- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 31 липня 1999 р. N 1395 Київ |
Про підсумки роботи народного господарства в першому півріччі 1999 року
Кабінет Міністрів України відзначає, що соціально-економічне становище в країні залишається складним. Водночас завдяки вжитим заходам вдалося мінімізувати втрати від наслідків минулорічної кризи, відновити макроекономічну стабільність, досягти певних позитивних зрушень у реальному секторі економіки.
За перше півріччя поточного року приріст обсягів промислового виробництва становив 0,2 відсотка, а в червні порівняно з цим же місяцем минулого року - 4,7 відсотка. У деревообробній і целюлозно-паперовій промисловості випуск продукції зріс відповідно на 14,5 і 36,3 відсотка, в енергетиці - на 4,9 і 17,8, кольоровій металургії - на 4,6 і 4,9, харчовій промисловості - на 4,1 і 5,9 відсотка. Нарощуються обсяги виробництва товарів широкого вжитку: з початку року їх вироблено на 2,8 відсотка більше, ніж у відповідному періоді 1998 року.
У ряді основних галузей промисловості, де ще не подолано скорочення обсягів виробництва, останнім часом також відбуваються зміни на краще. У червні поточного року проти травня у машинобудуванні та металообробці випуск продукції зріс на 13,2 відсотка, у легкій промисловості - на 7,2 відсотка. У тому ж місяці порівняно з початком року на третину скоротилася кількість непрацюючих підприємств. Приріст обсягів промислового виробництва за підсумками першого півріччя забезпечено майже в половині, а за червень - у двох третинах регіонів. Досягнуто істотного зменшення питомої ваги бартерних операцій.
За січень - червень 1999 р. порівняно з відповідним періодом 1998 року видобуток вугілля збільшився на 1,4 млн. тонн, а продуктивність праці - на 1,2 тонни. Зменшено витрати на виробництво готової вугільної продукції.
В умовах обмеженості коштів державного бюджету підприємствам вугільної галузі відповідно до бюджетних призначень перераховано на 141 млн. гривень більше, ніж за такий же період минулого року. Закладення вугілля до державного резерву дало підприємствам змогу отримати ще 160 млн. гривень. На 377 млн. гривень зросли надходження від реалізації вугілля для промислових і комунально-побутових потреб. Усе це не тільки забезпечило виплату поточної заробітної плати працівникам вугледобувних підприємств, а й сприяло скороченню її заборгованості більше ніж на 400 млн. гривень.
Продовжувалося реформування газового сектору. Виділено у самостійні напрями діяльності функції з транспортування, видобутку та торгівлі газом. Скасовано державне регулювання цін на газ для всіх категорій споживачів (крім населення), запроваджено нову форму торгівлі газом - аукціони, де продаж газу здійснюється виключно за кошти і у визначений договорами термін.
У поточному році на 10,4 відсотка зросли обсяги транзиту газу через територію України до країн Західної Європи. Для стабільного газопостачання та збільшення транзитних поставок газу ведеться будівництво ряду газопроводів і компресорних станцій.
Протягом останніх місяців вдалося зменшити заборгованість за спожитий природний газ. Якщо на початок лютого ц.р. комунально-побутовими споживачами, бюджетними організаціями та населенням було оплачено лише 3,6 відсотка спожитого газу, то на початок липня - 35,2, у тому числі населенням - 64,4, металургійними підприємствами - 46,7 відсотка. Однак частка сплати за перше півріччя становила лише 29,1 відсотка, у тому числі коштами - 10,1 відсотка. Ще не достатньою є участь у газових аукціонах промислових підприємств.
Зважаючи на напружену ситуацію, що склалася на ринку нафтопродуктів, у червні ц.р. прийнято ряд указів Президента України та рішень Кабінету Міністрів України, які мали сприяти насиченню ринку нафтопродуктами та стимулюванню переробки нафти на вітчизняних заводах. Вживаються додаткові заходи для створення прозорої інфраструктури ринку, посилення антимонопольного регулювання, забезпечення рівних умов для всіх суб'єктів підприємництва на ринку нафтопродуктів.
