1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 22 жовтня 1998 р. N 1681
Київ
Про підсумки роботи народного господарства України за 9 місяців 1998 року
Відзначити, що головним результатом розвитку економіки України у 1998 році є припинення загального спаду виробництва, який відбувався протягом 8 років (з 1990 по 1997) і охопив усі галузі народного господарства. В країні з'явилися реальні ознаки відновлення економічного зростання.
Реальний валовий внутрішній продукт (ВВП) зріс за січень - серпень 1998 р. порівняно з відповідним періодом минулого року на 0,2 відсотка, промислове виробництво - на 0,3, випуск товарів народного споживання - на 4,1, валова продукція сільського господарства - на 1,5, обсяг капітальних вкладень (за перше півріччя) - на 8,5 відсотка. Інфляція (2,3 відсотка) була найнижчою за останні роки.
Однак досягнута протягом 1998 року стабілізація виробництва у більшості галузей народного господарства внаслідок фінансових труднощів останніх місяців опинилася під загрозою зриву. Розвиток кризових подій на світових фінансових ринках, і насамперед у Російській Федерації, не міг не вплинути на економічну ситуацію та подальший розвиток економіки країни.
Допущені у попередні роки прорахунки щодо випуску значних обсягів облігацій внутрішньої державної позики для покриття дефіциту бюджету зумовили зростання вартості їх обслуговування та збільшення внутрішнього боргу.
У вересні ситуація в економіці ускладнилася. Особливо загострився стан справ у фінансовому секторі, що значною мірою зумовлено незбалансованістю державного бюджету та низькими надходженнями до нього, а також неефективністю (збитковістю) значної кількості підприємств, повільними темпами структурних зрушень, зокрема на мікрорівні, слабкістю банківської системи. У поєднанні з невеликими валютними резервами Національного банку це призвело до падіння курсу гривні стосовно долара США у вересні на 51 відсоток, а з початку року - на 79 відсотків.
Загальна фінансова дестабілізація та девальвація гривні зумовили зростання рівня інфляції протягом вересня на 3,8 відсотка. З початку року споживчі ціни зросли на 6,2 відсотка, що майже відповідає минулорічному їх приросту за цей же період (6,7 відсотка). Ціни виробників промислової продукції збільшилися проти грудня 1997 року на 14,8 відсотка.
Приріст ВВП, який мав місце протягом перших 8 місяців, за 9 місяців змінився спадом (на 0,5 відсотка). Зменшено обсяги виробництва промислової продукції на 0,3 відсотка, в тому числі у чорній металургії на 5,6 відсотка, у машинобудуванні та металообробці - на 2,5 відсотка. У вересні порівняно із серпнем ц.р. збільшилися обсяги виробництва лише у харчовій промисловості (на 21,8 відсотка) і в галузях машинобудування та металообробки (на 1 відсоток).
Порівняно стабільно працювали протягом року підприємства паливної, хімічної і нафтохімічної, деревообробної і целюлозно-паперової, легкої, харчової промисловості та промисловості будівельних матеріалів. У машинобудуванні темпи спаду обсягів виробництва зменшилися порівняно з минулорічними в 2,5 раза. Це відбувалося за рахунок створення сприятливих умов для залучення іноземних інвестицій та фінансової підтримки за рахунок державного бюджету.
За 9 місяців 1998 р. зменшили обсяги виробництва промислової продукції підприємства 11 областей, у тому числі Хмельницької (на 13,1 відсотка), Херсонської (на 8,2), Донецької (на 7,2) та Львівської (на 6,9 відсотка) областей.
Складним залишається становище в паливно-енергетичному комплексі через недостатній рівень розрахунків споживачів за використані енергоносії.
У нафтогазовій галузі в січні - вересні ц.р. збільшення обсягів виробництва досягнуто за рахунок нафтопереробної галузі, яка забезпечила приріст товарної продукції на 1 відсоток.
Незважаючи на вжиті заходи, не вдалося докорінно поліпшити ситуацію з розрахунками за спожитий природний газ. Середній рівень проплат становить 42,3 відсотка (у відповідному періоді минулого року - 39,4 відсотка). Від газових мереж було відключено 122 підприємства-боржники. Вкрай низьким залишається рівень проплати за газ у Запорізькій (32,3 відсотка) та Івано-Франківській (34,8 відсотка) областях.
Загальна заборгованість перед нафтогазодобувними та газотранспортними підприємствами Державному комітетові нафтової, газової та нафтопереробної промисловості за спожитий природний газ на 1 жовтня 1998 р. досягла майже 12 млрд. гривень, у тому числі за 1995 - 1997 роки - понад 8,5 млрд. гривень.
