям банком рішення про перехід на консолідовану сплату податку залишаються, при цьому змінюється лише порядок їх визначення.
При консолідованій сплаті податку на прибуток платником податку - юридичною особою для визначення податкових зобов'язань складається декларація про прибуток підприємства на підставі податкового обліку, який здійснюється кожною філією (підпорядкованим структурним підрозділом). При цьому має бути враховано від'ємне значення об'єкта оподаткування відокремлених підрозділів, отримане в попередні звітні (податкові) періоди, відповідно до статті 6 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", якою, зокрема, встановлено, що якщо об'єкт оподаткування платника податку з числа резидентів за результатами звітного (податкового) кварталу має від'ємне значення (з урахуванням суми амортизаційних відрахувань), дозволяється відповідне зменшення об'єкта оподаткування наступного звітното (податкового) кварталу, а також кожного з наступних двадцяти звітних (податкових) кварталів до повного погашення такого від'ємного значення об'єкта оподаткування.
Таким чином, якщо до переходу на консолідовану сплату податку на прибуток за результатами господарської діяльності відокремлені підрозділи мали від'ємне значення об'єкта оподаткування, то таке від'ємне значення повинно бути враховано при визначенні податкових зобов'язань, оскільки із зміною порядку сплати податку на прибуток не можуть змінюватися загальні правила визначення об'єкта оподаткування.
3. Щодо віднесення до складу валових витрат сум страхового резерву, сформованого для відшкодування можливих витрат від дебіторської заборгованості банків по активних операціях.

................
Перейти до повного тексту