Активізувалася робота, спрямована на поліпшення розрахунків за спожиту електроенергію, передусім банківськими коштами. У зв'язку з цим за перше півріччя надходження становили 17,6 (у червні - 24 відсотки) проти 16,5 відсотка за 6 місяців минулого року. У травні - червні вдалося не тільки досягти 100-відсоткової оплати електроенергії (з урахуванням бартерних операцій), а й скоротити заборгованість з оплати спожитої енергії за попередній період. Це сприяло зменшенню заборгованості з виплати заробітної плати працівникам галузі.
Водночас потребує істотного поліпшення робота з проведення розрахунків за електричну енергію найбільшими підприємствами-боржниками. Насамперед це стосується Криворізького гірничо-металургійного, Дніпровського і Макіївського металургійних комбінатів, Нікопольського і Запорізького феросплавних заводів.
Реалізація комплексу програм з енергозбереження дала змогу зупинити зростання енергоємності валового внутрішнього продукту. За перше півріччя природного газу спожито на 2,1 млрд. куб. метрів, або на 5,2 відсотка, менше, ніж за відповідний період 1998 року.
Незважаючи на те, що не вдалося подолати погіршення ситуації на зовнішньому ринку металопродукції, викликаного світовою фінансовою кризою, та надолужити допущене скорочення обсягів виробництва, досягнуто зростання цих обсягів з кінцевих видів продукції, зокрема готового прокату - на 8 і сталі - на 2 відсотки. Урегульовано питання вивезення металобрухту за межі країни з урахуванням інтересів вітчизняних виробників. Стабільно працюють підприємства кольорової металургії.
Повільно, але зменшується відставання порівняно з відповідним періодом минулого року підприємств хімічної та нафтохімічної промисловості. Зросли обсяги виробництва аміаку, хімічних засобів захисту рослин та мінеральних добрив. У червні обсяги виробництва шин, зокрема, збільшилися проти травня ц.р. на 15,7 відсотка.
У поточному році зріс випуск продукції в авіакосмічній, оборонній промисловості, приладобудуванні, енергетичному і металургійному машинобудуванні, верстатобудівній та інструментальній промисловості, тракторному і сільськогосподарському машинобудуванні. Розширюється співробітництво з підприємствами авіаційної промисловості Російської Федерації.
Практично закінчено роботу з освоєння виробництва та налагодження серійного випуску майже всього комплексу (близько 3 тис. найменувань) конкурентоспроможних сільськогосподарських машин та устаткування. Цьому сприяла централізація у державному бюджеті 10 відсотків коштів від амортизаційних відрахувань.
Нарощуються обсяги виробництва в галузях, що працюють на споживчий ринок. Модернізація і технічне переоснащення підприємств харчової промисловості дало змогу підвищити рівень конкурентоспроможності вітчизняних продуктів харчування. Обсяги виробництва цих продуктів збільшилися на 26 відсотків, зокрема маргаринової продукції - на 35, м'яса - на 6, м'ясних консервів - на 8, кондитерських виробів - на 19, пива - на 10, мінеральної води - на 16, безалкогольних напоїв - на 12 відсотків.
Намітилися позитивні зрушення у роботі транспортно-дорожнього комплексу. Підприємства, що належать до сфери управління Міністерства транспорту, забезпечили зростання обсягу експортних перевезень вантажів на 14,3 відсотка, транзитних вантажопотоків - на 13,4, перевезень пасажирів - на 6 відсотків. Цьому сприяло проведення гнучкої тарифної політики, застосування системи знижок, зокрема на залізницях і в морських портах. Водночас обсяги відправлення вантажів проти першого півріччя 1998 р. зменшилися на 9,9 відсотка. Найбільше зниження обсягу перевезень допущено на автомобільному, морському та річковому транспорті.