За вересень ц.р. заборгованість за відпущену теплову та електричну енергію збільшилася і досягла 3849 млн. гривень. Зростання заборгованості допущено у вугільній і машинобудівній промисловості, агропромисловому комплексі, а також житлово-комунальними організаціями та установами, які фінансуються з бюджету.
В умовах обмеженого надходження коштів до державного бюджету за 9 місяців ц.р. вугільна промисловість отримала 1105,3 млн. гривень, або 100 відсотків бюджетного розпису, а також 400 млн. гривень у рахунок оплати за вугільну продукцію, відвантажену для закладення до державного резерву на електростанціях. Ці та інші заходи дали змогу зупинити спад виробництва (за січень - вересень ц.р. видобуто 44 млн. тонн готового вугілля, що на 1 млн. тонн більше, ніж за відповідний період минулого року), забезпечити вперше за останні роки регулярну виплату протягом останніх 4 місяців поточної заробітної плати.
Проте істотних позитивних зрушень у вугільній промисловості не відбулося. Загальна кредиторська заборгованість у галузі на 1 вересня 1998 р. становила 8 млрд. гривень, що в 2,2 раза більше від дебіторської. Основними причинами цього є висока собівартість виробництва, а також надмірні обсяги бартерних операцій у внутрігалузевих і міжгалузевих розрахунках.
Вперше за останні роки збиткове працюють металургійні підприємства. Триває зростання дебіторської і кредиторської заборгованості (на 1 вересня 1998 р. дебіторська заборгованість становила 6 млрд. гривень, кредиторська - понад 15 млрд. гривень). Основними причинами кризового стану в поточному році було різке зменшення попиту на металопродукцію на зовнішньому та внутрішньому ринках. Унаслідок цього на складах збільшилися залишки готової продукції. Міністерство промислової політики, зовнішньоторгівельні і маркетингові підрозділи підприємств виявилися неготовими оперативно і адекватно реагувати на обставини, що склалися.
В агропромисловому комплексі, незважаючи на деяке поліпшення показників в окремих галузях, стан справ залишається напруженим. Вжиті Кабінетом Міністрів України заходи дали можливість поліпшити поставку мінеральних добрив, забезпечити господарства насінням, засобами захисту рослин, створити державний лізинговий фонд, організувати мережу машинно-технологічних станцій та механізованих загонів.
У сільському господарстві за січень - вересень порівняно з минулим роком досягнуто зростання обсягів валової продукції на 1,8 відсотка. Проте у господарствах суспільного сектору зібрано 23,2 млн. тонн зернових культур, що на 19,6 відсотка менше, ніж у минулому році.
Станом на 14 жовтня ц.р. цукрові буряки викопано на площі 609 тис. гектарів, що становить 67 відсотків площ, які підлягають збиранню (вдвічі більше порівняно з відповідним періодом минулого року). Соняшник зібрано на 95 відсотках площі, темпи його збирання вищі від минулого року майже в 1,5 раза. Однак урожайність цукрових буряків нижча минулорічної на 35 центнерів з гектара, соняшнику - на 2,8 центнера.
За січень - вересень виробництво м'яса зменшилося на 14 відсотків, переважно за рахунок господарств суспільного сектору. Виробництво молока в усіх категоріях господарств збільшилося на 24,6 тис. тонн, яєць - на 22,1 млн. штук, або відповідно на 0,2 і 0,3 відсотка.
У харчовій промисловості за 9 місяців виробництво продукції збільшилося на 3,3 відсотка порівняно з відповідним періодом минулого року. Зросли обсяги виробництва цукру, масла тваринного, продукції з незбираного молока, сиру жирного, молочних консервів, олії, кондитерських виробів, пива, мінеральних вод та інших продуктів.
Погіршилося фінансове становище підприємств агропромислового комплексу. Прострочена заборгованість з платежів до бюджетів досягла 0,6 млрд. гривень, до Пенсійного фонду - 1,4 млрд., із виплати заробітної плати - 1,9 млрд. гривень, тобто зросла відповідно на 93, 39 і 41 відсоток з початку року.
За 9 місяців поточного року підприємствами та організаціями всіх форм власності введено в дію основних фондів на 5,48 млрд. гривень, освоєно капітальних вкладень в обсязі 7,3 млрд. гривень, що на 6 відсотків більше, ніж за відповідний період минулого року.
Будівельними організаціями виконано підрядних робіт на суму 3,89 млрд. гривень, що на 3,4 відсотка більше порівняно з відповідним періодом минулого року і становить 75,2 відсотка вартості укладених на рік контрактів. На 8,3 відсотка зросли обсяги виробництва продукції промисловості будівельних матеріалів.
