- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 6 березня 1998 р. N 287 Київ |
Про підсумки виконання Державного бюджету України за 1997 рік та завдання щодо забезпечення виконання Державного бюджету України на 1998 рік
Розглянувши попередні підсумки виконання Державного бюджету України за 1997 рік, Кабінет Міністрів України відзначає, що фінансове становище в Україні у минулому році залишалося надто складним.
Виробництво валового внутрішнього продукту скоротилося порівняно з 1996 роком на 3,2 відсотка проти прогнозованого зростання на 0,3 відсотка. Кожне друге підприємство працювало збиткове. Сума збитків становить 6,8 млрд. гривень. З початку року прострочена заборгованість підприємств і організацій у взаєморозрахунках зростала і на кінець року становила 70 відсотків загальної суми заборгованості.
Криза на фінансових ринках призвела до збільшення навантаження на бюджетну систему, невиконання запланованих обсягів надходжень до державного і місцевих бюджетів. У цілому за рік до зведеного бюджету України надійшло лише 27,2 млрд. гривень податків і зборів (обов'язкових платежів), або 89,2 відсотка розрахункових річних призначень, недоодержано 3,3 млрд. гривень. До державного бюджету надійшло 15,7 млрд. гривень доходів, або 72,4 відсотка, недоодержано 6 млрд. гривень.
Лише на 89,9 відсотка (7,6 млрд. гривень) виконано річні призначення з податку на додану вартість. У цілому недоодержано 0,8 млрд. гривень, що зумовлено в основному спадом виробництва та зростанням недоїмки на 345 млн. гривень.
Не досягнуто істотного поліпшення у справлянні рентної плати за нафту і природний газ, що видобуваються в Україні, а також у зарахуванні до бюджету різниці в цінах на природний газ та відрахувань від плати за транзит природного газу територією України. З передбачених на 1997 рік 1561 млн. гривень фактичне надійшло 1037 млн. гривень, або на 524 млн. гривень менше, що пов'язано з наявною заборгованістю за спожитий газ, яка на початок нинішнього року становила 6316 млн. гривень, у тому числі комунально-побутової сфери, бюджетних організацій та населення - 1451 млн. гривень, оптових імпортерів - 424,4 млн. гривень.
Майже 2,5 млрд. гривень не надійшло до державного бюджету від реалізації товарно-матеріальних цінностей з державного резерву, що пов'язано з їх неоплатою та неповерненням.
У минулому році недоодержано 814,5 млн. гривень до Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення, що спричинено зменшенням фонду оплати праці з прогнозованих 34,5 млрд. гривень до 27,5 млрд. гривень та зміною з другого півріччя ставки відрахувань з 12 до 10 відсотків, а також несплатою платниками внесків до Фонду.
Податку на прибуток підприємств і плати за торгові патенти надійшло 5689 млн. гривень, що становить 149,1 відсотка до річних призначень, або на 1873 млн. гривень більше. Це пов'язано з розширенням бази оподаткування шляхом скасування пільг, якими раніше користувалися майже 40 тис. платників податку.
За рахунок збільшення виробництва і реалізації тютюнових виробів та алкогольних напоїв перевиконано річні завдання з надходжень до бюджету акцизного збору на 88 млн. гривень, або на 8,2 відсотка.
Крім того, досягнуто перевиконання з таких джерел доходів, як державне мито - на 33,2 відсотка, мито - 4,1, плата за землю - 7,2, податок з власників транспортних засобів - 25,2, місцеві податки і збори, що запроваджуються місцевими радами, - 24,5 відсотка. У 2,5 раза перевиконано річний план збору податку на промисел. У цілому забезпечено виконання доходів зведеного бюджету по 12 із 23 джерел надходжень.
Протягом року державними податковими адміністраціями проведено комплекс заходів щодо забезпечення виконання доходної частини зведеного бюджету. Проводилася робота, пов'язана з безспірним стягненням коштів з рахунків платників (у тому числі з валютних) та їх дебіторів, зверненням щодо стягнення на майно платників, визнанням боржників банкрутами. Однак поліпшити стан справу розрахунках платників з бюджетом не вдалося. На кінець року податкова заборгованість становила 2,3 млрд. гривень і зросла у цілому за рік на 973 млн. гривень, або в 1,7 раза.
Дві третини, або 1457 млн. гривень, податкової заборгованості припадає на платників в областях: Дніпропетровській - 308 млн. гривень, Донецькій - 199 млн., Запорізькій - 127 млн., Луганській - 131 млн., Полтавській - 232 млн., м. Києві - 460 млн. гривень. Підприємства, що належать до сфери управління Міністерства промислової політики Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості. Міністерства агропромислового комплексу. Міністерства вугільної промисловості, Міністерства енергетики, не сплатили нарахованих до бюджету 1476,7 млн. гривень податків, що становить 63 відсотки загальної суми недоїмки у країні. Порівняно з початком 1997 року значне збільшення податкової заборгованості допустили підприємства та організації, що належать до сфери управління Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості, - в 34,2 раза (588,2 млн. гривень), Міністерства агропромислового комплексу - в 2,8 раза (316,8 млн. гривень), Міністерства вугільної промисловості - в 1,3 раза (77,6 млн. гривень).
Окремі міністерства виявилися неспроможними задіяти економічні важелі для поліпшення роботи підприємств, що належать до сфери їх управління, свідомо відмовляються від застосування адміністративних заходів, зокрема до розірвання контрактів з керівниками підприємств - боржників перед бюджетом.
Не вплинули істотно на поліпшення фінансового становища суб'єктів господарювання заходи щодо списання та реструктуризації заборгованості підприємств перед бюджетом на загальну суму 5,3 млрд. гривень (на 31 березня 1997 року).
Видаткову частину зведеного бюджету України за 1997 рік виконано на 92,2 відсотка, державного бюджету - 80,2, бюджетів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя - на 124,8 відсотка. У зв'язку з недонадходженням до державного бюджету значної суми платежів видатки фактично профінансовано на 5,4 млрд. гривень менше, ніж затверджено на рік, або на 19,8 відсотка їх загальної суми. Надходження коштів до державного бюджету фактично спрямовувалися насамперед на фінансування виплати заробітної плати та інших соціальних виплат, а також на фінансове забезпечення роботи пріоритетних галузей економіки.
Водночас міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади послабили контроль за правильністю та ефективністю витрачання державних коштів і за їх збереженням. Протягом року за результатами проведених державною контрольно-ревізійною службою ревізій і перевірок відшкодовано виявлених збитків, недостач і розкрадань коштів і матеріальних цінностей, стягнуто належних бюджету платежів на загальну суму 350,4 млн. гривень.
На фінансування бюджетного дефіциту було спрямовано 6447,8 млн. гривень, у тому числі із зовнішніх джерел - 1501,9 млн. гривень і за рахунок надходжень від реалізації внутрішніх державних позик - 4945,9 млн. гривень.
З метою забезпечення виконання державного та місцевих бюджетів у 1998 році та на виконання Указу Президента України від 21 січня 1998 р.
N 41 "Про запровадження режиму жорсткого обмеження бюджетних видатків та інших державних витрат, заходи щодо забезпечення надходження доходів до бюджету і запобігання фінансовій кризі" Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Визнати недостатньою роботу міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади щодо стримування у 1997 році спаду виробництва в галузях народного господарства, забезпечення своєчасних розрахунків з бюджетом підприємств, які належать до сфери їх управління, що стало головною причиною великих втрат доходів Державного бюджету України в минулому році і значного його недовиконання.
................Перейти до повного тексту