Державна підтримка агропромислового комплексу, зокрема прийняття указів Президента України, спрямованих на зниження податкового навантаження і фінансове оздоровлення підприємств-виробників, матеріальна та фінансова допомога, а також інші види державної підтримки агропромислового комплексу сприяли тому, що вже протягом другого року спостерігається позитивна тенденція стабілізації виробництва продукції тваринництва. Зросла чисельність поголів'я свиней та птиці.
В усіх регіонах країни йде збирання ранніх зернових культур. На 26 липня їх скошено на 66 відсотках площі, вже намолочено 13,3 млн. тонн зерна при урожайності 22,1 центнера з гектара.
Здійснювалися заходи щодо збільшення надходжень до дохідної частини державного бюджету. З цією метою підвищено відповідальність за проведення розрахунків з бюджетами і державними цільовими фондами та економію у використанні коштів шляхом встановлення відповідних завдань центральним органам виконавчої влади щодо мобілізації доходів та помісячних лімітів витрачання бюджетних коштів. У II кварталі ц.р. вдалося зменшити недоїмку з платежів до зведеного бюджету на 2,2 млрд. гривень. Питома вага взаємозаліків у державному бюджеті становить 8 відсотків проти 17,2 відсотка у минулому році.
Поліпшилася робота із забезпечення надходження коштів від приватизації. Якщо торік до бюджету надійшло 360,2 млн. гривень, то за 6 місяців ц.р. - 310 млн. гривень, хоча це становить лише 85,2 відсотка запланованого.
Одночасно вживалися заходи для усунення недоліків, допущених у процесі приватизації. Зокрема було призупинено приватизацію державних енергетичних компаній до впровадження дієвих механізмів залучення ефективних інвесторів. Проводиться робота з повернення у державну власність пакетів акцій, покупці яких не виконують своїх інвестиційних зобов'язань, не забезпечують своєчасних розрахунків з бюджетом і Пенсійним фондом.
Закінчується робота над створенням ефективної структури управління державними корпоративними правами. У червні в безпосереднє управління місцевих органів виконавчої влади передано 1,6 тис. пакетів акцій, а міністерств та інших органів виконавчої влади - 942 пакети.
З метою подальшого розвитку підприємництва було прийнято ряд рішень, які дали можливість зменшити кількість перевірок суб'єктів підприємницької діяльності контролюючими органами в середньому в шість разів та упорядкувати їх періодичність. Починаючи з січня на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності перейшло понад 54 тис. громадян - суб'єктів підприємницької діяльності.
Антиінфляційні заходи Кабінету Міністрів України та Національного банку дали змогу подолати негативну тенденцію перевищення темпів зростання цін виробників промислової продукції над темпами зростання споживчих цін, що мало місце наприкінці 1998 року. Індекс інфляції з початку року становив 108,6 відсотка. При цьому показник червня був найнижчим - 100,1 відсотка, а індекс цін виробників за шість місяців - 105,4 відсотка. В окремих галузях ціни навіть дещо знизилися.
Стабілізувалася національна валюта. З початку року гривня девальвувала на 15 відсотків порівняно з доларом США, у тому числі - на 14,8 відсотка протягом І кварталу. Національним банком збільшено валютні резерви майже на 422 млн. доларів США. Довготермінові кредити, надані комерційними банками, зросли на 19 відсотків і становили п'яту частину загального обсягу кредитних ресурсів.
Здійснено конверсію боргових зобов'язань за облігаціями внутрішньої державної позики, вдалося подолати тенденцію до зростання відсоткових виплат за облігаціями. Нейтралізовано дестабілізуючий фактор впливу посередників на ринку державних облігацій.
Незважаючи на значну напруженість з наповненням дохідної частини державного бюджету та Пенсійного фонду, вживалися заходи до розв'язання соціальних проблем, зокрема зменшення заборгованості з виплати заробітної плати, пенсій та інших соціальних виплат. За невиконання зобов'язань перед бюджетом та Пенсійним фондом розірвано 397 контрактів з керівниками підприємств та організацій.