Водночас не вдається забезпечити в повному обсязі фінансування капітальних вкладень за рахунок коштів державного бюджету та коштів, одержаних від зміни понижуючого коефіцієнта при застосуванні норм амортизації. На 1 жовтня з цих джерел профінансовано відповідно 53,3 млн. гривень (15,5 відсотка уточненого річного обсягу) і 119,4 млн. гривень (26 відсотків передбаченого річного обсягу).
Повільно відбувається структурна перебудова в будівельній індустрії, особливо великопанельного домобудування, його перепрофілювання. Не вирішуються питання скорочення обсягів незавершеного будівництва.
Протягом 9 місяців ц.р. у цілому стабільно працювали підприємства транспорту загального користування. Порівняно з аналогічним періодом минулого року обсяги перевезень вантажів, виконаних підприємствами, що належать до сфери управління Міністерства транспорту, збільшилися на 1,4 відсотка, зокрема залізничним транспортом - на 1,7, авіаційним - на 22,2 відсотка. Водночас перевезення морським транспортом зменшилися на 7,5 відсотка. Зросли на 22,7 відсотка обсяги вантажообігу на автомобільному транспорті.
Перевезено 387,9 млн. пасажирів, що відповідає рівню минулого року. Однак пасажирообіг зменшився на 6,3 відсотка, у тому числі на залізничному транспорті - на 6,2, авіаційному - на 8,4 відсотка.
Послуг зв'язку за 9 місяців ц.р. надано на суму понад 1,9 млрд. гривень. На 1 жовтня 1998 р. ця галузь не має заборгованості з платежів до бюджету, а також з виплати заробітної плати та з внесків до Пенсійного фонду.
Житловий фонд підготовлено до роботи в зимовий період 1998/99 року станом на 1 жовтня на 86 відсотків, опалювальні котельні - на 95 відсотків, теплові мережі - на 96 відсотків. Проте має місце значне відставання з підготовкою житлового фонду у Вінницькій області, де його готовність становить 54 відсотки. Готовність опалювальних котелень у Миколаївській області дорівнювала 76 відсоткам, Кіровоградській - 81, Івано-Франківській - 82 відсоткам. Теплові мережі підготовлено до зими у Миколаївській області лише на 72 відсотки, а в Луганській - на 86 відсотків.
Заборгованість місцевих бюджетів перед житлово-комунальними підприємствами поступово погашується. За січень - серпень ц.р. перераховано, включаючи погашення заборгованості попередніх періодів, 68,3 відсотка нарахованих сум субсидій проти 47,5 відсотка за відповідний період у минулому році. Аналогічна ситуація склалася і з оплатою послуг організацій, що забезпечують населення скрапленим газом та твердим паливом. За 8 місяців ц.р. сплачено 82 відсотки нарахованих сум субсидій проти 47 відсотків за відповідний період минулого року.
Заборгованість населення за спожиті житлово-комунальні послуги на 10 вересня ц.р. досягла 3,2 млрд. гривень. Найгірший стан справ з оплати населенням житлово-комунальних послуг протягом серпня ц.р. склався у Вінницькій, Чернівецькій, Житомирській, Кіровоградській, Полтавській, Івано-Франківській областях та м. Києві, де заборгованість досягає від 14 до 31 відсотка нарахованих до сплати сум.
Вжиті Кабінетом Міністрів України заходи щодо наповнення дохідної частини бюджету дали позитивні результати. За оперативними даними, за січень - вересень ц.р. до зведеного бюджету надійшло 18,8 млрд. гривень, або 63,3 відсотка річних призначень. Доходи державного бюджету становили 10,6 млрд. гривень, або 50,7 відсотка річних призначень. Дефіцит державного бюджету дорівнював 1,6 млрд. гривень, або 2,7 відсотка валового внутрішнього продукту (при затвердженому - 3,3 відсотка).
Порівняно з аналогічним періодом минулого року доходи зведеного бюджету зросли на 407,4 млн. гривень, або на 2,2 відсотка, а державного - зменшилися на 312,6 млн. гривень, або на 2,8 відсотка. За січень - вересень ц.р. забезпечено виконання доходів зведеного бюджету по 10 джерелах із 35, зокрема з плати за землю, податку на прибуток підприємств, ввізного та державного мита.
Не сталося істотних зрушень у погашенні заборгованості перед бюджетом платників податків. Якщо на початок року недоїмка становила 2,3 млрд. гривень, то на 1 жовтня вона збільшилась на 6,1 млрд. і дорівнює 8,4 млрд. гривень. Станом на 1 жовтня понад 32 тис. підприємств повністю або частково погасили заборгованість перед бюджетом, Фондом для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення і Пенсійним фондом. Досягнуто скорочення загальної суми недоїмки у містах Києві та Севастополі, Одеській, Полтавській, Харківській, Вінницькій, Луганській, Львівській, Чернівецькій, Волинській та Черкаській областях.
