1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 24 січня 1998 р. N 76
Київ
Про стан погашення заборгованості із виплати заробітної плати, грошового забезпечення, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат у 1997 році та додаткові заходи щодо прискорення завершення цієї роботи
Кабінет Міністрів України відзначає, що незважаючи на вжиті заходи, заборгованість із виплати заробітної плати, грошового забезпечення, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат не погашено. Це значною мірою пов'язано з незадовільною роботою міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, керівників підприємств, установ і організацій щодо виконання Указів Президента України від 12 травня 1996 р. "Про невідкладні заходи щодо забезпечення своєчасної виплати заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат" і від 28 лютого 1997 р. "Про заходи щодо забезпечення наповнення державного бюджету та посилення фінансово-бюджетної дисципліни", а також відповідних рішень Кабінету Міністрів України.
Заборгованість із виплати заробітної плати, грошового забезпечення, стипендій та інших соціальних виплат, які фінансуються з бюджетів усіх рівнів, на 1 січня 1998 р. досягла 2,4 млрд. гривень, що в середньому дорівнює 2,5 місяця. Протягом другого півріччя 1997 року заборгованість із зазначених виплат зменшилася на 415 млн. гривень, або на 14,8 відсотка.
У Вінницькій, Донецькій, Запорізькій, Полтавській і Харківській областях у другому півріччі 1997 року заборгованість із соціальних виплат скоротилася на 66-86 відсотків і дорівнює в середньому близько місяця.
Разом з тим в Автономній Республіці Крим, Івано-Франківській, Кіровоградській, Рівненській, Тернопільській, Херсонській, Чернівецькій і Чернігівській областях заборгованість із зазначених виплат, що здійснюються з місцевих бюджетів, дорівнює в середньому 3,5 - 5,5 місяця, а в окремих районах і містах цих областей є значно більшою.
Однією з причин допущення зростання заборгованості є невиконання окремими місцевими державними адміністраціями вимог Указу Президента України від 28 лютого 1997 р. N 187 щодо спрямування на соціальні виплати не менш як 75 відсотків наявних бюджетних коштів. Зокрема, в грудні 1997 року на соціальні виплати із наявних бюджетних коштів у Донецькій області спрямовано 63,6 відсотка, Запорізькій - 68,5, Луганській - 64,2, Миколаївській - 64,4, Сумській - 61,4, Черкаській області - 55,4 відсотка.
Незважаючи на те, що у другому півріччі 1997 р. заборгованість із пенсій, які виплачуються з бюджету Пенсійного фонду, зменшилася на 16,6 відсотка (у першому півріччі 1997 року вона зросла на 36,5 відсотка), загальна сума цієї заборгованості досягла на 1 січня 1998 р. 1,28 млрд.гривень. Найбільшу заборгованість допущено в тих областях, де не забезпечено належних надходжень до бюджету Пенсійного фонду. Якщо в цілому обсяг цих надходжень у 1997 році збільшився на 20 відсотків, то в Кіровоградській, Черкаській, Чернівецькій областях лише на 4-7 відсотків, а в Сумській області надходження залишились на рівні 1996 року.
У виробничій сфері заборгованість із виплати заробітної плати збільшилася у першому півріччі 1997 року на 28,2 відсотка, у другому - на 12,7 відсотка і на початок 1998 року становила 4,4 млрд.гривень. Найбільшу заборгованість із виплати заробітної плати допущено на підприємствах і в організаціях, що належать до сфери управління Міністерства промислової політики, Міністерства агропромислового комплексу, Міністерства енергетики та Міністерства вугільної промисловості. Так, на підприємствах і в організаціях, що належать до сфери управління Міністерства промислової політики, заборгованість із виплати заробітної плати збільшилася протягом 1997 року на 35,5 відсотка, Міністерства вугільної промисловості - на 34,8 відсотка, Міністерства агропромислового комплексу - на 68,1 відсотка.
Міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади не забезпечується виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 13 серпня 1997 р. N 879 про розірвання контрактів з керівниками підприємств та організацій, які не вживають достатніх заходів для погашення заборгованості із виплати заробітної плати. З 6967 укладених у минулому році з керівниками державних підприємств контрактів було розірвано з причин незабезпечення своєчасної виплати заробітної плати лише 245, або 3,5 відсотка, в тому числі Міністерством промислової політики - 41 (6,1 відсотка), Міністерством агропромислового комплексу - 22 (1,7 відсотка), Міністерством енергетики - 11 (14 відсотків).
Заборгованість із виплати заробітної плати, грошового забезпечення, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат є наслідком низької організації виробництва, недостатнього рівня виконавської дисципліни в органах виконавчої влади і вимогливості до керівників підприємств, установ та організацій щодо забезпечення ефективного використання державних коштів, дотримання податкового законодавства.