Відновлення індексації пенсій дало можливість збільшити її розмір на 8,8 відсотка. Підвищено розмір цільової грошової допомоги для малозабезпечених пенсіонерів, а починаючи з травня майже вдвічі виплати пенсіонерам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною. У результаті запровадження нетрадиційних форм збору на обов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду додатково надійшло в першому півріччі понад 756 млн. гривень. Це дало змогу зменшити заборгованість з виплати пенсій на 389 млн. гривень.
За 6 місяців поточного року забезпечено фінансування з бюджетів усіх рівнів видатків на заробітну плату працівникам бюджетних установ, чорнобильських виплат, виплати стипендій, пенсій військовослужбовцям та особам рядового начальницького складу органів внутрішніх справ, внаслідок чого сума заборгованості із соціальних виплат зменшилася на 96,5 млн. гривень, або на 2,9 відсотка, у тому числі з квітня ц.р. - на 280 млн. гривень. Забезпечено своєчасну виплату заробітної плати працівникам закладів освіти, що фінансуються з державного бюджету, скорочено заборгованість з виплат, які здійснюються за рахунок місцевих бюджетів. Ліквідовано заборгованість з виплати заробітної плати в установах, що належать до сфери управління Міністерства охорони здоров'я.
З метою послаблення тиску на ринок праці більш активно проводилася політика зайнятості, що дало змогу збільшити чисельність працевлаштованих громадян на 13,8 відсотка, осіб, які брали участь у громадських роботах, - в 1,7 раза, громадян, які проходили професійне навчання, - в 1,6 раза.
Спостерігається позитивна тенденція поступового зростання щомісячних обсягів експорту продукції. У травні його було здійснено майже на 1 млрд. доларів США, тобто цей показник був найвищим з початку поточного року. Деякі позитивні зрушення відбулися в окремих товарних групах експорту.
Порівняно з відповідним періодом минулого року на 14,4 відсотка збільшилися обсяги експорту сільськогосподарської продукції, зокрема жирів та масла тваринного, олії, цукру, тютюну. Зріс експорт алюмінію, деревини та виробів з неї тощо.
Повніше використовуються квоти на експорт металопродукції та текстильних виробів до країн Європейського Союзу і США. На 1 липня ц.р. повністю реалізовано квоти на експорт прокату плоского. Краще, ніж у минулому році, реалізувалися квоти на сортовий прокат.
Завдяки заходам, вжитим Кабінетом Міністрів України та Національним банком, уперше за останні два роки зменшилася заборгованість за зовнішньоекономічними операціями. За 5 місяців ц. р. вона скоротилася на 387 млн. гривень. Робота, спрямована на запобігання незаконному відпливу валютних коштів і матеріальних цінностей за кордон, дала змогу повернути з початку року таких коштів і цінностей на 177,2 млн. гривень.
За підтримкою Президента України здійснено ряд конкретних заходів, спрямованих на досягнення соціально-економічної стабілізації в регіонах, розширення відповідних повноважень місцевих органів влади. Виділено значні матеріальні та фінансові ресурси для проведення весняно-польових робіт, стабілізації ситуації на ринках продовольчих товарів.
Надано допомогу в реалізації програм реформування економіки в Дніпропетровській, Запорізькій, Луганській областях, що відіграють провідну роль у країні. З метою активізації інвестиційних процесів створено вільні (спеціальні) економічні зони, запроваджено спеціальний режим інвестиційної діяльності на територіях пріоритетного розвитку Донецької, Київської, Луганської, Львівської, Закарпатської, Волинської, Житомирської, Чернігівської областей, Автономної Республіки Крим, у мм. Харкові, Одесі, Миколаєві.
Водночас в економіці України ще не подолано ряд негативних тенденцій і проблем.
Посилилася міжгалузева розбалансованість народного господарства. Так, поряд із зростанням обсягів промислового виробництва обсяги підрядних робіт, виконаних власними силами будівельних організацій, скоротилися на 20,2 відсотка, транспортного вантажообороту - на 7,9, пасажирообороту - на 9,4, роздрібного товарообороту - на 12,1 відсотка. Скорочення бартерних операцій не змінило на краще фінансового становища підприємств.