Значні обсяги зростання сум недоїмки допущено у Донецькій області - на 131 млн. гривень, або 17,5 відсотка суми недоїмки по області, Івано-Франківській - на 22 млн. гривень (20,6 відсотка), Миколаївській - на 29 млн. гривень (12,3 відсотка), Рівненській - на 26 млн. гривень (17,8 відсотка), Запорізькій - на 24 млн. гривень (5,3 відсотка).
Порівняно з початком року значно збільшилася заборгованість перед бюджетом на підприємствах, що належать до сфери управління Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості - у 1,5 раза (1,8 млрд. гривень), Міністерства агропромислового комплексу - в 1,2 раза (637 млн. гривень), Міністерства енергетики - у 3,8 раза (578 млн. гривень), Міністерства промислової політики - у 1,4 раза (449 млн. гривень), Міністерства вугільної промисловості - у 1,3 раза (338 млн. гривень).
Фондом державного майна не виконано графік надходжень до державного бюджету коштів від приватизації. Передбачені на 1998 рік показники за 9 місяців ц.р. виконано лише на 30 відсотків.
Зовнішній державний борг України з початку року зріс на 688 млн. доларів США, або на 7,2 відсотка, і на 1 вересня ц.р. становив 10,2 млрд. доларів США. Зростання боргу відбувалося в основному за рахунок позик, наданих країні іноземними банками.
За розрахунками, протягом січня - вересня ц.р. зовнішньоторгівельний оборот України (товари та послуги) зменшився на 14,6 відсотка порівняно з аналогічним періодом минулого року і досяг 23,1 млрд. доларів США. Експорт становив 11,8 млрд. доларів США, тобто зменшився порівняно з січнем - вереснем минулого року на 12,6 відсотка. Основними причинами зменшення обсягів експорту є загальне погіршення кон'юнктури на основних товарних ринках (зокрема металургійної продукції, яка становить третину експортного потенціалу країни), висока собівартість і низька конкурентоспроможність вітчизняної продукції.
Обсяг імпорту у січні - вересні ц.р. зменшився на 14,6 відсотка і становив 11,3 млрд. доларів США. Сальдо торгівельного балансу в січні - вересні ц.р. було додатнім - 546,5 млн. доларів США.
Загальна заборгованість з виплати заробітної плати продовжує зростати і досягла 6,5 млрд. гривень. Заборгованість перед працівниками бюджетної сфери становить 1,1 млрд. гривень. Надзвичайно складним залишається становище з фінансуванням виплати пенсій та грошової допомоги. На 1 жовтня ц.р. заборгованість з виплати пенсій досягла 1,97 млрд. гривень. Водночас заборгованість підприємств, установ та організацій із страхових внесків до Пенсійного фонду досягла 3,1 млрд. гривень, у тому числі в агропромисловому комплексі - 1,4 млрд., у вугільній промисловості - 711,2 млн., на підприємствах, що належать до сфери управління Міністерства промислової політики, - 544,4 млн. гривень.
Міністри, керівники інших центральних органів виконавчої влади, голови місцевих державних адміністрацій не забезпечують належного рівня організаторської роботи, не вживають дієвих заходів до повного і безумовного виконання рішень Кабінету Міністрів України. Зокрема багатьма з них не виконується постанова Кабінету Міністрів України від 28 липня 1998 р. N 1174 "Про підсумки роботи народного господарства у першому півріччі 1998 року", яка вимагає забезпечити у другому півріччі приріст обсягів виробництва продукції, ефективну роботу підприємств, поліпшення їх фінансового становища.
Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Відзначити, що Міністерство промислової політики, Міністерство агропромислового комплексу, Хмельницька, Херсонська, Донецька та Львівська обласні державні адміністрації не вжили дієвих заходів для забезпечення стабілізації виробництва та зупинення його спаду.
Звернути увагу голів Вінницької, Чернівецької, Житомирської, Кіровоградської, Полтавської, Івано-Франківської обласних та Київської міської державних адміністрацій на незадовільну роботу щодо погашення заборгованості населення за отримані житлово-комунальні послуги.
Звернути увагу Голови Ради міністрів Автономної Республіки Крим Куніцина С.В., голів обласних державних адміністрацій на невиконання доручень Кабінету Міністрів щодо створення регіональних лізингових фондів.
2. Керівникам міністерств, інших центральних органів виконавчої влади детально проаналізувати причини допущення спаду обсягів виробництва у вересні ц.р. у відповідних галузях економіки та вжити вичерпних заходів для стабілізації та нарощування до кінця поточного року обсягів виробництва продукції (товарів, послуг).

................
Перейти до повного тексту