1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ СОЦІАЛЬНОЇ
ПОЛІТИКИ ТА ПРАЦІ
РІШЕННЯ
08.02.2012
Протокол № 77
Про інформацію Рахункової палати України щодо результатів аудиту забезпечення громадян вугіллям на побутові потреби
Відповідно до статей 14, 31 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" , заслухавши та обговоривши інформацію Рахункової палати України щодо результатів аудиту забезпечення громадян вугіллям на побутові потреби, Комітет зазначає наступне.
За результатами перевірки Рахункова палата України дійшла висновку, що у державі не створено цілісної дієвої системи надання державних соціальних гарантій пільговим категоріям громадян стосовно забезпечення їх вугіллям на побутові потреби та надання компенсаційних виплат відповідно до Гірничого закону України . В результаті одним і тим же категоріям громадян надаються різні за вартістю та обсягом пільги, що призводить до соціальної несправедливості, нераціонального витрачання коштів державного бюджету.
1. Щодо недосконалості нормативно-правового та організаційного регулювання питань, пов'язаних з наданням та використанням у 2010 - 2011 роках коштів державного бюджету на забезпечення громадян вугіллям на побутові потреби відповідно до статей 43 і 48 Гірничого закону України
Рахункова палата України зазначає, що визначена Галузевою угодою між Міністерством вугільної промисловості України і всеукраїнськими профспілками вугільної промисловості норма забезпечення пільгових категорій громадян вугіллям в обсязі 5,9 тонни на одне домогосподарство на рік за рахунок бюджетних коштів не узгоджується з положеннями статті 102 Бюджетного кодексу України , Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" , згідно з якими норма забезпечення громадян вугіллям за рахунок субвенції становить 3,1 тонни. При цьому встановлена Галузевою угодою норма не має науково-економічного обґрунтування, не базується на сучасних показниках енергоефективності, не встановлює граничних цін на закупівлю підприємствами реструктуризації вугілля для побутових потреб.
За інформацією Мінфіну норму 3,1 тонни визначено на підставі норм і вказівок по нормуванню витрат палива на оплату житла (КТМ 204-Україна, 244-94 Київ 1998 рік) виходячи із середньої площі житла.
Натомість колективним договором відповідно до Галузевої угоди передбачена норма забезпечення вугіллям із розрахунку 5,9 тонни, яка застосовується лише на підприємствах вугільної промисловості за рахунок їх власних доходів.
Враховуючи існуючу диференціацію у пільговому забезпеченні вугіллям шахтарів, Мінфін звернувся до Мінвуглепрому щодо надання відповідних актів, які є підставою для визначення нормозабезпечення пільговим вугіллям у розмірі 5,9 тонни. Проте Міністерство вугільної промисловості не надало відповідного обґрунтування.
В свою чергу Міненерговугілля поінформувало Комітет, що вищезазначена норма визначена пунктом 12.10 Галузевої угоди між Міністерством вугільної промисловості України, іншими державними органами, власниками (об'єднаннями власників), що діють у вугільній галузі, і всеукраїнськими профспілками вугільної промисловості та колективним договором.
Не погоджується із висновками Рахункової палати України щодо встановлення Галузевою угодою граничних цін на закупівлю державними підприємствами реструктуризації вугілля для побутових потреб і Центральний комітет профспілки працівників вугільної промисловості України, вказавши, що Галузевою угодою питання цін не регулюється.
До того ж Рахункова палата України звертає увагу, що положення Гірничого закону України стосовно безоплатного забезпечення вугіллям сімей померлих пенсіонерів, які за життя користувалися цим правом та отримують пенсії у зв'язку із втратою годувальника, не узгоджуються із статтею 165 Податкового кодексу України , згідно з якою необхідно сплатити при отриманні вугілля податок на дохід з фізичних осіб. У результаті в ряді випадків громадяни не отримують вугілля через неспроможність сплатити зазначений податок.
Державна податкова служба України зауважує, що реалізація пропозицій Рахункової палати щодо внесення змін до статті 165 Податкового кодексу України з метою узгодження з нормами статей 41 та 48 Гірничого закону України призведе до зменшення доходів бюджету, що потребує визначення джерел додаткових надходжень для досягнення збалансованості бюджету.
Крім того, у статті 48 Гірничого закону України передбачено певній категорії осіб пільги з забезпечення вугіллям на побутові потреби після ліквідації або консервації гірничого підприємства. Натомість Центральний комітет профспілки працівників вугільної промисловості України висловлює своє занепокоєння з приводу того, що численна категорія пенсіонерів, які отримали право на пільгове побутове паливо, працюючи на гірничих підприємствах, що зараз перебувають у стадії ліквідації чи консервації, не можуть ним скористатися і не отримують відповідну компенсацію.
На думку Комітету, члени сімей (вдови) померлих пенсіонерів, які за життя мали право на безоплатне отримання вугілля, як платники податку поставлені в нерівні умови з іншими особами, зазначеними у статтях 43 та 48 Гірничого закону України .
2. Щодо ефективності управління і використання коштів державного бюджету
У 2010 році заплановані Мінфіном і виділені обсяги коштів субвенції в частині забезпечення громадян вугіллям на побутові потреби із надання компенсаційних виплат відповідно до статей 43, 48 Гірничого закону України перевищили потребу на загальну суму 110,8 млн. грн. і були перерозподілені за рішеннями Кабінету Міністрів України на користь інших субвенцій і додаткових дотацій.
При цьому мали місце факти виплат компенсації вартості вугілля окремим громадянам не в повному обсязі. Зокрема, на підставі роз'яснень Мінпраці, що не відповідають вимогам законодавства, в порушення статті 46 Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" та постанови Кабінету Міністрів України від 08.09.2010 р. № 827 місцевими органами праці та соціального захисту населення Донецької області виплачено у 2010 році грошову компенсацію громадянам вартості 3,1 тонни вугілля за граничними цінами 2009, а не 2010 року. У результаті 1,9 тис. громадян недоотримали 211,3 тис. гривень.
Також у порушення вимог статті 102 Бюджетного кодексу України , статті 46 Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" Луганська облдержадміністрація, керуючись пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 р. № 77 , який суперечив вимогам зазначених законодавчих актів, видала у 2010 - 2011 роках розпорядження щодо застосування норм забезпечення вугіллям громадян з розрахунку 1,55 тонни замість 3,1 тонни. Як наслідок, управлінням праці та соціального захисту населення Ровенківської міської ради Луганської області не доплачено 59 громадянам компенсацію вартості вугілля на загальну суму 63,7 тис. грн.

................
Перейти до повного тексту