Низький рівень оплати спожитих енергоносіїв є основним дестабілізуючим фактором у паливно-енергетичному комплексі. Значна заборгованість споживачів за електроенергію і природний газ ускладнює економічні та соціальні проблеми в галузях і водночас призводить до зростання недоїмки перед бюджетом та Пенсійним фондом.
Через низьку платоспроможність споживачів зростає дебіторська заборгованість за відвантажену вугільну продукцію. У свою чергу підприємства вугільної промисловості не виконують у повному обсязі угоди про поставку вугільної продукції споживачам, у тому числі для підготовки до осінньо-зимового періоду 1999/2000 року.
Міністерство енергетики недостатньо працює над вишукуванням можливостей для залучення іноземних постачальників сирої нафти на вітчизняні нафтопереробні підприємства. Одночасно частка давальницької нафти в загальному обсязі її переробки становить 73 відсотки проти 67 відсотків у першому півріччі 1998 року. Ця та ряд інших обставин значно загострили ситуацію на ринку нафтопродуктів.
Незважаючи на активні дії Урядової комісії з питань розрахунків за енергоносії, виконання завдання щодо сталого енергозабезпечення виробництва у другому півріччі перебуває під загрозою зриву, що зумовлено в основному незадовільним постачанням тепловим електростанціям органічного палива. Продовжується відпуск вугілля з державного резерву, запаси якого на 1 липня ц.р. становили 2,1 млн, тонн, що на 1,3 млн. тонн менше, ніж на цей час у 1998 році.
Підприємства чорної металургії працюють в умовах посилення дії таких негативних факторів, як погіршення кон'юнктури на зовнішніх ринках, проведення антидемпінгових розслідувань у країнах, що споживають металопродукцію українських підприємств, посилення конкуренції з боку інших країн-експортерів, передусім Росії. Міністерством промислової політики не вжито заходів до відновлення стабільних внутрішньогалузевих та міжгалузевих зв'язків для забезпечення зростання обсягів виробництва в підгалузях чорної металургії, які найбільше залежать від кооперованих поставок. Це негативно вплинуло на результати роботи підприємств, які виробляють труби, металовироби і вогнетриви. При цьому значне відставання допущено з видобування залізної та марганцевої руд (на 19,3 та 28 відсотків менше проти відповідного періоду минулого року).
Повільно виконуються заходи, спрямовані на реструктуризацію і структурну перебудову машинобудівної галузі, реформування відносин власності, підвищення якості та конкурентоспроможності вітчизняних виробів. Значними залишаються залишки готової продукції на складах підприємств.
Різко погіршилася ситуація у промисловості ряду регіонів, які мали приріст обсягів виробництва у першому півріччі минулого року. В Івано-Франківській області за січень - червень 1999 р. він зменшився на 22,7 відсотка, тоді як торік зростання становило 6,3 відсотка. Подібне становище спостерігається у Вінницькій, Тернопільській, Миколаївській, Сумській, Чернігівській, Дніпропетровській, Луганській, Рівненській областях. При цьому у Миколаївській, Сумській, Рівненській областях спад виробництва за 6 місяців збільшився порівняно з І кварталом. У Херсонській області обсяги промислового виробництва зменшилися у першому півріччі 1999 р. на 20 відсотків, тоді як у I кварталі - на 8,2 відсотка.
Незважаючи на здійснення комплексу заходів, ситуація в агропромисловому комплексі залишається складною, особливо в рослинництві. Обсяги виробництва валової продукції проти відповідного періоду 1998 року зменшилися тут на 1,5 відсотка.
Темпи заготівлі сіна та сінажу в нинішньому році значно нижчі, ніж у минулому. У ряді областей не вживається дієвих заходів до забезпечення розрахунків сільськогосподарських виробників за отримані ними від держави матеріально-технічні ресурси.
Украй напружене становище склалося із забезпеченням пально-мастильними матеріалами, хоча в поточному році рівень їх централізованих поставок за рахунок державного бюджету значно вищий, ніж у минулому. На 1 липня сільськогосподарські підприємства були забезпечені ними наполовину менше, ніж на відповідну дату минулого року, що свідчить про низький рівень організаційної роботи на місцях.
