1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ФІНАНСІВ, ПОДАТКОВОЇ ТА МИТНОЇ ПОЛІТИКИ
ЛИСТ
29.06.2021 №04-32/12-2021/211661
Щодо розгляду звернення
У Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики уважно розглянуто звернення '...' щодо переліку питань, які першочергово потребують додаткових письмових роз'яснень у зв'язку з відмінними усними трактуваннями вимог чинного законодавства державними службовцями різних рівнів на різнопланових зустрічах, та, в межах компетенції, надаємо відповіді на питання.
1.
Вимоги до форми та змісту фіскального чека викладені у п. 2 розділу I Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 21 січня 2016 року №13 на виконання ч. 1 ст. 8 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", а саме:
назва товару (послуги) - слово, поєднання слів або слова та цифрового коду, які відображають споживчі ознаки товару (послуги) та однозначно ідентифікують товар чи послугу в документообігу СГ.
Таким чином, за наявності у суб'єкта господарювання відповідного документообігу назва товару (послуги), зазначені у фіскальному чеку, повинні бути достатньо детальними, щоб однозначно установити тотожність товару (послуги), зазначеного у первинних документах, товару (послузі), та відповідно у фіскальному чеку.
У випадку, якщо законодавство не вимагає від суб'єкта господарювання ведення документообігу, такий суб'єкт у фіскальному чеку має зазначати дані, достатні для встановлення відповідності фактично проданого товару (наданої послуги) їх опису у фіскальному чеку.
Так, ФОП може самостійно визначати назву товару, чинне законодавство містить лише вимогу, щоб така назва дозволяла однозначно ототожнити проданий товар із його назвою у фіскальному чеку та визначенням цього товару у прибуткових документах у тому випадку, коли ФОП, згідно з вимогами чинного законодавства, повинен мати такі документи.
Як і у будь-якому іншому випадку незгоди із діями або оцінками співробітника органу державної податкової служби України, здійсненими ним у межах його посадових повноважень, платник податків має зазначити про таку незгоду в документах, що складаються за результатами контрольних заходів податкового органу, а якщо його зауваження не враховані при ухваленні рішення - оскаржити таке рішення в адміністративному або судовому порядку.
2.
Відповідальність за порушення вимог законодавства при здійсненні реєстрації розрахункових операцій визначена п. 1 ч. 1 ст. 17 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг":
1) у разі встановлення в ході перевірки факту: проведення розрахункових операцій з використанням реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг); непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи; невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об'єкті такого суб'єкта господарювання:
100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше;
150 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення.
Водночас Законом України від 01.12.2020 р. №1017 продовжено термін застосування понижених штрафів до 1 січня 2022 року.
Тимчасово, до 1 січня 2022 року, санкції, визначені пунктом 1 статті 17 цього Закону, застосовуються в таких розмірах:
10 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше;
50 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення.
Якщо у фіскальному чеку буде занижено суму розрахункової операції, або не видано розрахунковий документ в паперовій/електронній формі, або не проведено розрахункову операцію через РРО/ПРРО, або в чеку не зазначено код товару згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів, - це буде мати своїм наслідком застосування до порушника санкцій на підставі вищенаведеного пункту Закону.
Разом з тим, якщо допущені у фіскальному чеку помилки не привели до такого результату, - вони не можуть бути підставою для настання відповідальності.
Звертаємо вашу увагу на те, що Законом №1017-IХ виключено значну кількість штрафів за порушення вимог щодо проведення розрахункових операцій, зокрема: відсутній штраф за невідповідність готівки в касі, відсутній штраф за нестворення контрольної стрічки в ПРРО, відсутній штраф за проведення розрахункових операцій через РРО/ПРРО без використання режиму попереднього програмування найменування кожного товару, який не є підакцизним, та/або послуги, ціни товару (послуги) та обліку їх кількості, відсутній штраф у разі неподання до контролюючих органів звітності, пов'язаної із застосуванням ПРРО.
3.
Пункт 12 ч. 1 ст. 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" встановлює:

................
Перейти до повного тексту