1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ, ЗАЙНЯТОСТІ ТА ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
РІШЕННЯ
11.02.2015
протокол № 9
Про інформацію Рахункової палати України щодо аналізу стану заборгованості з виплати заробітної плати
Відповідно до статей 14, 31 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" , заслухавши та обговоривши інформацію Рахункової палати України щодо аналізу стану заборгованості з виплати заробітної плати, Комітет зазначає наступне.
Інформація Рахункової палати України свідчить, що основними причинами зростання та накопичення заборгованості з виплати заробітної плати є, зокрема, низький рівень рентабельності та збитковість підприємств; відсутність обігових коштів через наявність дебіторської заборгованості; низька платіжна дисципліна; практика передачі суб'єктами господарювання продукції без попередньої оплати; низький рівень претензійно-позовної роботи зі стягнення дебіторської заборгованості; недостатня ефективність управління державним майном; неефективне застосування процедур реструктуризації, санації та банкрутства підприємств, недостатність заходів, що вживаються арбітражними керуючими. Серед іншого причинами, які стримують погашення заборгованості з заробітної плати на економічно активних підприємствах, є призупинення господарської діяльності у зв'язку з бойовими діями на сході України, невиконання контрагентами договірних зобов'язань, недостатні обсяги збуту продукції та замовлень на виконання робіт.
Загалом перевіркою встановлено, що несвоєчасність виплати заробітної плати залишається на сьогодні однією з найгостріших соціальних проблем. Незважаючи на здійснювані органами державної влади та правоохоронними органами заходи, вона до цього часу не лише не розв'язана, а й протягом останнього часу суттєво поглиблена внаслідок впливу низки об'єктивних і суб'єктивних чинників.
Так, відповідно статистичних даних, заборгованість із виплати заробітної плати станом на 1 січня 2015 року становила 2436,8 млн. грн., яка у порівнянні до 1 січня 2014 року збільшилась у 3,2 рази. За оперативними даними щотижневого моніторингу Міністерства соціальної політики України, станом на 2 лютого 2015 року сума загальної заборгованості становить 2530,3 млн. грн.
У структурі заборгованості:
- на економічно активних підприємствах - 2033,5 млн. грн., за даними Мінсоцполітики станом на 02.02.2015 р. - 2121,9 млн. грн.;
- на економічно неактивних підприємствах - 34,7 млн. грн., за даними Мінсоцполітики станом на 02.02.2015 р. - 35 млн. грн.;
- на підприємствах-банкрутах - 368,6 млн. грн., за даними Мінсоцполітики станом на 02.02.2015 р. - 373,4 млн. грн.
За даними Держкомстату, станом на 1 січня 2015 року, заборгованість із виплати заробітної плати на економічно активних підприємствах становить 2033465 тис. грн., з них:
- державні підприємства - 14,4 %;
- комунальні підприємства - 4,2 %;
- акціонерні товариства - 16,3 %;
- товариства з обмеженою відповідальністю - 4,8 %;
- філії (інші відокремлені підрозділи) - 34,2 %;
- приватні підприємства - 0,2 %;
- інші організаційно-правові форми - 25,95 %.
Отже, у структурі заборгованості велику частку має заборгованість із виплати заробітної плати працівникам установ бюджетної сфери.
Серед центральних органів виконавчої влади не виплачена заробітна плата працівникам бюджетних установ, які фінансуються із державного бюджету, станом на 20 січня цього року мала місце заборгованість працівникам Міністерства охорони здоров'я України у сумі 9,0 млн. грн., Державної судової адміністрації - 0,01 млн. грн., Держсільгоспінспекції - 0,2 млн. грн., Мінагрополітики - 0,5 млн. гривень.
За оперативними даними Мінсоцполітики, загальна сума заборгованої заробітної плати працівникам установ бюджетної сфери станом на 20 січня 2015 року становила 1817,7 млн. гривень. З них невиплачена заробітна плата працівникам установ, що фінансуються з місцевих бюджетів, на непідконтрольній Україні території мала місце у Донецькій області у сумі 1496,6 млн. грн., Луганській області - 117,2 млн. гривень. Зазначені платежі не проведені у зв'язку з призупиненням казначейського обслуговування місцевих бюджетів на територіях, не підконтрольних українській владі.
З метою врегулювання питання фінансування бюджетних установ Донецької та Луганської областей Уряд затвердив Тимчасовий порядок фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей (постанова КМУ від 7 листопада 2014 року № 595).
Вказаною постановою Уряд доручив Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, місцевим державним адміністраціям забезпечити до 1 грудня 2014 р. переміщення бюджетних установ, підприємств та організацій, що належать до сфери їх управління, з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої, в населені пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі.
Цим порядком встановлено, що виплата заробітної плати та виплати за час щорічної відпустки працівникам установи, яка переміщена на контрольовану територію, здійснюються, якщо установа продовжує функціонувати і працівники виконують свої обов'язки.
Проте станом на 1 лютого 2015 року ряд підприємств так і залишається на тимчасово неконтрольованій території, а отже, і заборгованість із виплати заробітної плати на цих підприємствах постійно зростає.
Міністерство соціальної політики України не володіє повною інформацією щодо переміщення на контрольовану територію бюджетних установ, підприємств та організацій.
Згідно даних Державної служби статистики України, станом на 1 січня 2015 року найбільші суми заборгованості з заробітної плати за видами економічної діяльності мають: промисловість - 1363,4 млн. грн.; транспорт, складське господарство, поштова та кур'єрська діяльність - 239,4 млн. грн.; охорона здоров'я та надання соціальної допомоги - 222,9 млн. грн.; професійна, наукова та технічна діяльність - 127,7 млн. грн. та будівництво - 110,8 млн. гривень.
Державні органи, уповноважені здійснювати нагляд і контроль за додержанням законодавства про працю, вживали заходів для забезпечення своєчасної виплати заробітної плати та ліквідації заборгованості. Результати перевірок цих органів свідчать про наявність численних правопорушень у сфері оплати праці з боку керівників підприємств і незабезпечення центральними органами виконавчої влади належного контролю за додержанням законодавства про працю на підприємствах, віднесених до сфери їх управління.
За результатами аналізу вищезазначених причин та стану заборгованості з виплати заробітної плати Колегією Рахункової палати України було рекомендовано Кабінету Міністрів України, зокрема, законодавчо врегулювати додаткові державні гарантії щодо задоволення грошових вимог найманих працівників у разі неплатоспроможності роботодавця; посилити контроль за діяльністю Комісії з питань погашення заборгованості з заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат і тимчасових комісій, які працюють при центральних та місцевих органах виконавчої влади, з метою підвищення ефективності їх роботи; розглянути питання збільшення чисельності державних інспекторів праці.
Про вжиті заходи за рекомендаціями Колегії Рахункової палати Міністерство соціальної політики України та Міністерство фінансів України повідомили наступне.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 № 380 внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 08.09.2005 № 875 "Про утворення Комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат", якими, зокрема, передбачається чітке визначення посадового складу Комісії. Також запроваджено норму щодо проведення засідання Комісії один раз на два місяці за рішенням її голови.

................
Перейти до повного тексту