Незважаючи на те, що відповідно до Закону України "Про списання та реструктуризацію податкової заборгованості платників податків за станом на 31 березня 1997 року" від 5 червня 1997 р. з платежів до бюджетів усіх рівнів списано та реструктуризовано заборгованість на суму 3,9 млрд.гривень. Недоїмка перед бюджетами усіх рівнів станом на 1 січня 1998 р. досягла 2,3 млрд.гривень. Таким чином, за 1997 р. заборгованість збільшилася в 1,7 раза. За першу декаду січня 1998 року вона зросла на 212,2 млн. гривень, або на 9,1 відсотка. Найбільше зростання недоїмки допущено у 1997 році у Волинській (62,4 відсотка), Кіровоградській (у 3,3 раза), Тернопільській (у 3 рази), Херсонській (у 4,1 раза) і Чернівецькій областях (у 2,1 раза).
Незважаючи на посилення контролю за повнотою сплати податків, кожний другий платник продовжує допускати порушення податкового законодавства. У 1997 році до бюджетів усіх рівнів донараховано платежів і зборів на суму понад 3,3 млрд.гривень. Найбільше порушень податкового законодавства, а також законодавства щодо сплати зборів до Пенсійного фонду продовжують допускати підприємства, що належать до сфери управління Міністерства промислової політики, Міністерства агропромислового комплексу, Міністерства вугільної промисловості, Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості.
Основною причиною заборгованості з пенсій, що виплачуються з Пенсійного фонду, є несплата підприємствами та організаціями збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, сума якої на початок 1998 року досягла 2,5 млрд.гривень. За 1997 рік вона зросла на 889 млн. гривень, або на 56,2 відсотка. Найбільше зростання заборгованості перед Пенсійним фондом допустили підприємства та організації, що належать до сфери управління Міністерства агропромислового комплексу (539 млн. гривень, або на 60 відсотків), Міністерства промислової політики (169 млн. гривень, або на 19 відсотків), Міністерства вугільної промисловості (144 млн. гривень, або на 16 відсотків).
Наведені дані свідчать, що тимчасові комісії з питань забезпечення своєчасності сплати податків, зборів, інших обов'язкових платежів та ефективного використання бюджетних коштів, створені на місцях на виконання Указу Президента України від 28 лютого 1997 р. N 187, не виконують покладених на них функцій.
Більшість міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні державні адміністрації, крім Дніпропетровської, не забезпечили виконання графіків погашення заборгованості із виплати заробітної плати, складених за погодженням з профспілковими об'єднаннями на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 13 серпня 1997 р. N 879.
Ряд керівників бюджетних установ та організацій і після прийняття Закону України "Про внесення змін до Кримінального і Кримінально-процесуального кодексів України щодо посилення боротьби з порушниками бюджетного законодавства" продовжують допускати незаконні витрати бюджетних коштів. Лише у грудні 1997 року із перевірених державною контрольно-ревізійною службою 2977 установ та організацій у 851, або у кожній третій, виявлено незаконні витрати на суму 59 млн. гривень.
Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Вказати Міністру промислової політики Гуреєву В.М., Міністру агропромислового комплексу Карасику Ю.М., Міністру енергетики Шеберстову О.М., Міністру вугільної промисловості Янку С.В. на незадовільну роботу, пов'язану із забезпеченням своєчасних розрахунків з бюджетом та Пенсійним фондом, а також на відсутність належної вимогливості до керівників підприємств та організацій з боку міністерств, до сфери управління яких вони належать, в частині погашення заборгованості із заробітної плати.
2. Звернути увагу Голови Ради міністрів Автономної Республіки Крим, голів місцевих державних адміністрацій, на незадовільну роботу тимчасових комісій з питань забезпечення своєчасності і повноти сплати податків та погашення заборгованості із виплати заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат.
Голові Ради міністрів Автономної Республіки Крим, головам обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій подати до 20 лютого 1998 р. Міністерству фінансів протоколи засідань зазначених комісій за січень - лютий 1998 року.
Міністерству фінансів розглянути подані протоколи і подати до 1 березня 1998 р. відповідну інформацію Кабінету Міністрів України з проектом відповідного рішення.
3. З метою залучення додаткових надходжень до бюджетів усіх рівнів:
Міністру економіки Суслову В.І., Голові Державної митної служби Деркачу Л.В., Міністру зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі Осиці С.Г., Міністру фінансів Мітюкову І.О., Міністру промислової політики Гуреєву В.М., Міністру агропромислового комплексу Карасику Ю.М., Голові Державної податкової адміністрації Азарову М.Я. у тритижневий термін підготувати пропозиції Кабінету Міністрів України щодо перегляду номенклатури товарів критичного імпорту, залишивши у переліку тільки ті товари, що не виробляються в Україні або виробляються в обмеженій кількості.

................
Перейти до повного тексту