Міністерство енергетики незадовільно здійснює контроль та неоперативно вирішує питання, пов'язані із запобіганням негативному розвиткові ситуації на ринку нафти і нафтопродуктів.
Антимонопольний комітет, його органи на місцях не вжили достатніх заходів, передбачених законодавством, для недопущення фактів недобросовісної конкуренції з боку окремих суб'єктів підприємництва.
Таке становище поряд з об'єктивними причинами, пов'язаними передусім з незадовільною ресурсною базою через велику залежність від імпорту нафти і нафтопродуктів, зумовлене і тим, що керівники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади не зробили належних висновків з уроків минулих років. Керівники ряду обласних державних адміністрацій замість проведення активної роботи з пошуку та використання можливостей регіонів у забезпеченні пально-мастильними матеріалами займають споглядальну позицію і очікують на допомогу держави.
Не набуває необхідних темпів розвиток інтеграції виробників тваринницької продукції з підприємствами переробної промисловості, торгівлі, вітчизняними та зарубіжними інвесторами. Питома вага худоби та птиці, що надходять на промислову переробку, не досягає 22 відсотків, молока - 65 відсотків.
Незадовільним є стан справ в інвестиційній сфері. З початку року в народному господарстві освоєно капітальних вкладень на суму 4,9 млрд. гривень, що становить лише 9 відсотків обсягу валового внутрішнього продукту. Порівняно з відповідним періодом минулого року капіталовкладення зменшилися на 12,7 відсотка. Приріст капітальних вкладень забезпечено лише в Закарпатській та Одеській областях, Автономній Республіці Крим і м. Києві. У Тернопільській області вони скоротилися на 42,5 відсотка, Вінницькій - на 38,5, Хмельницькій - на 30,6, Київській -на 29, у Кіровоградській - на 28,3 відсотка.
Особливої актуальності набуває житлова проблема, і насамперед, забезпечення житлом громадян, які потребують соціального захисту.
У першому півріччі поточного року обсяги введення в експлуатацію житла залишилися практично на рівні відповідного періоду минулого року. Майже 63 відсотки житла введено забудовниками приватної форми власності. Скорочуються обсяги будівництва житла за рахунок державних централізованих капітальних вкладень, коштів підприємств, організацій, а також кооперативного житлового будівництва. Незадовільно вирішується питання реконструкції великопанельних житлових будинків перших масових серій.
Поряд з цим збільшується кількість об'єктів незавершеного будівництва. На початок 1999 року налічувалося 7,8 тис. житлових будинків та гуртожитків кошторисною вартістю 6,2 млрд. гривень, спорудження яких тимчасово припинено або законсервовано.
Неповною мірою забезпечується надходження коштів до бюджетів усіх рівнів. За перше півріччя розрахунковий річний план надходжень до зведеного бюджету виконано на 39,4 відсотка, у тому числі до державного бюджету - на 33,8, до місцевих бюджетів - на 54,1 відсотка. Основними факторами, що негативно вплинули на виконання доходів бюджету, є незадовільне фінансове становище підприємств та низький рівень сплати податків і зборів (обов'язкових платежів). Кожне друге підприємство допускало ухилення від їх сплати або порушувало податкове законодавство. За результатами перевірок органами державної податкової служби донараховано податків і зборів (обов'язкових платежів) та фінансових санкцій на суму понад 2,4 млрд. гривень.
Викликає стурбованість стан мобілізації неподаткових надходжень. За січень - червень поточного року до зведеного бюджету надійшло лише 2,1 млн. гривень від рентної плати, або 0,6 відсотка річних призначень. Відрахувань від плати за транзит природного газу територією України отримано на суму 33,6 млн. гривень, або 2,1 відсотка затверджених річних сум. Основною причиною такого становища є, як і в попередні роки, низький рівень розрахунків споживачів газу.
Незважаючи на те, що питома вага взаємозаліків у державному та місцевих бюджетах зменшилася, у Хмельницькій, Рівненській, Херсонській, Чернівецькій, Івано-Франківській, Луганській, Миколаївській та Харківській областях грошові надходження становлять лише 57-70 відсотків.
Порушуються планові пропорції у фінансуванні видатків місцевих бюджетів. При загальному виконанні їх за перше півріччя 1999 року за доходами на 54,1 відсотка річних призначень, а за витратами - на 52,2 відсотка на підтримку засобів масової інформації витрачено в 4,2 раза більше, на утримання органів управління - в 2 рази, а на житлово-комунальне господарство - в 2,5 раза більше. Водночас на охорону здоров'я витрачено лише 42,9 відсотка річних призначень, на освіту - 48,8 відсотка. Найгірше становище з фінансування зазначених статей витрат склалося у Чернігівській області, де воно не перевищило 30 відсотків річних призначень, тоді як доходів надійшло 41,6 відсотка запланованого. Подібні порушення мали місце також у Миколаївській, Рівненській, Житомирській, Херсонській областях.
Залишається гострою проблема погашення заборгованості з виплати заробітної плати, грошового забезпечення, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат з бюджетів усіх рівнів і Пенсійного фонду.
Окремі міністерства не вживають достатніх заходів для зменшення недоїмки із зборів до Пенсійного фонду. Так, на підприємствах, що належать до сфери управління Міністерства промислової політики, на 1 липня ц.р. вона становила 518,3 млн. гривень (41,6 відсотка загальної суми недоїмки), Міністерства вугільної промисловості - 97,5 млн. (7,8), Міністерства агропромислового комплексу - 76,2 млн. гривень (6,1 відсотка).
Протягом тривалого часу не ліквідується заборгованість із соціальних виплат в областях: Тернопільській - 5,5 місяця, Рівненській - 5, Чернігівській - 4,9 і Херсонській - 4,5 місяця.
Мають місце порушення фінансово-бюджетної дисципліни в бюджетних установах та організаціях. Органами Державної контрольно-ревізійної служби за перше півріччя 1999 р. в 6,3 тис. з них виявлено незаконне та нецільове використання коштів і матеріальних цінностей на суму 248,5 млн. гривень.
За 5 місяців ц.р. підприємствами та організаціями одержано чистого прибутку на суму 3,5 млрд. гривень, у тому числі 2 млрд. гривень - у промисловості, переважно в електроенергетиці та газовому секторі. Увесь обсяг цього прибутку отримано підприємствами державної форми власності, хоча частка промислової продукції цього сектору в загальному обсязі промислового виробництва становить приблизно третину, а в загальній кількості підприємств - 16 відсотків. Підприємства колективної форми власності загалом є збитковими.
Загострюється ситуація з розрахунками. На 1 червня ц.р. дебіторська заборгованість суб'єктів господарювання досягла 144 млрд. гривень, кредиторська - 197 млрд. гривень, протягом січня - травня вона зросла відповідно на 33,7 та 28,1 відсотка.
Негнучкою є процентна політика Національного банку. У червні ц. р. при рівні інфляції 0,1 відсотка облікова ставка становила 3,75 відсотка на місяць. Не проводиться належна робота щодо розвитку фондового ринку.
Наслідки світової фінансової кризи позначаються на обсягах зовнішньої торгівлі товарами. За січень - травень ц.р. загальний її обсяг зменшився порівняно з відповідним періодом минулого року на 26 відсотків і становив 8,8 млрд. доларів США. Експорт товарів до країн СНД і Балтії скоротився на 42,5 відсотка, у тому числі до Російської Федерації - на 41,4, інших країн світу - на 8 відсотків.
На обсяги експорту негативно вплинуло скорочення на дві третини експорту гумових виробів та пластмас, на чверть - продукції харчової промисловості, у тому числі алкогольних напоїв - на три чверті, майже на чверть - продукції тваринництва та хімічної промисловості, чорних металів та виробів з чорних металів, більше ніж на третину - продукції машинобудування.
................Перейти до повного тексту